Ανησυχία επικράτησε ανάμεσα σε ορισμένα υψηλόβαθμα στελέχη της Tesla, όταν πέρυσι ο Ίλον Μασκ διέψευσε δημοσίευμα του Reuters που ανέφερε ότι η εταιρεία είχε εγκαταλείψει τα σχέδια για ένα ολοκαίνουργιο ηλεκτρικό όχημα αξίας 25.000 δολαρίων, το οποίο οι επενδυτές θεωρούσαν καταλύτη για εκρηκτική αύξηση των πωλήσεων, σύμφωνα με πηγές με γνώση του θέματος.
«Το Reuters λέει ψέματα», είχε αναρτήσει ο Μασκ στην πλατφόρμα X λίγα λεπτά μετά τη δημοσίευση του ρεπορτάζ στις 5 Απριλίου 2024, σταματώντας την πτώση της μετοχής της Tesla κατά 6%.
Η μετοχή ανέκαμψε εν μέρει μετά την ανάρτηση του Μασκ, αλλά έκλεισε με απώλειες 3,6%.
Τα στελέχη γνώριζαν ότι ο Μασκ είχε πράγματι ακυρώσει το χαμηλού κόστους όχημα, το οποίο πολλοί επενδυτές αποκαλούσαν «Model 2», και είχε μετατοπίσει την εστίαση της Tesla στα αυτόνομα robotaxi, ανέφεραν οι πηγές.
Η εταιρεία είχε ενημερώσει το προσωπικό ότι το έργο είχε τερματιστεί εβδομάδες νωρίτερα, σύμφωνα με το Reuters που επικαλείται τρεις πηγές και εσωτερικά έγγραφα της εταιρείας.
Η ανάρτηση του Μασκ προκάλεσε τέτοια σύγχυση σε ορισμένα υψηλόβαθμα στελέχη, που τον ρώτησαν αν είχε αλλάξει γνώμη. Ο Μασκ απέρριψε τις ανησυχίες τους και επέμεινε ότι το πρότζεκτ παραμένει νεκρό, σύμφωνα με τις πηγές.
Οι ανησυχίες αυτές, που δεν είχαν αποκαλυφθεί μέχρι τώρα, φωτίζουν τον αγώνα της εταιρείας να τηρήσει την υπόσχεσή της για ένα οικονομικό ηλεκτρικό όχημα μαζικής παραγωγής – μια από τις βασικές δεσμεύσεις της Tesla.
Άλλα στελέχη της εταιρείας δεν ανησύχησαν για την ανάρτηση του Μασκ στο X, σύμφωνα με πηγές. Η Tesla διατηρεί ευελιξία στα πλάνα παραγωγής της, είπε ένας εξ αυτών, ώστε να ανταποκρίνεται στις συνθήκες της αγοράς.
Ένα χρόνο αργότερα, και με αντιμέτωπη την Tesla με απαρχαιωμένη γκάμα και πτώση πωλήσεων παγκοσμίως, η εταιρεία δεν έχει κυκλοφορήσει ακόμα το οικονομικό EV που ο Μασκ είχε χαρακτηρίσει καθοριστικής σημασίας για το μέλλον της.
Ούτε ο ίδιος ούτε η εταιρεία έχουν επιβεβαιώσει ρητά την ακύρωση του μοντέλου, που επενδυτές και θαυμαστές αποκαλούσαν «Model 2», καθώς θα τοποθετούνταν κάτω από το φθηνότερο τρέχον μοντέλο της Tesla, το Model 3 των 42.500 δολαρίων.
Την Τετάρτη, ο Μασκ ανακοίνωσε ότι αποχωρεί από τον ρόλο του ως ειδικού συμβούλου του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ, για να επικεντρωθεί και πάλι στις εταιρείες του, όπως η Tesla, η SpaceX, η xAI, η Neuralink και η πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης X.
Η Tesla και ο Μασκ δεν απάντησαν σε αιτήματα για σχόλιο.
Λίγες εβδομάδες μετά την ανάρτηση του Μασκ, η Tesla δημοσίευσε ενημερωτικό δελτίο προς επενδυτές, στο οποίο διαβεβαίωνε ότι σκοπεύει να λανσάρει «νέα οχήματα, συμπεριλαμβανομένων πιο οικονομικών μοντέλων», τα οποία θα κατασκευάζονται στις υπάρχουσες γραμμές παραγωγής.
Ο Μασκ και η Tesla είχαν δηλώσει προηγουμένως ότι το EV των 25.000 δολαρίων θα ήταν ένα εντελώς νέο μοντέλο, σχεδιασμένο και κατασκευασμένο από το μηδέν, σε νέα πλατφόρμα. Ο Μασκ είχε παρουσιάσει το έργο ως δοκιμαστήριο καινοτόμων μεθόδων παραγωγής που θα μείωναν το κόστος των ηλεκτρικών οχημάτων.
Αντί όμως για νέο μοντέλο, η Tesla εργάζεται πάνω σε απλοποιημένες εκδόσεις του σεντάν Model 3 και του SUV Model Y, σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters τον Απρίλιο. Δεν έχουν ανακοινωθεί ακόμα τιμές για αυτά τα μοντέλα και η κυκλοφορία τους, που είχε προγραμματιστεί για το πρώτο εξάμηνο του 2025, έχει καθυστερήσει.
Κατά την τηλεδιάσκεψη για τα οικονομικά αποτελέσματα της εταιρείας τον Απρίλιο, ο επικεφαλής μηχανικής, Λαρς Μοράβι, δήλωσε ότι τα οικονομικά μοντέλα θα «μοιάζουν σε μορφή και σχήμα με τα αυτοκίνητα που ήδη κατασκευάζουμε».
«Το βασικό είναι ότι θα είναι προσιτά», πρόσθεσε, «και θα μπορείτε να αγοράσετε ένα».
Μετά την άρνηση του Μασκ για το δημοσίευμα του Reuters σχετικά με το Model 2, στελέχη τον ρώτησαν τι να πουν σε προμηθευτές και επενδυτές που είχαν μείνει με απορίες, σύμφωνα με τις πηγές.
Κάποια στελέχη είπαν σε συνεργάτες τους ότι η διάψευση δεν είχε λογική – οι επενδυτές και το κοινό θα μάθαιναν αναπόφευκτα την αλήθεια – και ανησυχούσαν ότι η σύγχυση θα έπληττε τις πωλήσεις, καθώς οι αγοραστές θα ανέβαλλαν τις αγορές περιμένοντας το Tesla των 25.000 δολαρίων που στην πραγματικότητα η εταιρεία είχε αποφασίσει να μην κατασκευάσει.
Οι ανησυχίες αυτές δεν ήταν καθολικές εντός της Tesla. Ένας από τους γνώστες των εσωτερικών συζητήσεων είπε στο Reuters ότι η Tesla έχει εξετάσει διάφορες στρατηγικές για την παραγωγή φθηνών EV όλα αυτά τα χρόνια.
Ο επενδυτής της Tesla, Γκάρι Μπλακ, που διαχειρίζεται κεφάλαια για τη Future Fund LLC, δήλωσε ότι δεν εξέλαβε την ανάρτηση του Μασκ ως «διάψευση» εκείνη τη στιγμή, σημειώνοντας ότι ο Μασκ συχνά κάνει «σύντομες και απότομες» αναρτήσεις που «μπορεί να αφορούν οτιδήποτε».
Ωστόσο, ο Μπλακ αποκάλυψε ότι πρόσφατα πούλησε τη θέση των 1,2 εκατ. δολαρίων της εταιρείας του στην Tesla, εν μέρει λόγω ανησυχιών ότι το νέο φθηνό μοντέλο θα είναι απλώς ένα «πετσοκομμένο Model Y» και όχι ένα «διαφορετικό προϊόν».
Ανησυχίες για παρέμβαση της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς (SEC)
Ορισμένα στελέχη της Tesla είπαν σε συνεργάτες τους ότι ανησυχούσαν πως η διάψευση για την ακύρωση του Model 2 θα μπορούσε να φέρει τον Μασκ αντιμέτωπο με την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς (SEC) για παραπλάνηση επενδυτών σχετικά με προϊόντα που είχαν ενσωματωθεί στις προβλέψεις τους για την εταιρεία.
Ο Μασκ είχε πληρώσει 40 εκατ. δολάρια το 2018 στο πλαίσιο διακανονισμού μετά από ανάρτηση στα social media που, σύμφωνα με την Επιτροπή, παραπλανούσε τους επενδυτές ότι σκόπευε να αποσύρει την Tesla από το χρηματιστήριο.
Το Reuters δεν μπόρεσε να διαπιστώσει εάν τα στελέχη απευθύνθηκαν απευθείας στον Μασκ για την ανησυχία περί SEC ή αν ενημέρωσαν την ίδια την Επιτροπή.
Εκπρόσωπος της SEC αρνήθηκε να σχολιάσει.
Η συμφωνία του Μασκ με την SEC απαιτεί οι αναρτήσεις του στα social media που αφορούν κρίσιμα ζητήματα της Tesla, όπως νέα προϊόντα ή προβλέψεις, να εγκρίνονται εκ των προτέρων από δικηγόρο.
Ο Μασκ δεν εγκρίνει τη συμφωνία, σύμφωνα με πηγές, και έχει δηλώσει σε συνεργάτες του ότι δεν δημοσιεύει τίποτα που να χρειάζεται έγκριση από δικηγόρο.
Την ίδια μέρα που διέψευσε το δημοσίευμα του Reuters, ο Μασκ τόνωσε ξανά τη μετοχή της Tesla στις μετασυνεδριακές συναλλαγές με ανάρτηση που έλεγε «Robotaxi unveil 8/8», δηλαδή αποκάλυψη στις 8 Αυγούστου – σχέδιο που δεν είχε ανακοινώσει ευρέως στο προσωπικό της Tesla, σύμφωνα με πηγές. Το εντυπωσιακό σόου παρουσίασης ενός δίπορτου «Cybercab» τελικά αναβλήθηκε για τον Οκτώβριο και δεν εντυπωσίασε τους επενδυτές.
Πολλοί επενδυτές έχουν πλέον εγκαταλείψει την ελπίδα για ένα επαναστατικό Tesla των 25.000 δολαρίων που θα εκτίνασσε τις πωλήσεις.
Το 2024, η Tesla παρουσίασε για πρώτη φορά ετήσια μείωση πωλήσεων, ενώ οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 13% το πρώτο τρίμηνο του 2025, εν μέσω εντεινόμενου ανταγωνισμού και δημόσιων αντιδράσεων κατά της εμπλοκής του Μασκ στην κυβέρνηση Τραμπ.
Τον Απρίλιο, η κινεζική BYD ξεπέρασε για πρώτη φορά την Tesla σε πωλήσεις στην Ευρώπη και διεκδικεί πλέον την πρωτοκαθεδρία στην παγκόσμια αγορά των φθηνών EV.
Το Seagull, ένα μικρό ηλεκτρικό hatchback της BYD, κοστίζει κάτω από 10.000 δολάρια στην Κίνα και πωλείται ανταγωνιστικά στις αγορές εξαγωγής, σε τιμή πάνω από το διπλάσιο.