field_kentriki_fotografia
Τα εμπορεύματα που θα λάμψουν το 2021: Από το ασήμι στο ρόδιο

Ο χρυσός και το πετρέλαιο ήταν αναμφίβολα τα δύο εμπορεύματα που ξεχώρισαν το 2020, καθώς οι επιπτώσεις της πανδημίας είχαν ως αποτέλεσμα το πολύτιμο μέταλλο να καταγράψει νέο ιστορικό υψηλό για πρώτη φορά μετά το 2011 και ο «μαύρος χρυσός» να φτάνει ακόμα και σε αρνητικές τιμές την περασμένη άνοιξη. Όμως αν εξετάσουμε τις αποδόσεις των εμπορευμάτων μέσα στο τρέχον έτος θα δούμε ότι ο μεγαλύτερος κερδισμένος ήταν το… άγνωστο Ρόδιο με κέρδη άνω του 166%.

Στα πολύτιμα μέταλλα, ο χρυσός έρχεται δεύτερος με κέρδη 16,9% καθώς νικητής ανακηρύσσεται το ασήμι, η τιμή του οποίου σημείωσε άνοδο 25,31% μέσα στο 2020. Μάλιστα, το ασήμι εμφανίζεται ως ένα από τα φαβορί για ανάλογες ή ακόμα καλύτερες επιδόσεις το 2021 καθώς εκτιμάται ότι η ανάκαμψη της οικονομίας βελτιώνει σημαντικά το outlook και μπορεί να φέρει κέρδη άνω του 28%.

Αφενός οι αναλυτές πιστεύουν ότι η παγκόσμια οικονομία θα ανακάμψει με ταχύτατους ρυθμούς μετά το α’ τρίμηνο με αποτέλεσμα να εκτιναχθεί η βιομηχανική ζήτηση για ασήμι. Αφετέρου, με τον Μπάιντεν να μετακομίζει στον Λευκό Οίκο, αναμένεται να γίνουν περισσότερες επενδύσεις στην πράσινη τεχνολογία, όπως π.χ. σε ηλιακά πάνελ που βασίζονται στο ασήμι. Σε αυτό το πλαίσιο, η Bank of America προβλέπει το ασήμι να κινείται ανοδικά έως τα 29 δολάρια η ουγγιά από 22,58 δολάρια σήμερα. 

Η ίδια η BofA προχώρησε σε μία κίνηση που αντανακλά πλήρως την αλλαγή κλίματος μετά τα θετικά νέα για το εμβόλιο. Η αμερικανική τράπεζα άλλαξε τη σύσταση για τον χρυσό σε «ουδέτερη» από «θετική» και εγκατέλειψε τον στόχο των 3.000 δολαρίων που είχε θέσει πριν μερικούς μήνες καθώς μπαίνουμε σε φάση που οι επενδυτές αρχίζουν να… βγαίνουν από τα ασφαλή καταφύγια και να αναζητούν ξανά το ρίσκο. 

Ο λευκόχρυσος, από την πλευρά του, μπορεί να κινδυνεύει να γίνει το μοναδικό πολύτιμο μέταλλο που θα έχει απώλειες φέτος και μάλιστα παρά το γεγονός ότι η παραγωγή δεν καλύπτει τη ζήτηση, όμως έχει σημειώσει ένα εντυπωσιακό rebound τον τελευταίο μήνα με κέρδη 14%. Η τελευταία δεκαετία ήταν δύσκολη ωστόσο η πράσινη επανάσταση στην ενέργεια ενδέχεται να αλλάξει τα δεδομένα. Το επενδυτικό ενδιαφέρον για τον λευκόχρυσο μεγαλώνει διότι παγκοσμίως ενισχύεται η ζήτηση για «πράσινο» υδρογόνο, με τον Μπάιντεν να έχει δεσμευθεί ότι θα δαπανήσει 2 τρισ. δολάρια σε «πράσινα» project. 

Στον κλάδο της ενέργειας, το αργό τύπου WTI και το Brent έχουν ανακάμψει σε σημαντικό βαθμό από το… βατερλό της άνοιξης, όμως και πάλι μέσα στο 2020 σημειώνουν απώλειες 25,6% και 27,4% αντίστοιχα. Αντιθέτως, το φυσικό αέριο εμφανίζει κέρδη 32,5% μέσα στο 2020 παρά τη μείωση της ζήτησης κατά 4%, ενώ για το 2021 αναμένεται σταδιακή ανάκαμψη της ζήτησης καθώς η κατανάλωση θα επιστρέφει στα προ πανδημίας επίπεδα. 

Για το πετρέλαιο η επικρατούσα αντίληψη στις αγορές σήμερα είναι ότι θα κινηθεί ανοδικά το 2021 όμως η IEA προειδοποιεί πως ο αντίκτυπος των εμβολίων δεν θα αντικατοπτριστεί στις τιμές και στη ζήτηση πετρελαίου στο πρώτο εξάμηνο του 2021.

Στα βιομηχανικά εμπορεύματα, η αισιοδοξία είναι έκδηλη. Το Ρόδιο, ένα εξαιρετικά σπάνιο και ακριβό μέταλλο που χρησιμοποιείται ευρέως στους καταλύτες οχημάτων, κερδίζει όπως είπαμε 166% φέτος και ακολουθεί το νεοδύμιο με κέρδη 74% και το σιδηρομετάλλευμα με 39%. Στα πιο συνηθισμένα, το παλλάδιο ενισχύεται κατά 25% και ο χαλκός κατά 20%.

Μετά από ένα ράλι τεσσάρων ημερών η τιμή του χαλκού αναρριχήθηκε στα 7.511 δολάρια που είναι υψηλό 7 ετών, αντικατοπτρίζοντας και πάλι την αισιοδοξία της επενδυτικής κοινότητας αναφορικά με το τέλος της πανδημίας και την ανάκαμψη της οικονομίας. Ο χαλκός χρησιμοποιείται σχεδόν στα πάντα και είναι εύλογο να κερδίζει όταν φαίνεται πως τα χειρότερα για την παγκόσμια οικονομία πέρασαν, την ώρα που τα αποθέματα χαλκού υποχωρούν. 

Στα αγροτικά και κτηνοτροφικά εμπορεύματα ξεχωρίζει η ξυλεία με κέρδη 54%, το γάλα με 35% και ακολουθεί το τυρί με 34,6% και η σόγια με +24,5%.

Αναλυτές προειδοποιούν ότι ενώ το 2021 θα είναι όπως όλα δείχνουν έτος ισχυρής ανάκαμψης, είναι δύσκολο να βγουν όλοι κερδισμένοι. Έτσι λοιπόν, όσοι θέλουν να τοποθετηθούν στα εμπορεύματα θα πρέπει να αρχίσουν να βλέπουν τη μεγαλύτερη εικόνα, λαμβάνοντας υπόψη την παραγωγή, τις εξελίξεις και τις τάσεις στην εποχή μετά την πανδημία.