Πόσο μεγάλος θα είναι ο σάκος του Άη Βασίλη;
Shutterstock
Shutterstock
Santa Claus rally

Πόσο μεγάλος θα είναι ο σάκος του Άη Βασίλη;

Από την Πέμπτη οι αγορές εισήλθαν στην επίσημη εορταστική περίοδο και την εβδομάδα που μας έρχεται περιμένουν να γεμίσουν το ρεζερβουάρ τους από τα επίσημα στοιχεία των καταναλωτικών επιδόσεων τόσο της Black Friday όσο και της Cyber Monday.

Το ρεζερβουάρ βέβαια ήδη γέμισε μια φορά χάρη στα πρακτικά της συνεδρίασης της Fed του Νοεμβρίου, τα οποία έδειξαν ότι η κεντρική τράπεζα θα αφήσει χώρο στην οικονομία να απορροφήσει τις μέχρι τώρα αυξήσεις των επιτοκίων και γι’αυτό θα εξετάσει να προχωρήσει εφεξής με μικρότερες αυξήσεις.

Στο σημείο αυτό θα ανοίξουμε μια παρένθεση ώστε να υπογραμμίσουμε ότι τα πρακτικά από την συνεδρίαση της ΕΚΤ του Οκτωβρίου τα οποία δημοσιεύτηκαν πριν δύο ημέρες κινήθηκαν σε αντίθετο δρόμο, μιας και οι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι ανησυχούν ότι ο υψηλός πληθωρισμός μπορεί να εδραιωθεί και ως εκ τούτου δεν αποκλείεται η ανάγκη για ακόμα μεγαλύτερες αυξήσεις επιτοκίων. 

Όμως όπως συμβαίνει πάντα, η Wall δίνει το σήμα και όλοι οι άλλοι ακολουθούν.Έτσι η μητέρα των αγορών ήρθε στην πρώτη της αντίσταση πέριξ των 4025-4050 μονάδων αυτή την εβδομάδα και περιμένει στωικά να πάρει τάση από Δευτέρα.

Το επόμενο στοίχημα λοιπόν είναι αν θα γεμίσει και πάλι το ρεζερβουάρ της η αμερικανική αγορά και όχι μόνο, μιας και το Black Friday Event δεν είναι πλέον μόνο ένα μονοήμερο ξεφάντωμα αγορών, αλλά σηματοδοτεί την έναρξη μιας μεγάλης γιορτής για το λιανεμπόριο που διαρκεί μέχρι την Cyber ​​Monday, αλλάζοντας σημαντικά τον τρόπο με τον οποίο οι καταναλωτές αγοράζουν ενόψει των εορτασμών των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς.

Γιατί είναι τόσο σημαντική η Βlack Friday και ποιες είναι οι εκτιμήσεις για φέτος

Το λεγόμενο Black Friday Event αποδείχθηκε ένα δημοφιλές Shopping Extravaganza που σύμφωνα με το Future Market Insights συγκεντρώνει έως και 271 δισ.δολάρια σε πωλήσεις σε όλο τον κόσμο.

Οι Ηνωμένες Πολιτείες κατέχουν το μεγαλύτερο μερίδιο εσόδων στην παγκόσμια αγορά πωλήσεων της Black Friday και η αυξανόμενη δημοτικότητα αυτής της εορταστικής εκδήλωσης αναμένεται να επεκταθεί με CAGR 15,2% από το 2022 έως το 2032.

Για φέτος οι περισσότερες εκτιμήσεις παραμένουν με θετικό πρόσημο, είναι όμως αρκετά μετριοπαθείς.

Η Εθνική Ομοσπονδία Λιανικού Εμπορίου δήλωσε ότι οι καταναλωτές «συνεχίζουν να επιδεικνύουν ανθεκτικότητα» παρά τις εκτεταμένες οικονομικές προκλήσεις, χάρη στην ισχυρή αγορά εργασίας και την πλεονάζουσα αποταμίευση.

Σύμφωνα με την έκθεση της Webloyalty’ s Black Friday 2022, φέτος οι δαπάνες και τις δύο επίμαχες ημέρες θα αυξηθούν κατά 11% και η μέση δαπάνη αναμένεται να κινηθεί από 155 έως 320 ευρώ.

Πιο συγκρατημένη είναι η έκθεση της Adobe Analytics, η οποία προσφέρει πιο ολοκληρωμένη άποψη για το ηλεκτρονικό εμπόριο των ΗΠΑ, καθώς αποτελεί μέρος του Adobe Experience Cloud, στο οποίο πάνω από το 85% των 100 κορυφαίων καταστημάτων λιανικής στο Διαδίκτυο στις ΗΠΑ βασίζονται για την παροχή, τη μέτρηση και την εξατομίκευση των εμπειριών αγορών στο διαδίκτυο.

Σύμφωνα λοιπόν με την Αdobe, η Cyber Monday στις ΗΠΑ αναμένεται να παραμείνει η μεγαλύτερη ημέρα αγορών του έτους, αλλά προσδοκά αύξηση 5,1% σε σχέση με πέρυσι, ενώ για την Black Friday αναμένεται μια αύξηση μόλις της τάξης του 1%.

Πιο συγκεκριμένα, η Adobe αναμένει ότι οι online πωλήσεις στις ΗΠΑ θα φτάσουν τα 209,7 δισ. δολάρια από την 1η Νοεμβρίου έως τις 31 Δεκεμβρίου, αντιπροσωπεύοντας αύξηση 2,5% από έτος σε έτος. (σ.σ:Προφανώς στην εκτίμηση αυτή δεν αποτυπώνεται η μείωση στους όγκους πωλήσεων δεδομένων των ανατιμήσεων).

Για να έχουμε δε μια σύγκριση, να αναφέρουμε ότι κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου αγορών του 2021, δαπανήθηκαν 204,5 δισεκατομμύρια δολάρια στο Διαδίκτυο -ήτοι αύξηση 8,6% ετησίως- παρά το γεγονός ότι οι καταναλωτές εμφανίζονταν αβέβαιοι για την επιστροφή στα φυσικά καταστήματα λόγω συνεχιζόμενων ανησυχιών για πανδημία.

Φέτος, οι καταναλωτές φοβούνται λιγότερο την Covid -19 αλλά ίσως διστάσουν να ξοδέψουν πάρα πολλά σε ένα περιβάλλον υψηλού πληθωρισμού.

Από την άλλη τα ποσοστά ανεργίας παραμένουν χαμηλά, οι αποταμιεύσεις σε υψηλό επίπεδο και πολλές εταιρείες τεχνολογίας έχουν υπερβολικό απόθεμα, κάτι που τους επιτρέπει να προσφέρουν εξαιρετικά μεγάλες εκπτώσεις, γεγονός που ακριβώς λόγω του πληθωρισμού μπορεί να επηρεάσει θετικά τους καταναλωτές. Βέβαια, ακόμα και αν υιοθετήσουμε το αισιόδοξο αυτό σενάριο, θα πρέπει να συνυπολογίσουμε ότι όσο μεγαλύτερες οι προσφορές τόσο μικρότερα τα περιθώρια.

Ίσως, για αυτό ακριβώς οι έμποροι λιανικής εμφανίζουν ανάμεικτες προσδοκίες. Για παράδειγμα η αλυσίδα Best Buy περιμένει ένα δυνατό τελείωμα του έτους, ιδιαίτερα μετά από ένα μέτριο ξεκίνημα του τριμήνου. Ο Διευθύνων Σύμβουλος Corie Barry μιλώντας σε αναλυτές σχετικά με τα κέρδη δήλωσε ότι αναμένει περισσότερες πωλήσεις την Black Friday, την Cyber ​​Monday και τις δύο εβδομάδες πριν από τις 25 Δεκεμβρίου σε σύγκριση με προηγούμενα έτη.

Άλλοι έμποροι όμως ήταν «σφιχτοί» στις προβλέψεις τους, ειδικά στον χώρο των   προσωπικών υπολογιστών όπου οι καταναλωτές είχαν αυξήσει τις αγορές τους τα τελευταία δύο χρόνια και στον κλάδο των βιντεοπαιχνιδιών όπου πέραν του πληθωρισμού, υπάρχει προβληματισμός ότι η άρση των περιοριστικών μέτρων οδήγησε τους καταναλωτές να ξοδεύουν λιγότερο χρόνο στον καναπέ τους.

Για παράδειγμα, η HP έδωσε μια πρόβλεψη για τα κέρδη του τριμήνου των εορτών την Τρίτη, η οποία ήταν κατώτερη των προσδοκιών της Wall Street , συνδυάζοντας την ανακοίνωση με σχέδια για απολύσεις έως και 10% του εργατικού δυναμικού της εν αναμονή μιας παρατεταμένης επιβράδυνσης.

Στελέχη της Dell τη Δευτέρα προέβλεψαν επίσης ότι οι πωλήσεις του τέταρτου τριμήνου σε ετήσια βάση θα μειωθούν γύρω στο 15%, ενώ και ο Διευθύνων Σύμβουλος της Target , Brian Cornell, δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι τα πρώτα σημάδια δείχνουν ότι οι καταναλωτές παραμένουν προσεκτικοί με τα χρήματά τους , επιλέγοντας αγορές σε βασικά προϊόντα αντί για αντικείμενα διακριτικής ευχέρειας, όπως τα ηλεκτρονικά.

Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκαν τα στοιχεία της έρευνας της Morgan Stanley που δημοσιεύθηκαν αυτήν την Τρίτη και υποδεικνύουν ότι αυτές τις γιορτές οι καταναλωτές σχεδιάζουν να ξοδέψουν 25% λιγότερα σε ηλεκτρονικά είδη ευρείας κατανάλωσης και 34% λιγότερα σε είδη πολυτελείας σε σύγκριση με το 2021.

Οι εκτιμήσεις για την Ευρώπη

Αν στις ΗΠΑ οι αναλυτές και οι φορείς της αγοράς έχουν ανάμικτες εκτιμήσεις για τις επιδόσεις του λιανεμπορίου και την αντοχή του Αμερικανού καταναλωτή, δεν ισχύει το ίδιο για την άλλη πλευρά του Ατλαντικού.

Εδώ οι εκτιμήσεις είναι καθολικά συγκρατημένες, εξ’ου και ο δείκτης για τον κλάδο της λιανικής Stoxx 600 Retail έκλεισε με αρνητικό πρόσημο, αν και χθες η Black Friday εγκαινίασε την περίοδο των εορταστικών αγορών και για την Ευρώπη. (σ.σ: Υπόψιν ότι o εν λόγω δείκτης από την αρχή του έτους σημειώνει πτώση της τάξης του 30%).

Οι αναλυτές ανησυχούν ότι φέτος η πορεία των πωλήσεων στην Ευρώπη δεν θα επιβεβαιώσει τις προσδοκίες, καθώς το παγκόσμιο ράλι του πληθωρισμού έχει πλήξει σημαντικά την αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών.

Την ίδια στιγμή, η άνοδος των τιμών του φυσικού αερίου αυτή την εβδομάδα πέριξ του 6%, πάνω από τα 125 ευρώ/ΜWh στρεσάρει τους καταναλωτές, πόσο μάλλον μετά την έκθεση της Maxar ότι τις επόμενες δύο εβδομάδες αναμένονται θερμοκρασίες κάτω του μέσου όρου για τη συγκεκριμένη περίοδο του χρόνου. Αυτό σημαίνει ότι τα νοικοκυριά αρχίζουν να ανάβουν σιγά σιγά τους θερμοστάτες τους και να συγκρατούν τις καταναλωτικές τους διαθέσεις.

Ως εκ τούτου, η πλειοψηφία των καταστηματαρχών σε όλη την Ευρώπη εκφράζει φόβους ότι η αγοραστική περίοδος των Χριστουγέννων στο σύνολό της μπορεί να είναι η χειρότερη εδώ και τουλάχιστον μία δεκαετία, καθώς οι καταναλωτές περιορίζουν τις αγορές τους, ενώ το κόστος για τις επιχειρήσεις αυξάνεται περιορίζοντας σημαντικά τα περιθώρια κέρδους.

Φαίνεται, πάντως, ότι πολλοί καταναλωτές ξεκίνησαν νωρίτερα φέτος τις αγορές τους για τις γιορτές και θα δαπανήσουν κάποια χρήματα αξιοποιώντας τις προσφορές της Black Friday.

Όσον αφορά τη Βρετανία, όπως δείχνει η έρευνα της McKinsey, το ένα τέταρτο των Βρετανών καταναλωτών έχει ήδη κάνει τις αγορές του για τα Χριστούγεννα, ενώ μόνο ένας στους 10 Βρετανούς σχεδιάζει να κάνει τα περισσότερα ψώνια με αφορμή την Black Friday.

Συμπερασματικά, οι εκτιμήσεις για τις επιδόσεις του λιανεμπορίου κατά τη φετινή εορταστική περίοδο είναι συμπαθείς για τις ΗΠΑ και φειδωλές για την Ευρώπη. Δεδομένου όμως ότι η μητέρα των αγορών δίνει τον τόνο, αν ο Αμερικανός καταναλωτής κινηθεί σε αξιοπρεπή σύμφωνα με τις εκτιμήσεις επίπεδα, ενδεχομένως ο Αγιος Βασίλης να επισκεφθεί και φέτος τη Wall κάνοντας και μια πιο σύντομη επίσκεψη στην Ευρώπη.

Ακόμα όμως και αν οι αγορές ξεπεράσουν για λίγο τις ανησυχίες για τις προοπτικές της παγκόσμιας οικονομίας και «φορέσουν» τα γιορτινά τους για το τέλος του έτους, δύο στους τρεις αναλυτές περιμένουν ένα πολύ δύσκολο πρώτο εξάμηνο του 2023, κάτι που σημαίνει ότι ο «πάτος» των αγορών κατά πάσα πιθανότητα είναι μπροστά μας και το πλαγιοκαθοδικό κανάλι θα παραμείνει σε ισχύ για λίγους μήνες ακόμα.(σ.σ: Περισσότερα για την τεχνική εικόνα και τις επενδυτικές επιλογές μπορείτε να διαβάσετε στο άρθρο μας για το στοίχημα των τελευταίων 40 ημερών του έτους). 

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.