Ανοίγουν το καλοκαίρι του 2023, το πρόγραμμα των κορβετών και η επόμενη μέρα
Ναυπηγεία Ελευσίνας

Ανοίγουν το καλοκαίρι του 2023, το πρόγραμμα των κορβετών και η επόμενη μέρα

Πλήρη επιχειρησιακή λειτουργία έως το καλοκαίρι του 2023, επισκευή 200 πλοίων ετησίως, επενδύσεις 170 εκατ. ευρώ με αρωγό την DFC, έμφαση σε ενεργειακά project όπως η κατασκευή πλοίων LNG αλλά και πλωτών ανεμογεννητριών, καθώς και διεκδίκηση έργου από το Πολεμικό Ναυτικό μαζί με την Fincantieri, περιλαμβάνει ο επιχειρησιακός σχεδιασμός για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας από την ONEX Shipyards & Technologies, όπως ανέφερε χθες σε συνάντηση με δημοσιογράφους ο  κ. Πάνος Ξενοκώστας πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΟΝΕΧ.

Ξεκινώντας την τοποθέτησή του ο Π. Ξενοκώστας αναφέρθηκε στα όσα έχουν συντελεσθεί στο Νεώριο Σύρου τονίζοντας ότι η αναβίωση των Ναυπηγείων της Σύρου είναι η απόδειξη πως η Ελλάδα μπορεί να επαναβιομηχανοποιηθεί ναυπηγικά, και αποτελεί πρόκριμα και σηματωρό για τα όσα μπορεί να επιτευχθούν στην Ελευσίνα που είναι το δεύτερο μεγαλύτερο ναυπηγείο της χώρας, μεγαλύτερης έκτασης και δυναμικότητας από τη Σύρο και είναι έτοιμο να βάλει μπροστά άμεσα.

Όσον αφορά το Νεώριο ο ίδιος ανέφερε ότι έχουν επενδυθεί 30 εκατ. ευρώ καλύπτοντας παλιές οφειλές αλλά και αναβαθμίζοντας τις υποδομές, απασχολούν 600 καλά αμειβόμενους εργαζόμενους, εξυπηρετεί περίπου 100 πλοία ανά έτος, πενταπλάσια σε σχέση με πριν, συνεισφέρει περίπου το 15% του ΑΕΠ του νησιού και έχει ήδη ολοκληρώσει την επισκευή 350 πλοίων, έχοντας προσελκύσει πελάτες από όλες τις ευρωπαϊκές χώρες, τη Μέση Ανατολή αλλά και το Ισραήλ αλλά κυρίως έχοντας κατακτήσει την εμπιστοσύνη και στήριξη των Ελλήνων πλοιοκτητών.

 

Η Ελευσίνα, η DFC, το Πολεμικό Ναυτικό και τα ενεργειακά σχέδια

Ο ίδιος αναφερόμενος στην Ελευσίνα σημείωσε ότι η αναβίωση της Ναυπηγικής Βιομηχανίας, μέσω της επανεκκίνησης, εξυγίανσης και αναβάθμισης των Ναυπηγείων Ελευσίνας θα επανεγκαθιδρύσει την Ελλάδα ως μια υπολογίσιμη δύναμη στον τομέα της ναυπηγικής, τόσο στην υποστήριξη της εμπορικής ναυτιλίας όσο και στον τομέα της κατασκευής πλοίων αμυντικού σκοπού.

Ιδιαίτερη βαρύτητα δε έδωσε στις ενεργειακές δυνατότητες του Ναυπηγείου καθώς όπως εξήγησε η νέα ενεργειακή πραγματικότητα, που έφερε η Ουκρανική κρίση δημιουργεί ευκαιρίες στην ελληνική ναυπηγική βιομηχανία και δη στα Ναυπηγεία Ελευσίνας, σημειώνοντας ότι στο επιχειρηματικό σχέδιο της ONEX σημαντικός παράγοντας είναι κατασκευή πλοίων LNG και LPG αλλά και η κατασκευή των βάσεων των πλωτών ανεμογεννητριών, που ενδείκνυνται για τα δεδομένα των Ελληνικών θαλασσών.

«Απαιτούνται για την Ελλάδα με βάση τους στόχους 1000 υπεράκτιες ανεμογεννήτριες των 10 μεγαβάτ» ανέφερε ο κ. Ξενοκώστας και σημείωσε ότι εφόσον επιλεγεί η κατασκευή τους π.χ. στην Κίνα θα απαιτηθεί για τη μεταφορά η αξιοποίηση κάποιων ειδικών πλατφορμών που χρησιμοποιούνται σήμερα. Ωστόσο χωρούν μόλις τρεις βάσεις και θέλουν 40 περίπου μέρες για να καταφθάσουν από τον Κίνα στα Ελληνικά νερά. Κάτι που σημαίνει και απώλεια χρόνου και κόστους. Αν θες ενεργειακή ανεξαρτησία, μετάβαση και ασφάλεια θα πρέπει να φτιάξεις τις βάσεις εδώ" τόνισε ο κ. Ξενοκώστας, σημειώνοντας ότι στην Ελευσίνα υπάρχει ο χώρος αλλά και η τεχνολογία για τέτοιες κατασκευές.

Υπενθυμίζεται ότι με βάση τους σχεδιασμούς του ΥΠΕΝ προβλέπεται να εγκατασταθούν σε πρώτη φάση 2.000 MW ωστόσο τα προσεχή χρόνια προβλέπεται ότι η χώρα μας μπορεί να φιλοξενήσει offshore αιολικά πάρκα στο Αιγαίο ισχύος περίπου 10 GW για έργα σταθερής έδρασης και 30-40 GW για πλωτά αιολικά.

Σαφή αναφορά έκανε για άλλη μια φορά στην Αμερικανική Χρηματοδοτική Τράπεζα DFC που θα χρηματοδοτήσει με 102 εκατ ευρώ τα ναυπηγεία, λέγοντας ότι αυτή η χρηματοδότηση είναι ένδειξη εμπιστοσύνης  στις προοπτικές των ναυπηγείων, καθώς όπως σημείωσε το αμερικανικό κράτος έχει πειστεί ότι «τη δουλειά μας την ξέρουμε κι ότι μπορούμε να αξιοποιήσουμε τα λεφτά των Αμερικανών φορολογούμενων» για αυτό και προχώρησε μέσω νομοθέτησης στο Κογκρέσο στη στήριξη της ONEX και των Ναυπηγείων Ελευσίνας. Σημείωσε δε ότι σε βάθος χρόνου δεν αποκλείεται να υπάρξει μετοχική συμμετοχή της DFC στο εγχείρημα μέσω της μετατροπής μέρους του δανείου των 102 εκατ. ευρώ.

«Η αναβίωση της ναυπηγικής βιομηχανίας, μέσω της επανεκκίνησης, εξυγίανσης και αναβάθμισης των Ναυπηγείων Ελευσίνας θα επανεγκαθιδρύσει την Ελλάδα ως μια υπολογίσιμη δύναμη στον τομέα της ναυπηγικής», τόνισε ο Π. Ξενοκώστας.

Σημειώνεται ότι όπως διευκρινίσθηκε, έως ότου βγει η απόφαση του δικαστηρίου, η ONEX θα έχει δώσει 5 εκατ. ευρώ, στα οποία συμπεριλαμβάνονται  τα 1,2 εκατ. ευρώ που θα καταβάλει στους εργαζόμενους τον Δεκέμβριο ως ένδειξη εμπιστοσύνης απέναντί τους, αλλά και έξοδα που τρέχουν με την καταγραφή των ζημιών και έχουν ήδη γίνει προς ώρας.

 

Οι κορβέτες και το Πολεμικό Ναυτικό

Αναφερόμενος στο πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού  για τις κορβέτες ο κ. Ξενοκώστας ξεκαθάρισε ότι, «δεν εξαρτάται η πορεία και η εξυγίανση από το πλάνο του Πολεμικού Ναυτικού. Εμείς θα θέλαμε να προσφέρουμε τις υπηρεσίες μας, μιας και είμαστε Έλληνες και αν κληθούμε θα το κάνουμε», σημειώνοντας ότι η Ελευσίνα είναι το μεγαλύτερο μετά τον Σκαραμαγκά ναυπηγείο. 

Σημείωσε δε ότι οι επενδύσεις στο Ναυπηγείο γίνονται όλες από την Εμπορική εταιρεία και αναφέρθηκε στη σχέση της ONEX με τον ιταλικό ναυπηγικό κολοσσό της Fincantieri, διευκρινίζοντας ότι σημαντικό ρόλο στην επιλογή της Fincantieri ως συνεργάτη της ONEX έπαιξε, πέρα από την τεχνογνωσία, το γεγονός ότι η ιταλική εταιρεία είναι σύμφωνη με την κατασκευή των 3 κορβετών στην Ελλάδα, εάν επιλεγεί για το πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού. Μάλιστα, σχετικά με τη συνεργασία με τη Fincantieri, όπως είπε ο επικεφαλής της ONEX, αυτή αφορά από μεταφορά τεχνογνωσίας μέχρι τη μετοχική συμμετοχή.

Στον αμυντικό τομέα, πάντως, η ONEX στοχεύει να βελτιστοποιήσει και να αναβαθμίσει την υφιστάμενη γραμμή παραγωγής των τορπιλακάτων και ταυτόχρονα, φιλοδοξεί να αναπτύξει και μια άλλη γραμμή παραγωγής μεγαλύτερων πλοίων, όπως για παράδειγμα κορβετών, με σκοπό και οι δύο γραμμές παραγωγής να διεισδύσουν στις διεθνείς αγορές, ενώ σημείωσε  ότι η συνεργία με τον παγκόσμιας εμβέλειας ναυπηγικό όμιλο Fincantieri S.p.A. εγγυάται την αποτελεσματική ανάπτυξη τεχνολογικών λύσεων στις αμυντικές κατασκευές.

«Εμείς προχωράμε ένα πλάνο με βάση αυτό που ξέρουμε να κάνουμε, τη ναυτιλία. Όμως, στα Ναυπηγεία Ελευσίνας βρήκαμε κι ένα αμυντικό κομμάτι. Το αμυντικό κομμάτι εφόσον υπάρχει και με δεδομένο ότι η Ελλάδα και το Πολεμικό Ναυτικό θέλουν εδώ ναυπηγείο, είναι κάτι το οποίο έχει ενταχθεί μέσα στα πλάνα μας, γιατί υπάρχει η πείρα και η αγορά. Δεν εξαρτώνται η εξυγίανση και το επιχειρηματικό πλάνο της εταιρείας από τα αμυντικά συμβόλαια του Πολεμικού Ναυτικού», τόνισε, μεταξύ άλλων, επισημαίνοντας, παράλληλα, ότι τα ναυπηγεία «θα προσφέρουν τις υπηρεσίες τους εφόσον ζητηθεί».

«Θα περιμένουμε για να δούμε τι σχέδια έχει το Πολεμικό Ναυτικό. Εάν δεν υπάρχει πρόγραμμα, θα κοιτάξουμε να γεμίσουμε τα ναυπηγεία μας με άλλα αμυντικά προγράμματα. Δεν εξαρτώνται τα ναυπηγεία από έναν πελάτη», προσέθεσε, ενώ αναφερόμενος στη συνεργασία με τη Fincantieri τόνισε ότι αυτή «δεν αρχίζει και τελειώνει σε ένα εξοπλιστικό πρόγραμμα».

Ο Π. Ξενοκώστας τόνισε ότι δεν υπάρχει ανταγωνισμός μεταξύ ελληνικών ναυπηγείων και ότι η πίτα είναι διεθνής, απαντώντας σε σχετικό ερώτημα για ενδεχόμενη συνεργασία με τον Σκαραμαγκά και το Γ. Προκοπίου.

Από το βήμα του 5th Athens Investment Forum, επεσήμανε, δε, ότι το στοίχημα της ONEX έγκειται στην ανάπτυξη μέσα στα Ναυπηγεία της Ελευσίνας ενός εθνικού βιομηχανικού οικοσυστήματος, ούτως ώστε οι εφοπλιστές που θα επισκέπτονται τα Ναυπηγεία να βρίσκουν μία πλατφόρμα για ολοκληρωμένες λύσεις. «Δεν είναι δυνατόν να πιστεύουμε ότι θα αλλάξουν εδώ τα πράγματα ενεργειακά, εάν δεν υπάρχουν υποδομές, και για να πραγματοποιηθούν τα έργα, αλλά κυρίως να υποστηριχθούν, χωρίς τα μεγάλα ναυπηγεία, είτε αυτό αφορά έργα εξορύξεων, είτε αυτά αφορούν αγωγούς, είτε αφορά ανεμογεννήτριες», είπε χαρακτηριστικά.

Στόχος της ΟΝΕΧ, άλλωστε, είναι να μετατραπούν τα Ναυπηγεία σε έναν κόμβο που θα στηρίζει την εμπορική ναυτιλία οριζόντια, λειτουργώντας ηγετικά για το σύνολο του βιομηχανικού οικοσυστήματος της περιοχής.

Τέλος να επισημανθεί ότι σύμφωνα με την ΟΝΕΧ στόχος είναι να μετατραπούν τα Ναυπηγεία σε έναν κόμβο που θα στηρίζει την εμπορική ναυτιλία οριζόντια, λειτουργώντας ηγετικά για το σύνολο του βιομηχανικού οικοσυστήματος της περιοχής. Η Συμφωνία Εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας διαμορφώνει ένα βιώσιμο μοντέλο επανεκκίνησης των Ναυπηγείων Ελευσίνας καθώς όπως υποστηρίζει η ΟΝΕΧ:

  • Υλοποιείται μια άμεση επένδυση 170 εκατ. δολαρίων
  • Διασφαλίζονται όλες οι υφιστάμενες θέσεις εργασίας (600)
  • Διατίθενται οφειλές και αποζημιώσεις ύψους 41 εκατ. ευρώ στους εργαζομένους
  • Δημιουργούνται 1.400 νέες θέσεις εργασίας μέσα σε 3 χρόνια. Με τον συνολικό αριθμό των εργαζομένων να ανέρχεται στους 2.000.
  • Παράγονται επιπλέον έσοδα 1,1 δισ. ευρώ για το Ελληνικό Δημόσιο (άμεσοι και έμμεσοι φόροι, ασφαλιστικές εισφορές) κατά τα επόμενα 25 έτη
  • Ενισχύεται η Ελληνική Οικονομία με περισσότερα από 1,6 δισ. ευρώ που θα κατευθυνθούν σε εγχώριους προμηθευτές και την Ελληνική Βιομηχανία