Μία «ακτινογραφία» της αμερικανικής αγοράς αυτοκινήτων
AP Photo/John Locher, File
AP Photo/John Locher, File

Μία «ακτινογραφία» της αμερικανικής αγοράς αυτοκινήτων

Η αμερικανική πολιτεία της Καλιφόρνιας βρίσκεται σχεδόν πάντα στην τεχνολογική πρωτοπορία, εδώ και αρκετές δεκαετίες. Για τον λόγο αυτό, έχει πάντα ενδιαφέρον η παρακολούθηση των εξελίξεων σε διάφορους τομείς της οικονομίας, όπως και των αλλαγών στη συμπεριφορά των καταναλωτών.

Σε συνδυασμό με το γεγονός πως η πολιτεία αυτή είναι η μεγαλύτερη σε πληθυσμό στις ΗΠΑ και η οικονομία της με μεγάλη διαφορά η μεγαλύτερη από όλες τις υπόλοιπες, αυτή η παρακολούθηση έχει ακόμα μεγαλύτερη σημασία.

Τη Δευτέρα 29 Ιανουαρίου κυκλοφόρησε  η έκδοση του 4ου τριμήνου του 2023 της έκθεσης (California New Car Auto Outlook Report) που ετοιμάζει η ένωση των εμπόρων καινούργιων αυτοκινήτων που δραστηριοποιούνται στην πολιτεία (CNCDA, California New Car Dealers Association) αντλώντας στοιχεία από την Experian Automotive, μία διεθνή εταιρεία μελετών για οικονομικά και επιχειρηματικά ζητήματα.

Παραδοσιακά, το συγκεκριμένο τεύχος της έκδοσης αποτελεί στην ουσία και έναν απολογισμό όλης της χρονιάς και περιλαμβάνει και τις εκτιμήσεις των ειδικών της ένωσης για το νέο έτος.

Την ύπαρξη της έκθεσης την πληροφορηθήκαμε από ένα σχετικό άρθρο του Bloomberg, του οποίου ο τίτλος επικεντρώθηκε σε κάτι σχετικό με την πιο πολυσυζητημένη αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία της εποχής μας, την Tesla (TSLA NASDAQ). Αυτό στο οποίο εστίασε η Dana Hull, συντάκτρια του άρθρου, ήταν το γεγονός πως το μερίδιο της Tesla στις πωλήσεις νέων ηλεκτρικών αυτοκινήτων μειώθηκε από 71% που ήταν το 2022 σε 60,5%. Και αυτό παρά το ότι οι πωλήσεις της αυξήθηκαν κατά 25% το 2023 σε σχέση με το 2022.

Η εξήγηση της μείωσης του μεριδίου αγοράς είναι προφανώς πολύ απλή: η ποσοστιαία αύξηση των πωλήσεων των ηλεκτρικών αυτοκινήτων όλων των υπόλοιπων επιχειρήσεων ήταν αρκετά μεγαλύτερη από αυτήν της Tesla, πράγμα πολύ λογικό αφού οι περισσότερες από αυτές μόλις τώρα ξεκινούν τις προσπάθειές τους στον συγκεκριμένο τομέα.

Αυτό όμως δεν είναι το μοναδικό ενδιαφέρον στοιχείο της έκθεσης, η οποία περιέχει πάρα πολλές λεπτομέρειες για τη δομή της αγοράς αυτοκινήτων στην Καλιφόρνια.

Πρώτα απ’ όλα, το 2023 ήταν μία πολύ καλή χρονιά για τις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων, οι οποίες αυξήθηκαν κατά 11,9% σε σχέση με αυτές του 2022 και έφθασαν τα 1,78 εκατομμύρια αυτοκίνητα και ελαφρά φορτηγά. Η επίδοση αυτή είναι η καλύτερη από την πανδημία και μετά, πράγμα που δείχνει πως η αγορά αυτοκινήτων επιστρέφει σταδιακά στην προτέρα κατάσταση μετά την τεράστια αναστάτωση που προκάλεσαν η πανδημία, τα προβλήματα στις εφοδιαστικές αλυσίδες και η μεγάλη αύξηση του πληθωρισμού.

Η αντίστοιχη αύξηση για το σύνολο των πολιτειών των ΗΠΑ ήταν ακόμα μεγαλύτερη, της τάξης του 12,6%. Για το 2024, οι προβλέψεις της ένωσης είναι αισιόδοξες και μιλούν για αύξηση των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων κατά περίπου 3,2%. Οι ειδικοί της ένωσης αποδίδουν αυτή την εκτίμησή τους στη συνεχιζόμενη υγιή ζήτηση για αυτοκίνητα στην πολιτεία, σε συνδυασμό με καλή κατάσταση της αγοράς εργασίας και τις θετικές προοπτικές για την οικονομία της πολιτείας. Αξιοσημείωτη είναι η εκτίμηση της ένωσης πως η αύξηση για το 2024 μπορεί να είναι ακόμα μεγαλύτερη αν αρχίσει η μείωση των επιτοκίων.

Πηγαίνοντας σε πιο λεπτομερή στοιχεία, μπορούμε να δούμε το μείγμα πωλήσεων νέων αυτοκινήτων ανάλογα με το είδος του κινητήρα κάθε οχήματος.

Το μεγαλύτερο μερίδιο, με πολύ μεγάλη διαφορά από όλα τα άλλα είδη κινητήρων, είναι αυτό των βενζινοκίνητων οχημάτων, με 61,6%. Μαζί με τα ντιζελοκίνητα οχήματα, το ποσοστό των οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης ήταν 63,9% για το 2023. Φαίνεται λοιπόν πως οι κινητήρες εσωτερικής καύσης κρατούν με άνεση τα πρωτεία. Η αλήθεια είναι όμως πως το μερίδιό τους υποχωρεί σημαντικά, αφού το 2022 το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 71,6% και το 2018 ήταν 88,4%.

Αντίστροφα, το μερίδιο των εναλλακτικών κινητήρων (αμιγώς ηλεκτρικοί, υβριδικοί, φορτιζόμενοι υβριδικοί και κυψελών υδρογόνου) βρίσκονται σε σαφώς ανοδική πορεία. Το 2023 ήταν περίπου 36%, ενώ το 2022 ήταν 28,4% και το 2018 11,60%. Η μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση καταγράφεται στα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, οι πωλήσεις των οποίων έφθασαν το 21,4% του συνόλου για το 2023 από 16,4% το 2022 και μόλις 5,2% το 2018.

Στα υβριδικά η αύξηση είναι επίσης σημαντική αλλά σαφώς μικρότερη. Το 2023 αποτέλεσαν το 11,10% των πωλήσεων από 9,10% το 2022 και 4,90% το 2018, ενώ τα φορτιζόμενα υβριδικά κινούνται σχεδόν σταθερά και από 2,6% το 2018 βρίσκονται στο 3,40% το 2023. Για να μιλήσουμε και με απόλυτους αριθμούς, το 2023 πουλήθηκαν στην πολιτεία 380.891 αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, 197.368 υβριδικά και 59.725 φορτιζόμενα υβριδικά. Από αυτούς τους αριθμούς φαίνεται καθαρά η μεγάλη αύξηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων αλλά και η πολύ ισχυρή παρουσία των υβριδικών, σε πείσμα όσων θεωρούν πως και τα υβριδικά θα πρέπει σταδιακά να εξαφανιστούν μαζί με τα βενζινοκίνητα. 

Το σημαντικότατο μερίδιο που καταλαμβάνουν οι πωλήσεις των νέων αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Καλιφόρνια (21,40% για το 2023) δεν είναι όμως αντιπροσωπευτικό του τι συμβαίνει στις υπόλοιπες πολιτείες των ΗΠΑ. Για το σύνολο του 2023 το μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο σύνολο των ΗΠΑ ήταν μόλις 7,50% και το 2022 ήταν 6,50%. Αν λάβουμε υπόψη μας το γεγονός πως το 33,80% των συνολικών πωλήσεων αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων στις ΗΠΑ έγινε στην Καλιφόρνια, αντιλαμβανόμαστε αμέσως πόσο σημαντική είναι αυτή η πολιτεία για την εξάπλωση της ηλεκτροκίνησης. Όπως είπαμε και προηγουμένως, η πολιτεία αυτή βρίσκεται πάντα στην τεχνολογική πρωτοπορία, κάτι που συμβαίνει και στην περίπτωση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Δεν μπορούμε όμως να είμαστε ακόμα σίγουροι πως τον δρόμο της θα ακολουθήσουν και οι υπόλοιπες πολιτείες των ΗΠΑ, καθώς πέρα από το γεγονός πως μεγάλο μέρος των Αμερικανών πολιτών δεν αγαπά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα για πολιτικούς/ιδεολογικούς λόγους, για πολλούς Αμερικανούς που οδηγούν εκατοντάδες χιλιόμετρα κάθε μέρα σε αχανείς εκτάσεις τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν αποτελούν ακόμα ελκυστική λύση.  

Πριν ολοκληρώσουμε, και αφήνοντας πίσω μας τα ερωτηματικά σχετικά με την ταχύτητα της μελλοντικής εξάπλωσης των ηλεκτρικών οχημάτων, αξίζει να ρίξουμε μία πολύ γρήγορη ματιά σε ορισμένα άλλα ενδιαφέροντα στοιχεία από την California New Car Auto Outlook Report του 4ου τριμήνου του 2023. Ας ξεκινήσουμε με τους τύπους αυτοκινήτων που πωλούνται. Για το 2023 το 30,50% των πωλήσεων αφορούσε κλασσικά επιβατηγά αυτοκίνητα και το 69,50% τα ελαφρά φορτηγά στα οποία περιλαμβάνονται όμως, εκτός από αυτά που αποκαλούμε ημιφορτηγά, και τα περισσότερα αυτοκίνητα τύπου SUV.

Στο σύνολο των ΗΠΑ, η υπεροχή των ελαφρών φορτηγών είναι ακόμα μεγαλύτερη, με ποσοστό 79,50% έναντι 20,50% των επιβατηγών. Όσο αφορά στην «εθνικότητα» των αυτοκινήτων στην Καλιφόρνια, το 36,30% ήταν αμερικανικά, το 14,80% ευρωπαϊκά, το 39,50% ιαπωνικά και το 9,40% κορεατικά. Σε εθνικό επίπεδο υπάρχει μία σχετική διαφοροποίηση, με τα αμερικανικά να αντιστοιχούν στο 43,20%, τα ευρωπαϊκά το 10,20%, τα ιαπωνικά το 35,90% και τα κορεατικά το 10,70%. Σχετικά με τα μερίδια αγοράς των εταιρειών, την πρώτη θέση στην Καλιφόρνια και τις ΗΠΑ κατέλαβε η ιαπωνική Toyota με 15,70% και 12,60% αντίστοιχα. Δεύτερη στην Καλιφόρνια αλλά όγδοη στο σύνολο της χώρας ήταν η Tesla, με 13% και 4,20% αντίστοιχα, πράγμα πολύ λογικό αφού όπως είδαμε τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν είναι το ίδιο δημοφιλή σε όλη τη χώρα. Στις επόμενες θέσεις στην Καλιφόρνια βρίσκουμε την Honda με 9,70% (7,50% σε όλη τη χώρα), την Ford με 7,70% και 11,80% σε όλη τη χώρα και την Chevrolet της General Motors με 6,70% και 11,20% αντίστοιχα. 

Θα μπορούσαμε να αναφερθούμε σε πολλά άλλα, αρκετά ενδιαφέροντα, στοιχεία από την έκθεση της CNCDA αλλά νομίζουμε πως έχουμε ήδη πάρει μία αρκετά καθαρή εικόνα για την αγορά αυτοκινήτου στην πολιτεία της Καλιφόρνιας, τη σημαντικότερη από κάθε άποψη πολιτεία των ΗΠΑ. Σε έναν βαθμό πήραμε και μία ιδέα, όχι τόσο λεπτομερή, για τη συνολική αγορά αυτοκινήτων στις ΗΠΑ, η οποία σε κάποιους τομείς διαφέρει αρκετά από αυτήν της Καλιφόρνιας. Θα έχει πολύ ενδιαφέρον μία αντίστοιχη προσπάθεια σε έναν χρόνο από τώρα, για να δούμε αν οι διαφορές αυτές θα έχουν οξυνθεί ή αμβλυνθεί.