Κινητικότητα στις ευρωπαϊκές αερομεταφορές

Κινητικότητα στις ευρωπαϊκές αερομεταφορές

Οι Σκανδιναβικές Αερογραμμές SAS διάλεξαν τον όμιλο Air France-KLM και την εταιρεία private equity Castlelake ως τους νέους μεγαλομετόχους που συμφώνησαν σε κεφαλαιακή ένεση $1,18 δισ. στον πτωχευμένο αερομεταφορέα, βάζοντας τέλος σε ένα πεντάμηνο αναζήτησης νέων κεφαλαίων.

Η Air France-KLM θα επενδύσει αρχικά $144,5 εκατ. και θα αποκτήσει το 19,9% της SAS ενώ θα διατηρήσει το δικαίωμα να αποκτήσει τον έλεγχο των Σκανδιναβικών Αερογραμμών υπό προϋποθέσεις μετά από δύο χρόνια. 

Η συμφωνία είναι η νέα κίνηση στη φάση συγκεντρωτισμού που διέρχεται η ευρωπαϊκή βιομηχανία αερομεταφορών με τρεις κύριους παίκτες να κυριαρχούν: Την Air France-KLM, τον όμιλο της γερμανικής Lufthansa και την ΙAG που ελέγχει την Βritish Airways, την ισπανική Iberia, την Vueling, την Aer Lingus και βρίσκεται σε φάση εξαγοράς της ισπανικής Air Europa.

H Lufthansa έχει ήδη συμφωνήσει να αποκτήσει ποσοστό στην ιταλική ΙΤΑ Airways, τη διάδοχο της Alitalia, που θέλει να ιδιωτικοποιήσει η ιταλική κυβέρνηση.

ΙΑG, Lufthansa και Αir France-KLM ενδιαφέρονται επίσης και για την ιδιωτικοποίηση της πορτογαλικής ΤΑΡ. Η κυβέρνηση της Πορτογαλίας θα πωλήσει τουλάχιστον το 51% της κρατικής ΤΑΡ μετά την έγκριση της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης από το υπουργικό συμβούλιο.

Ο γάμος με την SAS θα ενισχύσει τη θέση της Air France-KLM στις αγορές της Σκανδιναβίας, ενώ στο στόχαστρο παραμένει και ο αερομεταφορέας ΤΑΡ πιο νότια στην Πορτογαλία.

Μέρος της συμφωνίας είναι ότι η SAS θα αποχωρήσει από τη συμμαχία Star Alliance της Lufthansa και θα εισέλθει αργότερα στη συμμαχία SkyTeam που ίδρυσε η Air France.

Το νέο deal επιβεβαιώνει τη φιλοδοξία του ομίλου Air France-KLM να παίξει ενεργό ρόλο στη φάση συγκεντρωτισμού των αερομεταφορών στην Ευρώπη. Δεν θα επηρεάσει το δυνατό ενδιαφέρον του ομίλου για την πορτογαλική ΤΑΡ και την ικανότητά του να συμμετάσχει στη διαδικασία ιδιωτικοποίησης της.

Η είδηση της αναδιάρθρωσης της SAS βύθισε τη μετοχή της 95% στο χρηματιστήριο της Στοκχόλμης την περασμένη εβδομάδα, εξαϋλώνοντας τα ποσοστά των προηγούμενων μετόχων.

Πέρα από την Air France-KLM και την εταιρεία private equity Castlelake, μέτοχος στην SAS, αεροπορική εταιρεία με ιστορία 77 ετών, θα είναι και η κυβέρνηση της Δανίας. Η μετοχή της SAS θα διαγραφεί από το χρηματιστήριο. Η Castlelake θα έχει ποσοστό γύρω στο 32% στην SAS και το Δημόσιο της Δανίας γύρω στο 26%.

Η SAS ιδρύθηκε το 1946 με τη συγχώνευση των τριών αερομεταφορέων της Σουηδίας, της Νορβηγίας και της Δανίας. 

Πριν από τη νέα άντληση κεφαλαίων οι κυβερνήσεις της Δανίας και της Σουηδίας κατείχαν ποσοστά 21,8% έκαστη στην SAS. H Σουηδία συμφώνησε να μετατραπεί το χρέος που της όφειλε η SAS σε μετοχές, αλλά ξεκαθάρισε ότι δεν θα λάβει μέρος στη νέα αύξηση κεφαλαίων. Παρομοίως και η κυβέρνηση της Νορβηγίας που δεν ήθελε να λάβει μέρος στην αύξηση μετά την τελευταία πώληση συμμετοχής της στην εταιρεία το 2018.

Οι Σκανδιναβικές Αερογραμμές είχαν κάνει αίτηση πτώχευσης και προστασίας από τους πιστωτές στις ΗΠΑ στα μέσα του 2022 έχοντας πληγεί από την κρίση της πανδημίας και την αύξηση του κόστους των καυσίμων.