Η Lotus τολμά εκεί που όλοι απέτυχαν
Αυτοκινητοβιομηχανία

Η Lotus τολμά εκεί που όλοι απέτυχαν

Μία εταιρεία με όνομα πολύ γνωστό στους φίλους της αυτοκίνησης έκανε την είσοδό της στο χρηματιστήριο Nasdaq την προηγούμενη Παρασκευή. Η εταιρεία είναι η Lotus Technology (LOT NASDAQ), η οποία δεν είναι βέβαια η ιστορική Lotus που κάποτε είχε διαπρέψει στους αγώνες Formula 1 και κατασκεύαζε πολύ ενδιαφέροντα μοντέλα σπορ αυτοκινήτων.

Η Lotus Technology αποτελεί κατά κάποιον τρόπο συνέχεια της ιστορικής αγγλικής εταιρείας, αφού η κινεζική εταιρεία που την ελέγχει, δηλαδή η αυτοκινητοβιομηχανία Geely Automobile Holdings (0175 Hong Kong), απέκτησε το 2017 τον έλεγχο της Lotus Cars. Η Lotus Technology είναι μέλος του ομίλου Geely αλλά είναι κινεζική επιχείρηση και δεν φτιάχνει σπορ αυτοκίνητα. Αυτά εξακολουθεί να τα κατασκευάζει στην Αγγλία η Lotus Cars.

Η Lotus Technology κατασκευάζει πολυτελή ηλεκτρικά αυτοκίνητα υψηλών επιδόσεων σε εργοστάσια στην Κίνα. Το μοντέλο Eletre, το οποίο πρόσφατα κυκλοφόρησε, κοστίζει τουλάχιστον 90.000 δολάρια και η τιμή του μπορεί να φτάσει μέχρι και τις 150.000 για όποιον θέλει να αγοράσει την έκδοση με όλα τα αξεσουάρ. Η εταιρεία πιστεύει πως μετά την κυκλοφορία και το άλλου μοντέλου, του Emeya, μέσα στο 2024, οι πωλήσεις της επιχείρησης θα πάρουν την ανιούσα και το 2025 θα φθάσουν προς τα 8 δισεκατομμύρια δολάρια.

Πολλές λεπτομέρειες δεν έχουν γίνει γνωστές καθώς η διοίκηση της Lotus Technology θα ενημερώσει τους μετόχους για την πορεία των πωλήσεων όταν γίνει η πρώτη ανακοίνωση τριμηνιαίων αποτελεσμάτων της νέας εταιρείας. Μιλάμε για νέα εταιρεία γιατί η είσοδος της Lotus Technology έγινε μέσω απορρόφησής της από μία επιχείρηση τύπου SPAC και όχι με την παραδοσιακή μέθοδο της δημόσιας εγγραφής.

Η μέθοδος απορρόφησης από SPAC ήταν εξαιρετικά δημοφιλής το 2020 και το 2021, αλλά στην συνέχεια σχεδόν εγκαταλείφθηκε καθώς πολλές από τις εταιρείες που εισήχθησαν με αυτόν τον τρόπο ακολούθησαν εξαιρετικά αρνητική πορεία. Στα υπέρ αυτής της μεθόδου, για την περίπτωση της Lotus Technology, είναι το γεγονός πως η εταιρεία που την απορρόφησε έχει σαν βασικό της μέτοχο μία επιχείρηση που είναι συνδεδεμένη με τον βασιλιά των ειδών πολυτελείας Μπερνάρ Αρνό, ο οποίος είναι ένας από τους πλουσιότερους ανθρώπους του κόσμου και ελέγχει την LVHM (MC PARIS).

Μετά την ολοκλήρωση της απορρόφησης, ο Αρνό είναι πλέον ο δεύτερος μεγαλύτερος μέτοχος της Lotus Technology. Όπως διαβάζουμε στον διεθνή οικονομικό Τύπο, η σύνδεση της Lotus Technology με τον Γάλλο μεγιστάνα έχει προσελκύσει επενδυτές που πιστεύουν πως αυτή η σχέση θα βοηθήσει την επιχείρηση να πετύχει τον στόχο της και να γίνει ένα δυνατό όνομα στον τομέα των αυτοκινήτων πολυτελείας με υψηλές επιδόσεις.

Αυτό ίσως εξηγεί και το γεγονός πως η χρηματιστηριακή αξία της Lotus Technology είναι κοντά στα 9,5 δισεκατομμύρια δολάρια, με την τιμή της μετοχής κοντά στα 13,50 δολάρια.

Όσο πολύτιμη όμως και να είναι η βοήθεια του Αρνό και των συνεργατών του, και όσο μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία και να είναι η Geely του Li Shufu, η εμπειρία των επενδυτών με άλλες νέες επιχειρήσεις που ξεκίνησαν με πολλές ελπίδες και μεγάλη βοήθεια την προσπάθειά τους να γίνουν μεγάλα ονόματα στον τομέα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα πρέπει να κάνει τους υποψήφιους αγοραστές των μετοχών της Lotus Technology πολύ επιφυλακτικούς.

Μόλις λίγες ημέρες πριν είδαμε την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων της Rivian (RIVN NASDAQ), η οποία μπήκε στο χρηματιστήριο το 2021 και άντλησε σχεδόν 20 δισεκατομμύρια δολάρια για να εκτελέσει το επενδυτικό της πρόγραμμα. Η αδυναμία της να πιάσει τους αρχικούς αλλά και τους αναθεωρημένους στόχους της έχει φέρει τη μετοχή της κοντά στα 11 δολάρια, ενώ η εισαγωγή της είχε γίνει το 2021 στην τιμή των 78 δολαρίων.

Τα προβλήματα στις εφοδιαστικές αλυσίδες, η άνοδος του κόστους χρήματος και η μειωμένη όρεξη των κοινού για ακριβά ηλεκτρικά αυτοκίνητα τύπου SUV έκαναν αδύνατη την επίτευξη των στόχων για τις πωλήσεις της και οι επενδυτές είναι πλέον πολύ δύσπιστοι.

Πολύ δύσπιστοι είναι και απέναντι στην Lucid (LCID NASDAQ), η μετοχή της οποίας είναι ελάχιστα πάνω από τα 3 δολάρια ενώ πριν δύο χρόνια ήταν αρκετά πάνω από τα 10. Μπορεί τα προϊόντα της, πολυτελή ηλεκτρικά αυτοκίνητα υψηλών επιδόσεων και υψηλής τεχνολογίας, να θεωρούνται πολύ καλά αλλά οι πωλήσεις τους είναι πολύ χαμηλότερες των αναμενόμενων, για λόγους παρόμοιους με αυτούς που αναφέραμε στην περίπτωση της Rivian.

Παρά το γεγονός πως βασική μέτοχος της Lucid είναι το κρατικό επενδυτικό ταμείο της Σαουδικής Αραβίας και η εταιρεία θα αρχίσει κάποια στιγμή να κατασκευάζει αυτοκίνητα και στο μεγάλο αραβικό βασίλειο, οι χρηματοδοτικές ανάγκες της εταιρείας φοβίζουν τους επενδυτές, καθώς έχουν ήδη γίνει αρκετές αυξήσεις κεφαλαίου, κάθε φορά σε πιο χαμηλή τιμή.

Μία άλλη δύσκολη περίπτωση είναι αυτή της Polestar (PSNY NASDAQ), μίας ακόμα φιλόδοξης προσπάθειας στον χώρο των πολυτελών ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Και εδώ υπάρχει ισχυρή στήριξη, και μάλιστα παρόμοια με αυτήν της Lotus Technology. Βασικοί μέτοχοί της είναι η κινεζική Geely και η σουηδική αυτοκινητοβιομηχανία Volvo Cars (VOLCAR-B STOCKHOLM), η οποία όμως ελέγχεται από την Geely και τον Li Shufu.

Παρά το γεγονός πως η εταιρεία είχε ξεκινήσει με ελπιδοφόρο τρόπο τις πωλήσεις της, τα πράγματα δυσκόλεψαν για τους γνωστούς λόγους, και η εταιρεία χρειάστηκε νέα χρηματοδότηση πάνω από μία φορά. Η μετοχή της έχει πλησιάσει προς το 1 δολάριο, πολύ πιο χαμηλά από τα 8 με 9 δολάρια στα οποία βρισκόταν προ διετίας.

Προφανώς και εδώ οι επενδυτές την αποφεύγουν λόγω των χρηματοδοτικών αναγκών της. Το ίδιο έκανε και η Volvo Cars η οποία αποφάσισε να μην την χρηματοδοτήσει άλλο, αφήνοντας το βάρος πάνω στην Geely και τον Li Shufu.

Η περίπτωση της Aston Martin Lagonda (AML LONDON) είναι και αυτή ενδεικτική των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες που θέλουν να «κάνουν καριέρα» στον τομέα των πολυτελών ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Οι διαφορές της από τις προηγούμενες είναι δύο, το ότι η εταιρεία δεν ξεκίνησε φτιάχνοντας ηλεκτρικά αυτοκίνητα και το ότι τα μοντέλα της είναι πολύ πιο ακριβά από αυτά των άλλων τεσσάρων.

Η παρουσία ισχυρών μετόχων και οι μεγάλες χρηματοδοτικές ανάγκες για τη στροφή προς την ηλεκτροκίνηση είναι τα δύο μεγάλα κοινά. Μάλιστα, ορισμένοι από τους βασικούς μετόχους είναι γνώριμοι και κάποιων από τις άλλες σημερινές μας εταιρείες, καθώς πρόκειται για τον Li Shufu και το κρατικό επενδυτικό ταμείο της Σαουδικής Αραβίας.

Και φυσικά κοινή είναι και η τύχη των υπόλοιπων μετόχων, καθώς η εταιρεία μπορεί να έχει αποφύγει την πτώχευση και να στέκεται στα πόδια της, αλλά οι αλλεπάλληλες αυξήσεις κεφαλαίου τους έφεραν σε πολύ δύσκολη θέση.

Προφανώς δεν υποστηρίζουμε πως όσοι αγοράσουν μετοχές της Lotus Technology θα ταλαιπωρηθούν όπως ταλαιπωρήθηκαν και ταλαιπωρούνται ακόμα αυτοί που εμπιστεύθηκαν την Rivian, την Lucid, την Polestar, την Aston Martin και αρκετές άλλες φιλόδοξες αυτοκινητοβιομηχανίες.

Καλό είναι όμως να έχουν υπόψη τους τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν αυτή την εποχή τέτοια εγχειρήματα, ακόμα και όταν στηρίζονται από δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια ή πολύ ισχυρούς επιχειρηματίες ή πανίσχυρα κρατικά επενδυτικά ταμεία. Ο Li Shufu και ο Μπερνάρ Αρνό έχουν αρκετά δισεκατομμύρια δολάρια ακόμα, και σίγουρα μπορούν να βρουν και άλλους κεφαλαιούχους για να τους βοηθήσουν αν χρειαστεί. Μόνο που συνήθως αυτό γίνεται επί ζημία των μετόχων μειοψηφίας, ειδικά των μικροεπενδυτών.