Ο πόλεμος τιμών και οι συνεχείς εκπτώσεις είναι πάντα μουσική στα αυτιά των καταναλωτών, καθώς αποκτούν το πάνω χέρι και μπορούν να αποκτήσουν τα προϊόντα που επιθυμούν σε συμφέρουσες τιμές.
Για τις επιχειρήσεις και τους εργαζόμενους στους κλάδους στους οποίους εμφανίζονται αυτά τα φαινόμενα, αυτά δεν είναι καθόλου καλά νέα, ακόμα και για αυτούς που έχουν ξεκινήσει τον πόλεμο.
Έτσι λοιπόν, το τελευταίο επεισόδιο στους κινεζικούς πολέμους τιμών στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας έχει αναστατώσει τις τοπικές επιχειρήσεις του κλάδου και έχει προκαλέσει προβληματισμό στις διεθνείς επιχειρήσεις, ενώ οι αρχές της χώρας έστειλαν σαφή προειδοποιητικά μηνύματα στις μεγάλες δυνάμεις του κλάδου.
Πριν περίπου δύο εβδομάδες, η μεγάλη κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία BYD (1211 HONG KONG), σόκαρε τις χρηματιστηριακές αγορές και βέβαια όλη την κινεζική αγορά αυτοκινήτου με τις πολύ επιθετικές μειώσεις τιμών σε πολλά από τα βασικά της μοντέλα.
Σύμφωνα με άρθρο του Reuters από την 27η Μαΐου, η εταιρεία έριξε τις τιμές σε δώδεκα τουλάχιστον μοντέλα της, κατά 25% ή ακόμα περισσότερο.
Η κίνηση έκανε αίσθηση, και λόγω του μεγέθους της επιχείρησης, η οποία είναι η μεγαλύτερη στον κόσμο στον τομέα των ηλεκτρικών και υβριδικών αυτοκινήτων, και λόγω του ότι ο ανταγωνισμός μεταξύ των εταιρειών του κλάδου ήταν ήδη πολύ οξύς.
Οι σημαντικές αυτές εκπτώσεις ανακοινώθηκαν την 23η Μαΐου και αποτελούν τον τρίτο γύρο παρόμοιων κινήσεων για την εταιρεία από τον Μάρτιο.
Όπως διαβάσαμε στο ίδιο άρθρο του διεθνούς πρακτορείου, την ίδια μέρα ο επικεφαλής μίας από τις πιο μεγάλες ανταγωνίστριες της BYD, δηλαδή της Great Wall Motor (2333 HONG KONG), δήλωσε πως οι πιέσεις στις τιμές των αυτοκινήτων έχουν αρχίσει να πλήττουν σοβαρά τα οικονομικά αποτελέσματα των επιχειρήσεων του κλάδου, καθώς και των προμηθευτών τους.
Δημιουργώντας αίσθηση, ο Wei Jianjun παρομοίασε την κατάσταση της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας με αυτήν του κλάδου ακίνητης περιουσίας, ισχυριζόμενος πως στην κινεζική βιομηχανία αυτοκινήτων υπάρχουν ήδη εταιρείες σαν την Evergrande, την μεγάλη εταιρεία του κλάδου Real Estate που πτώχευσε προ ετών. Τις ανησυχίες του παραπάνω αξιωματούχου τις συμμερίστηκαν και οι επενδυτές, αφού οι απώλειες της μετοχής της BYD και πολλών από τις υπόλοιπες εταιρείες του κλάδου έφθασαν σε μερικές μέρες μέχρι και το 20%, πριν έρθει μία σχετική ανάκαμψη.
Όπως είπαμε και προηγουμένως, οι μεγάλες εκπτώσεις και ο πόλεμος τιμών δεν είναι νέα φαινόμενα στον κόσμο των κινεζικών αυτοκινήτων.
Ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος και η ζήτηση από τους Κινέζους καταναλωτές δεν μπορεί εύκολα να απορροφήσει την μεγάλη προσφορά, αποτέλεσμα της πολύ μεγάλης παραγωγικής δυναμικότητας των κινεζικών εργοστασίων σε σχέση με την εγχώρια ζήτηση.
Σε άρθρο του Bloomberg από την 9η Ιουνίου, το διεθνές πρακτορείο ανέφερε πως το μέσο επίπεδο εκμετάλλευσης της παραγωγικής δυναμικότητας των κινεζικών εργοστασίων αυτοκινήτων ήταν μόλις 49,5% για το 2024, σύμφωνα με τα στοιχεία της Gasgoo Automotive Research Institute, η οποία εδρεύει στην Σανγκάη.
Μία διαδικτυακή αναζήτηση φέρνει αποτελέσματα της τάξης του 70%, αρκετά ανώτερα από αυτό που ανέφερε το Bloomberg. Ανεξάρτητα από το ποιο είναι το πιο αξιόπιστο στατιστικό στοιχείο, είναι γεγονός πως ένα σημαντικό μέρος της δυναμικότητας των κινεζικών αυτοκινήτων παραμένει ανεκμετάλλευτο, πράγμα που συνήθως συνεπάγεται χαμηλότερα περιθώρια κέρδους για τις επιχειρήσεις και μία μεγάλη ανάγκη για αύξηση των πωλήσεων.
Πέρα από αυτό, είναι γεγονός πως υπάρχουν πάρα πολλές εταιρείες στον κλάδο, πολλές από τις οποίες είναι πολύ μικρές και ακόμα πιο αναποτελεσματικές από τις μεγάλες. Θεωρητικά, ο πόλεμος τιμών ευνοεί τους μεγαλύτερους «παίκτες» της αγοράς, υπό την προϋπόθεση πως είναι οικονομικά υγιείς.
Αυτό εξηγεί και τις ευθείες βολές αξιωματούχων πολλών επιχειρήσεων κατά της BYD. Ο Wei Jianjun της Great Wall Motor, δεν περιορίστηκε στις δηλώσεις που είδαμε παραπάνω σχετικά με την υγεία της κινεζικής βιομηχανίας αυτοκινήτων. Σε άρθρο του Reuters από την 9η Ιουνίου είδαμε πως επανέφερε στην επικαιρότητα ένα ζήτημα που είχε ο ίδιος «αναδείξει» το 2023.
Σύμφωνα με τον αξιωματούχο, δύο από τα πιο επιτυχημένα υβριδικά μοντέλα της BYD δεν πληρούν τις προδιαγραφές από πλευράς των εκπομπών καυσαερίων. Τους ισχυρισμούς αυτούς υποστήριξε και ανώτατο στέλεχος της Geely, μίας επίσης πολύ μεγάλης αυτοκινητοβιομηχανίας.
Όπως είναι φυσικό, οι εκπρόσωποι της BYD απέρριψαν κατηγορηματικά αυτούς τους ισχυρισμούς αλλά ο σχετικός θόρυβος δεν σταματά εύκολα. Καθώς όπως γνωρίζουμε, «η φτώχεια φέρνει γκρίνια» στην επιφάνεια άρχισαν να βγαίνουν και άλλα «άπλυτα» της αγοράς. Ένα από αυτά είναι οι κατηγορίες κατά της BYD πως συστηματικά καθυστερεί τις πληρωμές προς τους προμηθευτές της.
Οι κακές γλώσσες λένε πως αυτό γίνεται λόγω του ότι έχει πολύ μεγάλες δανειακές υποχρεώσεις. Παρόμοια προβλήματα ακούγεται πως υπάρχουν και σε άλλες εταιρείες, και όλες μαζί προσπαθούν τώρα να βελτιώσουν την δημόσια εικόνα τους.
Σχεδόν όλες οι μεγάλες επιχειρήσεις του κλάδου δεσμεύτηκαν δημοσίως, σύμφωνα με προχθεσινές πληροφορίες του Bloomberg, να μην καθυστερούν από εδώ και στο εξής τις πληρωμές τους για πάνω από 60 ημέρες (εκτιμήσεις του διεθνούς πρακτορείου αναφέρουν πως η σχετική επίδοση της BYD για το 2023 ήταν 275 ημέρες για το 2023 και πως όλες οι εταιρείες καθυστερούν κατά τουλάχιστον 100 ημέρες).
Ένα άλλο ζήτημα που βγήκε και πάλι στην επιφάνεια είναι αυτό της πώλησης αυτοκινήτων τα οποία δεν έχουν κινηθεί ούτε ένα χιλιόμετρο, σαν μεταχειρισμένων. Πάλι σε προχθεσινό άρθρο του Bloomberg, διαβάσαμε πως η γνωστή εφημερίδα «Λαϊκή Ημερησία», η οποία ελέγχεται από το Κομμουνιστικό Κόμμα Κίνας, αναφέρθηκε στο ζήτημα και κάλεσε τις κινεζικές βιομηχανίες αυτοκινήτων να σταματήσουν την πρακτική με την οποία γεμίζουν τις μάντρες μεταχειρισμένων αυτοκινήτων με δικά τους, πρακτικά αχρησιμοποίητα, αυτοκίνητα. Με αυτόν τον τρόπο, φαίνεται πως προσπαθούν να ξεφορτωθούν όσο περισσότερα αυτοκίνητα γίνεται.
Η εφημερίδα σχολίασε αυτή την πρακτική αναφέροντας πως αδυνατίζει τους ισολογισμούς των επιχειρήσεων και στερεί από τους καταναλωτές από την άσκηση κάποιων δικαιωμάτων τους κατά την αγορά τέτοιων αυτοκινήτων. Στην υπόθεση των αυτοκινήτων «μηδενικών μιλίων» είχε αναφερθεί επίσης προ ημερών ο Wei Jianjun της Great Wall Motor.
Τα σχόλια της Λαϊκής Ημερησίας δείχνουν καθαρά την ενόχληση και την ανησυχία των κινεζικών αρχών αλλά δεν μας κάνουν εντύπωση, καθώς την προηγούμενη εβδομάδα, κρατικοί αξιωματούχοι κάλεσαν ανώτατα στελέχη των πιο σημαντικών αυτοκινητοβιομηχανιών της χώρας και τους προέτρεψαν να προχωρήσουν σε άμεση «αυτορρύθμιση» της αγοράς.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg από την 5η Ιουνίου, ζήτησαν από τους εκπροσώπους των εταιρειών να μην πουλάνε σε τιμές κάτω του κόστους και να μην προχωρούν σε παράλογες μειώσεις τιμών. Αναφέρθηκαν επίσης στο ζήτημα των πωλήσεων των αυτοκινήτων «μηδενικών μιλίων», όπως και στην πίεση προς τους προμηθευτές τους, οι οποίοι αναγκάζονται στην ουσία να χρηματοδοτούν τις βιομηχανίες.
Τέτοιου τύπου συναντήσεις δεν είναι πολύ συνηθισμένες στην Κίνα, και αυτό δείχνει τον βαθμό του προβληματισμού της ηγεσίας της χώρας.
Δεν ξέρουμε πως θα μπορέσουν οι αρχές να συνετίσουν την BYD και τις άλλες εταιρείες, αλλά αν δεν το καταφέρουν δεν πρέπει να εκπλαγούμε αν στους επόμενους μήνες δούμε πολλές επιχειρήσεις από τις πολλές δεκάδες του κλάδου να ακολουθούν τον δρόμο της Evergrande, όπως προειδοποίησε ο Wei Jianjun.
Και αν συμβεί κάτι τέτοιο, είναι πολύ δύσκολο να μην αρχίσουν να επηρεάζονται και οι διεθνείς επιχειρήσεις του κλάδου, οι οποίες προς το παρόν προσπαθούν να μην συμμετάσχουν στον τελευταίο γύρο του πολέμου τιμών.
Καθώς μιλάμε για αυτοκίνητα, μπορούμε να πούμε πως αν ο πόλεμος τιμών δεν σταματήσει άμεσα, πολλές από τις επιχειρήσεις του κλάδου δεν θα αποφύγουν την.. κούρσα προς την καταστροφή.