Την επιβολή δασμών 30% στις ΗΠΑ για εμπορεύματα αξίας περίπου 100 δισ. ευρώ σχεδιάζει η Ευρωπαϊκή Ένωση, σε περίπτωση που δεν επιτευχθεί συμφωνία και ο Τραμπ υλοποιήσει την απειλή του να επιβάλει αυτό το ποσοστό στα περισσότερα εξαγωγικά προϊόντα της ΕΕ μετά την 1η Αυγούστου.
Σύμφωνα με όσα αναφέρει το Bloomberg, στο πλαίσιο της πρώτης φάσης των αντιμέτρων, η ΕΕ θα συνδυάσει έναν ήδη εγκεκριμένο κατάλογο δασμών σε αμερικανικά προϊόντα αξίας 21 δισεκατομμυρίων ευρώ και έναν προηγουμένως προτεινόμενο κατάλογο σε επιπλέον αμερικανικά προϊόντα αξίας 72 δισεκατομμυρίων ευρώ σε ένα ενιαίο πακέτο, δήλωσε την Τετάρτη εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Οι αμερικανικές εξαγωγές, οι οποίες περιλαμβάνουν βιομηχανικά προϊόντα -όπως αεροσκάφη της Boeing, αυτοκίνητα αμερικανικής κατασκευής και μπέρμπον-, θα βρεθούν αντιμέτωπες με δασμούς που θα αντιστοιχούν στην απειλή της τάξης του 30% του Τραμπ, σύμφωνα με ανώνυμες πηγές του διεθνούς πρακτορείου.
Η απειλή αντιποίνων από τις Βρυξέλλες θα πλήξει περίπου το ένα τρίτο των αμερικανικών εξαγωγών προς την ΕΕ, με βάση τα αμερικανικά προϊόντα αξίας 335 δισεκατομμυρίων ευρώ που αποστάλθηκαν στην Ευρώπη πέρυσι.
Τα σχέδια έρχονται σε μια στιγμή που τα κράτη μέλη της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της Γερμανίας, έχουν σκληρύνει τις θέσεις τους ως απάντηση στην αμερικανική σκληρή διαπραγματευτική στάση. Μάλιστα, το Βερολίνο θα ήταν πρόθυμο να υποστηρίξει ακόμη και την ενεργοποίηση του εργαλείου «κατά του εξαναγκασμού» ή ACI, σε περίπτωση μη επίτευξης συμφωνίας, δήλωσε ανώνυμος κυβερνητικός αξιωματούχος. Αυτό το μέσο θα τεθεί σε εφαρμογή μόνο εάν η συμφωνία δεν υλοποιηθεί.
Το ACI θα επιτρέψει στην ΕΕ να λάβει μια ευρεία γκάμα αντιποίνων, συμπεριλαμβανομένων νέων φόρων στους τεχνολογικούς «κολοσσούς» των ΗΠΑ, στοχευμένων περιορισμών στις αμερικανικές επενδύσεις και περιορισμού της πρόσβασης στην αγορά της ΕΕ.
«Χρειαζόμαστε μια δίκαιη, αξιόπιστη συμφωνία με χαμηλούς δασμούς», δήλωσε την Τρίτη ο Γερμανός καγκελάριος Φρίντριχ Μερτς. «Χωρίς μια τέτοια συμφωνία, κινδυνεύουμε με οικονομική αβεβαιότητα σε μια εποχή που χρειαζόμαστε ακριβώς το αντίθετο», πρόσθεσε.
Παράδειγμα από τη συμφωνία με την Ιαπωνία;
Το Reuters σημειώνει πως η Κομισιόν μπορεί να λάβει ώθηση από την αρχική συμφωνία που συνήφθη μεταξύ των Ηνωμένων Πολιτειών και της Ιαπωνίας.
Ένα χαρακτηριστικό που ξεχώρισε από τη συμφωνία ήταν ότι ο ίδιος συντελεστής ισχύει και για τα αυτοκίνητα, έναντι του ισχύοντος δασμού 25% των ΗΠΑ, κάτι που η ΕΕ μπορεί να επιθυμεί για το παρόμοιο επίπεδο εξαγωγών αυτοκινήτων της.
Το 2024, οι ΗΠΑ εισήγαγαν πάνω από 55 δισεκατομμύρια δολάρια σε οχήματα και ανταλλακτικά αυτοκινήτων από την Ιαπωνία. Από την ΕΕ, το αντίστοιχο ποσό ήταν 47,3 δισ. ευρώ, με πολύ λιγότερα αμερικανικά μοντέλα να πωλούνται στην αγορά της ΕΕ ή της Ιαπωνίας.
Αξιωματούχοι της ΕΕ λένε ότι η Ουάσινγκτον έχει δείξει ελάχιστα σημάδια υποχώρησης όσον αφορά τους δασμούς στα αυτοκίνητα, αλλά η συμφωνία με την Ιαπωνία θα μπορούσε να δείξει τον δρόμο.
Εκπρόσωπος της γερμανικής κυβέρνησης δήλωσε ότι οι σχέσεις ΗΠΑ-Ιαπωνίας δεν είναι συγκρίσιμες με εκείνες μεταξύ της ΕΕ και των Ηνωμένων Πολιτειών.
Οι αναλυτές της UBS δήλωσαν ότι είναι δύσκολο να γίνουν υποθέσεις για μια πιθανή συμφωνία ΕΕ-ΗΠΑ, αλλά είπαν ότι αν η ΕΕ δεν εξασφαλίσει συμφωνία, οι ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες θα βρίσκονται σε πλεονεκτική θέση.
Η Volkswagen και η BMW αρνήθηκαν να σχολιάσουν.
Οι διπλωμάτες της ΕΕ ήταν απρόθυμοι να παράσχουν πρώιμα σχόλια, λέγοντας αντ' αυτού ότι εξέταζαν τις λεπτομέρειες της συμφωνίας ΗΠΑ-Ιαπωνίας, όπως ότι η Ιαπωνία θα αγοράσει περισσότερο ρύζι από τις Ηνωμένες Πολιτείες, αλλά θα διατηρήσει τους υφιστάμενους δασμούς στα γεωργικά προϊόντα.
Ο Σίμον Έβενετ, καθηγητής γεωπολιτικής και στρατηγικής στο IMD Business School, δήλωσε ότι το ποσοστό 15% ήταν χαμηλότερο από αυτό με το οποίο είχε απειλήσει πρόσφατα ο Τραμπ την Ιαπωνία και ήταν αξιοσημείωτο ότι φαίνεται να ισχύει για τα ιαπωνικά αυτοκίνητα.
«Ό,τι πήραν οι Ιάπωνες θα γίνει το ελάχιστο για τους διαπραγματευτικούς στόχους της ΕΕ», δήλωσε