Δύο ειδήσεις που δεν πρέπει να αγνοηθούν
Shutterstock
Shutterstock
Κίνα-Γερμανία

Δύο ειδήσεις που δεν πρέπει να αγνοηθούν

Ελάχιστη βοήθεια στους κινεζικούς δείκτες πρόσφερε η είδηση ότι τα βιομηχανικά κέρδη των κινεζικών επιχειρήσεων αυξήθηκαν σε ετήσια βάση κατά 17,2%, καθώς ο κλάδος των ακινήτων εξακολουθεί να αποτελεί ένα αξεπέραστο βαρίδι για την αγορά, ενώ σύμφωνα με το σημείωμα της Fitch Ratings στις 26 Σεπτεμβρίου, οι κινεζικές εισηγμένες (A-share) κατέγραψαν συνολικά τα χαμηλότερα κέρδη των τελευταίων 10 ετών κατά το δεύτερο τρίμηνο του 2023.

Αν και τα βιομηχανικά κέρδη υποδεικνύουν ότι η κινεζική οικονομία «ξεκόλλησε» από τον πάτο του βαρελιού των lockdowns, εντούτοις η ανάκαμψη είναι πολύ πιο αργή από αυτή που αναμενόταν. 

Σύμφωνα δε με τις εκτιμήσεις της Fitch Ratings, η εν λόγω τάση πιθανότατα θα παραμείνει και στο τρίτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους, καθώς τα οικονομικά στοιχεία έχουν επιδεινωθεί εκ νέου.

Πιο αναλυτικά, τα συνολικά κέρδη δεύτερου τριμήνου των εισηγμένων στο κινεζικό χρηματιστήριο υποχώρησαν κατά 13,1% σε ετήσια βάση, παρά την αύξηση εσόδων κατά 2%. Πρόκειται για εξαιρετικά χαμηλές επιδόσεις. 

Ο τομέας των υλικών πρωταγωνίστηκε στην πτώση με υποχώρηση 6,5% στα έσοδα και 45,1% στα κέρδη, παρά το γεγονός ότι η κυβέρνηση της Κίνας έχει πάρει μια σειρά μέτρων προκειμένου να τονώσει τη ζήτηση. 

Οι αναλυτές της Fitch θεωρούν ότι η πτώση στις πωλήσεις κατοικιών θα εξακολουθήσει να ταλαιπωρεί τον κλάδο, εμποδίζοντας την ανάκαμψη των κερδών του, αν και σημειώνουν ότι περαιτέρω πτώση του περιθωρίου κέρδους θα περιοριστεί, καθώς οι τιμές των πρώτων υλών προσαρμόζονται στη ζήτηση και η κυβέρνηση εντείνει τις προσπάθειες της για σταθεροποίηση της οικονομίας.

Ο ενεργειακός τομέας είναι άλλος ένας κλάδος που παρουσιάζει σημαντικές απώλειες κερδών της τάξης του 30%.

Η ανησυχία για τον κλάδο των ακινήτων στην Κίνα διευρύνεται και από τις πρόσφατες εξελίξεις στην πολύπαθη εταιρεία Evergrande, η οποία πριν λίγες ημέρες ανακοίνωσε ότι δεν είναι εφικτό να προχωρήσει σε αναδιάρθρωση του χρέους της και ρευστοποίηση στοιχείων του ενεργητικού της. (σ.σ:Την Παρασκευή που μας πέρασε η εταιρεία ακύρωσε τις βασικές συναντήσεις των πιστωτών της για να επανεξετάσει το σχέδιό της για την αναδιάρθρωση του υπεράκτιου χρέους της).

Την ίδια στιγμή, διεξάγεται έρευνα από τις ρυθμιστικές αρχές για τη θυγατρική της Hengda Real Estate, η οποία δεν αποπλήρωσε ομόλογό της στην λήξη του και το κουπόνι, οι κινεζικές αρχές συνέλαβαν πρώην στελέχη της εταιρείας, ενώ σύμφωνα με χθεσινό δημοσίευμα του Bloomberg ο πρόεδρος της προβληματικής εταιρείας ανάπτυξης ακινήτων και ο δεύτερος πλουσιότερος άνθρωπος της Ασίας μέχρι πριν λίγα χρόνια, Χούι Κα Γιαν, τέθηκε υπό αστυνομική επιτήρηση.

Το να ανακοινώνει ο πάλαι ποτέ κινεζικός κολοσσός ότι δεν είναι σε θέση να εκπληρώσει τις ρυθμιστικές απαιτήσεις για την έκδοση νέων ομολόγων – βασικό συστατικό της αναδιάρθρωσης του χρέους του – ενώ ο βραχίονάς του στην ηπειρωτικής Κίνα απέτυχε να αποπληρώσει ένα τοπικό ομόλογο, λειτουργεί πραγματικά σαν βαρίδι για την κινεζική αγορά και στην ουσία γκρεμίζει εκ νέου την εμπιστοσύνη στην αγορά κατοικίας.

Πέρα από τη νέα σημαντική πτώση των μετοχών της Evergrande, υποχώρησε σημαντικά και ο δείκτης Bloomberg Intelligence των κινεζικών μετοχών εταιρειών ανάπτυξης ακινήτων οδεύοντας προς το χαμηλότερο επίπεδο από το 2011. 

Βλέπετε, η Evergrande δεν είναι ο μόνος ασθενής. Σύμφωνα με απόφαση δικαστηρίου στις Βερμούδες, η China Oceanwide ανακοίνωσε ότι θα ρευστοποιήσει στοιχεία του ενεργητικού της ώστε να αποπληρώσει τις δανειακές της υποχρεώσεις, ενώ η Guangdong Adway Construction αιτήθηκε πτώχευση καθώς αδυνατεί να ανταπεξέλθει στις υποχρεώσεις της.

Νέα μείωση παραγωγής από τη Volkswagen

Ο βιομηχανικός δείκτης Dax αυτή την εβδομάδα δουλεύει προς το παρόν κάτω από τον μέσο κινητό των 200 ημερών, έχοντας υποχωρήσει περίπου 8% από τα υψηλά των 16528 μονάδων, ενώ σε εβδομαδιαίο διάγραμμα προσπαθεί να βρει στήριξη πέριξ του 50άρη, στις 15,286 μονάδες, 

Η γερμανική βιομηχανία περνάει μια περίοδο χαμηλών επιδόσεων λόγω της μείωσης της ζήτησης από την Κίνα, της έλλειψης σε εργατικό δυναμικό, της σύσφιξης της νομισματικής πολιτικής και των παρατεταμένων επιπτώσεων από την περσινή ενεργειακή κρίση. Ως εκ τούτου, το ΔΝΤ αναμένει πως θα είναι η μόνη οικονομία εκ των G7 που θα συρρικνωθεί φέτος. 

Μια από τις πιο εμβληματικές μετοχές του δείκτη και της γερμανικής οικονομίας, η Volkswagen, αποτελεί αυτή την περίοδο ένα από τα «βαρίδια» του δείκτη, με πτώση σχεδόν 10% από τις αρχές του έτους και 25% σε σχέση με τα υψηλά των τελευταίων 52 εβδομάδων στα 144,98 ευρώ.

Αυτές τις ημέρες η εταιρεία προχώρησε στην ανακοίνωση ότι κάτω από την πίεση του περιορισμού της ζήτησης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ευρώπη, αλλά και τον περιορισμό των κρατικών επιδοτήσεων, αναγκάζεται να μειώσει την παραγωγή των ηλεκτρικών μοντέλων Volkswagen ID.3 και Cupra Born σε δύο εργοστάσιά της, στο κύριο εργοστάσιο για ηλεκτρικά αυτοκίνητα στη Σαξονία μέχρι τις 16 Οκτωβρίου και στο εργοστάσιο στη Δρέσδη-εκεί συναρμολογείται το ID.3- επίσης για τις δύο πρώτες εβδομάδες του Οκτωβρίου.

Η αλήθεια είναι ότι ο τομέας αντιμετωπίζει μια δύσκολη συγκυρία με τις εταιρικές παραγγελίες, που αντιπροσωπεύουν το 70% των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων που κατασκευάζονται στο εργοστάσιο της Σαξονίας να έχουν βυθιστεί μετά τη λήξη των κρατικών επιδοτήσεων προς τις εταιρείες που κατασκευάζουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Όπως αναφέρει το Bloomberg, η VW βρίσκεται σε συνομιλίες για το πώς θα προχωρήσει η παραγωγή στο εργοστάσιο της Σαξονίας κατά το δεύτερο 15ήμερο του Οκτωβρίου, ενώ η παραγωγή στο εργοστάσιο της Δρέσδης θα επιστρέψει σε κανονικά επίπεδα.

Ο λόγος που ακόμα δεν έχει οριστικοποιηθεί το πώς θα προχωρήσει η παραγωγή στο εργοστάσιο της Σαξονίας είναι η αβεβαιότητα που σκεπάζει αυτούς τους τελευταίους έξι μήνες την ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων. 

Βλέπετε, η ζήτηση βαίνει μειούμενη όχι μόνο λόγω του υψηλού κόστους ενέργειας και του αυξανόμενου κόστους διαβίωσης και δανεισμού, αλλά και λόγω των ανησυχιών των καταναλωτών για τη φόρτιση και τη διάρκεια των μπαταριών, ενώ την ίδια στιγμή ο ανταγωνισμός από την Tesla και μια σειρά κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών έχει ανέβει κατακόρυφα.

Ως εκ τούτου, η Volkswagen ανακοίνωσε ήδη από τις αρχές του μήνα ότι δεν θα ανανεώσει τις ετήσιες συμβάσεις 269 προσωρινών εργαζομένων που λήγουν σύντομα, ενώ αρνήθηκε να σχολιάσει τον αριθμό των εργαζομένων που ενδέχεται να επηρεαστούν περαιτέρω.

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.