Η μεξικανική αρχή αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας πρόκειται να αποφανθεί την επόμενη εβδομάδα σχετικά με το εάν η Google δημιούργησε παράνομο μονοπώλιο στην ψηφιακή διαφήμιση στη χώρα, μια απόφαση που θα μπορούσε να της επιβάλει πρόστιμο ύψους 8% των ετήσιων εσόδων του στο Μεξικό, σύμφωνα με δημόσια έγγραφα.
Παρόλο που η Google δεν δημοσιεύει λεπτομερή αποτελέσματα εσόδων ανά χώρα, το πιθανό πρόστιμο ενδέχεται να είναι από τα μεγαλύτερα που έχουν επιβληθεί ποτέ από την Ομοσπονδιακή Επιτροπή Οικονομικού Ανταγωνισμού του Μεξικού (Cofece). Η Cofece και η Google αρνήθηκαν να σχολιάσουν.
Η αρχή αναμένει να λάβει απόφαση έως τις 17 Ιουνίου, σύμφωνα με το δικό της δημοσιευμένο χρονοδιάγραμμα. Σύμφωνα με τη μεξικανική νομοθεσία, το 8% των ετήσιων εσόδων είναι το μέγιστο πρόστιμο για μονοπωλιακές πρακτικές.
Η Cofece κατηγορεί την εταιρεία ότι εγκαθιδρύει ένα αποτελεσματικό μονοπώλιο στην μεξικανική αγορά ψηφιακής διαφήμισης. Ξεκίνησε την έρευνά της για την Google Mexico το 2020 και εξέδωσε κλήτευση το 2023, ξεκινώντας τη φάση της δίκης.
Η Google είχε στη συνέχεια την ευκαιρία να παρουσιάσει αποδεικτικά στοιχεία κατά των ισχυρισμών.
Μια εταιρεία μπορεί να υποβάλει αίτηση για ασφαλιστικά μέτρα που να μπλοκάρουν την αντιμονοπωλιακή απόφαση μέχρι να αποφασίσει ένα εξειδικευμένο δικαστήριο εάν πρέπει να επικυρωθεί ή όχι.
Η Cofece ζήτησε τα οικονομικά στοιχεία της Google από την φορολογική αρχή SAT, όπως έδειξε ένα χρονοδιάγραμμα ενημερώσεων για το ιστορικό της υπόθεσης.
Ενώ η μητρική εταιρεία της Google, Alphabet, δεν περιλαμβάνει συγκεκριμένα στοιχεία εσόδων για το Μεξικό στις εκθέσεις κερδών της, ο αμερικανικός τεχνολογικός γίγαντας είναι η μεγαλύτερη εταιρεία που αμφισβητείται από την αντιμονοπωλιακή ρυθμιστική αρχή του Μεξικού.
Σύμφωνα με τα ετήσια αποτελέσματα για το 2024, τα έσοδα της εταιρείας για την περιοχή της «άλλης Αμερικής», η οποία περιλαμβάνει τη Λατινική Αμερική, ήταν περίπου 20,4 δισεκατομμύρια δολάρια.
Το 2022, η Cofece επέβαλε πρόστιμο σε μια ομάδα διανομέων υγραερίου ύψους 2,4 δισεκατομμυρίων μεξικανικών πέσος (126,03 εκατ. δολάρια) για καθορισμό τιμών.
Η βάση δεδομένων της Cofece δείχνει ότι μια προφορική ακρόαση με την Google σχετικά με την υπόθεση, η οποία θεωρείται ένα από τα τελικά βήματα σε τέτοιες υποθέσεις, πραγματοποιήθηκε στις 20 Μαΐου.
Το 2020, σε απάντηση σε έρευνες για αντιανταγωνισμό κατά της Google, η Λίνα Ορνέλας, Διευθύντρια Δημόσιας Πολιτικής και Σχέσεων με την Google Mexico, δήλωσε σε μια εκδήλωση της εταιρείας: «Το να είσαι μεγάλος δεν είναι κακό. Αυτό που έχει σημασία είναι να μην εξουδετερώνεις κανέναν ανταγωνιστή με τα προϊόντα σου, παρόλο που τα δικά σου μπορούν να είναι πολύ αποτελεσματικά, και γι' αυτό έχεις περισσότερους χρήστες».
Ξεχωριστά, η πρόεδρος του Μεξικού Κλαούντια Σάινμπαουμ συγκρούστηκε με την Google, καταθέτοντας αγωγή κατά της εταιρείας για την απόφασή της να αλλάξει το όνομα του Κόλπου του Μεξικού σε «Κόλπο της Αμερικής» για τους χρήστες του Google Maps στις ΗΠΑ, μετά την απόφαση του προέδρου, Ντόναλντ Τραμπ, να μετοονομάσει την υδάτινη περιοχή. Η αγωγή υποστηρίζει ότι η Google δεν έχει την «εξουσιοδότηση» να την μετονομάσει.
Βοηθοί του κυβερνώντος κόμματος Morena έχουν από πέρυσι καλέσει την Cofece να επιλύσει την μακροχρόνια υπόθεση της Google.
Εάν η Cofece αποφανθεί κατά της Google, η κίνηση αυτή θα αντικατοπτρίζει τα νομικά προβλήματα του τεχνολογικού «γίγαντα» στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου ένας περιφερειακός δικαστής των ΗΠΑ πέρυσι έκρινε ότι κατέχει παράνομο μονοπώλιο στην online αναζήτηση και τη σχετική διαφήμιση.
Το υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ και ένας συνασπισμός πολιτειών θέλουν η Google να κοινοποιεί δεδομένα αναζήτησης και να παύει τις πληρωμές πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων στην Apple και σε άλλους κατασκευαστές smartphone, ώστε να είναι η προεπιλεγμένη μηχανή αναζήτησης σε νέες συσκευές. Οι αρχές επιβολής του αντιμονοπωλιακού νόμου ανησυχούν για το πώς το μονοπώλιο αναζήτησης της Google της δίνει πλεονέκτημα.
Σε ξεχωριστή υπόθεση, ένας ομοσπονδιακός δικαστής δήλωσε ότι η Google κυριαρχεί παράνομα σε δύο αγορές τεχνολογίας online διαφήμισης, με το υπουργείο Δικαιοσύνης να λέει ότι η Google θα πρέπει να πουλήσει τουλάχιστον το Google Ad Manager, το οποίο περιλαμβάνει τον διακομιστή διαφημίσεων της εταιρείας και την πλατφόρμα διαφημίσεων.