Οι «Magnificent Seven» – οι επτά κορυφαίες τεχνολογικές μετοχές – ήταν οι μεγάλοι νικητές της μεταπανδημικής εποχής στο χρηματιστήριο. Καθώς όμως οι Big Tech τρέχουν προς το μέλλον της Τεχνητής Νοημοσύνης, ένας «γίγαντας» αρχίζει να δείχνει επικίνδυνα... ξεπερασμένος: η Apple (AAPL). Από αδιαμφισβήτητος πρωταγωνιστής της τεχνολογίας, κινδυνεύει να γίνει το λιγότερο «θαυμαστό» μέλος της επτάδας.
Ενώ οι άλλοι — η Google (Alphabet), η Amazon, η Meta, η Microsoft, η Nvidia και η Tesla — προχωρούν κάνοντας άλματα στον τομέα της Τεχνητής Νοημοσύνης και στις επενδύσεις σε υποδομές data centers, η Apple δείχνει να κάνει βήματα προς τα πίσω. Η μετοχή της έχει υποχωρήσει περίπου 18% μέσα στο 2025, καθιστώντας την τη χειρότερη performer ανάμεσα στους Magnificent Seven — και έναν από τους βασικούς λόγους επιβράδυνσης του τεχνολογικού ράλι στο οποίο κάποτε πρωταγωνιστούσε. Από την κορυφή της παγκόσμιας αποτίμησης, η Apple έχει πλέον πέσει στην τρίτη θέση, πίσω από τη Microsoft και τη Nvidia.
Οι ανταγωνιστές της Apple έχουν κάνει σαφές άλμα προς το μέλλον της AI.
Η Microsoft έχει ενσωματώσει γενετική τεχνητή νοημοσύνη σε Office, Windows και Azure, ενώ προχωρά και στο επόμενο στάδιο: agentic AI.
Η Google λάνσαρε το Gemini σχεδόν σε όλα της τα προϊόντα.
Η Meta άφησε πίσω το metaverse και επενδύει επιθετικά στο machine learning.
Η Amazon αξιοποιεί το AWS για να γίνει η βασική υποδομή της AI.
Η Tesla ποντάρει στην ενσώματη τεχνητή νοημοσύνη: από αυτοκίνητα έως ρομπότ.
Και η Nvidia έχει γίνει συνώνυμη με τους επεξεργαστές που τροφοδοτούν ολόκληρο τον AI κλάδο.
Η Apple, από την άλλη, μόλις στα τέλη του 2024 παρουσίασε την Apple Intelligence — ένα πακέτο AI χαρακτηριστικών και μια ανανεωμένη Siri, βασισμένη στο ChatGPT. Αλλά έφτασε αργά στο πάρτι. Βασίστηκε περισσότερο σε συνεργάτη, παρά σε δική της καινοτομία. Η κυκλοφορία ήταν αργή, τα χαρακτηριστικά περιορισμένα και εύκολα διαθέσιμα αλλού, και η εταιρεία δεν έχει παρουσιάσει ακόμα κάποιο σημαντικό επόμενο βήμα. Σε μια εποχή όπου η ταχύτητα, η τόλμη και το θεαματικό κάνουν τη διαφορά στην AI, η Apple εμφανίστηκε... αργά και διακριτικά.
Το τελευταίο «big thing» που ανακοίνωσε η εταιρεία ήταν το Vision Pro, το ακουστικό των $3.500, το οποίο παρουσιάστηκε ως νέα πλατφόρμα υπολογιστικής εμπειρίας. Αλλά οι πωλήσεις απογοήτευσαν, το ενδιαφέρον των developers εξανεμίστηκε και αναλυτές εκτιμούν ότι πουλήθηκαν λιγότερα από 500.000 τεμάχια τον πρώτο χρόνο – ένα μικρό ποσοστό των αρχικών προσδοκιών. Παράλληλα, το πολυδιαφημισμένο project του αυτόνομου οχήματος εγκαταλείφθηκε μετά από δέκα χρόνια ανάπτυξης και πάνω από 10 δισ. δολάρια κόστους.
Η τεχνολογία είναι ένας χώρος όπου οι επιτυχίες μετρούν. Και η Apple, παρότι δημιούργησε το iPhone και το iPad, δεν έχει κυκλοφορήσει ένα πραγματικό “hit” εδώ και χρόνια. Την ίδια ώρα, ο πρώην επικεφαλής σχεδίασης της Apple, Jony Ive, συνεργάζεται πλέον με την OpenAI πάνω σε ένα φιλόδοξο project: 100 εκατομμύρια φυσικές AI συσκευές συνοδών, που αναμένεται να λανσαριστούν έως το τέλος του 2026 – απειλώντας την κυριαρχία του iPhone.
Ενώ οι άλλοι της επτάδας χτίζουν το μέλλον, η Apple ενημερώνει το παρόν. Οι κυκλικές αναβαθμίσεις προϊόντων συνεχίζονται, αλλά είναι εξελικτικές, όχι επαναστατικές. Νέα προϊόντα αναμένονται το επόμενο διάστημα – ανάμεσά τους, σύμφωνα με το Bloomberg, και έξυπνα AI γυαλιά με κάμερες, μικρόφωνα και ηχεία. Αλλά η Meta και η Ray-Ban έχουν ήδη λανσάρει έξυπνα γυαλιά από το 2023, έχουν πουλήσει πάνω από 2 εκατομμύρια ζευγάρια και σκοπεύουν να παράγουν 10 εκατομμύρια τον χρόνο έως το 2026.
Τα οικονομικά στοιχεία επιβεβαιώνουν την επιβράδυνση. Η Apple είδε πεσμένα περιθώρια κέρδους στις συσκευές το πρώτο τρίμηνο του 2025, καθώς η σειρά προϊόντων ωριμάζει. Το τμήμα Υπηρεσιών (Services) συνεχίζει να αναπτύσσεται — App Store, iCloud, Apple Music, Apple TV — αλλά όχι με ρυθμούς ικανούς να καλύψουν τη στασιμότητα του hardware. Και ο νομικός κλοιός γύρω από το App Store σφίγγει διεθνώς.
Η Wall Street λατρεύει τις ιστορίες υψηλού περιθωρίου και υψηλής ανάπτυξης. Αυτή τη στιγμή, η Apple έχει υψηλό περιθώριο — αλλά χαμηλή ανάπτυξη.
Στο μεταξύ, η Κίνα, κάποτε στρατηγικό προπύργιο της Apple, έχει μετατραπεί σε πηγή πονοκεφάλων και πτώσης πωλήσεων. Στο τέλος του 2024, σύμφωνα με την Counterpoint Research, οι αποστολές iPhone στην Κίνα κατέρρευσαν κατά πάνω από 20%. Σύμφωνα με την Canalys, το πρώτο τρίμηνο του 2025 η Apple κατέχει πλέον μόλις την πέμπτη θέση στην κινεζική αγορά smartphones. Και η εταιρεία δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει την AI για να διαφοροποιηθεί εκεί: η ενσωμάτωση του ChatGPT στην Apple Intelligence αφαιρέθηκε από τις συσκευές για να συμμορφωθεί με τους κανονισμούς AI της Κίνας.
Σε αυτά προστίθενται οι γεωπολιτικές πιέσεις και οι δασμοί του προέδρου Ντόναλντ Τραμπ. Στην τελευταία τηλεδιάσκεψη αποτελεσμάτων, ο CEO Τιμ Κουκ ανέφερε ότι οι δασμοί θα μπορούσαν να προσθέσουν έως και 900 εκατ. δολάρια στο κόστος της εταιρείας μόνο για το τρέχον τρίμηνο. Παρότι οι δασμοί μειώθηκαν σε ορισμένα προϊόντα, παραμένουν ασταθείς και απρόβλεπτοι.
Η Apple έχει ξεκινήσει δραστική αναδιάρθρωση της εφοδιαστικής της αλυσίδας, απομακρυνόμενη από την Κίνα. Έχει επενδύσει δισεκατομμύρια στην Ινδία, ενώ έχει μεταφέρει μέρος της παραγωγής σε χώρες όπως το Βιετνάμ. Αλλά αυτό δεν άρεσε στον Τραμπ, ο οποίος επέκρινε την Apple για τη μεταφορά παραγωγής στην Ινδία αντί για τις ΗΠΑ. Μάλιστα, πρότεινε πρόσφατα την επιβολή 25% δασμού σε όλα τα εισαγόμενα iPhones. Ο Κουκ ήταν απών από την τελευταία τεχνολογική περιοδεία του Τραμπ στη Μέση Ανατολή, όπου συμμετείχαν άλλοι Big Tech ηγέτες — ένδειξη ότι η σχέση τους έχει ψυχρανθεί.
Ασφαλώς, τα πράγματα θα μπορούσαν να αλλάξουν. Θυμίζουμε ότι και η Microsoft πέρασε χρόνια στασιμότητας μετά την αποχώρηση του Μπιλ Γκέιτς, αλλά απογειώθηκε όταν ο Σάτια Ναντέλα ανέλαβε και έστρεψε την εταιρεία στο cloud και κατόπιν στην AI. Η Apple ενδέχεται να εκπλήξει θετικά την αγορά με κάποιο εντυπωσιακό demo τεχνητής νοημοσύνης, νέα εργαλεία ή αλλαγή στρατηγικής.
Ναι, η Apple εξακολουθεί να κυριαρχεί στις συσκευές. Όμως, σε μια εποχή που καθορίζεται από φιλοδοξία, ταχύτητα και υπεροχή στην AI, αυτό δεν αρκεί. Η Apple δεν χάνει. Απλώς δεν ηγείται. Και σε μια αγορά καθοδηγούμενη από την τεχνητή νοημοσύνη, αυτό ίσως είναι χειρότερο.
Πηγή: Quartz