Ψηφιακή διακυβέρνηση: Στιβαρό ανάχωμα κατά του κορονοϊού

Ψηφιακή διακυβέρνηση: Στιβαρό ανάχωμα κατά του κορονοϊού

Η πρόθεση ήταν διακηρυγμένη από τη πρώτη κιόλας στιγμή. Η προσπάθεια ξεκίνησε αμέσως μετά τις εκλογές του περασμένου Ιουλίου και την ανάληψη του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης από τον Κυριάκο Πιερρακάκη. Και ευτυχώς η υλοποίηση ήρθε την κατάλληλη στιγμή. Ο λόγος για τις ψηφιακές υπηρεσίες που ενεργοποιεί συνεχώς τις τελευταίες ημέρες η κυβέρνηση, ώστε οι πολίτες να συναλλάσσονται με το Δημόσιο απομακρυσμένα. Ουσιαστικά έχουμε να κάνουμε με το πρώτο, στην ιστορία της Ελλάδας, μοντέλο ψηφιακής διακυβέρνησης, που στη συγκεκριμένη, πραγματικά πολύ δύσκολη συγκυρία, λειτουργεί ως ανάχωμα απέναντι στην περαιτέρω διασπορά του κορονοϊού.

Ξεκινώντας από την πλατφόρμα e:Presence που παραδόθηκε από το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης σε πλήρη λειτουργία στο πλαίσιο διευκόλυνσης της τηλεργασίας, πλέον όλοι οι φορείς του ευρύτερου Δημοσίου έχουν τη δυνατότητα  να οργανώσουν και να πραγματοποιήσουν διαδικτυακές τηλεδιασκέψεις, υψηλής ποιότητας και διαδραστικότητας.

Ειδικότερα, κάθε φορέας του ευρύτερου Δημοσίου μπορεί να ορίσει έναν (ή και περισσότερους) συντονιστή τηλεδιασκέψεων και ταυτόχρονα να ενημερώσει όλα τα στελέχη του για τη δυνατότητα χρήσης της υπηρεσίας. Οι απλοί χρήστες της υπηρεσίας μπορούν να συμμετέχουν σε μια τηλεδιάσκεψη ύστερα από πρόσκληση που τους αποστέλλεται, αλλά δεν έχουν τη δυνατότητα να οργανώνουν μια τηλεδιάσκεψη.

Σημειωτέον ότι το e-presence θεωρείται απόλυτα ασφαλές καθώς διαθέτει κρυπτογράφηση, η οποία εξασφαλίζει ότι οι διακινούμενες πληροφορίες είναι εμπιστευτικές.

Αν το e:Presence, διευκολύνει την εσωτερική λειτουργία του Δημοσίου, η κυβέρνηση έχει ανοίξει και μια βεντάλια ψηφιακών υπηρεσιών που διευκολύνουν τους πολίτες. Το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης δρομολογεί την εισαγωγή περαιτέρω ηλεκτρονικών υπηρεσιών στην πύλη «ΕΡΜΗΣ» (ermis.gov.gr), με στόχο την απομακρυσμένη εξυπηρέτηση των πολιτών και τη μείωση προσέλευσής τους στα ΚΕΠ. Πρόκειται για εξαιρετικά σημαντική πρωτοβουλία καθώς στα ΚΕΠ εξυπηρετούνται χιλιάδες πολίτες, ειδικά μεγάλης ηλικίας, οι οποίοι είναι και πιο ευάλωτοι στον κορονοϊό.

Εξίσου σημαντικό είναι και το γεγονός ότι το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης μετρά ήδη τα πρώτα 100 μαιευτήρια με πρόσβαση στο νέο σύστημα της ηλεκτρονικής δήλωσης γέννησης. Με τον τρόπο αυτό αφενός οι νέοι γονείς δεν ταλαιπωρούνται, αφετέρου δεν συνωστίζονται στις ουρές στις αρμόδιες υπηρεσίες με τον κίνδυνο μετάδοσης του κορονοϊού.

Ε-ΕΦΚΑ και ΟΑΕΔ

Στο ίδιο πλαίσιο το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων άλλαξε από τη Δευτέρα, 16 Μαρτίου, εκ βάθρων τον τρόπο εξυπηρέτησης στον ΕΦΚΑ και τον ΟΑΕΔ, δύο οργανισμούς όπου οι ουρές και ο συνωστισμός είχαν λάβει εδώ και χρόνια μόνιμο χαρακτήρα. Πλέον, όλες οι συναλλαγές του e-ΕΦΚΑ και του ΟΑΕΔ με τους πολίτες θα γίνονται χωρίς ουρές και αναμονή είτε στους αντίστοιχους διαδικτυακούς τόπους, είτε με προγραμματισμένα ραντεβού στα υποκαταστήματα σε όλη την Ελλάδα. Οι υφιστάμενες ηλεκτρονικές υπηρεσίες του e-ΕΦΚΑ και του ΟΑΕΔ είναι πλέον υποχρεωτικές για όλους τους συναλλασσόμενους.

Οι υπηρεσίες που καθίστανται υποχρεωτικές, είναι οι εξής:

e-ΕΦΚΑ

- Η εκτύπωση βεβαιώσεων ΑΜΚΑ.

- Η χορήγηση πληροφοριών για την ύπαρξη ή μη ασφαλιστικής ικανότητας.

- Οι καταβολές καθυστερούμενων οφειλών ή δόσεων ρυθμίσεων στις υπηρεσίες του Κέντρου Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών, τις οποίες οι συναλλασσόμενοι θα διενεργούν ηλεκτρονικά, μέσω του διατραπεζικού συστήματος ΔΙΑΣ, με χρήση της αντίστοιχης ταυτότητας οφειλέτη.

- Η καταχώρηση ανανέωσης άδειας διαμονής για τη χορήγηση ασφαλιστικής ικανότητας σε κατοίκους χωρών εκτός ΕΕ.

- Η έκδοση Αποσπάσματος Ατομικού Λογαριασμού Ασφάλισης.

- Η χορήγηση Ευρωπαϊκής Κάρτας Ασφάλισης Ασθενείας.

- Η χορήγηση βεβαίωσης προϋπηρεσίας για χρήση, μεταξύ άλλων, σε διαγωνισμούς ΑΣΕΠ.

- Η παροχή πληροφοριών για την πορεία συνταξιοδοτικών αιτημάτων που έχουν υποβληθεί από την 1η Ιανουαρίου 2017.

- Η υποβολή νέων αιτημάτων κύριας σύνταξης και επικουρικής για το τέως ΕΤΕΑΜ.

ΟΑΕΔ

- Η υποβολή αίτησης για το επίδομα μακροχρονίως ανέργων.

- Η υποβολή αίτησης για το βοήθημα ανεργίας αυτοτελώς και ανεξαρτήτως απασχολουμένων.

- Η υποβολή αίτησης για το ειδικό εποχικό βοήθημα.

- Η υποβολή αίτησης για το ειδικό βοήθημα, μετά τη λήξη της επιδότησης ανεργίας.

- Η υποβολή αίτησης για το ειδικό βοήθημα, μετά από τρίμηνη παραμονή στο Μητρώο.

- Η υποβολή αίτησης για το ειδικό βοήθημα σε όσους εξέτισαν ποινή στερητική της ελευθερίας.

- Η υποβολή αίτησης για το ειδικό βοήθημα, λόγω επίσχεσης εργασίας.

- Η υποβολή αίτησης για την ειδική παροχή προστασίας μητρότητας.

- Η υποβολή αίτησης για τη συμπληρωματική παροχή μητρότητας.

- Η υποβολή αίτησης για την άδεια σπουδαστών/φοιτητών.

- Η χορήγηση βεβαίωσης χρόνου ανεργίας.

- Η χορήγηση βεβαίωσης λήψης επιδόματος ανεργίας.

- Η χορήγηση βεβαίωσης εξατομικευμένης προσέγγισης.

- Η χορήγηση βεβαίωσης ανεργίας για την παροχή ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης σε ανέργους.

- Η χορήγηση βεβαίωσης προαιρετικής ασφάλισης μακροχρόνια ανέργων για θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος, λόγω γήρατος.

- Η χορήγηση βεβαίωσης αυτασφάλισης.

Το γενικό συμπέρασμα είναι ότι η ψηφιακή διακυβέρνηση αποκτά πλέον υπόσταση στην Ελλάδα. Αν και αρχικά είχε ως στόχο την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας, στις έκτακτες υγειονομικές συνθήκες που αντιμετωπίζουμε, αναδεικνύεται σε πολύτιμο όπλο στον αγώνα για τον περιορισμό του κορονοϊού.