Ούτε μηχανές, ούτε ρομπότ. Μόνο… βιονικοί εργάτες για τη Boeing

Ούτε μηχανές, ούτε ρομπότ. Μόνο… βιονικοί εργάτες για τη Boeing

Του Γιάννη Παλιούρη

Τη στιγμή που οι ρομποτικές διατάξεις εμφανίζονται ως το επόμενο ορόσημο στη βιομηχανία, ένας γίγαντας της αεροδιαστημικής τεχνολογίας ποντάρει στο «πάντρεμα» ανθρώπου και μηχανής δημιουργώντας κυριολεκτικά βιονικούς εργάτες παραγωγής. 

Συγκεκριμένα η Boeing ανακοίνωσε ότι θα εξοπλίσει εργαζόμενους σε ένα από τα εργοστάσιά της με εξωσκελετούς, μηχανικές διατάξεις παρόμοιες με αυτές που φορούν οι εικονολήπτες για να κρατούν σταθερές μεγάλες κάμερες. Πρόκειται για κοστούμια υψηλής τεχνολογίας που θα μειώσουν την κόπωση των τεχνιτών κατά τη διάρκεια επαναλαμβανόμενων, απαιτητικών καθηκόντων.

«Έχεις τις δυνατότητες ενός ρομπότ και τις ικανότητα ενός ανθρώπου στο ίδιο πακέτο», δήλωσε στο Reuters ο Κρίστοφερ Ράιντ, τεχνικός συνεργάτης της Boeing, υπεύθυνος σχεδιασμού και για τις διαστημικές στολές NASA.

Η νέα τεχνολογία αποτελεί ένα ακόμη παράδειγμα της μετατόπισης στη βιομηχανική παραγωγή προς αυτοματοποιημένες λύσεις αντί της χειρωνακτικής εργασίας. Μετά από μια δεκαετία κατά την οποία η Boeing και η Airbus δημιούργησαν τεράστιες λίστες παραγγελιών, κυρίως λόγω των αναγκών που έχουν προκύψει από την αεροπορική βιομηχανία της Κίνας και των αναδυόμενων αγορών, το μεγάλο στοίχημα είναι η αύξηση στης παραγωγής χωρίς εκπτώσεις στην ποιότητα.

Στο εργοστάσιο όπου κατασκευάζεται το μοντέλο 787 Dreamliner, η Boeing θα ενσωματώσει επίσης «έξυπνα» κλειδιά με τεχνολογία Bluetooth, τα οποία θα ειδοποιούν τους εργάτες αν εφαρμόζουν τη σωστή ροπή στρέψης κατά τη διάρκεια συναρμολόγησης της ατράκτου και των πτερύγων. Σύμφωνα με τη Boeing αυτές οι καινοτομίες θα τη βοηθήσουν να επιταχύνει την παραγωγή των Dreamliner σε 14 αεροσκάφη τον μήνα από 12.

Και για όσους θεωρούν ότι τα 2 επιπλέον αεροσκάφη μηνιαίως είναι μικρός αριθμός, η τιμή βάσης ενός 787 είναι 239 εκατομμύρια δολάρια. Επιπλέον χάρη στη χρήση εξωσκελετών το κόστος παραγωγής ανά αεροσκάφος θα μειωθεί κατά 16 εκατομμύρια δολάρια.  Πρόκειται για στρατηγική απόφαση της Boeing στην προσπάθειά της να αυξήσει τα περιθώρια κέρδους, εν μέσω ενός ανηλεούς εμπορικού πολέμου με την ανταγωνίστρια Airbus.

Κάθε εξωσκελετός θα κοστίζει από 4.500 έως 7.000 δολάρια ανά τεμάχιο και εάν οι προβλέψεις για αύξηση της παραγωγής επιβεβαιωθούν στην πράξη η Boeing προγραμματίζει να εξοπλίσει με αυτούς χιλιάδες εργαζόμενούς της τα επόμενα δύο χρόνια.

Τις τελευταίες εβδομάδες, η Boeing έχει επίσης εισαγάγει στα εργοστάσιά της αυτόνομες πλατφόρμες εργασίας που «αγκαλιάζουν» ένα αεροσκάφος, ώστε να μετακινείται αυτόματα η γραμμή παραγωγής και όχι οι μηχανικοί.

Στο ίδιο πάντα πλαίσιο η Boeing σκοπεύει να μειώσει και τον χρόνο επιθεωρήσεων με την υιοθέτηση ψηφιακών τεχνολογιών. «Δεν χρειάζεται να επιθεωρούμε τα πράγματα δύο φορές. Αρκεί μία αλλά με 100% βεβαιότητα», δήλωσε στο Reuters ο Μάρκ Στόκτον, τεχνικός διευθυντής της Boeing.

Και το καλύτερο; Σύμφωνα με την εταιρεία οι συγκεκριμένες τεχνολογίες θα αυξήσουν τους ρυθμούς παραγωγής χωρίς να οδηγήσουν σε απώλειες θέσεων εργασίας.