Ο ψηφιακός «χρυσός» των διυλιστηρίων

Ο ψηφιακός «χρυσός» των διυλιστηρίων

Του Γιάννη Παλιούρη

Στο άκουσμα της λέξης διυλιστήριο η σκέψη συνειρμικά τρέχει στον «μαύρο χρυσό». Διόλου παράξενο, αφού το πετρέλαιο και τα υποπροϊόντα που παράγονται στις ανά τον κόσμο μονάδες διύλισης αποτελούν -ακόμα- το «αίμα» που τρέχει στις φλέβες της παγκόσμιας οικονομίας. Αυτό που ανακαλύπτει πλέον η βιομηχανία διύλισης είναι ότι οι ψηφιακές τεχνολογίες μπορούν να είναι εξίσου πολύτιμες για τη λειτουργία τους, όσο και το παραγόμενο προϊόν.

Αυτό είναι το βασικό συμπέρασμα που προκύπτει από την «Digital Re-Definery», την τρίτη ετήσια μελέτη της Accenture για τη χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας στη βιομηχανία διύλισης. Στην εν λόγω έρευνα 145 στελέχη του κλάδου απάντησαν ότι η προηγμένη ανάλυση δεδομένων, οι ψηφιακές πλατφόρμες και το Internet of Things είναι κρίσιμες τεχνολογίες για την εξόρυξη προστιθέμενης αξίας κατά την παραγωγική διαδικασία.

Πορεία σε αβαθή ύδατα

Έρευνες έχουν δείξει ότι η βιομηχανία διύλισης πρωτοπορεί στην υιοθέτηση προηγμένων ψηφιακών εφαρμογών, σε σύγκριση με άλλους επιχειρηματικούς κλάδους. Πολύ πριν ξεκινήσει η γενικευμένη συζήτηση για τον ψηφιακό μετασχηματισμό, πολλές από τις διεργασίες στη βιομηχανία διύλισης ήταν ήδη αυτοματοποιημένες. Εν μέρει αυτό προέκυψε ως αναγκαιότητα, αφού τα διυλιστήρια μαζί με την παγκόσμια βιομηχανία πετρελαίου και φυσικού αερίου έπρεπε να πλοηγηθούν σε αβαθή ύδατα τα τελευταία χρόνια. Ύστερα από μια παρατεταμένη πορεία αύξησης των τιμών του πετρελαίου, η δραματική πτώση το 2014 και το 2015 απαιτούσε ευέλικτες λύσεις. Μία από αυτές ήταν και η εκτεταμένη υιοθέτηση ψηφιακών τεχνολογιών.

Επανερχόμενοι στην έρευνα της Accenture, το 3% των ερωτηθέντων ανέφερε ότι η αξία που αποκόμισαν χάρη στην τεχνολογία ξεπερνά τα 100 εκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ, ενώ το μεγαλύτερο ποσοστό (28%) υπολογίζει το επιπρόσθετο κέρδος σε περίπου 5 εκατομμύρια δολάρια, σε ετήσια βάση.

Επένδυση στο μέλλον

Η βιομηχανία διύλισης δεν είναι η μόνη που στρέφει το βλέμμα της στην τεχνολογία. Όλοι οι ηγέτες της βιομηχανίας αναβαθμίζουν ψηφιακά τις βασικές λειτουργίες των οργανισμών τους αλλά και της εφοδιαστικής αλυσίδας τους. Ταυτόχρονα, εμπλουτίζουν το χαρτοφυλάκιο προϊόντων τους με ψηφιακές λειτουργίες και εισάγουν καινοτόμες υπηρεσίες.

Σύμφωνα με την έκθεση της PwC, «Industry 4.0:Building the digital enterprise», στην οποία συμμετείχαν πάνω από 2.000 εταιρείες από 9 κλάδους της βιομηχανίας σε 26 χώρες, επιχειρήσεις από όλο τον κόσμο στοχεύουν να επενδύσουν το 5% περίπου των εσόδων τους στον ψηφιακό μετασχηματισμό. Με βάση τους κλάδους που συμμετείχαν στην έρευνα, το 5% αντιστοιχεί σε συνολική ετήσια επένδυση ύψους 907 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Στο επίκεντρο αυτών των επενδύσεων θα είναι ψηφιακές τεχνολογίες, όπως αισθητήρες ή συσκευές σύνδεσης, καθώς και προηγμένο λογισμικό. Επιπλέον, οι εταιρείες θα επενδύουν στην εκπαίδευση των εργαζομένων τους. Πάνω από τις μισές (55%) εκτιμούν ότι θα αποσβέσουν αυτές τις δαπάνες μέσα σε δύο χρόνια.

Με την ολοκλήρωση αυτής της διαδικασίας μετασχηματισμού, οι βιομηχανίες θα έχουν μετατραπεί σε πραγματικές ψηφιακές επιχειρήσεις. Όπως υποστηρίζει η συντριπτική πλειονότητα των αναλυτών, καθώς οι επιχειρήσεις σε όλο τον κόσμο κάνουν τα βήματα για να αναπτύξουν το όραμα της «Βιομηχανίας 4.0», πολλές -αν όχι οι περισσότερες- θα αγκαλιάσουν την υιοθέτηση προηγμένων λύσεων. Και αυτό γιατί οι προκλήσεις παραμένουν διαχρονικά οι ίδιες: βελτίωση της παραγωγικότητας, ικανοποίηση πελατών, συνεχής καινοτομία προϊόντων και σε τελική ανάλυση μείωση του κόστους παραγωγής.

Εν κατακλείδι, καμία βιομηχανία δεν μπορεί να αγνοήσει τις ραγδαίες αλλαγές που φέρνει στην παραγωγική διαδικασία η χρήση της τεχνολογίας και η σχεδόν πλήρης ψηφιοποίηση της παραγωγικής διαδικασίας.

 

*Το άρθρο δημοσιεύτηκε στον Φιλελεύθερο την Παρασκευή 8 Νοεμβρίου.