Ως κορυφαία προτεραιότητα για την κυβέρνηση χαρακτηρίζει η υπουργός Παιδείας, την ασφάλεια των Πανεπιστημίων. Σε συνέντευξή της στο Liberal, η Σοφία Ζαχαράκη σημειώνει ότι «το πανεπιστήμιο δεν είναι φρούριο, αλλά δεν μπορεί να είναι και ξέφραγη αυλή», ενώ αναφερόμενη στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση δηλώνει ότι «εξελίσσεται ο μεγαλύτερος επανασχεδιασμός σχολικών βιβλίων των τελευταίων δεκαετιών». Η κ. Ζαχαράκη προαναγγέλει επιπλέον 10.000 μόνιμους διορισμούς στα σχολεία από τον Σεπτέμβριο, ενώ σημειώνει ότι ήδη πάνω από 20.000 εκπαιδευτικοί έχουν αξιολογηθεί.
Συνέντευξη στη Λίδα Μπόλα
Η κατάσταση στο χώρο των πανεπιστημίων δεν αποτελεί σημερινό φαινόμενο, ούτε, όμως, και η εκπεφρασμένη βούληση της κυβέρνησης να την αντιμετωπίσει. Είναι προφανές ότι όσα μέτρα ελήφθησαν, π.χ. η πανεπιστημιακή αστυνομία, δεν ήταν εύστοχα. Γιατί πέρασαν τόσα χρόνια για να επανέλθει το θέμα στην κυβερνητική ατζέντα;
Πρόκειται για ένα χρόνιο πρόβλημα, για το οποίο δεν υπάρχουν εύκολες λύσεις. Σας θυμίζω, ότι το ζήτημα της ασφάλειας στα πανεπιστήμια, ήταν μία από τις κορυφαίες προτεραιότητες του προεκλογικού προγράμματος της Νέας Δημοκρατίας το 2019. Χάρις λοιπόν στη μεγάλη εκπαιδευτική μεταρρύθμιση του 2019, που κατοχύρωσε έμπρακτα και χωρίς εκπτώσεις την ισονομία στον χώρο των πανεπιστημίων, η Ελληνική Αστυνομία μπορεί να επεμβαίνει άμεσα όταν τελείται αξιόποινη πράξη σε πανεπιστημιακό χώρο, χωρίς να απαιτείται προηγούμενη άδεια, όπως ακριβώς ισχύει και για κάθε δημόσιο κτήριο. Η δυνατότητα αυτή, ήδη έχει φέρει απτά αποτελέσματα, όπως φαίνεται από το γεγονός ότι μετά από πολλά χρόνια δεν υπάρχει καμία ενεργή κατάληψη σε ελληνικό πανεπιστήμιο, ενώ έχουν γίνει και αρκετές συλλήψεις. Η εμπειρία του παρελθόντος, μας επιτρέπει να σχεδιάσουμε ένα συνεκτικό πλαίσιο για το παρόν και το μέλλον, που δεν εστιάζει μονοδιάστατα στην καταστολή, αλλά στη διοικητική λογοδοσία, στην ευθύνη των φοιτητών και των διοικήσεων, στην πρόληψη και στη διαφάνεια.
Προαναγγέλλετε νέο πλαίσιο πειθαρχικών, αστικών και ποινικών ευθυνών, ενώ ήδη υπάρχουν νόμοι. Εφαρμόζονται οι νόμοι που ισχύουν σήμερα; Μήπως τελικά δεν χρειάζεται νέα νομοθεσία, αλλά μεγαλύτερη διαβούλευση με τις πρυτανικές αρχές;
Σε μία Δημοκρατία όπως η δική μας με ισχυρό Κράτος Δικαίου, ασφαλώς οι νόμοι ισχύουν αλλά και εφαρμόζονται. Από κει και πέρα, καθήκον κάθε υπεύθυνης κυβέρνησης είναι να προσαρμόζεται στις ανάγκες της εποχής και να επικαιροποιεί τις πολιτικές της, όποτε απαιτείται. Το να επανεξετάζει κανείς άλλωστε, μία νομοθετική πρωτοβουλία ή μια επιλογή πολιτικής, είναι ένδειξη πολιτικής ωριμότητας και υπευθυνότητας. Ο νόμος του 2019 αποτέλεσε κρίσιμη θεσμική τομή, αλλά εξίσου σημαντικός υπήρξε και ο νόμος του 2021. Το νόημα της πολιτικής ευθύνης όμως, είναι να διορθώνεις, να ενισχύεις, να προσαρμόζεις και όχι να μένεις αδρανής και στάσιμος απέναντι στις εξελίξεις.
Στην προσπάθεια που γίνεται, με στόχο τις μεγάλες αλλαγές που έχει ανάγκη η ανώτατη εκπαίδευση στην Ελλάδα, η ακαδημαϊκή κοινότητα και οι Πρυτάνεις είναι σύμμαχοι και συμπαραστάτες. Ως υπουργός, δίνω μεγάλη αξία στις προτάσεις των πρυτανικών αρχών, γι αυτό και βρισκόμαστε σε διαρκή συνεργασία, με στόχο ακόμη πιο εξωστρεφή και ποιοτικά πανεπιστήμια. Αποτέλεσμα μιας πολύ μεγάλης αλλαγής, ήταν για παράδειγμα στον νόμο για τα μη κρατικά πανεπιστήμια, να ενισχυθούν ακόμη περισσότερο τα δημόσια πανεπιστήμια και να συμπράττουν πλέον τα μεγαλύτερα πανεπιστήμια του κόσμου με τα ελληνικά. Όταν όμως υπάρχουν κανόνες, οι κανόνες πρέπει να τηρούνται. Ο διάλογος συνεχίζεται, με την κυβέρνηση και το υπουργείο να αποτελούν τους εγγυητές της ορθής και αποτελεσματικής εφαρμογής του νόμου.
Το ΠΑΣΟΚ έχει ταχθεί υπέρ της ελεγχόμενης πρόσβασης στα πανεπιστήμια. Είναι μια σκέψη; Μπορούν ή και θέλουν οι πρυτανικές αρχές να την εφαρμόσουν;
Επιμένω, ότι η πιο σημαντική νομοθετική παρέμβαση στον χώρο της Παιδείας ήταν αυτή του 2019, όπου για πρώτη φορά χωρίς αστερίσκους, προϋποθέσεις, παρενθέσεις και υποκατηγορίες, καταργήθηκε το άσυλο ανομίας. Αυτόν τον νόμο δεν είχε υπερψηφίσει κανένα από τα κόμματα της αντιπολίτευσης της Αριστεράς και της δήθεν «προόδου», αλλά και της Κεντροαριστεράς, όπως το ΠΑΣΟΚ, τα οποία έρχονται σήμερα με περίσσιο πολιτικό θράσος και κάνουν κριτική.
Η ελεγχόμενη πρόσβαση στα πανεπιστήμια αποτελεί κεντρική κυβερνητική επιλογή, με ξεκάθαρο χρονοδιάγραμμα εφαρμογής, ενώ η χρήση της ακαδημαϊκής ταυτότητας ως μέσου εισόδου-εξόδου, σε συνδυασμό με σύγχρονους κανονισμούς ασφαλείας, είναι αυτονόητα μέτρα προστασίας φοιτητών και καθηγητών. Γι’ αυτό και το υπουργείο αναλαμβάνει να θέσει ενιαίους κανόνες και να στηρίξει τεχνικά και χρηματοδοτικά την εφαρμογή τους, πάντα σε συνεργασία με τις πρυτανικές αρχές. Το πανεπιστήμιο δεν είναι φρούριο, αλλά δεν μπορεί να είναι και ξέφραγη αυλή.
Πότε περιμένετε να μπει σε εφαρμογή το νέο πλαίσιο; Και τελικά ποιες είναι οι βασικές αλλαγές που επιφέρει;
Το νέο πλαίσιο θα εφαρμοστεί με άμεσες και μεσοπρόθεσμες παρεμβάσεις έως το τέλος του χρόνου. Είναι σε εξέλιξη μεγάλος αριθμό πρωτοβουλιών για τα ηλεκτρονικά μέσα και την ενίσχυση της φύλαξης των ελληνικών δημοσίων πανεπιστημίων.
Οι βασικές αλλαγές είναι τρεις:
1. Καθαρές ευθύνες και προθεσμίες: Διευκόλυνση λειτουργίας Πειθαρχικών συμβουλίων, διοικητικές κυρώσεις σε όσους καθυστερούν.
2. Προσωπική λογοδοσία: Οι φοιτητές που προκαλούν ζημιές υποχρεούνται να τις αποκαταστήσουν, αλλιώς επιβαρύνονται φορολογικά.
3. Ειδική νομική θωράκιση: Θεσπίζεται ειδικό ποινικό πλαίσιο για τη βία στα ΑΕΙ, όπως έχουμε κάνει με επιτυχία στην αθλητική και την ενδοοικογενειακή βία.
Στον πυρήνα του στρατηγικού σχεδιασμού μας, βρίσκεται η ανάγκη να ξανακάνουμε το δημόσιο πανεπιστήμιο ελεύθερο, λειτουργικό, ασφαλές και αξιοπρεπές για όλους.
Η κυβέρνηση βάζει σε εφαρμογή και τα μέτρα για την αντιμετώπιση της βίας των ανηλίκων. Ποια είναι η εικόνα, που έχετε για την ανταπόκριση των γονέων στο kids wallet, αλλά και ποια η εικόνα για το μέτρο απαγόρευσης των κινητών τηλεφώνων, που εφαρμόστηκε αυτή την σχολική χρονιά, πρώτη φορά, στα σχολεία;
Η προστασία των παιδιών, τόσο στο σχολείο όσο και στο ψηφιακό περιβάλλον, αποτελεί για εμάς σταθερή προτεραιότητα. Είμαστε υπερήφανοι που η Ελλάδα πρωτοπορεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση σε ζητήματα προστασίας των ανηλίκων στο διαδίκτυο. Στο πλαίσιο αυτό, τέθηκε σε εφαρμογή το Kids Wallet, ένα χρήσιμο εργαλείο για τον γονικό έλεγχο και την ασφαλή πλοήγηση των παιδιών, πάντα με σεβασμό στην ιδιωτικότητά τους. Οι γονείς καλούνται να έχουν ενεργό ρόλο και ανοιχτή επικοινωνία με τα παιδιά τους, γνωρίζοντας ότι το διαδίκτυο είναι ένα περιβάλλον γεμάτο προκλήσεις, που απαιτεί καθοδήγηση.
Το μέτρο της απαγόρευσης κινητών τηλεφώνων δεν είναι τιμωρητικό, αλλά εντάσσεται σε μια συνολική στρατηγική για ένα σχολείο πιο ασφαλές, πιο λειτουργικό και προσανατολισμένο στη δημιουργία ενός θετικού παιδαγωγικού κλίματος. Η εφαρμογή του μέτρου τη χρονιά που πέρασε ήταν συστηματική με σεβασμό στους σχολικούς κανόνες.
Ο χώρος της εκπαίδευσης είναι ένα “στοίχημα” που καμία κυβέρνηση δεν έχει καταφέρει να κερδίσει… Μπορεί αυτή η εικόνα να αλλάξει;
Η ποιοτική παιδεία αποτελεί μία αναγκαία κοινωνική συνθήκη, που βρίσκεται πάνω από κόμματα και αγκυλώσεις. Δεν το λέω μόνο ως υπουργός. Το λέω ως πολίτης και κυρίως ως εκπαιδευτικός που έχει διδάξει παιδιά, έχει μιλήσει με γονείς και ξέρει την αλήθεια που βρίσκεται πίσω από τις προσδοκίες. Γι’ αυτό και αντιμετωπίζω τις εκπαιδευτικές προκλήσεις, όχι μόνο ως πολιτικό καθήκον, αλλά και ως προσωπικό στοίχημα. Εντατικοποιούμε την προσπάθεια με σχέδιο, με συνέπεια και πίστη στους ανθρώπους της εκπαίδευσης. Στους εκπαιδευτικούς, στους μαθητές και στους γονείς. Σήμερα, έχουμε στα χέρια μας εργαλεία που δεν υπήρχαν στο παρελθόν. Ψηφιακά μέσα, καινοτόμα προγράμματα, αξιοποίηση ευρωπαϊκών πόρων και ένα ολόκληρο δίκτυο από θεσμούς, που θέλουμε να εκσυγχρονίσουμε και να απλουστεύσουμε.
Πρέπει να γίνει αντιληπτό, ότι η εικόνα μπορεί να αλλάξει, όταν αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη στο δημόσιο σχολείο αλλά και στον εκπαιδευτικό. Και πάνω σε αυτόν τον στόχο, έχουμε επικεντρωθεί.
Οι Έλληνες μαθητές έχουν συχνά υπερβολικό όγκο ύλης, φροντιστήρια από νωρίς και αποστήθιση. Υπάρχει βούληση να αλλάξει επί της ουσίας το σχολείο μας;
Υπάρχει και βούληση και σχέδιο. Ένα παιδί που ζει σε διαρκές άγχος, που εξαντλείται καθημερινά και καταφεύγει από νωρίς στο φροντιστήριο, δεν μπορεί να αγαπήσει τη γνώση. Δεν είναι αυτή η αποστολή του σχολείου. Το σχολείο πρέπει να είναι χώρος μάθησης, αλλά και «πηγή» ζωής.
Με το πολλαπλό βιβλίο και την αναμόρφωση των Προγραμμάτων Σπουδών στη βάση των εργαστηρίων δεξιοτήτων, ενισχύουμε την ελεύθερη σκέψη, την κριτική ικανότητα, τη σύνθεση, έναντι της παπαγαλίας.
Σημαντικό ρόλο σε αυτή τη μετάβαση παίζουν τα Πρότυπα, Πειραματικά και τα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία. Μονάδες που όχι μόνο δεν πρόκειται να δημιουργήσουν σχολεία δύο ταχυτήτων όπως πολλοί λένε, αλλά θα αποτελέσουν την «πυξίδα» αλλαγών για τα γενικά σχολεία και επιπλέον κίνητρο προόδου για τους μαθητές. Έχουμε επίσης την πιλοτική εισαγωγή του ΙΒ σε συγκεκριμένα δημόσια σχολεία (συνολικά σε 13 Πρότυπα, Πειραματικά, Μουσικά και Καλλιτεχνικά) με στόχο να διερευνηθεί η δυνατότητα εφαρμογής του στο εθνικό εκπαιδευτικό σύστημα.
Η ελληνική οικογένεια «διψά» για καλή, διαφοροποιημένη, βελτιωμένη δημόσια εκπαίδευση και εμείς φροντίζουμε να δώσουμε στα παιδιά ακόμη περισσότερες επιλογές. Επίσης, θέλω να σταθώ σε κάτι κρίσιμο, καθώς η συμμετοχή μας στην έρευνα PISA για το 2025 μας δίνει ένα πολύτιμο εργαλείο. Πάνω από 8.500 μαθητές και 500 εκπαιδευτικοί συμμετείχαν ήδη στη διαδικασία, κάτι που μας βοηθά να εντοπίσουμε ελλείμματα, να αναπροσαρμόσουμε πολιτικές και να ευθυγραμμιστούμε με τις πραγματικές δεξιότητες που χρειάζονται τα παιδιά μας.
Θα υπάρξουν αλλαγές σε βιβλία, ωρολόγια προγράμματα, χρήση τεχνολογίας ή τον τρόπο διδασκαλίας;
Αλλάζουμε το περιεχόμενο, τον τρόπο και τα μέσα της διδασκαλίας.
Ήδη εξελίσσεται ο μεγαλύτερος επανασχεδιασμός σχολικών βιβλίων των τελευταίων δεκαετιών και ταυτόχρονα ενσωματώνουμε τις νέες τεχνολογίες. Πιο συγκεκριμένα, διαδραστικά συστήματα διδασκαλίας έχουν ήδη εγκατασταθεί σε σχεδόν 7.000 σχολεία, ολοκληρώθηκε η παράδοση 117.000 σετ ρομποτικής σε 11.146 μονάδες, ενώ περίπου 150.000 εκπαιδευτικοί έχουν λάβει την ενδεδειγμένη ψηφιακή επιμόρφωση.
Εξετάζουμε βελτιώσεις στα ωρολόγια προγράμματα, πάντα με σεβασμό στην παιδαγωγική ισορροπία.
Πιστεύω πολύ, στην ανάγκη του στόχου για άμεσες και ορθολογικές προσλήψεις εκπαιδευτικών, για το οποίο ήδη γίνεται ένας ρεαλιστικός προγραμματισμός κάλυψης των κενών. Να σημειώσω εδώ, ότι κάθε κίνηση ενίσχυσης των σχολικών μονάδων, γίνεται με επίκεντρο και το δημογραφικό ζήτημα, με αποτέλεσμα να θέλουμε να δώσουμε ιδιαίτερη έμφαση σε ευαίσθητες περιοχές του χάρτη, που έχουν ακόμη μεγαλύτερες ανάγκες. (Ακριτικές περιοχές, νησιά, κ.α.)
Επιπλέον, μέσα από τα εργαστήρια δεξιοτήτων τα οποία εφαρμόζονται καθολικά σε όλες τις βαθμίδες της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, θέλουμε τα παιδιά να μεγαλώνουν σε ένα σχολικό περιβάλλον αλληλεπίδρασης, με πραγματική επιθυμία για μάθηση και προετοιμασία αντίδρασης στις σύγχρονες προκλήσεις.
Τέλος, δίνουμε μεγάλη αξία στους διαδραστικούς πίνακες. Έχουν ήδη αποσταλεί στα σχολεία μας 36.000 πίνακες και αναμένονται ακόμη 2.900. Η βέλτιστη αξιοποίησή τους, αποτελεί μία δυναμική διαδικασία (επιμόρφωση εκπαιδευτικών, προσθήκη ψηφιακών προγραμμάτων κ.α.) που εξελίσσεται διαρκώς, με σκοπό να κάνουμε την μάθηση ακόμη πιο σύγχρονη και «ζωντανή».
Θα επιμείνω στο θέμα των φροντιστηρίων. Ποια είναι τα πρώτα μηνύματα από το Ψηφιακό Φροντιστήριο και πώς θα ενισχυθεί;
Το Ψηφιακό Φροντιστήριο είναι μια από τις πιο εμβληματικές παρεμβάσεις που έγιναν στο δημόσιο σχολείο τα τελευταία χρόνια. Δίνει πρόσβαση σε μαθητές καλύπτοντας κενά που ενδεχομένως θα είχαν, ενώ αποτελεί το μέσο για την απομείωση ενός σημαντικού «βάρους» για τις οικογένειες. Αυτή είναι και η βαθύτερη έννοια της ισότητας στην εκπαίδευση. Επίσης, σημαντικό είναι ότι φέτος λειτούργησε κανονικά μέχρι την τελευταία μέρα των Πανελλαδικών Εξετάσεων, με σημαντικό όφελος για τα παιδιά μας.
Μιλάμε για μαθητές σε απομακρυσμένες περιοχές, σε νησιά και ορεινά χωριά, για παιδιά με οικονομικές δυσκολίες ή με αναπηρίες, που είχαν τη δυνατότητα να λάβουν ποιοτική ενισχυτική διδασκαλία δωρεάν, ενώ συνολικά, πάνω από 49.000 παιδιά αξιοποίησαν την πλατφόρμα.
Αυτό που χτίζουμε είναι κάτι παραπάνω από ένας αξιόπιστος ψηφιακός εκπαιδευτικός «κόσμος» . Είναι μια νέα παιδαγωγική κουλτούρα ισότητας. Και μέσα από το έργο του Ψηφιακού Σχολείου, με 73,6 εκ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, ενισχύουμε με Τεχνητή Νοημοσύνη και σύγχρονα εργαλεία διάγνωσης και υποστήριξης, τη δυνατότητα κάθε μαθητή να μάθει με τον ρυθμό και τον τρόπο που του ταιριάζει.
Πώς προχωρά το θέμα της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών;
Η αξιολόγηση είναι μία από τις σημαντικότερες θεσμικές αλλαγές που προχωρούμε, όχι για να τιμωρήσουμε, αλλά για να υποστηρίξουμε. Δεν είναι μέτρο ελέγχου, είναι εργαλείο βελτίωσης. Ήδη πάνω από 20.000 εκπαιδευτικοί έχουν αξιολογηθεί, εκ των οποίων 17.472 είναι νεοδιόριστοι και 2.759 προχώρησαν εθελοντικά. Στόχος είναι να αναδειχθούν οι καλές πρακτικές, να εντοπιστούν οι τομείς που χρειάζονται επιμόρφωση και να δοθούν τα κατάλληλα εργαλεία υποστήριξης, εστιασμένα στις ανάγκες του συνόλου των εκπαιδευτικών.
Ως εκπαιδευτικός πιστεύω ακράδαντα, ότι κάθε συνάδελφος που αγαπά το λειτούργημα που προσφέρει, θέλει να βελτιώνεται. Και εμείς του παρέχουμε αυτή την δυνατότητα, με δίκαιο και υποστηρικτικό τρόπο.
Υπάρχει σχέδιο για νέες μόνιμες προσλήψεις την ερχόμενη χρονιά; Έχετε εντοπίσει τα κενά;
Έχουμε ζητήσει ήδη την έγκαιρη καταγραφή των εκπαιδευτικών αναγκών και των κενών που υπάρχουν, προκειμένου η νέα σχολική χρονιά να ξεκινήσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Δεν περιμένουμε τον Σεπτέμβριο, αλλά δουλεύουμε ήδη με τις Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, με στόχο να μην υπάρχουν ελλείψεις με το «πρώτο» κουδούνι.
Παράλληλα, στοχεύουμε στην έγκαιρη πρόσληψη αναπληρωτών, αλλά και σε νέους μόνιμους διορισμούς. Στο τέλος Αυγούστου, θα προστεθούν επιπλέον 10.000 μόνιμοι διορισμοί στις 38.000 προσλήψεις εκπαιδευτικών που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια. Πρόθεσή μου είναι να υπάρξουν περισσότεροι διορισμοί Νηπιαγωγών, δημιουργώντας νέες οργανικές θέσεις, αλλά και επιπλέον προσλήψεις Ψυχολόγων και Κοινωνιολόγων στα σχολεία μας.
Το μεγάλο εγχείρημα για την κυβέρνηση είναι η λειτουργία των μη κρατικών μη κερδοσκοπικών πανεπιστημίων. Ποιες θα είναι οι δυνατότητες των αποφοίτων από τον Σεπτέμβριο και πώς θα προχωρήσει η λειτουργία τους;
Η ψήφιση του νόμου για τα μη κρατικά, μη κερδοσκοπικά πανεπιστήμια αποτέλεσε ένα εμβληματικό βήμα για την αναβάθμιση του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας, ενώ η πρόσφατη απόφαση της ολομέλειας του ΣτΕ, τέθηκαν και επισήμως οι βάσεις, για την υλοποίηση μιας ιστορικής εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης, Για πρώτη φορά, δημιουργούμε ένα αυστηρό, αξιόπιστο και διαφανές πλαίσιο λειτουργίας, όπου διασφαλίζεται ο δημόσιος έλεγχος και το ακαδημαϊκό επίπεδο.
Οι διαδικασίες αξιολόγησης και εν συνεχεία της αδειοδότησης για τις 12+1 αιτήσεις που έχουν υποβληθεί, τρέχουν ήδη μέσω της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης, ενώ όσα ιδρύματα λάβουν τελικά το «πράσινο» φως, θα μπορέσουν να λειτουργήσουν από τον ερχόμενο Οκτώβριο. Οι απόφοιτοι αυτών των ιδρυμάτων θα αποκτούν αναγνωρισμένους τίτλους σπουδών, με πλήρη πρόσβαση στην αγορά εργασίας και δυνατότητα συνέχισης σπουδών εντός και εκτός Ελλάδας.
Δεν υποκαθίσταται το δημόσιο πανεπιστήμιο. Αντιθέτως το ενδυναμώνουμε, παρέχοντας περισσότερες ευκαιρίες στους φοιτητές και ενισχύοντας την ακαδημαϊκή πολυμορφία.
Η σχολική χρονιά έφτασε στο τέλος της. Ποια είναι τα δύο-τρία βασικά «τρωτά» σημεία που έχετε ήδη εντοπίσει και θέλετε να παρέμβετε πριν επιστρέψουν οι μαθητές τον Σεπτέμβριο;
Όπως προείπα, δουλεύουμε ήδη για την επόμενη σχολική χρονιά, από κοινού με τους 13 Περιφερειακούς Διευθυντές Εκπαίδευσης.
Πρώτο και βασικό μας μέλημα είναι η έγκαιρη κάλυψη των κενών σε εκπαιδευτικούς. Θέλουμε ο Σεπτέμβριος να μας βρει με το μεγαλύτερο δυνατό ποσοστό κάλυψης.
Προχωράμε σε παρεμβάσεις με ουσιαστικό αντίκτυπο στην ποιότητα του σχολείου. Ένα παράδειγμα είναι το πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου», για την αναβάθμιση 426 σχολικών υποδομών, σε 245 Δήμους όλων των Περιφερειών, με τα πρώτα να παραδίδονται στους μαθητές και στους καθηγητές, τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.
Αλλάζουμε επίσης τη φιλοσοφία λειτουργίας των Κέντρων Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης, με σκοπό να ενισχύσουμε την παρουσία των διεπιστημονικών ομάδων στα σχολεία, καθώς η συστηματική και ολιστική αξιολόγηση των μαθητών με αναπηρία ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, αποτελεί θεμελιώδη προϋπόθεση για την παροχή εξατομικευμένης και αποτελεσματικής εκπαιδευτικής και ψυχοκοινωνικής υποστήριξης. Για τον λόγο αυτό τα εξοπλίζουμε και τα αναβαθμίζουμε, διαθέτοντας ένα ποσό της τάξης των 2,8 εκ. ευρώ.
Στο ευρύτερο πολιτικό τοπίο, εκτιμάτε ότι τα δύο χρόνια που απομένουν μέχρι την λήξη της τετραετίας, είναι ικανός χρόνος για να αναστρέψει η κυβέρνηση το κλίμα και να διεκδικήσει μια τρίτη θητεία, όπως είναι η πρόθεση του Κυριάκου Μητσοτάκη;
Ο πολιτικός χρόνος που έχουμε μπροστά μας δεν είναι μόνο επαρκής, αλλά και κρίσιμος. Αυτή η κυβέρνηση με πρωθυπουργό τον Κυριάκο Μητσοτάκη, έχει αποδείξει ότι ήρθε να αντιμετωπίσει παθογένειες και ιδεοληψίες που κρατούσαν επί δεκαετίες την χώρα όμηρο. Κάτι που όπως φαίνεται σε όλες τις τελευταίες μετρήσεις της κοινής γνώμης, οι πολίτες αναγνωρίζουν.
Δεν μας πτοούν οι δυσκολίες. Αντιθέτως, διορθωνόμαστε μέσα από αυτές, ενώ αποτελούν το εφαλτήριο για ακόμη πιο εντατική προσπάθεια.
Η εκπαίδευση, η υγεία, ο ψηφιακός μετασχηματισμός του κράτους, η ανάπτυξη, η στήριξη της οικογένειας και η ασφάλεια του πολίτη, είναι οι μεγάλοι θεματικοί πυλώνες στους οποίους χτίζουμε το διακύβευμα της επόμενης διετίας. Η κοινωνία απαιτεί λύσεις και απτά αποτελέσματα, και ακριβώς πάνω σε αυτό δουλεύουμε με σχέδιο και ρεαλισμό.
Η τρίτη εντολή δεν είναι αυτοσκοπός, ούτε και επιβράβευση. Θα είναι η «ψήφος εμπιστοσύνης» των πολιτών, στην συνέχιση της προσπάθειας που γίνεται, να αλλάξουμε τα κακώς κείμενα. Υπογράψαμε μία «Συμφωνία Αλήθειας» με τους πολίτες το 2019 και αυτή την συμφωνία τηρούμε πιστά και απαρέγκλιτα.