Κυρ. Μητσοτάκης: Εκλογές τον Μάιο - Επαναδιαπραγμάτευση με την Hellenic Train

Κυρ. Μητσοτάκης: Εκλογές τον Μάιο - Επαναδιαπραγμάτευση με την Hellenic Train

Τον χρόνο των εκλογών, προσδιόρισε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κατά τη συνέντευξή του στον Alpha, λέγοντας ότι θα γίνουν το μήνα Μάιο. Σημείωσε ταυτόχρονα ότι η κυβέρνηση θα προχωρήσει στην επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης της Hellenic Train με τους Ιταλούς την οποία είχε υπογράψει ο ΣΥΡΙΖΑ το 2016.

Το θέμα, όπως είπε, θα το θέσει σε συνάντηση που θα έχει τις επόμενες ημέρες με την Ιταλίδα Πρωθυπουργό, προκειμένου να βρουν ένα κοινό πλαίσιο όπου και οι δύο πλευρές θα επενδύσουν στο σιδηρόδρομο αυτά που του αξίζουν.

«Εμείς πρέπει να κάνουμε για το τρένο, αυτά τα οποία πρέπει να κάνουμε ως ιδιοκτήτες της δημόσιας υποδομής. Και πρέπει η Hellenic Train και αυτή να επενδύσει στα Ελληνικά τρένα με καλύτερα τρένα - δεν θα πω πιο γρήγορα τρένα, ούτε πιο ασφαλή τρένα - γιατί τα τρένα πρέπει να είναι απολύτως ασφαλή», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Αναφερόμενος στην συζήτηση που γίνεται για το «βαθύ κράτος», ο Πρωθυπουργός προανήγγειλε άνοιγμα της συζήτησης για αναθεώρηση του Συντάγματος, με επίκεντρο το άρθρο 16 για τα μη κρατικά πανεπιστήμια

Τον Μάιο οι εκλογές

«Μπορώ να σας πω μετά βεβαιότητος ότι οι εκλογές θα γίνουν το Μάιο. Δεν θα γίνουν τον Ιούλιο. Και δεν θα γίνουν -θα ήταν και αδιανόητο να λέγαμε ότι οι εκλογές θα γίνουν τον Ιούλιο- διότι μπορεί να χρειαστεί δεύτερη κάλπη. Πολύ πιθανό. Και δεν θα πάμε να κάνουμε εκλογές τον Αύγουστο. Και φυσικά έχουμε και την περίοδο των Πανελληνίων, την οποία πρέπει να προστατεύσουμε ως «κόρη οφθαλμού», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Πρωθυπουργός.

Ερωτηθείς για τις κυβερνήσεις συνεργασίας τόνισε πως προσωπικά ο ίδιος «δεν το πιστεύω και θα εξακολουθώ να υπερασπίζομαι την ανάγκη στη δεύτερη κάλπη. Γιατί η δεύτερη κάλπη είναι αυτή η οποία μπορεί να δώσει αυτοδυναμία, ότι αυτή είναι η σωστή λύση για τη χώρα».

Ο πρωθυπουργός εξέφρασε την πεποίθηση ότι πρέπει να έχουμε αποφασιστικές Κυβερνήσεις με συμπαγή κοινοβουλευτική πλειοψηφία.

«Έχω αποδείξει και αρκεί να δείτε τη σύνθεση της Κυβέρνησής μου σήμερα, ότι έχω ενσωματώσει στο κυβερνητικό σχήμα πολλούς ανθρώπους οι οποίοι δεν προέρχονται από τη Νέα Δημοκρατία. Προσπάθησα πραγματικά να κάνω την καλύτερη δυνατή κυβέρνηση. Δυσαρεστώντας πολύ συχνά την παράταξή μου και στελέχη τα οποία περίμεναν να γίνουν υπουργοί», πρόσθεσε.

«Για μένα το ζήτημα δεν είναι αν θέλω ή αν δεν θέλω τις συνεργασίες αυτές καθαυτές, είναι το ποιο σχήμα είναι εκείνο, το οποίο είναι το πιο αποτελεσματικό για το καλό της χώρας. Αυτή είναι η άποψή μου. Δεν την έκρυψα ποτέ. Από ‘κει και πέρα όμως, καθένας σέβεται το αποτέλεσμα των εκλογών, αλλά τονίζω κάτι για μένα, που θα μας υποδείξει πώς πρέπει να κυβερνηθεί. Όχι από ποιον», συνέχισε.

Σύμφωνα με τον ίδιο «η πρώτη κάλπη πρέπει να μας πει «ποιος» πρέπει να κυβερνήσει τη χώρα. Η δεύτερη, εφόσον χρειαστεί, -που το θεωρώ πάρα πολύ πιθανό να χρειαστεί- θα μας υποδείξει και «πώς» θα κυβερνηθεί η χώρα. Από ποια κοινοβουλευτική πλειοψηφία. Κι εκεί πέρα προφανώς και θα σεβαστώ και θα σεβαστούμε την ετυμηγορία του Ελληνικού λαού»..

Αποκάλυψε ότι ζήτησε από τον κ. Ανδρουλάκη αφότου εκλέχτηκε να συναντηθούν, να γνωριστούν ως καινούργιος αρχηγός κόμματος… «Αρνήθηκε τη συνάντηση, αρνήθηκε να με συναντήσει δύο φορές. Του ζήτησα να συναντηθούμε και αρνήθηκε να με δει. Μπορείτε να βγάλετε τα συμπεράσματά σας για το πόσο εύκολη ή δύσκολη μπορεί είναι η συνεννόηση με αυτούς τους όρους», επισήμανε.

«Και εν πάση περιπτώσει αυτοί οι οποίοι υπερασπίζονται την κάλπη της απλής αναλογικής, να μας πουν από τώρα με ποιους θέλουν να κυβερνήσουν», διαμήνυσε ο πρωθυπουργός, προσθέτοντας πως θεωρεί απολύτως λογικό ότι «αυτοί οι οποίοι ισχυρίζονται ότι θέλουν να κάνουν προοδευτική διακυβέρνηση στη χώρα, στην πρώτη κάλπη πρέπει να καθίσουν και να τα βρούν πριν τις εκλογές. Όχι μετά τις εκλογές».

Για την τραγωδία στα Τέμπη

Ήταν η στιγμή που η χώρα ήρθε αντιμέτωπη με διαχρονικές αμαρτίες, ανέφερε στην αρχή της συνέντευξή του ο πρωθυπουργός ερωτηθείς για την τραγωδία των Τεμπών επισημαίνοντας ότι  δεν έπρεπε ποτέ να συμβεί και πως επειδή είναι τέσσερα χρόνια πρωθυπουργός αυξάνεται η δική του ευθύνη και γίνεται πιο βαριά.

«Είναι αδιανόητο πώς το 2023 δύο τρένα μπορεί να βρίσκονται στην ίδια γραμμή σε αντίθετή φορά και να μην το έχει αντιληφθεί κανείς.Και πιστεύω ότι όλοι οι πολίτες έχουν -μέσα στον θυμό και στην οργή τους- αντιληφθεί ότι στο ατύχημα αυτό συμπυκνώνονται παθογένειες πολλών δεκαετιών τις οποίες όμως έχουμε μία υποχρέωση πια, δραστικά, να αντιμετωπίσουμε», τόνισε.

Σε ερώτημα παιδιού τι θα έλεγε αν ήταν η κόρη του, είπε πως έχει κάθε λόγο να είναι θυμωμένη αλλά πρέπει να παλέψει για να αλλάξουν τα κακώς κείμενα, ενώ ερωτηθείς για το πότε θα ζήσουμε ξανά ένα ανέμελο, χωρίς φόβο, ταξίδι σημείωσε πως «Θα πάρει καιρό για να αισθανθούμε ασφαλείς μπαίνοντας ξανά στο τρένο. Θα μπορούσε να συμβεί σε όλους μας, ο καθένας μπορούσε να δει τον εαυτό του μέσα στους επιβάτες».

«Δεν αρνήθηκα ότι οι πολιτικοί δεν μπαίνουν συχνά στο τρένο», είπε, σημειώνοντας ότι δυστυχώς «το τρένο έμεινε πίσω και ήταν παραγκωνισμένο».

Ο ίδιος τόνισε πως «όλοι θέλουμε να μάθουμε την αλήθεια. Θα φροντίσω να πάρουμε ένα μεγάλο προβολέα και να ρίξουμε άπλετο φως, ακριβώς στο τι έγινε. Όχι μόνο το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου στο σταθμό της Λάρισας».

Στο απλό ερώτημα το οποίο έχουν οι Έλληνες πολίτες, «Μα δε γίνεται να φταίει μόνο ένας σταθμάρχης», η απάντηση, σύμφωνα με τον πρωθυπουργό είναι κατηγορηματική: «Προφανώς και έγιναν μια σειρά από ανθρώπινα λάθη, αλλά εάν τα πράγματα στα τρένα ήταν διαφορετικά, αν ενδεχομένως είχαμε διαφορετική εκπαίδευση, εάν είχαμε φροντίσει να ολοκληρώσουμε την περιβόητη σύμβαση 717, είναι πολύ πιθανό το ατύχημα αυτό να μην είχε συμβεί». Άρα, συνέχισε, «πρέπει να ψάξουμε σε δύο διαφορετικά πεδία ερευνών». 

Επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης με Hellenic Train

Αναφερόμενος στην επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης της Hellenic Train με το δημόσιο που υπογράφτηκε επί κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ, ανέφερε ότι «αυτό το οποίο θα κάνουμε και έχω μία συζήτηση επ' αυτού με την Ιταλίδα Πρωθυπουργό -η οποία είναι δρομολογημένη για τις επόμενες μέρες- είναι να ξαναμιλήσουμε ανοιχτά με την Hellenic Train και να βρούμε ένα νέο πλαίσιο όπου και τα δύο μέρη θα επενδύσουν στο σιδηρόδρομο αυτά που του αξίζουν».

«Η απάντηση είναι πως θα καθίσουμε κάτω με τη Hellenic Train και θα καθίσουμε κάτω και με την Ιταλική κυβέρνηση και θα πετύχουμε μία καλύτερη συμφωνία για τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να επενδύσουμε στον Ελληνικό σιδηρόδρομο και οι δύο», ανέφερε και υπογράμμισε:

«Εμείς λοιπόν πρέπει να κάνουμε για το τρένο, αυτά τα οποία πρέπει να κάνουμε ως ιδιοκτήτες της δημόσιας υποδομής. Και πρέπει η Hellenic Train και αυτή να επενδύσει στα Ελληνικά τρένα με καλύτερα τρένα - δεν θα πω πιο γρήγορα τρένα, ούτε πιο ασφαλή τρένα- γιατί τα τρένα πρέπει να είναι απολύτως ασφαλή. Αλλά μόνο αν καταφέρουμε και ολοκληρώσουμε με ασφάλεια όλη τη σηματοδότηση του κυρίως δικτύου μπορούμε να περιμένουμε και καλύτερες ταχύτητες στα τρένα μας».

«Είμαι σίγουρος ότι θα πετύχουμε μία καλύτερη συμφωνία για τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να επενδύσουμε στον Ελληνικό σιδηρόδρομο και οι δύο» είπε και επισήμανε ότι τον ίδιο:

  • «Δεν με ενδιαφέρει κατά ανάγκη να πάρω -ως κράτος- μερίδιο στη Hellenic Train, αλλά αυτό το οποίο με ενδιαφέρει είναι να εξασφαλίσω ότι η Hellenic Train θα μας φέρνει τα καλύτερα τρένα της και όχι -να το πω- τα «σαπάκια» ενδεχομένως τα οποία αποσύρει από την Ιταλία».
  • «Ότι το προσωπικό της θα το εκπαιδεύει σωστά και ότι θα επενδύσει επιτέλους αυτά που αξίζουν στον Ελληνικό σιδηρόδρομο. Και εμείς ταυτόχρονα, θα αναλάβουμε τη δέσμευση να επενδύσουμε χρήματα στην τακτική συντήρηση του δικτύου και να επεκτείνουμε λελογισμένα το δίκτυο μας, μέχρι την Αλεξανδρούπολη. Και ο εκσυγχρονισμός της γραμμής από την Αλεξανδρούπολη μέχρι τα σύνορα.
  • «Είναι έργα τα οποία για τα οποία υπάρχουν πόροι. Είναι έργα τα οποία θα πάρουν πολύ χρόνο να υλοποιηθούν και προφανώς - γιατί θα με ρωτήσετε σίγουρα και για αυτό - η ολοκλήρωση της περιβόητης σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης της βασικής κεντρικής γραμμής όπως και τα έργα που θα φέρουν τα τρένα μέχρι την Πάτρα».
  • «Η χώρα χρειάζεται μία κεντρική γραμμή, η οποία θα είναι απολύτως Ευρωπαϊκών προδιαγραφών από την Πάτρα, στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη, στα σύνορα με σύνδεση σε όλα μας τα λιμάνια».

Ακόμα ανέφερε ότι στην αναθεώρηση του Ταμείου Ανάκαμψης. Θα μπορέσουμε να εξασφαλίσουμε -θα μετακινήσουμε πόρους για να εξασφαλίσουμε περισσότερους πόρους- για το δίκτυο αλλά και για τη συντήρηση των κρίσιμων υποδομών μας.

Ως προς τη σύμβαση 717 για την τηλεδιοίκηση σε όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο εκτίμησε ότι μέχρι τον Σεπτέμβριο θα έχουμε μιλήσει και με τους αναδόχους ώστε να παραληφθεί πλήρως από τον ΟΣΕ.

Η ανάληψη της ευθύνης 

Τι ξέρουμε για τη σύμβαση αυτή; Υπεγράφη το 2014 και έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί το 2016. Αυτό το γνωρίζουμε. Το ‘19 όταν ήρθαμε στα πράγματα δεν είχε ολοκληρωθεί. Είναι επίσης βέβαιο ότι επί ημερών μας υπεγράφη συμπληρωματική σύμβαση, που δεν είχε υπογραφεί επί ΣΥΡΙΖΑ και από τότε το έργο άρχισε να τρέχει με μεγαλύτερη ταχύτητα, σημείωσε ο πρωθυπουργός και χαρακτήρισε «άχαρη» την αντιπαράθεση «που προσπαθούν κάποιοι όχι απλά να επιμερίσουν ευθύνες, αλλά να λένε περίπου ότι τα τρένα λειτουργούσαν μια χαρά μέχρι τον Ιούλιο του ‘19 και ήρθαμε εμείς και τα διαλύσαμε».

Είναι απολύτως βέβαιο ότι το τοπικό - το τονίζω - σύστημα τηλεδιοίκησης λειτουργούσε στη Λάρισα από τον Νοέμβριο του 2022, ξεκαθάρισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, υπογραμμίζοντας πως αυτό δεν επιδέχεται καμίας αμφιβολίας και ότι διάψευσε κατηγορηματικά όποιον ισχυρίζεται κάτι διαφορετικό.

«Διότι όλα τα προηγούμενα τρένα, τα οποία πέρασαν από το σταθμό της Λάρισας εκείνη την ημέρα, υπήρξε χάραξη χρησιμοποιώντας αυτό το σύστημα. Αυτό το οποίο πρέπει να καταλάβουμε είναι γιατί ο σταθμάρχης ο συγκεκριμένος δεν το χρησιμοποίησε. Δεν υπήρχε καμία αμφιβολία ότι το σύστημα δούλευε. Δεν υπήρχε επίσης καμία αμφιβολία ότι ο σταθμάρχης δεν το χρησιμοποίησε. Μέχρι εκεί γνωρίζουμε», σημείωσε.

Στηλίτευσε τη στάση του πρόεδρου του ΣΥΡΙΖΑ λέγοντας ότι «είναι μεγάλο λάθος σε μία μεγάλη στιγμή εθνικής τραγωδίας - γιατί περί τούτου πρόκειται - η κοινωνία θέλει να είναι ενωμένη και πιστεύω ότι ενοχλείται βαθύτατα από την πολιτικοποίηση του συμβάντος αυτού, από επικοινωνιακά σόου και αυτό το οποίο έγινε από τον κ. Τσίπρα στη Λάρισα ήταν επικοινωνιακό σόου».

«Πήγε σε έναν άλλο χώρο. Δεν πήγε καν στο χώρο του σταθμού της Λάρισας να δει ότι ο πίνακας δουλεύει. Δε νομίζω ότι χρειαζόμαστε αυτό. Νομίζω ότι προσβάλουμε όχι τη νοημοσύνη, τις απαιτήσεις των πολιτών από τα πολιτικά κόμματα για το τι πρέπει να γίνει», πρόσθεσε.η ΥΠΟΚώστα Καραμανλή

Ο Κώστας Καραμανλής αμέσως μετά την τραγωδία των Τεμπών «όταν βρεθήκαμε μαζί, έθεσε στη διάθεσή μου - όχι απλά έθεσε στη διάθεσή μου την παραίτησή του με το τυπικό ξέρετε τρόπο - παραιτήθηκε» και αυτόν τον τιμά, υπογράμμισε ο Πρωθυπουργός. 

«Ας το αναγνωρίσουμε τουλάχιστον αυτό. Και βέβαια ο κ. Καραμανλής πήγε χθες στην Βουλή, μίλησε, παρουσίασε την άποψή του θεσμικά ως όφειλε. Θα κριθεί κι αυτό. Τώρα το ζήτημα των ψηφοδελτίων επιτρέψτε μου να το συζητήσω μαζί του, όταν έρθει η ώρα», ανέφερε.

Οι μεταρρυθμιστικές τομές

Ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε και στα πεπραγμένα της κυβέρνησης, σημειώνοντας ότι «εμείς έχουμε μια υποχρέωση να παρουσιάσουμε στους πολίτες την άποψη μας για το που είναι η Ελλάδα σήμερα και που ήταν το ’19:  Ότι είμαστε πια πρωταθλητές στην ανάπτυξη από εκεί που ήμασταν ουραγοί, ότι ρίξαμε την ανεργία κατά έξι μονάδες, ότι πήραμε τον κατώτατο μισθό στα 650 € και τον πήγαμε στα 780€. Κάναμε μια σειρά από παρεμβάσεις στο κράτος, γιατί ξέρετε είναι εύκολο πάντα να τα ισοπεδώνουμε όλα και το καταλαβαίνω αυτό…».

Μάλιστα χαρακτήρισε  το το gov.gr ως τη μεγαλύτερη επανάσταση που έχει γίνει κατά την άποψή του στο Ελληνικό κράτος εδώ και πάρα πολλές δεκαετίες.

«Ουσιαστικά κάναμε -για να το πω πολύ απλά όπως θα το λέγανε οι νέοι μπορέσαμε και κάναμε- ένα by pass στο κράτος. Και όταν μπορείς να κάνεις ταυτόχρονα όλες τις δουλειές σου ηλεκτρονικά περιορίζεις και τη διαφθορά και την μικρή συναλλαγή, η οποία -όλοι το γνωρίζουμε νομίζω- ήτανε μια πραγματικότητα. Ήτανε μια επανάσταση αυτή και μια επανάσταση την οποία κατοχυρώσαμε. Πια δεν φανταζόμαστε τη ζωή μας χωρίς το gov.gr», είπε.

Η συνταγματική αναθεώρηση και δημοσκοπήσεις

Ερωτηθείς αν πρέπει να αλλάξουμε εκλογικό νόμο και Σύνταγμα, απάντησε: «είναι στη πρόθεσή μου να εκκινήσουμε και πάλι τη διαδικασία της συνταγματικής αναθεώρησης στην επόμενη Βουλή, η οποία θα είναι προτείνουσα Βουλή για να κάνουμε σημαντικές αλλαγές στο Σύνταγμα. Όπου δυστυχώς την τελευταία φορά δεν προφτάσαμε να κάνουμε, και σε αυτές προφανώς συμπεριλαμβάνεται και επιτέλους η αλλαγή του άρθρου 16 για τα πανεπιστήμιά μας, αλλά όχι μόνο».

«Υπάρχουν ζητήματα που αφορούν το ίδιο το πολιτικό σύστημα, και το πώς μπορούμε να παρέμβουμε ενδεχομένως και στον εκλογικό νόμο και στην διάρθρωση της εξουσίας. Ένα πράγμα στο οποίο θα επιμείνω παρότι έχει λοιδορηθεί πολύ κι έχει δεχτεί κριτική, είναι σε αυτό το οποίο αποκαλούμε "επιτελικό κράτος"», τόνισε.

Για την αύξηση του ποσοστού των αναποφάσιστων που καταγράφεται στις τελευταίες δημοσκοπήσεις σχολίασε ότι δεν υπάρχουν μόνο «περισσότερα αρνητικά συναισθήματα κι απέναντι στην κυβέρνηση -απολύτως αναμενόμενο μετά από μια τέτοια τραγωδία- αλλά απέναντι και συνολικά στο πολιτικό σύστημα. Κι αυτό πρέπει να προβληματίσει και τ’ άλλα κόμματα, κυρίως αυτούς τους οποίους σπεύδουν να κάνουνε σπέκουλα πάνω σ’ αυτήν την τραγωδία».

Πρέπει να μετατρέψουμε ταυτά τα συναισθήματα «σε μια μεγάλη ορμή για αλλαγή». «Μπορεί μερικές φορές να έκανα ένα - δύο βήματα πίσω, παρά ταύτα πιστεύω ότι πετύχαμε πολλά βήματα εκσυγχρονισμού», συνέχισε και εξέφρασε την βεβαιότητα ότι «μέσα μου δεν υπάρχει καμία αμφιβολία, καμιά αμφιβολία ότι πρέπει να κινηθούμε με ακόμη πιο γρήγορους ρυθμούς στο να «ξεριζώσουμε» όλες αυτές τις εστίες της Ελλάδος, η οποία μας πονάει» για να συμπληρώσει «να μη μηδενίσουμε και συνολικά την πρόοδο την οποία έχει κάνει η χώρα».

Διευκρίνισε ότι «παρά τα μεγάλα σκαμπανεβάσματα και παρά το γεγονός ότι σίγουρα δεχτήκαμε ένα αναμενόμενο δημοσκοπικό χτύπημα, δεν είναι συνηθισμένο -τουλάχιστον στην ιστορία της μεταπολίτευσης- το κόμμα εξουσίας και ο Πρωθυπουργός να προηγείται έστω και με πιο μειωμένα νούμερα σε σχέση με το παρελθόν ενός αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, ο οποίος δεν είναι καινούργιος».