Ν. Κεραμέως: Θεμέλιο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση το νομοσχέδιο της κυβέρνησης

Ν. Κεραμέως: Θεμέλιο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση το νομοσχέδιο της κυβέρνησης

«Το νομοσχέδιο που ψηφίζεται αύριο βάζει ένα πολύ σημαντικό θεμέλιο στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, καθώς ενισχύει σημαντικά την υφιστάμενη ανεξάρτητη Αρχή για τη διασφάλιση της ποιότητας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και προβλέπει συγκεκριμένο ποσοστό της ετήσιας κρατικής χρηματοδότησης των πανεπιστημίων που θα συνδέεται με την αξιολόγηση».

Αυτό δήλωσε η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, βουλευτής Βόρειου Τομέα Αθηνών της ΝΔ, Νίκη Κεραμέως, στον ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊκού-Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων, «Πρακτορείο 104,9 fm», για το σχέδιο νόμου «Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, Ειδικοί Λογαριασμοί Κονδυλίων Έρευνας Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, Ερευνητικών και Τεχνολογικών Φορέων και άλλες διατάξεις», το οποίο τίθεται αύριο σε ψηφοφορία στην Ολομέλεια της Βουλής.

Σχετικά με τη σύνδεση του 20% της τακτικής χρηματοδότησης ΑΕΙ με την επίτευξη στόχων η υπουργός εξήγησε: «Σήμερα, ο εκάστοτε υπουργός Παιδείας μπορεί να κατανείμει την κρατική χρηματοδότηση στα πανεπιστήμια, όπως ο ίδιος κρίνει αυθαίρετα. Όταν ήλθα στο υπουργείο δεν μπορούσα να το πιστέψω αυτό και για αυτό έχουμε εισηγηθεί ένα μοντέλο βάσει του οποίου το 80% της κρατικής χρηματοδότησης θα δίνεται βάσει αντικειμενικών κριτηρίων στα πανεπιστήμια -π.χ. ο αριθμός των φοιτητών, η γεωγραφική διασπορά του ιδρύματος […], πόσο μεγάλο είναι ένα πανεπιστήμιο, αριθμός τμημάτων- και μετά ένα 20% το συνδέουμε με κριτήρια ποιότητας, ώστε να δώσουμε ένα κίνητρο για βελτίωση σε όλα τα πανεπιστήμια».

Σε ό,τι αφορά την πολιτική αντιπαράθεση για την αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων και επαγγελματικής ισοδυναμίας των αποφοίτων των κολεγίων, η υπουργός Παιδείας διευκρίνισε: «Μιλάμε για πτυχία ξένων πανεπιστημίων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μιλάμε για πτυχία, τα οποία δίνουν χώρες κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, των οποίων, βάσει του ενωσιακού δικαίου, οφείλει η χώρα μας να αναγνωρίσει την επαγγελματική ισοδυναμία. Για παράδειγμα, σπουδάζεις φιλόλογος στη Γερμανία, παίρνεις επαγγελματικά δικαιώματα φιλολόγου στη Γερμανία, έρχεσαι στην Ελλάδα, όπως και πας σε οποιαδήποτε χώρα, και ζητάς να αναγνωριστεί αυτή η επαγγελματική ισοδυναμία. Περί αυτού πρόκειται».

«Αυτό ίσχυε στη χώρα μας πάρα πολλά χρόνια και ίσχυε και επί ΣΥΡΙΖΑ, κανονικότατα, όλα τα χρόνια του ΣΥΡΙΖΑ, και ισχύει και για άλλους κλάδους, όχι μόνο για τους εκπαιδευτικούς, ισχύει σήμερα στο Δημόσιο για άλλους κλάδους», σημείωσε.

Αναφερόμενη σε άλλες διατάξεις του νομοσχεδίου, όπως η αναστολή της εκπαιδευτικής λειτουργίας των 37 νέων τμημάτων ΑΕΙ, η κ. Κεραμέως επισήμανε πως «τα τμήματα αυτά είχαν συσταθεί άναρχα, άκριτα, αυθαίρετα, αρκετά χωρίς να ακολουθηθεί η νόμιμη διαδικασία που η ίδια η προηγούμενη κυβέρνηση είχε θεσπίσει, για κανένα από αυτά τα 37 τμήματα δεν γνωμοδότησε η ΑΔΙΠ, αρκετά έγιναν χωρίς μελέτες σκοπιμότητας και βιωσιμότητας, χωρίς ακαδημαϊκά κριτήρια και σχέδιο για τις ανάγκες της εκπαίδευσης».

Σχετικά με τη χαρτογράφηση των γνωστικών περιοχών που παρουσιάζουν τις μεγαλύτερες ελλείψεις, διευκρίνισε πως «γίνεται μία συνολική προσπάθεια και θα γίνει σε συνδυασμό και με την ανεξάρτητη Αρχή που ενισχύεται σημαντικά τώρα και η οποία θα εισηγείται και στην ηγεσία του υπουργείου συνολικά για τον ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας».

«Ό,τι έχει να κάνει με ανάγκες σε προσωπικό το ίδιο το υπουργείο είναι σε άμεση επικοινωνία με όλα τα πανεπιστήμια προκειμένου να προσπαθήσει να καλύψει ανάγκες συγκεκριμένες που υπάρχουν», διαβεβαίωσε η κ. Κεραμέως, σημειώνοντας ότι «ενώ παραλάβαμε μία πολύ δύσκολη οικονομική κατάσταση εντός του υπουργείου φροντίσαμε και βρήκαμε πρόσθετα 22 εκατ., τα οποία κατανείμαμε στα πανεπιστήμια».