Τι «εκμυστηρεύτηκε» στους αναλυτές, για την κρίση, την Αττική Οδό και τις προοπτικές
Ελλάκτωρ

Τι «εκμυστηρεύτηκε» στους αναλυτές, για την κρίση, την Αττική Οδό και τις προοπτικές

Η φετινή χρονιά θα είναι κομβική για τον όμιλο Ελλάκτωρ των αδελφών Καλλιτσάντση. Όχι μόνο επειδή οι οικονομικές συνέπειες της πανδημίας δεν μπορεί να αφήσουν αλώβητη μια τόσο μεγάλη επιχείρηση με πολύπλευρη δραστηριότητα σε κατασκευές, παραχωρήσεις, έργα υποδομών, Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, απορρίμματα και αξιοποίηση ακινήτων, αλλά επειδή το μεγάλο στοίχημα που θα κρίνει το μέλλον του ομίλου είναι να βρει τη χρυσή ισορροπία ανάμεσα στο που θα βάλει τον «κόφτη» των ζημιών και που θα ρίξει το βάρος για να ανταπεξέλθει με τις μικρότερες δυνατές απώλειες σε ένα περιβάλλον που ήδη εξελίσσεται με μεγάλες δυσκολίες για την επόμενη μέρα.

  Αν έχει αρχίσει να σχηματοποιείται μια εικόνα για τον όμιλο Ελλάκτωρ που χρηματιστηριακά και επιχειρηματικά αμφισβητείται με ηχηρό τρόπο από την αγορά τους τελευταίους μήνες (η αποτίμηση  υποχώρησε σε ιστορικά χαμηλά και σήμερα αγγίζει τα 180 εκατ. ευρώ), είναι ότι βρίσκεται σε δυσχερή θέση και θα απαιτηθούν μεγάλες προσπάθειες για να αντιστραφεί η πορεία.

 Στη χθεσινή ενημέρωση των αναλυτών για τα αποτελέσματα του 2019  η διοίκηση εξέφρασε την εκτίμηση πως «το το 2020 αναμένουμε να είναι μία απαιτητική χρονιά λόγω πανδημίας, αλλά καλύτερη από το 2019 από άποψη κερδοφορίας». Σημειώνεται πως στη διάρκεια του 2019 οι ζημιές μετά από φόρους διευρύνθηκαν στα 105,7 εκατ. ευρώ από τα 95,6 εκατ. ευρώ το 2018 και τα έσοδα υποχώρησαν κατά 31,4% στα 1,273,6 δισ. ευρώ έναντι 1,857,3 δισ. ευρώ. 

Η Αττική οδός

Από όσα άφησε να εννοηθεί η διοίκηση Καλλιτσάντση, το θέμα της αύξησης των διοδίων στην Αττική Οδό παραμένει στο τραπέζι, αλλά η συζήτηση μετατίθεται σε επόμενο χρόνο. 

Σε σχετική ερώτηση που ετέθη κατά τη χθεσινή παρουσίαση, ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Ελλακτωρ Αναστάσιος Καλλιτσάντσης απάντησε χαρακτηριστικά ότι «ο όμιλος έχει ενημερώσει την Πολιτεία ως Κύριο του Εργου σχετικά με τις συνθήκες κυκλοφορίας, σημειώνοντας πως «είναι πολύ νωρίς να συζητήσουμε για το ποιες δράσεις θα λάβουμε στο μέλλον, σαφώς όμως και δεν θέλουμε να αποθαρρύνουμε σε αυτή τη φάση τους χρήστες που μόλις ξεκινούν να επανέρχονται στον δρόμο με μία αύξηση της τιμής των διοδίων. Σε αυτή τη φάση, απλώς ενημερώσαμε επισήμως το κράτος για την κατάσταση που επικρατεί και πρόκειται να προχωρήσουμε σε αποφάσεις όταν έχουμε μεγαλύτερη ορατότητα για το τι έρχεται μπροστά μας το επόμενο διάστημα.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της εταιρείας, χθες Δευτέρα 4 Μαϊου που ήταν πρώτη μέρα μερικής άρσης των περιοριστικών μέτρων καταγράφηκε αύξηση 25.000 αυτοκινήτων στην Αττική Οδό, σε σύγκριση με τις 23 Μαρτίου όταν επιβλήθηκε ο περιορισμός. Από τις 06.00 το πρωί μέχρι τις 12.00 το μεσημέρι, 55.000 αυτοκίνητα χρησιμοποίησαν την Αττική Οδό, σε σχέση με τα 30.000 αυτοκίνητα που καταγράφηκαν για τις ίδιες ώρες τη Δευτέρα, 23 Μαρτίου, ημέρα εφαρμογής του lockdown.

Αποζημιώσεις

Ανοιχτό άφησε η διοίκηση και το θέμα της υποβολής αιτήματος αποζημίωσης για την μείωση της κυκλοφορίας της Αττικής Οδού από το κράτος. 

Ο  CFO της ΕΛΛΑΚΤΩΡ, Μάνος Χρηστέας σχολίασε ότι «ο όμιλος δεν έχει υποβάλει ακόμη αίτημα για κάποιο συγκεκριμένο ποσό αλλά θα επανέλθει όταν ολοκληρώσει την άσκηση σχετικά με το ποιο θα μπορούσε να είναι αυτό το ποσό βάσει των επιπτώσεων του COVID-19 και θα προχωρήσει ανάλογα»

Παραχωρήσεις

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε ο όμιλος, ο ημερήσιος όγκος κίνησης στις Παραχωρήσεις μειώθηκε περίπου κατά 70% την περίοδο από 23 Μαρτίου έως 28 Απριλίου έναντι της ίδιας περιόδου του προηγούμενου έτους, και ο συνολικός όγκος κίνησης στην Αττική Οδό έχει μειωθεί περίπου κατά  25% από την αρχή του έτους μέχρι σήμερα, ως αποτέλεσμα της πανδημίας.

Για τη Μαρίνα Αλίμου που η Ακτωρ Παραχωρήσεις αναδείχθηκε Προτιμητέος Επενδυτής, η εκτίμηση της διοίκησης είναι ότι η υπογραφή της τελικής σύμβασης αναμένεται εντός των επόμενων εβδομάδων. Το συνολικό χαρτοφυλάκιο των Παραχωρήσεων περιλαμβάνει 5 αυτοκινητοδρόμους, συμμετοχές σε Σταθμούς Αυτοκινήτων και μία μαρίνα. 

Γραμμή 4 Μετρό – Κατασκευές

Παρότι τίποτα δεν έχει ξεκαθαρίσει ακόμη για το αν, πότε και πως θα μπορούσε να υλοποιηθεί το έργο της Γραμμής 4 του Μετρό λόγω της εμπλοκής στο ΣτΕ όπου εκκρεμεί η κύρια εξέταση των προσφυγών των δύο διεκδικητών και ενώ η κατασκευαστική αγορά διατυπώνει σοβαρές επιφυλάξεις για τη συνέχιση του εν λόγω διαγωνισμού, η διοίκηση της Ελλάκτωρ θεωρεί από την πλευρά της ότι υπάρχουν πιθανότητες να προχωρήσει το έργο.

Σύμφωνα με τα όσα είπε η διοίκηση στους αναλυτές «η εταιρεία έχει 50% πιθανότητες υπογραφής. «Δεν είναι βέβαιο, αλλά είναι πιθανό» είπε χαρακτηριστικά η διοίκηση της εταιρείας.

 Συνολικά για τις κατασκευές που κατά το παρελθόν αποτέλεσαν μια δραστηριότητα αγκάθι για τον όμιλο Ελλάκτωρ, η διοίκηση της εταιρείας επισήμανε κατά την παρουσίαση στους αναλυτές ότι  «το 2019 διακόπηκαν δραστηριότητες σε έργα που παράγουν ζημίες και ο περιορισμός της διεθνούς δραστηριότητας με ταυτόχρονη εστίασή της στην Ελλάδα και τη Ρουμανία, όπου το περιθώριο EBITDA των δύο αυτών χωρών ήταν θετικό. Οι δύο αυτές χώρες συνθέτουν το 94% του ανεκτέλεστου υπόλοιπου έργων ενώ στο Κατάρ η εταιρεία δραστηριοποιείταο μόνο στον τομέα παροχής υπηρεσιών Facility Management

Βασικές δραστηριότητες

Οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας ήταν ο κλάδος που γνώρισε την ισχυρότερη αύξηση του 2019. Ωστόσο η εταιρεία «δεν αποκλείει καθυστερήσεις λόγω της πανδημίας και αναμένει ότι θα επιτύχει τον στόχο για συνολική εγκαταστημένη ισχύ 579 MW το 2021». Στο τέλος του 2019 η συνολική εγκατεστημένη ισχύς έφτασε στα 401 MW, ενώ στο πρώτο τρίμηνο του 2020, επιπλέον 90 MW τέθηκαν σε δοκιμαστική λειτουργία, αυξάνοντας έως τις 31/3/2020 τη συνολική εγκατεστημένη ισχύ του Κλάδου Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στα 491MW.

Ακίνητα-Χρηματοδότηση

Στον τομέα της Ανάπτυξης Ακινήτων, η REDS έχει ολοκληρώσει το επενδυτικό της πλάνο για το προσεχές διάστημα και σύμφωνα με τα όσα είπε ο CFO, Μάνος Χρηστέας, «διαθέτει  επαρκή ρευστότητα». Στον τομέα της Κατασκευής, ο όμιλος είναι σε συζητήσεις με τις ελληνικές τράπεζες για την εξασφάλιση επιπρόσθετης χρηματοδότησης. Οι επενδύσεις της δραστηριότητας των ΑΠΕ επίσης έχουν συμφωνηθεί με τις τράπεζες και έχει εξασφαλιστεί η σχετική χρηματοδότηση.