Οι ανέμελες ημέρες της κυβέρνησης πέρασαν ανεπιστρεπτί, καθώς μετά την ψήφιση του προϋπολογισμού και το χαμηλής επικινδυνότητας δεύτερο «πακέτο» προαπαιτούμενων, που έρχεται τις επόμενες ημέρες στη Βουλή, τα εύκολα μένουν πίσω.
Η κυβέρνηση ετοιμάζεται πλέον για ελεύθερη πτώση, από μεγάλα ύψη και μάλιστα με το αλεξίπτωτο «τρύπιο», αφού είναι άγνωστο πόσοι από τους 153 βουλευτές θα ψηφίσουν τις ανατροπές στο Ασφαλιστικό και την αύξηση της φορολογικής επιβάρυνσης των αγροτών κατά 52%, αφού θα φορολογούνται με 26% από το πρώτο ευρώ, χάνουν την επιδότηση του αγροτικού πετρελαίου, ενώ και η προκαταβολή φόρου που θα πληρώνουν από το 75% που αυξήθηκε θα εκτοξευτεί στο 100%.
Ακόμη και το σημερινό Eurogroup είναι «τυπικό», αφού οι υπουργοί Οικονομικών της ευρωζώνης το μόνο που περιμένουν είναι μια σύντομη ενημέρωση για τις μεταρρυθμίσεις από το οικονομικό επιτελείο, αλλά και τα χρονοδιαγράμματα που θα ακολουθηθούν.
Μπορεί βέβαια το δεύτερο «πακέτο» των 13 προαπαιτούμενων να μην θεωρείται κρίσιμο όμως, όπως έχει ήδη επισημάνει το liberal.gr, περιέχει αρκετά «αγκάθια», όπως η πώληση του ΑΔΜΗΕ, αλλαγές στα εργασιακά, το νέο μισθολόγιο στο δημόσιο, η εφαρμογή της εργαλειοθήκης του ΟΟΣΑ για καύσιμα και ποτά, αλλά και τη διαχείριση των «κόκκινων δανείων» από μη Τραπεζικά ιδρύματα, που κανείς δεν ξέρει εάν θα περάσουν «αναίμακτα» από την πλειοψηφία.
Το σίγουρο όμως είναι ότι η κυβερνητική συνοχή θα δοκιμαστεί σκληρά από τις ανατροπές που σχεδιάζονται στο Ασφαλιστικό, οι οποίες μάλιστα θα πρέπει να ολοκληρωθούν τον επόμενο μήνα αφού οι εταίροι μας έχουν καταστήσει σε όλους τους τόνους σαφές ότι αποτελούν βασικό προαπαιτούμενο για την πρώτη αξιολόγηση την οποία πάντως οι Γερμανοί τη μεταθέτουν τώρα στο τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2016.
Μια αξιολόγηση που βέβαια η κυβέρνηση θέλει να είναι θετική προκειμένου να πάρει «ανάσες ζωής» και γι αυτό ετοιμάζεται να δώσει, όχι για πρώτη φορά, γη και ύδωρ στους δανειστές, όπως προκύπτει και από τις προτάσεις που παρουσίασε ο υπουργός Εργασίας στην ΟΚΕ και για τις οποίες η Επιτροπή πρέπει να γνωμοδοτήσει έως τις 15 Δεκεμβρίου.
Προτάσεις οι οποίες φέρνουν νέες μειώσεις στις συντάξεις, κύριες και επικουρικές, καθώς και αύξηση των ορίων ηλικίας, αλλά και το οριστικό χτύπημα στην πραγματική οικονομία και την αγορά εάν τελικά υιοθετηθεί η κυβερνητική πρόταση για αύξηση των εισφορών των επιχειρήσεων κατά 2%.
Εισήγηση με την οποία οι δανειστές είναι κατηγορηματικά αντίθετοι, καθώς προβλέπουν νέα λουκέτα και αύξηση της ανεργίας. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι και ο ΣΕΒ ζήτησε τη μείωση των εισφορών, υποστηρίζοντας πως τυχόν αύξησή τους θα επιβαρύνει τελικώς τους εργαζομένους με μείωση μισθών και εκτίναξη της ανεργίας.
Θα πρέπει να αναφερθεί ότι οι προτάσεις της κυβέρνησης, που επεξεργάζεται η ΟΚΕ προβλέπουν, μεταξύ άλλων, και τα εξής:
- ενιαίο υπολογισμό συντάξεων με «κλειδιά» το μισθό του εργασιακού βίου, ή το εισόδημα για ελεύθερους επαγγελματίες και αγρότες, αλλά και ενιαίο ανά μισθολογική ή εισοδηματική κατηγορία ποσοστό αναπλήρωσης
- συγχώνευση όλων των Ταμείων σε έναν φορέα κύριας ασφάλισης, με λειτουργική ενοποίηση των κανόνων παροχών συντάξεων και είσπραξης εισφορών. ΟΓΑ και ΝΑΤ παραμένουν αυτοτελή για μη συνταξιοδοτικές. αρμοδιότητες. Ο νόμος-πλαίσιο που θα πρέπει να ψηφιστεί εντός του Ιανουαρίου θα περιγράφει το χρονοδιάγραμμα, ώστε στο πρώτο εξάμηνο του 2016 να προκύψει το οργανόγραμμα και να προχωρήσει εντός του 2017 η ενοποίηση.
- η κύρια σύνταξη, όσον αφορά τα έτη ασφάλισης, θα είναι άθροισμα της εθνικής (από τη φορολογία) και ανταποδοτικής, με την κυβέρνηση να εμμένει πως η εθνική που θα αποτελεί το 60% του μέσου εισοδήματος θα δίδεται χωρίς εισοδηματικά κριτήρια, πρόταση που δεν δέχονται πάντως οι δανειστές.
Οι αλλαγές μάλιστα στον τρόπο υπολογισμού θα «τρέξουν» αμέσως χωρίς μεταβατικό στάδιο.
Μοναδικό επικουρικό Ταμείο μένει το ΕΤΕΑ, ενώ η ρήτρα μηδενικού ελλείμματος αντικαθίσταται από τον «κανόνα βιωσιμότητας».
Αξίζει να σημειωθεί ότι το βασικό σχέδιο προβλέπει ότι θα «προστατευτούν» οι επικουρικές μέχρι τα 170 ευρώ και οι υπόλοιπες θα υποστούν μειώσεις από 2% έως και πάνω από 10%, με το μεγαλύτερο «μαχαίρι» να πέφτει στις άνω των 400 ευρώ.
Το σίγουρο είναι ότι ούτε οι κύριες συντάξεις θα περισωθούν, αφού ο «εξορθολογισμός» που ευαγγελίζεται το οικονομικό επιτελείο μόνο με μειώσεις τουλάχιστον 15% μπορεί να επιτευχθεί.
Αλλά δυστυχώς για όλους, διαφορετικά δεν γίνεται να έρθει η αξιολόγηση και η έξοδος στις αγορές, όπως άλλωστε διεμήνυσε και ο επικεφαλής του Euro Working Group Τόμας Βίζερ, υπογραμμίζοντας ότι θα πρέπει «να ληφθούν αποφάσεις που αποτελούν πρόκληση για τις ελληνικές αρχές σε τέσσερα μέτωπα: συντάξεις, φορολογικό, αγρότες, νέο μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα».
Κληρώνει την Παρασκευή για το «Πακέτο» ΙΙ
Μέχρι την Παρασκευή θα πρέπει πάντως να «περάσει», ή το αργότερο στις αρχές της επόμενης εβδομάδος, το δεύτερο «πακέτο» των 13 προαπαιτούμενων από τη Βουλή, ώστε να εκταμιευτεί εγκαίρως και η υποδόση του 1 δισ. ευρώ.
Το συγκεκριμένο «πακέτο» περιλαμβάνει τα εξής:
1.Τις εφαρμοστικές διατάξεις για το πτωχευτικό δίκαιο που θεσπίστηκε.
2.Τη νέα αποτίμηση στην απελευθέρωση των επαγγελμάτων.
3.Τη ρύθμιση των κόκκινων δανείων.
4.Την ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ, καθώς και το ζήτημα των δημοπρασιών ηλεκτρικής ισχύος (ΝΟΜΕ), μέσω των οποίων η ΔΕΗ θα πρέπει να μειώσει το μερίδιό της στη λιανική και χονδρική αγορά κατά 25% μέχρι το 2018 και κατά 50% μέχρι το 2020.
5.Την ψήφιση του νέου ενιαίου μισθολογίου στο Δημόσιο.
6.Τη δημιουργία της ομάδας δράσης που θα αναλάβει να διαμορφώσει το νέο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων.
7.Τη δημιουργία της νέας γραμματείας εσόδων που θα πρέπει να είναι ανεξάρτητη.
8.Την έκδοση υπουργικής απόφασης για την εφαρμογή του clawback στα νοσοκομεία.
9.Την προς τα κάτω αναθεώρηση των τιμών των ιδιωτικών διαγνωστικών κέντρων ώστε να ευθυγραμμιστούν οι δαπάνες στα επίπεδα του clawback.
10.Την υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων που προτείνει ο ΟΟΣΑ μέσω των δύο εργαλειοθηκών του για τις αγορές προϊόντων (καύσιμα, ποτά).
11.Τα μέτρα για την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου.
12.Τα μεγάλα έργα του ΕΣΠΑ.
13.Το νέο χωροταξικό πλαίσιο.