Νέο crash test ή… κρασάρισμα για το «Εξοικονομώ Κατ' Οίκον» από Δευτέρα

Νέο crash test ή… κρασάρισμα για το «Εξοικονομώ Κατ' Οίκον» από Δευτέρα

Του Γιώργου Φιντικάκη

Τρία εικοσιτετράωρα απέμειναν για να μάθουμε αν εκτός από επιπλέον χρήματα για το «Εξοικονομώ Κατ' Οίκον», ο υπουργός Ενέργειας Γ. Σταθάκης βρήκε και τη συνταγή για να το λειτουργήσει.

Στις οκτώ το πρωί της Δευτέρας, η ηλεκτρονική πλατφόρμα ανοίγει για να δεχτεί αυτή τη φορά αιτήσεις από έξι νέες ισχυρά πληθυσμιακές περιφέρειες, δηλαδή τη Πελοπόννησο, τη Στερεά Ελλάδα, τη Δυτική Μακεδονία, το Ιόνιο, το Βόρειο Αιγαίο και τη Κρήτη.

Ένα νέο crash test, που οι αρμόδιοι ελπίζουν να μην εξελιχθεί σε… νέο κρασάρισμα, και το οποίο θα αποδείξει αν οι εργασίες αναβάθμισης και συντήρησης που έγιναν όλες τις τελευταίες εβδομάδες στη πλατφόρμα, ήταν αρκετές για να αποφευχθεί ένα νέο φιάσκο.

Η αλήθεια είναι ότι το επιτελείο Σταθάκη, και η εταιρεία που τρέχει το πρόγραμμα ζουν με την αγωνία της επόμενης ημέρας, αφού σε δέκα περίπου ημέρες από σήμερα, έρχεται και το τρίτο crash test, το πιο γερό απ' όλα. Στις 2 Απριλίου ανοίγει η εφαρμογή για να υποδεχθεί τους εκατοντάδες χιλιάδες ενδιαφερόμενους της Αττικής.

Στο μεταξύ, αποδεικνύεται ολόενα και περισσότερο πως πίσω από το φιάσκο των τελευταίων εβδομάδων, βρίσκονται οι κακοί υπολογισμοί για τη μεγάλη απήχηση που επρόκειτο να συναντήσει το πρόγραμμα, και όχι οι κακόβουλοι επαγγελματίες, παρ'' ότι ο υπουργός επιμένει να φορτώνει σε αυτούς το κάζο.

Ερωτηθείς χθες που αποδίδει ο ίδιος την ταλαιπωρία των πρώτων ημερών, μίλησε ξανά για κακόβουλο χτύπημα από περίπου 60 γραφεία μηχανικών. "Είχαν βάλει το αυτόματο σύστημα, και χτυπούσαν συνέχεια", είπε χαρακτηριστικά, εννοώντας ότι επιχειρούσαν ταυτόχρονη είσοδο στο σύστημα με πλήθος διαφορετικών κωδικών για λογαριασμό πελατών τους.

«Για να το μπλοκάρουν ή για να κάνουν τη δουλειά τους;», ερωτήθηκε ο κ. Σταθάκης. «Για να "εξυπηρετηθούν", απάντησε εκείνος, εξηγώντας ότι το σύστημα δεν σηκώνει τέτοιο φόρτο, καθώς την εφαρμογή την έκανε μια ιδιωτική εταιρεία, και το χειρίζεται σε φυσιολογικά επίπεδα, δηλαδή έως 15.000 αιτήσεις.

Τα είπε όλα ο υπουργός μέσα σε μια φράση. Αν η ηλεκτρονική πλατφόρμα είχε σχεδιαστεί σωστά, έτσι ώστε να μπορεί να αντέξει το πολύ μεγάλο ενδιαφέρον, τότε, ακόμη και εκατοντάδες χιλιάδες είσοδοι να επιχειρούνταν ταυτόχρονα, το σύστημα θα άντεχε. Και αν αντί για μερικές μόνο δεκάδες ή εκατοντάδες, ένα γραφείο μηχανικών έχει χιλιάδες πελάτες, αυτό σημαίνει ότι είναι καλό στη δουλειά του, όχι πάντως κακόβουλο. Κατηγορία για την οποία ο υπουργός θα μπορούσε να δεχθεί ακόμη και μήνυση, την οποία γλίτωσε επειδή δεν αναφέρθηκε επώνυμα στα συγκεκριμένα γραφεία.

Ερωτηθείς μάλιστα αν έπρεπε η χώρα από την αρχή, και όχι κατόπιν εορτής, να χωριστεί σε τρεις ομάδες και η υποβολή αιτήσεων να σπάσει σε «δόσεις», ο υπουργός απάντησε «αυτό είναι μια σκέψη που τη συμμερίζομαι».

Δεν είχε εξαρχής όμως την ίδια άποψη. Σύμφωνα με τις πληροφορίες του liberal, το ΥΠΕΝ είχε αρνηθεί το αίτημα της εταιρείας «Γνώµων Πληροφορική», που έχει αναλάβει το έργο, να υποβληθούν οι αιτήσεις σε «δόσεις», δηλαδή ανά ομάδες περιφερειών, και όχι ταυτόχρονα σε όλη την Ελλάδα. Η εταιρεία λέγεται ότι είχε ζητήσει από το υπουργείο τουλάχιστον µια εβδοµάδα επιπλέον χρόνο, για να δοκιµαστεί το σύστηµα σε πραγµατικό φόρτο εργασίας. Ο φόβος ήταν ακριβώς ότι η πλατφόρµα δεν θα αντέξει ταυτόχρονα τόσο µεγάλη ζήτηση, όπως και συνέβη.

Το αίτημα ήταν εύλογο, αφού εξαρχής είχε ακολουθηθεί εντελώς λανθασμένη μεθοδολογία. Η δωρεά από την Ενωση Ελληνικών Τραπεζών (ΕΕΤ) προς το ΥΠΕΝ του ολοκληρωµένου πληροφοριακού συστήµατος για το νέο πρόγραµµα «Εξοικονομώ κατ'' οίκον ΙΙ» έγινε στις 5 Φεβρουαρίου, όπως αναφέρει και η τότε ανακοίνωση του υπουργείου. Οµως, ο οδηγός εφαρµογής και τα παραρτήµατα για το πρόγραµµα ανακοινώθηκαν µόλις στις 27 Φεβρουαρίου, δηλαδή έπειτα από τρεις εβδοµάδες, οπότε και η σχετική Κοινή Υπουργική Απόφαση προωθήθηκε στο ΦΕΚ.

Κανονικά θα έπρεπε να είχε συµβεί το ακριβώς αντίθετο, εξηγούν άνθρωποι του χώρου. Πρώτα να ετοιµαστεί ο οδηγός εφαρµογής και πάνω σε αυτόν, µε βάση τις ανάγκες σε δικαιολογητικά και απαιτήσεις που συνεπάγεται η υποβολή µιας αίτησης, να «κτιστεί» η ηλεκτρονική πλατφόρµα.

Το αίτηµα λοιπόν για επιπλέον χρόνο δοκιμών δεν εισακούστηκε, µε το ΥΠΕΝ για προφανείς πολιτικούς λόγους να «εκβιάζει» τα χρονοδιαγράµµατα, ζητώντας να βγει το πρόγραµµα στον αέρα όσο το δυνατόν πιο γρήγορα, αγνοώντας τα «καµπανάκια». Τα αποτελέσµατα είναι γνωστά.

Φωτογραφία intime news