Φτάσαμε και πάλι στην παράταση για το ΔΕΣΦΑ

Φτάσαμε και πάλι στην παράταση για το ΔΕΣΦΑ

Του Γιώργου Φιντικάκη

Αγεφύρωτες παραμένουν οι διαφορές για την ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ ανάμεσα στην ελληνική πλευρά και τους Αζέρους της SOCAR, από την οποία το ΤΑΙΠΕΔ έχει ζητήσει να παρατείνει για ένα ακόμη μήνα την εγγυητική της επιστολή που εκπνέει σήμερα.

Σύμφωνα ωστόσο με τις πληροφορίες του liberal.gr, προκειμένου οι Αζέροι να συμφωνήσουν σε νέα παράταση, ως τις 30 Νοεμβρίου, ζητούν γραπτές εγγυήσεις πως οτιδήποτε συμφωνηθεί τελικά στο θέμα ΔΕΣΦΑ, δεν θα ανατραπεί από κάποια επόμενη νομοθετική ρύθμιση ή υπουργική απόφαση, της τωρινής ή κάποιας επόμενης κυβέρνησης.

Υπό αυτή την έννοια, κρίσιμη για τις από εδώ και πέρα εξελίξεις θεωρείται η σημερινή συνάντηση που θα έχει η ελληνική ομάδα διαπραγμάτευσης με εκπροσώπους της SOCAR και της ιταλικής SNAM.

Το γεγονός ωστόσο ότι φτάσαμε να συζητάμε για νέα παράταση δεν είναι καλό, όπως λένε όσοι εμπλέκονται στη διαδικασία. Αν και στο διάστημα που μεσολάβησε από τις 27 Σεπτεμβρίου, οπότε και συναντήθηκε το αφεντικό της SOCAR Ρόβναγκ Αμπντουλάγιεφ με τον Πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, έχουν γίνει κάποια βήματα προόδου, εντούτοις η απόσταση που χωρίζει τα δύο μέρη παραμένει μεγάλη.

Τόσο οι Ιταλοί, όσο και οι Αζέροι θεωρούν ότι μπορεί οι ρυθμίσεις της ΡΑΕ να περιόρισαν κάπως τη ζημιά, επιμένουν ωστόσο ότι μετά τις αλλαγές Σκουρλέτη τον περασμένο Ιούλιο στην περιουσιακή βάση του ΔΕΣΦΑ, το 66% της εταιρείας δεν κοστίζει πλέον 400 εκατ. ευρώ, αλλά 300 εκατ. ευρώ.

Όμως, όπως είναι γνωστό, οποιαδήποτε μείωση στο αρχικό τίμημα δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή, καθώς αυτό θα σήμαινε αλλαγή των όρων του διαγωνισμού, όπως έχει ενημερώσει σχετικά το ΤΑΙΠΕΔ τα εμπλεκόμενα μέρη. Την ίδια απάντηση λέγεται ότι έχει δώσει το ΤΑΙΠΕΔ και ως προς το αίτημα των επενδυτών περί τμηματικής καταβολής.

Περί δεσμεύσεων

Σαν αποτέλεσμα των παραπάνω, η πλευρά των Αζέρων έχει ζητήσει από την κυβέρνηση να τροποποιήσει την τροπολογία Σκουρλέτη που είχε μειώσει τα ανακτήσιμα έσοδα του ΔΕΣΦΑ, από τα 829 στα 285 εκατ. ευρώ (για να τα ανεβάσει εν συνεχεία η ΡΑΕ στα 326 εκατ. ευρώ). Αλλά η κυβέρνηση εμφανίζεται αμετακίνητη στο συγκεκριμένο θέμα.

Αν πάλι δεν μειωθεί το τίμημα, οι Αζέροι ζητούν αποζημίωση, αφού επιμένουν ότι έχει γίνει ζημιά και πρέπει κάπως αυτή να διορθωθεί, δίχως όμως να είναι σαφές πως κάτι τέτοιο μπορεί να γίνει. Σε αυτό το κλίμα, οι πληροφορίες θέλουν τη SOCAR να αναμένει ότι κατά τη σημερινή συνάντηση θα πάρει από την ελληνική πλευρά κάποιες δεσμεύσεις, χωρίς όμως να είναι σαφές περί τινός ακριβώς θα πρόκειται.

Έπειτα είναι και το θέμα της αξιοπιστίας. Ειδικά οι Αζέροι δεν κρύβουν τις επιφυλάξεις τους για την ολοκλήρωση του ντιλ, ύστερα και από αυτό τον τελευταίο γύρο άκαρπων διαπραγματεύσεων.

Δεν είναι πάντως λίγοι όσοι εκτιμούν ότι παρά τις προσδοκίες που αρχικά καλλιεργήθηκαν, και τις πιέσεις των ΗΠΑ τόσο προς την κυβέρνηση, όσο και προς τους Αζέρους, η ιδιωτικοποίηση βρίσκεται και πάλι σε οριακό σημείο, προσθέτοντας ότι οι οιωνοί δεν είναι καλοί.

Θυμίζουμε ότι τα βήματα που έχουν μέχρι σήμερα γίνει, δίχως όμως να επαρκούν για να βγει "λευκός καπνός", αφορούν την αύξηση των ανακτήσιμων ποσών από 285 στα 326 εκατ. ευρώ, τη σύντμηση του χρόνου ανάκτησης σε 20 αντί για 40 χρόνια που προέβλεπε η τροπολογία Σκουρλέτη, και την αύξηση του τιμολογίου χρήσης στο 33,5% από το 23% της αρχικής ρύθμισης.