Επιστροφή στους αιθέρες για τις αεροπορικές εταιρείες και τις μετοχές τους

Επιστροφή στους αιθέρες για τις αεροπορικές εταιρείες και τις μετοχές τους


Προσγείωση χιλιάδων αεροσκαφών και απογείωση ζημιών για τις αεροπορικές εταιρείες επέφερε την φετινή χρονιά η πανδημική κρίση στον κλάδο των αερομεταφορών. Το πλήγμα ήταν μεγάλο όλους αυτούς τους μήνες μεταφέροντας την κρίση στον τουρισμό, στα επαγγελματικά ταξίδια, στις υπηρεσίες των αεροδρομίων. Το 2020 μετακινήθηκαν «μόλις» 1,8 δισ. άνθρωποι με αεροπλάνα, από 4,5 δισ. το 2019. Σύμφωνα με την ΙΑΤΑ, η δραματική αυτή συρρίκνωση του αριθμού των επιβατών κατά 60,5% οδήγησε σε πτώση του τζίρου κατά 500 δισ., στα 328 δισ. δολάρια. Οι εκτιμώμενες απώλειες ανέρχονται στα 118,5 δισ. δολάρια (99,9 δισ. ευρώ). Στα ποσά αυτά δεν περιλαμβάνονται οι απώλειες των επίσης βαριά δοκιμαζόμενων αεροδρομίων και των παρόχων υπηρεσιών σε αυτά. 

Ένα  στήριγμα αρκετά σημαντικό για το εύρος της δραματικής κατάστασης που περιήλθε ο κλάδος, ήταν οι εμπορευματικές πτήσεις, καθώς τα έσοδα από τις πτήσεις cargo συνέβαλαν στον περιορισμό των ζημιών, καθώς λειτούργησαν καθ΄ όλη τη διάρκεια της πανδημίας.

Οι μετοχές των αεροπορικών εταιρειών κατέρρευσαν το δίμηνο Μαρτίου- Μαΐου, προεξοφλώντας τη δραματική ζήτηση για ταξίδια συμπεριλαμβανομένων των επαγγελματικών. Στις αρχές Μαΐου, ο δισεκατομμυριούχος Warren Buffet στη ετήσια Γενική Συνέλευση του Ομίλου Berkshire παραδέχτηκε ότι έκανε λάθος στις επιλογές του για τις αεροπορικές εταιρείες και γνωστοποίησε ότι πούλησε τον Απρίλιο το σύνολο των μετοχών που κατείχε (αξίας 6 δισ. δολαρίων) σε American AirlinesDelta Air Lines, Southwest και United Airlines

Πολλές αεροπορικές εταιρείες  βρίσκονται ένα βήμα πριν την πτώχευση, αλλά η επιβίωσή τους είναι και θέμα εθνικού συμφέροντος και γοήτρου. Η πρόταση της γερμανικής κυβέρνησης για τον κολοσσό Lufthansa που τελικά υιοθετήθηκε, κατέληξε σε συμφωνία με συμμετοχή του γερμανικού κράτους με ποσοστό 25% συν μία μετοχή και θα διαθέσει και επιπλέον κεφάλαιο, ενώ θα κατέχει και δύο θέσεις στο Εποπτικό Συμβούλιο. Το πακέτο βοήθειας που διέθεσε στην εταιρεία, η οποία έχει πληγεί βαρύτατα από τις συνέπειες της πανδημίας του κορονοϊού, ανήλθε στα  εννέα δισ. ευρώ.

Στην Ελλάδα  υιοθετήθηκε  για τον μεγάλο αερομεταφορέα της χώρας την Aegean, ένα σχέδιο το οποίο προσομοιάζει μεν σε περιπτώσεις κρατικής στήριξης άλλων μεγάλων ευρωπαϊκών αερομεταφορέων με συνεισφορά του κράτους, αλλά ταυτόχρονα διασφαλίζει τη σημαντική συμμετοχή και ιδιωτικών κεφαλαίων.

Παράλληλα, το Ελληνικό Δημόσιο θα λάβει ειδικά δικαιώματα προαίρεσης (τύπου warrants), για αγορά μετοχών της εταιρείας, τα οποία θα δικαιούται να ασκήσει υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις και σε ορισμένο  χρονικό διάστημα. Προβλέπεται ιδιωτική συμμετοχή κατά το ήμισυ της κρατικής ενίσχυσης, δηλαδή ύψους 60 εκατ. ευρώ, αντίστοιχα με τα 120 εκατ. ευρώ του κράτους, η οποία θα προέλθει από τους μετόχους της Aegean.  

Tα warrants

Τα warrants  είναι τίτλοι κτήσης μετοχών, που εκδίδονται από μια ανώνυμη εταιρεία και παρέχουν το δικαίωμα προαίρεσης στους δικαιούχους τους, να αγοράσουν μετοχές της. Πρόκειται για χρηματιστηριακό παράγωγο που δημιουργεί το δικαίωμα (όχι όμως και την υποχρέωση) να αγοράσει κάποιος (ή να πουλήσει) μια μετοχή σε συγκεκριμένη τιμή (εξάσκησης) πριν την εκπνοή του. Επί της ουσίας το κράτος θα συμμετάσχει στην  αύξηση μετοχικού κεφαλαίου με την προσδοκία  ότι στο  μέλλον θα αποκτήσει , με ευνοϊκούς όρους (σε σχέση με τα τότε δεδομένα) κάποιον επιπρόσθετο αριθμό μετοχών.

Οι μετοχές των αεροπορικών εταιρειών υπέστησαν βαρύ πλήγμα με έντονες συνεχόμενες ρευστοποιήσεις την άνοιξη. Πόσο θα αυξηθεί η ζήτηση  για τον τουρισμό και τα επαγγελματικά ταξίδια από την επόμενη χρονιά;  Θα αλλάξουν τιμολογιακή πολιτική; Γιατί οι μετοχές τους έχουν διπλασιάσει από τα χαμηλά της χρονιάς;  Θα συνεχίσουν οι μετοχές τους να ανακάμπτουν;  
H Margaret Keenan, 91 χρονών, ήταν ο πρώτος άνθρωπος που έκανε χθες το επίσημα αδειοδοτημένο εμβόλιο της κοινοπραξίας Pfizer/ Biontech. Είχε προηγηθεί η ανακοίνωσή του πριν ένα μήνα, με την επιστήμη σε χρόνο ρεκόρ να δίνει ανάσα ανακούφισης σε όλο τον κόσμο.

Στον κόσμο των αιθέρων, των μεταφορών και του τουρισμού, η ΙΑΤΑ αναμένει αύξηση της ζήτησης και σταδιακή ανάκαμψη από τα μέσα της ερχόμενης χρονιάς, αλλά υπό την προϋπόθεση ότι θα μοιραστούν άμεσα και μαζικά τα νέα εμβόλια και ότι θα αρχίσουν να ταξιδεύουν και πάλι περισσότεροι άνθρωποι κάνοντας χρήση των rapid tests. Ο εκτιμώμενος τζίρος για το 2021 ανέρχεται στα 459 δισ. δολάρια, με τις ζημίες να περιορίζονται στα 39 δισ. δολάρια.

Οι ειδικοί συμφωνούν ότι ο τομέας των ταξιδιών μεσαίων αποστάσεων θα ανακάμψει γρηγορότερα από τα μακρινά ταξίδια. Εκτιμάται επίσης ότι μεγαλύτερη ζήτηση θα έχουν καταρχήν τα τουριστικά και όχι τα επαγγελματικά πακέτα. Γεγονός είναι ότι η πανδημία έχει επιφέρει τεράστια ώθηση στην ψηφιοποίηση, η οποία θα καταστήσει μελλοντικά περιττά πολλά χρονοβόρα και κοστοβόρα ταξίδια που γίνονται για επαγγελματικούς λόγους.

Η  Ryanair έχει παραγγείλει ήδη εν όψει επανεκκίνησης μια επιθετική τιμολογιακή πολιτική. Η μετοχή της Εasy Jet απο τις 410 λίρες τον Απρίλιο εχει ανέβει στις 855, καταγράφοντας ακόμα και τις 949 λίρες. Η American Airlines κατέγραψε χαμηλα το Μάιο στα 8,26 δολάρια, ενω τωρα βρίσκεται στα 17,90 δολάρια, η Southwest διπλασίασε την τιμή της απο τα 24,8 στα 47,58 δολάρια. Η Aegean απο τα 2,495 ευρώ στις αρχες Νοεμβρίου, έφτασε ηδη τα 4,70 ευρώ.

Είναι σαφές ότι προεξοφλούν την επάνοδο της ανθρωπότητας στους αιθέρες.Οι εταιρείες προετοιμάζοντας την επόμενη ημέρα, δρομολογούν ενα πρωτόκολλο πιστοποιητικού εμβολίου για τους επιβάτες, καθιστώντας το σχεδόν "υποχρεωτικό" για την μεταφορά τους.

Η επόμενη ημέρα, θα ειναι ισως κάπως διαφορετική, αλλα οι ανθρωποι θα συνεχίσουν να ταξιδεύουν και να "πετάνε" σε όλο τον κόσμο.



ΓΡΑΦΗΜΑ AEGEAN AIRLINES 

Η μετοχή της AEGEAN στο ημερήσιο,προετοιμάζει την ανοδική διάσπαση της αντίστασης των 4,68 ευρώ, με επόμενο στόχο τα 5,15 ευρώ.Τα 6,10 ευρώ  του Απριλίου, είναι ο επόμενος μεσοπρόθεσμος στόχος, ενω τα 4,20 ευρώ, παρέχουν στήριξη στο ενδεχόμενο διόρθωσης.

Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.