Επισφραγίζοντας το πέρασμα στη nea εποχή
AEGEAN

Επισφραγίζοντας το πέρασμα στη nea εποχή

Η συγκίνηση ήταν έκδηλη κάτι περισσότερο από έκδηλη στο κεντρικό υπόστεγο της AEGEAN την περασμένη Παρασκευή, το απόγευμα, όταν η οικογένεια της Αεροπορίας Αιγαίου αποχαιρέτησε και επίσημα τα turboprop αεροσκάφη Q400, που συμπλήρωσαν σχεδόν 13 χρόνια υπηρεσίας με την Olympic Air. Αντίστοιχα έκδηλος ήταν όμως και ο ενθουσιασμός για την έλευση του νέου αεροσκάφους ATR-72 και 42 (600), που από τα μέσα της χρονιάς αντικατέστησαν τα Q400 και με την αξιοποίησή τους σηματοδοτούν ένα ακόμη βήμα στην ανανέωση και αναβάθμιση του στόλου της Αεροπορίας Αιγαίου, σε συνδυασμό βέβαια και με την εξέλιξη των παραδόσεων των νέων Airbus A320/321neo. 

Μια τελετή αποχαιρετισμού, είναι πάντοτε έμπλεη συναισθημάτων. Έτσι και η τελετή αποχαιρετισμού των Q400 δεν θα μπορούσε να αποτελέσει εξαίρεση. Πόσο μάλλον για ένα αεροσκάφος, που διαμόρφωσε για πολλά χρόνια τη «ραχοκοκαλιά» της Olympic Air, αλλά και το βραχίονα της AEGEAN στις πτήσεις μικρών και μικρομεσαίων αποστάσεων. 

Τα πληρώματα που «υπηρέτησαν» το αεροσκάφος, βρέθηκαν στις εγκαταστάσεις της AEGEAN στον αερολιμένα «Ελ. Βενιζέλος» για ένα «αντίο» στο μέσο με το οποίο εξυπηρέτησαν για χρόνια το επιβατικό κοινό, αλλά και με το οποίο έζησαν ιδιαίτερες στιγμές. Και για μία αεροπορική οικογένεια οι στιγμές αυτές είναι πάντοτε σημαντικές. Από την περιγραφή της πρώτης πτήσης του Q400,από τον Καναδά (όπου βρίσκεται η έδρα της κατασκευάστριας εταιρείας Bombardier) μέχρι την Αθήνα, ως και την ηχογράφηση της τελευταίας προσγείωσης ενός Q400 στον αερολιμένα της πρωτεύουσας. 

Τα Q400 αποκτήθηκαν από την Olympic Air το 2009 και με την εξαγορά της από την AEGEAN το 2013 εντάχθηκαν στο στόλο της. Στο διάστημα αυτό, δε, εξυπηρέτησαν στις πτήσεις τους, περισσότερους από 15.000.000 επιβάτες. Αναγνωρισμένα για την υψηλή ταχύτητα, την ισχυρή λειτουργική απόδοση και την άνεση της καμπίνας τους, τα Q400, αν και ελικοφόρα, παρουσίαζαν αρκετά χαρακτηριστικά και ιδιότητές αεροσκαφών jet (ταχύτητα, μειωμένος θόρυβος, άνεση στην καμπίνα) και ανταποκρίνονταν στις επιχειρησιακές ανάγκες του δικτύου και της στρατηγικής της εταιρείας εκείνη την εποχή. 

Επιχειρούσαν κυρίως σε πτήσεις μικρών ή μεσαίων αποστάσεων του εξωτερικού, δηλαδή σε αγορές στις οποίες τότε ξεκινούσε να εισέρχεται η εταιρεία, αλλά και φυσικά σε πτήσεις εσωτερικού. Ιδιαίτερα, δε κάλυπταν και τα λεγόμενα «δύσκολα» αεροδρόμια, των νησιών, με μικρούς διαδρόμους αποπροσγείωσης. Σήμερα τους περισσότερους από αυτούς προορισμούς, ιδίως του εξωτερικού, η AEGEAN τις εξυπηρετεί με τα AIRBUS 320/321, στοιχείο ενδεικτικό της εξέλιξης της επιβατικής κίνησης και της διείσδυσης της εταιρείας στις χώρες αυτές. 

Το Q400 προσέφερε και σημαντικό κοινωνικό έργο καθώς στο πλαίσιο της συνεργασίας της AEGEAN με το ΕΚΑΒ (από το 2014) μετέφερε επιβάτες έκτακτων ιατρικών περιστατικών για ταχεία νοσηλεία. 

Με την πάροδο του χρόνου, ο στόλος των Q400 ξεκίνησε να αντικαθίσταται σταδιακά από τις αρχές του 2022 και ολοκληρώθηκε μέσα στο καλοκαίρι, με το τελευταίο αεροσκάφος να αποχωρεί τις ημέρες αυτές, από τη βάση του «Ελ. Βενιζέλος». Φέροντας στην άτρακτό του τις υπογραφές μελών των πληρωμάτων που το υπηρέτησαν, όπως συνηθίζεται στις αεροπορικές τελετές αποχαιρετισμού... 

Πιο «πράσινες» πτήσεις με τα ATR600

Τον «παλιό», βέβαια, αντικαθιστά ο «νέος», και από τις αρχές του 2022 η AEGEAN άρχισε να εντάσσει στο στόλο της τα αεροσκάφη ATR 72 και 42 (600), αντικαθιστώντας τα Q400. Τα πρώτα από αυτά είχαν ενταχθεί στην εταιρεία ήδη από το 2016, προκειμένου να εξυπηρετούν ακόμα καλύτερα τις ανάγκες των μικρών αεροδρόμιων. Ωστόσο από τις αρχές του 2022 η εταιρεία προχώρησε στην αύξηση του αριθμού των ATR600, εντάσσοντας τα στο συνολικό πρόγραμμα αντικατάστασης και αναβάθμισης του στόλου της το οποίο έχει ξεκινήσει το 2018, με αφετηρία τη μεγάλη παραγγελία των 46 AIRBUS 320/321neo. 

Τα ATR ανταποκρίνονται πολύ καλύτερα στις επιχειρησιακές προκλήσεις των ελληνικών αεροδρομίων αλλά και στις σύντομες πτήσεις του δικτύου εσωτερικού ενώ χρησιμοποιούνται από περισσότερες από 200 αεροπορικές εταιρείες παγκοσμίως σε πτήσεις αντίστοιχων αποστάσεων και χαρακτηριστικών.

Τα ATR600 υπολογίζεται να έχουν από 25 έως 30% χαμηλότερο αποτύπωμα CO2, σε σχέση με τα Q400 και συμβάλλουν κατ’ αυτό τον τρόπο στη περεταίρω μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της εταιρείας και στη δέσμευσή της για περισσότερο βιώσιμες, περισσότερο πράσινες πτήσεις, ενώ είναι πιστοποιημένα για να χρησιμοποιούν βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα (Sustainable Aviation Fuel, SAF). Επιπλέον, διαθέτουν βελτιωμένους κινητήρες, σύγχρονα συστήματα πλοήγησης, περισσότερο διαθέσιμο χώρο στην καμπίνα για τον επιβάτη ενώ διασφαλίζουν επίσης χαμηλότερο λειτουργικό κόστος αλλά και κόστος συντήρησης.

19 νέα Airbus ως το τέλος του 2022 

Στο μέλλον της AEGEAN, εντάσσονται βέβαια και τα νέα AIRBUS A320/321neo, που παραλαμβάνονται διαρκώς και με ταχείς ρυθμούς από το Δεκέμβριο του 2019 φτάνοντας σήμερα τα συνολικά 19, ενώ αναμένεται να παραληφθούν άλλα 9 το 2023. 

Η παραλαβή τους, διαμορφώνει ένα ακόμη σημαντικό ορόσημο για την AEGEAN, καθώς μειώνει τον μέσο όρο ηλικίας του στόλου της, ενώ ταυτόχρονα προσφέρει ακόμη καλύτερα επιχειρησιακά και οικονομικά χαρακτηριστικά στη λειτουργία της. Ιδιαίτερα, δε τις πιο «πράσινες» πτήσεις, οι οποίες αποτελούν και ένα κεντρικό στόχο για την επόμενη ημέρα της AEGEAN. Για τους στόχους αυτούς μίλησε ο CEO της AEGEAN, Δημήτρης Γερογιάννης, που παραβρέθηκε στην εκδήλωση: 

«Την περίοδο που μας πέρασε, εργαστήκαμε συστηματικά και με δημιουργικότητα για να προετοιμάσουμε την επόμενη ημέρα για την AEGEAN, για τους επιβάτες μας αλλά και για το αεροπορικό ταξίδι συνολικά. Αναβαθμίσαμε τις υπηρεσίες μας και εξελίξαμε την ταξιδιωτική εμπειρία με πλατφόρμα τα νέα μας αεροσκάφη. Αναπτύξαμε και προσφέραμε νέες υπηρεσίες λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες των επιβατών μας. Επενδύσαμε στην ανάπτυξη του δικτύου μας αποκαθιστώντας πλήρως το δίκτυό μας σε αριθμό δρομολογίων και προορισμών, προσθέτοντας και νέους. Αναζητήσαμε εφαρμόσιμες λύσεις για να γίνουν οι πτήσεις μας περισσότερο πράσινες. Και φυσικά παραμένουμε προσηλωμένοι στο επενδυτικό μας πλάνο με την παραλαβή 12 επιπλέον νέων Airbus 321/320neo μέσα στο 2022». 

Για τον CEO της αεροπορικής που παρουσίασε ένα από τα καλύτερα αποτελέσματα του κλάδου στην «επάνοδο» από την COVID εποχή, ιδιαίτερα σημαντική παραμένει η επένδυσή της στον ανθρώπινο παράγοντα: «τη διαφορά σε μια εταιρεία δεν την κάνει το μέταλλο, δεν την κάνουν τα αεροσκάφη, αλλά οι άνθρωποι που τα διαχειρίζονται», σημείωσε ο κ. Γερογιάννης. Και κλείνοντας την τελετή, δεν παρέλειψε να μιλήσει για την επένδυση της AEGEAN στον παράγοντα αυτό, για τη διαμόρφωση μιας ισχυρής εταιρείας την επόμενη ημέρα: 

«Επενδύουμε στους νέους ανθρώπους με το πρόγραμμα υποτροφιών για πιλότους και μηχανικούς που υλοποιούμε. Μάλιστα, από τις 70 υποτροφίες πιλότων που έχουμε προσφέρει οι 30 πρώτοι βρίσκονται ήδη στα πιλοτήρια μας και οι επόμενοι 40 θα είναι εκεί από τις αρχές του νέου χρόνου. Έχουμε προκηρύξει 40 υποτροφίες για θέσεις μηχανικών στη σχολή εκπαίδευσης μηχανικών της Olympic Air και ήδη έχουμε τους 20 πρώτους υποτρόφους στη σχολή, ενώ τον Μάρτιο θα έχουμε και τους επόμενους 20. Τις επόμενες ημέρες θα προκηρύξουμε και το νέο πρόγραμμα υποτροφιών πιλότων που θα ετοιμάσει και τη νέα γενιά των στελεχών της εταιρείας μας, συμβαδίζοντας με το μεσομακροχρόνιο σχέδιο ανάπτυξης της εταιρείας που έχουμε σχεδιάσει».