Βαρίδι η γερμανική οικονομία: Μειώνονται οι προοπτικές ανάκαμψης της Κεντρικής Ευρώπης
Shutterstock
Shutterstock
Ανάλυση Reuters

Βαρίδι η γερμανική οικονομία: Μειώνονται οι προοπτικές ανάκαμψης της Κεντρικής Ευρώπης

Η αδύναμη κατάσταση της γερμανικής οικονομίας είναι η επόμενη μεγάλη πρόκληση για τις εξαρτώμενες από τις εξαγωγές χώρες της Κεντρικής Ευρώπης, οι οποίες εξακολουθούν να ανακάμπτουν μετά την πανδημία του COVID-19.

Οι στενοί, εμπορικοί δεσμοί με τη Γερμανία και τον άλλοτε κραταιό τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας της αποτελούσαν για χρόνια «ευλογία» για την περιοχή μετά την κατάρρευση του κομμουνισμού. Αλλά πλέον οι δεσμοί αυτοί κινδυνεύουν να γίνουν τροχοπέδη για τις οικονομίες της Ουγγαρίας, της Τσεχικής Δημοκρατίας και της Σλοβακίας.

Ήδη, ορισμένες τοπικές εταιρείες που εξαρτώνται από τους δεσμούς με τη Γερμανία προσπαθούν να αξιοποιήσουν βαθύτερα άλλες υπερπόντιες αγορές και να επεκταθούν σε άλλες βιομηχανίες (άμυνα) για να μετριάσουν την αδυναμία του μεγάλου δυτικού γείτονά τους, όπου διαφαίνεται ένα ακόμη έτος ύφεσης.

Ωστόσο, οι προσπάθειες αυτές έρχονται σε μια εποχή μεγάλων γεωπολιτικών αβεβαιοτήτων, με τον πόλεμο στην Ουκρανία και τις συγκρούσεις στη Μέση Ανατολή. Παρά την ώθηση στον αμυντικό τομέα, όλοι αυτοί οι παράγοντες θα μπορούσαν να εμποδίσουν τις προσπάθειες των εταιρειών της περιοχής.

«Η οικονομική διαταραχή στον σημαντικότερο εμπορικό εταίρο της περιοχής και η συνεχιζόμενη αδυναμία στον τομέα των αυτοκινήτων, δημιουργούν πρόσθετους κινδύνους οικονομικής οπισθοδρόμησης για την περιοχή της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης», δήλωσε η Ντάουν Χόλαντ Διευθύντρια Οικονομικών Ερευνών της Moody's Analytics.

Η έξαρση του πληθωρισμού στην Κεντρική Ευρώπη, με αιχμή του δόρατος τα δυσθεώρητα επίπεδα του 25% στην Ουγγαρία πέρυσι, ώθησε τις κεντρικές τράπεζες να αυξήσουν το κόστος δανεισμού στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων δύο δεκαετιών, ενώ οι Τσέχοι υπέστησαν την πιο συνεχή πτώση των πραγματικών μισθών, η οποία πλέον εκτείνεται σε οκτώ διαδοχικά τρίμηνα.

Σύμφωνα με την Bundesbank της Γερμανίας, οι γερμανικές εταιρείες είχαν ετήσιο κύκλο εργασιών περίπου 250 δισ. ευρώ (270 δισ. δολάρια) στην κεντρική Ευρώπη το 2021, και απασχολούσαν περίπου 1 εκατ. υπαλλήλους.

Η Τσεχική Δημοκρατία και η Ουγγαρία βασίζονται στη Γερμανία για το 1/3 και το 1/4 των εξαγωγών τους αντίστοιχα, με τη Σλοβακία να στέλνει εκεί το 1/5 των εξαγωγών, αναφέρει η S&P Global. Η Πολωνία θεωρείται λιγότερο εκτεθειμένη λόγω της δύναμης της πιο διαφοροποιημένης εγχώριας οικονομίας της, με τις εξαγωγές της να εξαρτώνται λιγότερο από την κατασκευή αυτοκινήτων.

Το καλύτερο σενάριο για τις περισσότερες εταιρείες που ερωτήθηκαν από το Reuters θα ήταν η στασιμότητα του κύκλου εργασιών φέτος, αν και ορισμένες δεν απέκλειαν την απόλυτη μείωση των εσόδων και πιθανές περικοπές θέσεων εργασίας.

Βασιζόμενη στα σχόλια των πελατών της, η ουγγρική DGA Gepgyarto es Automatizalasi Kft, η οποία κατασκευάζει χαλύβδινες κατασκευές, συγκολλητά εξαρτήματα και μηχανήματα κατά παραγγελία, σχεδίαζε επέκταση της παραγωγικής ικανότητας κατά 50% για να ανταποκριθεί στην αναμενόμενη αύξηση της ζήτησης σε διάστημα τριών ετών, από το 2023 έως το 2025.

«Αυτή η ζήτηση είχε εξατμιστεί», δήλωσε στο Reuters ο εκτελεστικός διευθυντής της εταιρείας χαρτοφυλακίου που ελέγχει την DGA. Ακόμα κι έτσι, η DGA προχωρά στην επέκταση των 2,5 δισ. φιορινιών (6,95 εκατ. δολάρια) για να εξυπηρετήσει την αναπτυσσόμενη αμυντική βιομηχανία.

Ο τομέας αυτοκινήτων της Γερμανίας δεν παλεύει μόνο με τις αδύναμες πωλήσεις στις αμερικανικές και ευρωπαϊκές αγορές, αλλά και με εμπόδια που κυμαίνονται από τις υψηλές τιμές ενέργειας έως την παγκόσμια στροφή στην ηλεκτροκίνηση που αναγκάζει να επανεξεταστεί το μέλλον των κινητήρων εσωτερικής καύσης.

Εντός της κεντρικής Ευρώπης, η Ουγγαρία πρωτοστάτησε στην προσέλκυση επενδύσεων στην κατασκευή μπαταριών και ηλεκτρικών αυτοκινήτων από την Κίνα, τοποθετώντας τον εαυτό της ως σημείο συνάντησης για ανατολικούς και δυτικούς επενδυτές.

Πηγή: Bloomberg και στοιχεία Υπουργείου Οικονομικών Γερμανίας

Ακόμα κι αν η οικονομία της Γερμανίας αρχίσει τελικά να επεκτείνεται ξανά το 2024, θα δυσκολευτεί να αποτινάξει τη «ρετσινιά» μετά από τις θλιβερές επιδόσεις της  το περασμένο έτος.

Στο έλεος της ενεργειακής κρίσης με σημαντικά θέματα υποδομών, η πάλαι ποτέ ατμομηχανή της Ευρώπης επλήγη από την ύφεση της παγκόσμιας ζήτησης και έχασε μια κούρσα για την κυριαρχία στον κλάδο των ηλεκτρικών οχημάτων. Η χώρα πιθανώς βυθίστηκε σε ύφεση το 2023 και έκλεισε τη χρονιά με μια δικαστική απόφαση σοκ που υπονόμευσε ολόκληρη τη στρατηγική του Βερολίνου για τη χρηματοδότηση του προϋπολογισμού.