field_kentriki_fotografia

Ασπίδα για το περιβάλλον η αειφόρος ανάπτυξη στις αερομεταφορές

Το θέμα της κλιματικής αλλαγής και της προστασίας του περιβάλλοντος βρίσκεται πλέον στις πρώτες θέσεις της διεθνούς ατζέντας - και όχι άδικα. Σύσσωμη η επιστημονική κοινότητα κρούει εδώ και χρόνια τον κώδωνα του κινδύνου. Όμως χρειάστηκε να γίνουμε θεατές στις εικόνες από δορυφόρο που δείχνουν μια Ανταρκτική χωρίς πάγο, όπως και η ηχηρή παρέμβαση μιας έφηβης ακτιβίστριας από τη Σουηδία για να περάσει η συζήτηση από τους αρχηγούς κρατών και τον δημόσιο διάλογο, στην κοινωνία και τις παρέες.

Κινήσεις, όμως, έρχονται και από την ιδιωτική πρωτοβουλία και τις επιχειρήσεις. Ειδικότερα, στον κλάδο των αερομεταφορών, που εκ των πραγμάτων διαχειρίζεται ένα «μέρος του προβλήματος». Εδώ και χρόνια, τα αεροσκάφη της πολιτικής αεροπορίας σχεδιάζονται ώστε να εκπέμπουν σημαντικά χαμηλότερους ρύπους, απ' ό,τι τις περασμένες δεκαετίες. Αυτό, όμως, είναι ένα μέρος της λύσης. Ενα άλλο μέρος της λύσης είναι και η συστηματική καταγραφή και παρακολούθηση του επιπέδου των ρύπων στους αερολιμένες, όπως και η μείωση του περιβαλλοντικού ίχνους των ίδιων των αεροδρομίων.

Από την πλευρά της, η Fraport, η εταιρεία που διαχειρίζεται τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της Ελλάδας, ανακοίνωσε πρόσφατα ότι έχει υιοθετήσει μια ολοκληρωμένη Περιβαλλοντική & Κοινωνική Πολιτική, έχοντας ορίσει την περιβαλλοντική προστασία ως έναν από τους κύριους στόχους της εταιρικής λειτουργίας της.

Πιο συγκεκριμένα, για να επιτύχει τους στόχους προς την αειφορία, εστιάζει στις ακόλουθες βασικές πλευρές:
1. Προστασία φυσικού περιβάλλοντος (συμπεριλαμβανομένης της διαχείρισης της άγριας ζωής).
2. Χρήση πόρων και ελαχιστοποίηση αποβλήτων.
3. Διαχείριση αποβλήτων (επικινδύνων, μη επικινδύνων).
4. Διαχείριση υγρών αποβλήτων.
5. Διαχείριση ενέργειας, εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και κλιματικής αλλαγής.
6. Πρόληψη της ρύπανσης και αντιμετώπιση καταστάσεων έκτακτης ανάγκης.
7. Διαχείριση και έλεγχος θορύβου.
8. Διαχείριση της κυκλοφορίας.

Σε αυτό το πλαίσιο, δεσμεύεται επίσης ως προς τη διαχείριση και μείωση των εκπομπών άνθρακα στα 14 αεροδρόμια. Για την επίτευξη του στόχου αυτού, υπολογίζονται και καταγράφονται οι άμεσες και έμμεσες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από όλες τις πηγές εντός των αεροδρομίων, βάσει του Πρωτοκόλλου Αερίων Θερμοκηπίου (scope 1 και 2).

Οι διαδικασίες διαχείρισης άνθρακα των αεροδρομίων Θεσσαλονίκης «Μακεδονία», Ρόδου «Διαγόρας», Κεφαλονιάς «Αννα Πολλάτου» και Μυτιλήνης «Οδυσσέας Ελύτης» έχουν ήδη λάβει το πιστοποιητικό επιπέδου 1. Δηλαδή της «χαρτογράφησης» των εκπομπών από το πρόγραμμα διαχείρισης και μείωσης εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) το οποίο υλοποιείται από το Διεθνές Συμβούλιο Αεροδρομίων Ευρώπης (ACI Europe). Αυτό συνεπάγεται με την αναγνώριση-πιστοποίηση των ενεργειών του αερολιμένα για τη διαχείριση των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα. Επίσης μέσα στο 2020 θα ακολουθήσουν άλλα δύο αεροδρόμια, τα οποία θα συμμετάσχουν στο πρόγραμμα με σκοπό να πιστοποιηθούν.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο πρόγραμμα προβλέπει 4 επίπεδα πιστοποίησης:
1. Χαρτογράφηση Εκπομπών CO2
2. Μείωση Εκπομπών CO2
3. Βέλτιστη Διαχείριση Εκπομπών CO2
4. Ουδέτερο Ισοζύγιο Ανθρακα

Με την επικείμενη ολοκλήρωση των έργων εκσυγχρονισμού των 14 αεροδρομίων και την ανανέωση του Επιπέδου 1, θα τεθούν σε εφαρμογή λύσεις για τη μείωση των εκπομπών CO2, που θα επιτρέψει τη συμμετοχή στο Επίπεδο 2 (μείωση) του προγράμματος. Κατ? αυτόν τον τρόπο, μεταξύ άλλων, η Fraport Greece ανταποκρίνεται στις προκλήσεις της κλιματικής αλλαγής ως μέρος της παγκόσμιας βιομηχανίας στις αερομεταφορές.