Amazon: Οι επιστροφές προϊόντων αποτελούν πηγή ζημιών ή νέων κερδών;

Amazon: Οι επιστροφές προϊόντων αποτελούν πηγή ζημιών ή νέων κερδών;

Στο χθεσινό άρθρο είχαμε αναφερθεί κυρίως στη διατάραξη που προκαλεί με τη στρατηγική της η Amazon, σε κάθε τομέα που έχει οποιαδήποτε επαφή με τις δραστηριότητες της. Kαι η διατάραξη αυτή δίνει ώθηση στην πραγματική οικονομία να καλύψει τα κενά που πρώτη ανακαλύπτει και εκμεταλλεύεται η Amazon. Έτσι και στον τομέα των επιστροφών προϊόντων, τον τόνο τον δίνει και πάλι η Amazon, η οποία σε βαθμό υπερβολής στην προσπάθεια ικανοποίησης του πελάτη, επιτρέπει την επιστροφή ακόμα και μιας φέτας καρπουζιού, με αντίστοιχη πίστωση στον πελάτη, εάν ο πελάτης δεν μείνει ευχαριστημένος από τη γεύση.

Η Εθνική Συνομοσπονδία Εμπορίου (NRF) των ΗΠΑ, ανακοίνωσε πρόσφατα ότι οι επιστροφές εμπορευμάτων από τους καταναλωτές προς τα εμπορικά καταστήματα, υπερέβησαν τα $760 δισ. μέσα στο 2021. Για να αντιληφθούμε τη σημασία αυτού του μεγέθους, αρκεί να αναλογιστούμε ότι το ύψος των αμυντικών δαπανών στις ΗΠΑ, ανήλθαν το 2021 στα $741 δισ. Το μέγεθος είναι τρομακτικό και μόνο στο άκουσμα του.

Οι επιπτώσεις είναι μεγάλες, όχι μόνο ως προς τους πόρους που δαπανήθηκαν για την παραγωγή των προϊόντων όπως είναι οι πρώτες ύλες, η ενέργεια που χρησιμοποιήθηκε, οι εργατοώρες, αλλά και ως προς τα κόστη της επαναδιανομής και της εξεύρεσης νέων πελατών.

Οπότε ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο στις αγορές, σχετικά με το τι πρέπει να γίνει με αυτές τις επιστροφές. Η ισορροπία ανάμεσα στην ικανοποίηση του πελάτη, στην ανάγκη μείωσης των σκουπιδιών, στην αύξηση της ανακύκλωσης και επαναχρησιμοποίησης των υλικών των επιστροφών και στην εξοικονόμηση κεφαλαίων, δεν είναι εύκολη υπόθεση.

Προς το παρόν, η Amazon απέναντι στα ερωτήματα των αναλυτών αναφέρει, ότι η πολιτική της σχετικά με τις ανοικτές και πανεύκολες διαδικασίες επιστροφών, θα παραμείνει αμετάβλητη. Δηλώνει δε, ότι δεν πρόκειται να επιβαρύνει τους καταναλωτές που επιστρέφουν προϊόντα με κάποιο επιπλέον κόστος, και ότι θα εξακολουθήσει η ίδια να καλύπτει το μεταφορικό κόστος και θα αναζητά τη δημιουργία μιας νέας αγοράς, με σχεδόν καινούργια και πολλές φορές αχρησιμοποίητα προϊόντα. Όσον αφορά τα κόστη της διαχείρισης των επιστροφών, αυτά αντικατοπτρίζονται στο συνολικό κόστος των logistics της Amazon, το οποίο από $119 δισ. το 2020, έφτασαν τα $152 δισ. μέσα στο 2021, καταγράφοντας μια αύξηση της τάξης του 28%.

Σύμφωνα με στατιστική μελέτη της INCISIV, ενώ η αύξηση των λιανικών πωλήσεων στις ΗΠΑ το 2021, σε σχέση με το 2020, ήταν της τάξης του 14%, η αύξηση των επιστροφών για το προαναφερόμενο χρονικό διάστημα, έφτασε στο 78%. Συγκεκριμένα, το 16% των αγορών των εορτών των Χριστουγέννων επιστράφηκαν μέσα στο 2021 από 9% την ίδια περίοδο του 2020. Και όπως είναι κατανοητό, την πρωτοκαθεδρία με ποσοστό 21%, κατέχουν οι επιστροφές από το ηλεκτρονικό εμπόριο.

Υπάρχουν δυο διαφορετικές κατηγορίες αποδεκτών των επιστροφών από τις αλυσίδες λιανικού εμπορίου. Στην πρώτη κατηγορία ανήκουν οι φιλανθρωπικοί οργανισμοί και στη δεύτερη κατηγορία οι επιχειρήσεις πώλησης μεταχειρισμένων (second hand) ειδών.

Ήδη από το 2019 η Amazon, σε συνεργασία με το μη κερδοσκοπικό δίκτυο Good360, συντονίζουν περισσότερες από 100.000 φιλανθρωπικές οργανώσεις από όλες τις ΗΠΑ, που δέχονται τος επιστροφές. Εκτός από τις φιλανθρωπικές οργανώσεις συμμετέχουν και 400 μεγάλες αλυσίδες λιανικού εμπορίου, όπως είναι η Gap, η AEO, η CVS Health, η Nike, η Gaf, η Carmax, η Ryder, η Bed& Bath, η Ferguson, η Lowe’s, η Tempur & Sealy, η Walmart, η Toys for Tots, η Bombasm η QVC, η Mattel, η Disney, η Levi’s, η Home Depot και άλλες. Οι φιλανθρωπικές οργανώσεις χρησιμοποιούν ιδιόκτητα μέσα μεταφοράς των εμπορευμάτων, απαλλάσσοντας της εταιρείες από τα κόστη της μεταφοράς και της αποθήκευσης.

Όσον αφορά την αγορά των μεταχειρισμένων ειδών, τα πράγματα είναι αισιόδοξα. Ο συνολικός κύκλος εργασιών μεταχειρισμένων ειδών στις ΗΠΑ, ανήλθε το 2021 στα $688 δισ. από $649 δισ. το 2020. Η Amazon, έχει προβεί και εδώ στην πλήρη διατάραξη της αγοράς μεταχειρισμένων, αφού έχει να διαχειριστεί επιστροφές προϊόντων συνολικής αξίας υψηλότερης των $93 δισ. Έτσι κτίζοντας ένα οικοσύστημα από τέσσερα διαφορετικά κανάλια διοχέτευσης των επιστροφών, σχεδιάζει να εισπράττει περίπου 30 cents στο 1$. Η Warehouse Deals, ασχολείται με την εμπορία μεταχειρισμένων ειδών. Η Amazon Renewed με επισκευασμένα προϊόντα. Η Amazon Outlet με πώληση ειδών stock και η Woot! είναι μια πλατφόρμα καθημερινών ευκαιριών πώλησης προϊόντων σε εξαιρετικά χαμηλές τιμές.

Όμως πολλά προϊόντα από επιστροφές της Amazon, διοχετεύονται μέσω καναλιών τρίτων, με αισθητά χαμηλότερα ποσοστά κέρδους. Η διαχείριση των επιστροφών αποτελεί ένα μεγάλο πρόβλημα για την Amazon, που απειλεί τις λογιστικές της καταστάσεις. Ειδικά τώρα, που οι νέες γενιές καταναλωτών έχουν εθιστεί στα νέα εμπορικά ήθη των επιστροφών.