7ος χρόνος, ημέρα 2146η
Πέμπτη, 16 Σεπτεμβρίου 2021

Πρώτο κουδούνι και Αγιασμός με τεστ ανά χείρας για μη εμβολιασμένους μαθητές και δασκάλους

Πρώτο κουδούνι και Αγιασμός με τεστ ανά χείρας για μη εμβολιασμένους μαθητές και δασκάλους
Eurokinissi

Μέρα Αγιασμού και γνωριμίας με τους δασκάλους είναι πανελλαδικά η πρώτη μέρα στο σχολείο, με τους μαθητές να προσέρχονται με μάσκες
και τις δηλώσεις των υποχρεωτικών self - test, που οι γονείς ξενύχτησαν για να ανεβάσουν στην πλατφόρμα gov.gr, καθώς το σύστημα 
υπερφορτώθηκε τις βραδινές ώρες της Κυριακής και κόλλησε.

Η επιστροφή στις σχολικές αίθουσες πραγματοποιείται με διάχυτη την ανησυχία των γονιών και των επιστημόνων για το τι μέλλει γενέσθαι, με τις τάξεις να έχουν έως και 27 μαθητές ανά τμήμα (κυρίως στα ιδιωτικά σχολεία) και με ανοιχτά παράθυρα για καλύτερο αερισμό, όπως έχουν ζητήσει ο καθηγητής Επιδημιολογίας ΕΚΠΑ Γκίκας Μαγιορκίνης, μέλος της Επιτροπής των Εμπειρογνωμόνων του Υπουργείου Υγείας και ο ομότιμος καθηγητής Παιδιατρικής κι Ενδοκρινολογίας Γιώργος Χρούσος. 

Ένας στους τέσσερις μαθητές λυκείου και ένας στους επτά μαθητές γυμνασίου έχουν κάνει τουλάχιστον τη μία δόση του εμβολίου covid, αλλά αυτό το ποσοστό δεν αρκεί για να βάλει φραγμό στην υπερμετάδοση της μετάλλαξης Δέλτα. Γι' αυτό λοιπόν θα τηρούνται σε όλες τις σχολικές βαθμίδες τα μέτρα προστασίας σχολαστικά (μάσκες, αποστάσεις, υγιεινή των χεριών) και με την διεξαγωγή πολλαπλών τεστ σε περίπτωση κρούσματος (self-test για τους εμβολιασμένους και υποχρεωτικά rapid tests για τους ανεμβολίαστους), θα απομονώνεται το θετικό άτομο για να διακοπεί η αλυσίδα μετάδοσης της λοίμωξης.

Με τις δηλώσεις των rapid tests προσέρχονται και οι δύο στους δέκα δασκάλους και καθηγητές που παραμένουν ανεμβολίαστοι, ενώ πολύ χαμηλότερο είναι το ποσοστό εμβολιασμού του λοιπού προσωπικού και ειδικότερα των υπαλλήλων που εργάζονται στον τομέα της καθαριότητας, καθώς εκεί το ποσοστό των εμβολιασμένων σπάνια ξεπερνά το 25%-30%.

Από τη Θεσσαλονίκη και τη ΔΕΘ, ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης μαζί με τη δέσμευση ότι το κράτος δεν θα ξανακλείσει εξέφρασε την ελπίδα ότι δεν θα χρειαστεί να κλείσουν προσωρινά σχολικά τμήματα, κάτι που αρκετοί ειδικοί φοβούνται ότι μπορεί να συμβεί σε περιοχές της Ελλάδας με χαμηλή εμβολιαστική κάλυψη καθώς εκεί το ιικό φορτίο που κυκλοφορεί στην κοινότητα είναι μεγαλύτερο.

Η ελπίδα να μην χρειαστεί να κλείσουν σχολεία και να αυξηθεί το ποσοστό των εμβολιασμένων παιδιών προς το τέλος του Σεπτέμβρη, όταν να πάρουν μέρος στην εμβολιαστική διαδικασία και οι ιδιώτες παιδίατροι εκφράζεται σε κάθε τόνο από την επιτροπή των εμπειρογνωμόνων και από τις ηγεσίες των συναρμόδιων υπουργείων Υγείας και Παιδείας, με την παράλληλη ελπίδα παιδιών και γονιών να μην χρειαστεί να κλείσουν ούτε οι εξωσχολικές δραστηριότητες.

Σε ό,τι αφορά τις αθλητικές ακαδημίες και όλα τα σπορ, τα παιδιά που δεν έχουν εμβολιαστεί θα προσέρχονται με τα δύο self-test την εβδομάδα που κάνουν και για το σχολείο, εφόσον είναι μέχρι 15 ετών. Από 16 ετών και άνω οι περισσότερες αθλητικές ακαδημίες ζητούν δύο εργαστηριακούς (rapid tests) την εβδομάδα που το παιδί κάνει με οικονομική επιβάρυνση της οικογένειάς του ενώ το ίδιο ισχύει για
όλους τους δάσκαλους, καθηγητές, γυμναστές εφόσον δεν είναι εμβολιασμένοι: Θα πρέπει να κάνουν με δική τους δαπάνη δύο rapid tests την εβδομάδα. 

Ξεκινά λοιπόν η νέα σχολική χρονιά με ελπίδες και ανησυχίες. Επειδή όμως το παρελθόν (πρόσφατο και μακρινό) πρέπει να μας διδάσκει, από τη μεριά της η αναπληρώτρια καθηγήτρια παιδιατρικής - εφηβικής ιατρικής Άρτεμις Τσίτσικα, επιστημονικά υπεύθυνη της Μονάδας Εφηβικής Υγείας στο νοσοκομείο Παίδων «Π & Α Κυριακού» και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρίας Εφηβικής Ιατρικής μας υπενθυμίζει τις τραγικές επιπτώσεις που είχε πέρσι το παρατεταμένο κλείσιμο των σχολείων στη νέα γενιά.

Όπως επισημαίνει η αναπληρώτρια καθηγήτρια: «Μαθησιακά διαπιστώθηκαν πτώση της σχολικής επίδοσης, ιδιαίτερη δυσκολία στα θετικής κατεύθυνσης μαθήματα και εμπέδωση του ενός τρίτου της διδακτέας ύλης. Παιδιά με προηγούμενες χαμηλές επιδόσεις απομακρύνθηκαν από τη σχολική διαδικασία και εκδήλωσαν σχολική άρνηση. Oι συμπεριφορές διαδικτυακής εξάρτησης έφτασαν το 62.7% στον εφηβικό πληθυσμό, έναντι 40% προ καραντίνας, με περίπου 20% να εκδηλώνουν σοβαρή παραίτηση από καθημερινές υποχρεώσεις και δραστηριότητες. Στα παιδιά αυτά παρατηρήθηκε σημαντική συσχέτιση με διατροφικές παρεκτροπές, υπερβαρότητα, έλλειμμα φυσικής άσκησης και επιβάρυνση της σωματικής τους υγείας, καθώς και με αναστροφή του ωραρίου του ύπνου, άγχος, καταθλιπτικό συναίσθημα και απόσυρση.

Τα αγόρια ασχολήθηκαν  κυρίως με παιχνίδια - gaming και εκδήλωσαν θυμό, βίαιες συμπεριφορές και επιθετικότητα, ενώ τα κορίτσια επιδόθηκαν  σε υπερβολική χρήση των κοινωνικών δικτύων με εκφράσεις εσωτερίκευσης και απόσυρσης, χαμηλής αυτοεκτίμησης και καταθλιπτικού συναισθήματος που έφτασε  το 40% έναντι του 20% προ covid.  

O αυτοτραυματισμός (cutting) παρουσίασε  επίσης αυξητική τάση στα κορίτσια και έφτασε το 10% (έναντι 3-5% προ covid). Τέλος ο διαδικτυακός εκφοβισμός και η ρητορική του μίσους καταγράφηκαν στο 50% (έναντι του 30% προ covid) και παρατηρήθηκαν απειλητικά, προσβλητικά μηνύματα, αποκλεισμός από ομάδες, αυθαίρετη χρήση προσωπικών δεδομένων και φωτογραφιών και ακραίες επιθέσεις βίας/στιγματισμός ομάδων (π.χ. ασιατικής καταγωγής, επαγγέλματα που σχετίζονται με τη covid λοίμωξη, ασθενείς ή οικογένειες με ασθενή covid, ηλικιακές ομάδες με ευαλωτότητα, άτομα με αναπηρία, διαφορετικότητα κ.λπ).