Με μάσκα στα αεροπλάνα, χωρίς κενά οι θέσεις στις πτήσεις
Το σχέδιο της Κομισιόν για τουρισμό - μετακινήσεις

Με μάσκα στα αεροπλάνα, χωρίς κενά οι θέσεις στις πτήσεις

Υποχρεωτική χρήση μάσκας στα αεροπλάνα αλλά χωρίς να διατηρούνται κενές θέσεις στις πτήσεις και διατήρηση των περιορισμών για τα ταξίδια εκτός της ζώνης Σένγκεν για 30 ημέρες ακόμα, προβλέπει μεταξύ άλλων το πλαίσιο για την επανεκκίνηση του τουρισμού που παρουσίασε η σήμερα Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Στις οδηγίες της Κομισιόν, προβλέπεται ακόμα η επιστροφή χρημάτων σε πελάτες για ταξίδια ή διακοπές που ακυρώθηκαν και χρήση εφαρμογών σε κινητά για την ιχνηλάτηση επαφών σε εθελοντική βάση.

Τα ταξίδια θα εξαρτηθούν από την εξέλιξη της κατάστασης της δημόσιας υγείας στα κράτη μέλη και το άνοιγμα των εσωτερικών συνόρων μπορεί να ξεκινήσει με συνεννόηση κρατών όπου επικρατούν παρόμοιες επιδημιολογικές συνθήκες.

Ειδικότερα, η Κομισιόν μέσω των Επιτροπών Ανταγωνισμού Μάργκρετ Βεστάγκερ και του Επιτρόπου Εσωτερικής Αγοράς Τιερί Μπρετόν, στο χαρτοφυλάκιο του οποίου εντάσσεται ο τουρισμός, ενθαρρύνει τις κυβερνήσεις των χωρών - μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης να λάβουν υπ' όψιν τις ατομικές ανάγκες επιτρέποντας στους ανθρώπους να επισκεφθούν συγγενείς και αγαπημένους που ζουν σε διαφορετικές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Αναλυτικά οι προτάσεις:

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτείνει την προοδευτική άρση των ελέγχων και των περιοριστικών μέτρων που έχουν επιβληθεί για την αντιμετώπιση της επιδημίας του κορονοϊού, δίνοντας έμφαση στο ότι οι περιορισμοί που θα διατηρηθούν θα πρέπει να είναι αναλογικοί και χωρίς διακρίσεις. Σε αυτό το πλαίσιο ένα κράτος δεν θα πρέπει να εφαρμόσει γενική απαγόρευση εισόδου σε όλους τους κατοίκους κάθε άλλου κράτους, αλλά μπορεί να περιορίσει το άνοιγμα των συνόρων του σε άτομα από περιοχές με συγκριτικά ασφαλή επιδημιολογικά χαρακτηριστικά.

Οι κατευθυντήριες γραμμές της Επιτροπής προτείνουν ορισμένα προληπτικά μέτρα, όπως ατομικό προστατευτικό εξοπλισμό (μάσκες προσώπου), μέτρα υγιεινής και καθαρισμού, μειωμένη αλληλεπίδραση επί του σκάφους, καθώς και ενισχυμένα συστήματα φιλτραρίσματος και ροής αέρα που χρησιμοποιούνται σε καμπίνες αεροσκαφών, τα οποία μετριάζουν τον κίνδυνο μετάδοσης.

Τα βασικά κριτήρια που θέτει είναι η Κομισιόν είναι τρία:

-Επιδημιολογικά με βάση τις οδηγίες που δίνει το Ευρωπαϊκό Κέντρο Λοιμώξεων

-Μέτρα πρόληψης πριν κατά τη διάρκεια και μετά τις μετακινήσεις

-Οικονομικά και κοινωνικά

Οι εθνικές αρχές υγείας/ασφάλειας θα καθορίσουν τις ακριβείς απαιτήσεις ανά τρόπο μεταφοράς, με βάση τον επιδημιολογικό κίνδυνο σε αυτήν τη χώρα, τη διαθεσιμότητα μάσκας και άλλες εκτιμήσεις. Συνιστάται οι εργαζόμενοι στις μεταφορές να διαθέτουν επαρκή εξοπλισμό ατομικής προστασίας.

Παράλληλα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτείνει την παράταση των περιορισμών επί των μη αναγκαίων ταξιδίων εκτός της ζώνης Σένγκεν για 30 ημέρες, μέχρι τις 15 Ιουνίου.

Ασφάλεια τουριστικών υπηρεσιών

Προτεραιότητα για τον τουρισμό, βάσει των οδηγιών της Κομισιόν, είναι η προστασία των επιβατών, του πληρώματος και των εργαζομένων στις μεταφορές κατά την επανεκκίνηση των αεροπορικών μεταφορών. Θα υπάρξουν διευθετήσεις για τις θέσεις, καθώς και για όλες τις άλλες πτυχές του ταξιδιού. «Θέλουμε να μετριάσουμε τον κίνδυνο - δεν μπορούμε να τον εξαλείψουμε», λέει η Κομισιόν.

Όπως αναφέρει, οι αεροπορικές εταιρείες δεν θα χρειάζεται να διατηρούν κενές τις μεσαίες θέσεις στα αεροπλάνα, αλλά η χρήση της μάσκας εν πτήσει και στους χώρους των αεροδρομίων θα είναι υποχρεωτική, καθώς εκκινούν σταδιακά οι μετακινήσεις εντός της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Η οδηγία για τις αεροπορικές μεταφορές εντάσσεται στο ευρύτερο πακέτο των συστάσεων που ανακοίνωσε σήμερα η Κομισιόν για την σταδιακή άρση των συνοριακών περιορισμών και την προσεκτική επανέναρξη των ταξιδιών για την προώθηση του τουρισμού στην Ευρώπη.

Για τις σιδηροδρομικές μετακινήσεις, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή συνιστά την εφαρμογή της κοινωνικής αποστασιοποίησης μέσω της αύξησης της συχνότητας των δρομολογίων και της δυναμικότητας των συρμών. Πρέπει να απαιτείται η χρήση μάσκας στο εσωτερικό των τρένων και στους σταθμούς , ενώ θα πρέπει να συνιστάται η αποφυγή μετακινήσεων κατά τις ώρες αιχμής. Οι πόρτες πρέπει να ανοίγουν αυτόματα και να υπάρχει διαθεσιμότητα αντισηπτικού διαλύματος.

Αντίστοιχοι κανόνες θα πρέπει να ισχύουν στα υπόλοιπα μέσα μεταφοράς και στα κρουαζιερόπλοια. Η Κομισιόν συνιστά την μείωση του αριθμού των επιβατών στις κρουαζιέρες. Τα κρουαζιερόπλοια θα πρέπει να έχουν διαθέσιμους χώρους για καραντίνα, εάν υπάρξει ανάγκη.

Σε εθελοντική βάση οι εφαρμογές για την ιχνηλάτηση επαφών

Όσον αφορά τις εφαρμογές ανίχνευσης/ιχνηλάτισης στα κινητά, η Κομισιόν εμφανίζεται θετική τονίζοντας όμως ότι χρήση τους πρέπει να γίνεται σε εθελοντική βάση και να είναι διαφανής, προσωρινή και με κυβερνοασφάλεια.

Ειδικότερα, η Κομισιόν αναφέρει ότι τα κράτη μέλη συμφώνησαν στις κατευθυντήριες γραμμές για τη διασφάλιση της διασυνοριακής διαλειτουργικότητας μεταξύ των εφαρμογών ιχνηλάτησης επαφών, έτσι ώστε οι πολίτες να μπορούν να προειδοποιούνται για πιθανή μόλυνση με κορονοϊό όταν ταξιδεύουν στην ΕΕ. Αυτό θα καθοδηγήσει τους προγραμματιστές που συνεργάζονται με τις εθνικές υγειονομικές αρχές.

Ωστόσο, όπως τονίζεται, οι εφαρμογές ιχνηλατησης πρέπει να είναι εθελοντικές, διαφανείς, προσωρινές, κυβερνοασφαλείς, να χρησιμοποιούν ανώνυμα δεδομένα, να βασίζονται στην τεχνολογία Bluetooth και να είναι διαλειτουργικές διασυνοριακά, καθώς και μεταξύ λειτουργικών συστημάτων. Η διαλειτουργικότητα είναι ζωτικής σημασίας: οι πολίτες της ΕΕ πρέπει να είναι σε θέση να λαμβάνουν ειδοποιήσεις για μία πιθανή μόλυνση με ασφαλή και προστατευμένο τρόπο, οπουδήποτε και αν βρίσκονται στην ΕΕ, και οποιαδήποτε εφαρμογή κι αν χρησιμοποιούν. Η Επιτροπή υποστηρίζει τα κράτη μέλη στην εξεύρεση της σωστής λύσης, σύμφωνα με τις αρχές που ορίζονται στην εργαλειοθήκη της ΕΕ και τις οδηγίες της Επιτροπής για την προστασία των δεδομένων.

Υποχρεωτική η επιστροφή χρημάτων για τα voucher

Για τα κουπόνια (voucher) ταξιδιωτικών (και αεροπορικών) εταιρειών, οι πολίτες έχουν το δικαίωμα να επιλέξουν επιστροφή χρημάτων, με την Επίτροπο Βεστάγκερ να τονίζει ότι «θα σταλούν επιστολές στα κράτη μέλη που παραβιάζουν αυτή την πολύ θεμελιώδη αρχή».

Σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ, οι ταξιδιώτες έχουν το δικαίωμα να επιλέξουν μεταξύ vouchers ή επιστροφής χρημάτων για ακυρωμένα εισιτήρια μετακίνησης (αεροπλάνο, τρένο, λεωφορείο / πούλμαν και πλοία) ή οργανωμένα ταξίδια. Επαναβεβαιώνοντας αυτό το δικαίωμα, η σύσταση της Επιτροπής αποσκοπεί στο να διασφαλίσει ότι τα voucher θα γίνουν μια βιώσιμη και πιο ελκυστική εναλλακτική λύση έναντι της αποζημίωσης για ακυρωμένα ταξίδια στο πλαίσιο της τρέχουσας πανδημίας, η οποία έχει επίσης επιβαρύνει οικονομικά τους ταξιδιωτικούς πράκτορες. Τα εθελοντικά voucher πρέπει να προστατεύονται από την αφερεγγυότητα του εκδότη, με ελάχιστη περίοδο ισχύος 12 μηνών και να επιστρέφονται μετά από ένα έτος το πολύ, εάν δεν εξαργυρωθούν.

Οι μεταφορείς και οι διοργανωτές θα πρέπει να εξετάσουν ακόμα το ενδεχόμενο επέκτασης της δυνατότητας χρήσης των κουπονιών για κρατήσεις με άλλες εταιρίες, που αποτελούν μέρος του ίδιου ομίλου. Επίσης, τα κουπόνια για υπηρεσίες μεταφοράς θα πρέπει να μπορούν να μεταφέρονται σε άλλο επιβάτη χωρίς επιπλέον κόστος.

Εξοικονόμηση θέσεων εργασίας με χρηματοδοτική ανακούφιση έως και 100 δισ. ευρώ από το πρόγραμμα SURE

Το πρόγραμμα SURE βοηθά τα κράτη μέλη να καλύψουν το κόστος των εθνικών συστημάτων εργασίας μικρής διάρκειας και παρόμοιων μέτρων που επιτρέπουν στις εταιρείες να διασφαλίζουν θέσεις εργασίας. Η Επιτροπή υποστηρίζει επίσης τις εταιρικές σχέσεις μεταξύ των υπηρεσιών απασχόλησης, των κοινωνικών εταίρων και των εταιρειών για τη διευκόλυνση της επαναπροσδιορισμού, ιδίως για τους εποχιακούς εργαζόμενους.

Διαβάστε ακόμα: 

- Στ. Πέτσας: Πολλές από τις προτάσεις μας στο σχέδιο της Κομισιόν για τον τουρισμό

AP Photo/Petros Karadjias