H ζωτική σημασία του δείκτη ναυλαγοράς Baltic Dry Index για την παγκόσμια οικονομική δραστηριότητα

H ζωτική σημασία του δείκτη ναυλαγοράς Baltic Dry Index για την παγκόσμια οικονομική δραστηριότητα

Η  αύξηση του ενεργειακού κόστους, οι πληθωριστικές πιέσεις και οι αρρυθμίες στην εφοδιαστική αλυσίδα, δοκιμάζουν τις αγορές αλλά και την παγκόσμια οικονομική δραστηριότητα σε μια ιδιαίτερα δυσδιάκριτη μετάβαση από την πανδημική εποχή προς την ομαλότητα.

Tι είναι ο Baltic Dry Index 

Ο  δείκτης Baltic Dry Index (BDI) είναι ένα μέτρο της συσχέτισης μεταξύ της προσφοράς μεγάλων φορτηγών πλοίων σούπερ χύδην (σε τρία διαφορετικά μεγέθη) και της ζήτησης για χρήση των πλοίων και των εμπορικών οδών τους. Είναι ένας σύνθετος δείκτης που βοηθά στην εκτίμηση του κόστους μεταφοράς σε διάφορες διαδρομές σε όλο τον κόσμο. Το BDI περιλαμβάνει τους μέσους χρονοχάρτες  Capesize, Panamax και Supramax. 

Οι ναυτιλιακές διαδρομές αποτελούν κρίσιμο μέρος της εφοδιαστικής αλυσίδας παγκόσμιων και τοπικών κατασκευαστών. Έχουν σημαντική σημασία για την ευρύτερη αγορά γενικά, καθώς η ζήτηση για αυτά μπορεί να βοηθήσει στην πρόβλεψη της μελλοντικής οικονομικής δραστηριότητας. Το φορτίο που αποστέλλεται κατά μήκος των διαδρομών σε μεγάλα φορτηγά πλοία περιέχει τα ακατέργαστα προϊόντα που χρειάζονται για την κατασκευή αγαθών σε όλο τον κόσμο. Τέτοια εμπορεύματα περιλαμβάνουν, αλλά δεν περιορίζονται σε, μεταλλεύματα –και  οικοδομής-, γεωργικά προϊόντα (σιτηρά) και δομικά υλικά. 

Δείκτης Capesize

Ο δείκτης περιλαμβάνει τις πέντε παρακάτω διαδρομές:

• Κίνα-Βραζιλία

• Κίνα προς Ιαπωνία Transpacific

• Γιβραλτάρ/Αμβούργο

• Ήπειρος/Μεσογειακή Κίνα προς Ιαπωνία

• Κίνα μέσω Αυστραλίας ή Ινδονησίας

  Δείκτης Παναμά

Ο Δείκτης περιλαμβάνει τις παρακάτω πέντε διαδρομές:

• Ταξίδι από Χονγκ Κονγκ στη Νότια Κορέα μετ' επιστροφής

• Skaw (βορειότερο σημείο της Δανίας) – Υπερατλαντικό ταξίδι Γιβραλτάρ

• Χονγκ Κονγκ προς Νότια Κορέα Skaw – Γιβραλτάρ

• Dely Spore γύρω από τον Ατλαντικό (σιτηρά ΗΠΑ)

• Χονγκ Κονγκ στη Νότια Κορέα με την Ταϊβάν μέσω του Ειρηνικού

Δείκτης Supramax

Ο Δείκτης περιλαμβάνει τις παρακάτω δέκα διαδρομές:

• Med or Bl Sea προς Κίνα-Νότια Κορέα

• Κόλπος ΗΠΑ προς Κίνα-Νότια Ιαπωνία

• Βόρεια Κίνα προς Αυστραλία ή Ειρηνικό μετ' επιστροφής

• Βόρεια Κίνα έως Δυτική Αφρική

• Κόλπος των ΗΠΑ προς Skaw-Passero

• Skaw-Passero στον Κόλπο των ΗΠΑ

• Δυτική Αφρική προς Κίνα μέσω Νότιας Αμερικής (ανατολική ακτή)

• Νότια Κίνα μέσω Ινδονησίας προς Ινδία (ανατολική ακτή)

• Δυτική Αφρική προς Skaw-Passero μέσω Νότιας Αμερικής (ανατολική ακτή)

• Ινδονησία στη νότια Κίνα

H σημασία του Dry Baltic Index

Οποιοσδήποτε ασχολείται με τις αγορές , είτε θεσμικός, είτε ιδιώτης επενδυτής, είτε και αποταμιευτής μακροπρόθεσμης βάσης,  με την κίνησή του ο δείκτης BDI  τον βοηθά στην κατανόηση  και όσον δυνατόν καλύτερη εκτίμηση των τάσεων της αγοράς.  Για παράδειγμα, αν δούμε  ότι ο BDI «βυθίζεται» μπορεί να είναι ένα πρώιμο προειδοποιητικό σημάδι ότι μπορεί να δούμε μια επερχόμενη οικονομική ύφεση ή να βρισκόμαστε στη μέση μιας οικονομικής ύφεσης.

Το αντίθετο μπορεί να συμβαίνει με μια εκτόξευση των τιμών που είτε μπορεί να μεταφραστεί σε αρρυθμίες της εφοδιαστικής αλυσίδας όπως στους καιρούς μας, είτε να λειτουργήσει ως πρόδρομος δείκτης εξόδου από μια υφεσιακή περίοδο και επερχόμενης ανάπτυξης.

Επομένως , η κατανόηση του BDI και των τάσεών του μπορεί να μας βοηθήσει να λάβουμε πιο ενημερωμένες αποφάσεις σχετικά με την αγορά των πρώτων υλών που απαιτούνται για την κατασκευή αγαθών ή το συνολικό τελικό κόστος ενός προϊόντος. Είναι πιθανό ότι εάν τα έξοδα αποστολής αυξηθούν, τότε το συνολικό κόστος χονδρικής ενός ολοκληρωμένου προϊόντος θα αυξηθεί και, κατά συνέπεια, ένας λιανοπωλητής θα χρειαστεί να αυξήσει τις τιμές για να εξασφαλίσει τα περιθώρια κέρδους του.

 Οι ναυτιλιακές λωρίδες και η μεταφορά πρώτων υλών σε όλο τον κόσμο αποτελούν βασικό μέρος της παγκόσμιας οικονομίας . Οι πρώτες ύλες και τα τελικά προϊόντα που δημιουργούν συχνά δεν βρίσκονται και δεν συναρμολογούνται στην ίδια τοποθεσία. Η αποστολή τέτοιων αγαθών σε ανταγωνιστικές τιμές συμβάλλει στη δημιουργία τιμών καταναλωτή που βοηθά τις εταιρείες να εξασφαλίσουν επαρκή διείσδυση στην αγορά.

Η κατανόηση του Baltic Dry Index μας βοηθά να εκτιμήσουμε σωστά τις μακροοικονομικές  ροές, καθώς και να λάβουμε πιο ενημερωμένες επενδυτικές αποφάσεις βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα. Ο  BDI είναι ένα κρίσιμο στοιχείο κατά την προσπάθεια κατανόησης των παγκόσμιων αγορών και των επενδυτικών τάσεων σε όλο τον κόσμο. 

ΓΡΑΦΗΜΑ  ΒALTIC DRY INDEX ( BDI)

Στο  γράφημα επισημαίνεται η εκτόξευση των τιμών του Σεπτεμβρίου μέχρι τα υψηλά της 7Ης Οκτωβρίου, που προκάλεσε η τεράστια συμφόρηση στην Κίνα, μειώνοντας την προσφορά πλοίων σε ένα περιβάλλον αυξημένης  ζήτησης. Σε αυτή τη φάση τα ναύλα εκτοξεύτηκαν σε επίπεδα τρεις φορές  υψηλότερο από τα μέσα ναύλα της περασμένης δεκαετίας. 

Ο Baltic Exchange Dry Index υποχώρησε 0,6% στις 2.844 μονάδες την Πέμπτη, καταγράφοντας ένα νικηφόρο σερί τριών συνεδριάσεων, εν μέσω χαμηλότερων επιτοκίων για τα πλοία Panamax και Supramax. Ο δείκτης Panamax που παρακολουθεί φορτία περίπου 60.000 έως 70.000 τόνων άνθρακα και σιτηρών, υποχώρησε 1,7% στις 3.026, στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων πέντε μηνών  και ο δείκτης Supramax υποχώρησε κατά 8 μονάδες στο κατώτερο εξάμηνο στις 2.251. Εν τω μεταξύ, ο δείκτης Capesize, ο οποίος παρακολουθεί φορτία σιδηρομεταλλεύματος και άνθρακα 150.000 τόνων, σημείωσε άνοδο 2 μονάδων στις 3.872, λόγω των προσδοκιών για αυξημένη συμφόρηση εν μέσω κύματος ψύχους στην Κίνα. 

Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.