Για μια συνετή αύξηση του κατώτατου μισθού και... όχι μόνο!

Για μια συνετή αύξηση του κατώτατου μισθού και... όχι μόνο!

Κατά την προχθεσινή συζήτηση στη Βουλή ο Κ. Μητσοτάκης μίλησε για μείωση της φορολογίας (πράγματι, ο συντελεστής φορολογίας εισοδήματος για τις εταιρείες και τα λοιπά νομικά πρόσωπα μειώνεται από το 28% στο 24%) η οποία σίγουρα θα δημιουργήσει «χώρο» για αύξηση του κατώτατου μισθού.

Αυτή, σύμφωνα με τον Πρωθυπουργό θα αποφασισθεί τον Ιούνιο και θα λαμβάνει υπόψιν τα δεδομένα της ελληνικής οικονομίας. Εδώ υπενθυμίζω ότι το οικονομικό πρόγραμμα της ΝΔ στοχεύει σε αύξηση του κατώτατου μισθού με ρυθμό διπλάσιο της αύξησης του ΑΕΠ.

Ποιά λοιπόν είναι τα δεδομένα της οικονομίας στα οποία αναφέρεται ο Κ. Μητσοτάκης;

Καταρχήν, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (E.E.) αναθεώρησε τις οικονομικές της προβλέψεις για το ρυθμό ανάπτυξης της Ελλάδας από 1,8% σε 2,2% για το 2019 και από 2,3% σε 2,4% για το 2020.

Σημειώνω ότι η πολύ σημαντική ενίσχυση του οικονομικού ρυθμού ανάπτυξης για το 2019 έλαβε χώρα παρά την αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 10,92% στα 650 ευρώ. Δεν φαίνεται λοιπόν, προς το παρόν, η αύξηση του κατώτατου μισθού να επηρεάζει αρνητικά την ελληνική οικονομία όπως άλλωστε έχω εκτιμήσει και πρόσφατα.

Με άλλα λόγια, εάν το ΑΕΠ αυξηθεί το 2020, κατά 2,4% (σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή) ή κατά 2,8% (σύμφωνα με την κυβέρνηση), ο κατώτατος μισθός θα κινηθεί μεταξύ 681,2 και 686,4 ευρώ.

Από πλευράς του ο ΣΕΒ κάνει λόγο για «σύνεση» στην αύξηση του κατώτατου μισθού. Ενδιαφέρον ωστόσο εδώ έχει η διεθνής σύγκριση.

Το 2018 (στοιχεία του ΟΟΣΑ), ο κατώτατος μισθός στην Ελλάδα αντιστοιχούσε στο 32% του μέσου μισθού σε αντίθεση με το 44% του μέσου μισθού στην Πορτογαλία και το 35% του μέσου μισθού στην Ισπανία.

Εάν λάβουμε υπόψιν την αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 10,92% στη χώρα μας το 2019 σε σχέση με την αύξηση κατά περίπου 4,6% για το μέσο μισθό (στοιχεία πάλι από τον ΣΕΒ), τότε καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι ο κατώτατος μισθός κινήθηκε πέρυσι στο 34% του μέσου μισθού.

Άρα, η διεθνής σύγκριση δίνει «πράσινο φως» για περαιτέρω αύξηση στον κατώτατο μισθό το 2020 κάτι που αποτελεί άλλωστε και κυβερνητική δέσμευση.

Οι κυβερνητικές ωστόσο εκτιμήσεις δημοσιεύθηκαν στο τέλος του 2019, χωρίς να λαμβάνουν υπόψιν τις οικονομικές αναταράξεις που είναι βέβαιο ότι θα δημιουργήσει στην παγκόσμια και ελληνική οικονομία η επιδημία Coronavirus. Καλό λοιπόν θα ήταν η σύνεση στην αύξηση του κατώτατου μισθού να προέλθει από τον υπολογισμό του νέου κατώτατου μισθού βάσει της τελευταίας, και περισσότερο συντηρητικής, εκτίμησης από την Ε.Ε. για ανάπτυξη 2,4%.

Εναλλακτικά, και πάλι στην λογική της «σύνεσης» η οποία δεν στηρίζεται μόνο σε προβλέψεις που μπορεί να αποδειχθούν λανθασμένες, η αύξηση του κατώτατου μισθού θα μπορούσε να λάβει υπόψιν τόσο τον προβλεπόμενο 2,4% ρυθμό ανάπτυξης (για το 2020) όσο και τον εκτιμώμενο και σχεδόν «κλειδωμένο» (για το 2019) ρυθμό ανάπτυξης του 2,2% ως ο μέσος όρος αυτών, δηλαδή το 2,3% (ήτοι 0,50 επί 2,4% συν 0,50 επί 2,2%).

Σε κάθε περίπτωση, και αυτό έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, το ερώτημα είναι πως θα «αντιδράσουν» οι ίδιοι οι εργαζόμενοι βλέποντας το κατώτατο μισθό (τους) να αυξάνεται.

Η διεθνής λοιπόν βιβλιογραφία μας ενημερώνει ότι η αύξηση του κατώτατου μισθού οδηγεί σε αύξηση της καταναλωτικής δαπάνης σε τρόφιμα αλλά και περισσότερα καταναλωτικά δάνεια με στόχο την αγορά αυτοκινήτων!

ΥΓ.  Ο κ. Τσίπρας μίλησε στην Βουλή για αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 7,5% το 2020 και κατά 7,5% το 2021 έτσι ώστε να επανέλθει στα 751 ευρώ του 2009.

Αυτό πρακτικά σημαίνει αύξηση, το 2020, με ρυθμό τριπλάσιο του ΑΕΠ (βάσει της εκτίμησης της Ε.Ε. για 2,4%) και σχεδόν τετραπλάσιο (3,7 φορές) της εκτίμησης της Ε.Ε. για αύξηση του ΑΕΠ κατά 2% το 2021.

Όλοι θέλουμε να αυξηθεί ο κατώτατος μισθός αλλά καλό θα ήταν αυτό να γίνει με συνετά βήματα!