Big data και αλγόριθμοι: έτσι έχει αλλάξει η πανδημία τη δουλειά των... «κατασκόπων»

Big data και αλγόριθμοι: έτσι έχει αλλάξει η πανδημία τη δουλειά των... «κατασκόπων»

Ο Ουνάι Εμερι, το 2015, τότε προπονητής της Σεβίλλης, συζητούσε με τον αθλητικό διευθυντή του, τον Μόντσι, για τις μεταγραφές που είχε ανάγκη η ομάδα. Ο Μόντσι, ήδη ένας από τους καλύτερους στον τομέα του στην ελίτ του ευρωπαϊκού ποδοσφαίρου, ακούγοντας τις ανάγκες του προπονητή αντιλήφθηκε πως ο τρόπος σκέψης και λειτουργίας χρειαζόταν αναπροσαρμογή ή καλύτερα έναν εκσυγχρονισμό. Η απαίτηση του Εμερι ήταν: ένας αριστερός μπακ, που να μπορεί να καλύψει όλη την πλευρά και να έχει τη δυνατότητα να βγάζει έως και 20 σέντρες στο παιχνίδι, ενώ παράλληλα θα πρέπει να είναι και αξιόπιστος αμυντικά.

Σ' αυτή την πρόταση υπάρχουν δεδομένα: η θέση, η φυσική κατάσταση, η αμυντική και η επιθετική αποτελεσματικότητα. Μπροστά στις νέες ανάγκες «γεννήθηκαν» και νέες πλατφόρμες με στατιστικά, βίντεο και άλλα δεδομένα που βοηθούν τις ομάδες. Λόγω τις πανδημίας του κορονοϊού, όμως, πλέον αυτό το εργαλείο δεν είναι μονάχα προνόμιο εκείνων που διαθέτουν τους περισσότερους πόρους, μα και των «μικρότερων». Βλέπετε, οι «κατάσκοποι» των ομάδων δεν μπορούν να μπουν πια στα γήπεδα, δεν μπορούν να «οργώσουν» τον κόσμο στην αναζήτηση ενός ποδοσφαιριστή, δεν υπάρχουν τουρνουά... ταλέντων για να παρακολουθήσουν. Η δουλειά τους γίνεται από τους υπολογιστές.

Η πιο διάσημη πλατφόρμα από όλες, η Wyscout, προσφέρει στους συνδρομητές της εικόνες και δεδομένα από όλα τα πρωταθλήματα του κόσμου. Μεταξύ του Σεπτεμβρίου του 2019 και του Σεπτεμβρίου του 2020 παρατήρησαν αύξηση παρακολούθησης των βίντεό τους κατά 50% και η τάση συνεχίστηκε και στη διάρκεια του χειμώνα, ενώ στις αναλύσεις είδαν πως υπάρχει αύξηση κατά 69%.

Ομάδες όπως η Λίβερπουλ, η Μάντσεστερ Σίτι, η Μπαρτσελόνα, η Ρεάλ Μαδρίτης, η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ και όλες οι κορυφαίες έχουν τα δικά τους ξεχωριστά τμήματα αναλυτών. Αυτό της Λίβερπουλ βρίσκεται και στο προπονητικό κέντρο, αποκαλείται Research. Από όσα έχουν γίνει γνωστά, έχει παίξει σημαντικό ρόλο στην πρόσληψη του κόουτς Γιούργκεν Κλοπ και στην ανάλυση παικτών. Για παράδειγμα προτού αγοράσουν τον Κώστα Τσιμίκα για 13 εκατομμύρια ευρώ από τον Ολυμπιακό χρησιμοποίησαν και την... παραδοσιακή μέθοδο να τον παρακολουθήσουν πολλές φορές από κοντά, αλλά και επεξεργάστηκαν τα δεδομένα που είχαν συλλέξει γι' αυτόν.

Με τους επενδυτές από τις Η.Π.Α. να πληθαίνουν στο ποδόσφαιρο την τελευταία 5ετία άλματα σ' αυτόν τον τομέα έχουν κάνει πολλές ομάδες όπως για παράδειγμα η Ρόμα, ενώ και η Πάρμα που πήρε τον Ζαγαρίτη από τον Παναθηναϊκό οδεύει προς αυτή την κατεύθυνση. Η Στουτγκάρδη επίσης έχει κάνει βήματα μπροστά. Η Αταλάντα συνεργάζεται με την start up Wallabies που μ' έναν αλγόριθμο της προτείνει ποιους παίκτες να πάρει. Οι «μπεργκαμάσκι» κάποια στιγμή το καλοκαίρι ενδιαφέρθηκαν και για τον Ελληνα φορ της Ραπίντ Βιέννης Ταξιάρχη Φούντα, αλλά και για τον πρώην αριστερό μπακ του ΠΑΟΚ Δημήτρη Γιαννούλη.

Αυτού του είδους η πρακτική έχει οδηγήσει στη δημιουργία πολλών παρακλαδιών εντός της ποδοσφαιρικής βιομηχανίας: οι ατζέντηδες και οι σύμβουλοι μεταγραφών δημιουργούν τις δικές τους βάσεις δεδομένων. Μια εταιρία στην Ισπανία σύμφωνα με τη δική της ανάλυση των δεδομένων απεφάνθη πως ο Εντέν Αζάρ της Ρεάλ Μαδρίτης είναι ότι πιο κοντινό στον Λιονέλ Μέσι, ενώ ένας από αυτούς που πλησιάζουν τον Αργεντινό, είναι ο Ιάνις Χάτζι, γιος του πρώην διεθνή άσου της Ρουμανίας, Γκιόργκι Χάτζι. Ο Ιάνις τώρα αγωνίζεται στους Ρέιντζερς της Σκωτίας. Ωστόσο, το... πρόβλημα που συνάντησαν αθλητικοί διευθυντές και ατζέντηδες ήταν σημαντικό: πώς πείθεις το διοικητικό συμβούλιο να δώσει δύο, τρία, πέντε, 10, 20 εκατομμύρια για την αγορά ενός παίκτη που δεν έχεις παρακολουθήσει εξονυχιστικά από κοντά και το καλύτερο που έχεις είναι τα στατιστικά του και τα highlights του;

Ο προπονητής της Μάντσεστερ Σίτι, Πεπ Γκουαρδιόλα, ένας από τους πρώτους που το 2008 χρησιμοποίησε την τεχνολογία στο ποδόσφαιρο και πολλές φορές έχει τους αναλυτές του στα ψηλότερα σημεία των κερκίδων για να στέλνουν εικόνες στους βοηθούς του κατά τη διάρκεια των ματς σε φορητές συσκευές, λέει πως σε κάθε παιχνίδι παράγονται εκατομμύρια δεδομένα. Οπότε τί κρατάς τί πετάς; Το «κλειδί», υποστηρίζει, δεν είναι ο όγκος, αλλά η σωστή ανάλυση. Ετσι, η Σίτι όπως και πολλές άλλες ομάδες δημιουργούν τμήματα με αναλυτές. Τέτοιου είδους τμήματα εδώ και χρόνια είναι εδραιωμένα στην ελίτ του αθλητισμού στις Η.Π.Α. στο NFL, στο NBA και στο MLB.

Και ο καλύτερος αναλυτής – scout, δε, για κάποιες ομάδες δεν είναι απαραίτητο να έχει κλωτσήσει ποτέ μια μπάλα στη ζωή του ή να έχει γνώσεις επί του ποδοσφαίρου. Η σκωτσέζικη Νταντί Γιουνάιτεντ προσέλαβε τον Ασβίν Ραμάν, έχοντας εντυπωσιαστεί από τις λεπτομερείς αναλύσεις του. Μεγάλωσε διαβάζοντας βιβλία στατιστικής και παίζοντας το videogame Football Manager. Το τμήμα των μεταγραφών του κλαμπ τον ενέταξε στην ομάδα του θεωρώντας πως θα τους βοηθήσει να κάνουν τη διαφορά. Δεν κοίταξαν ούτε τα 18 του χρόνια, ούτε και το ότι ζει στην Ινδία.