Η δεύτερη ανάσταση των κατασκευαστικών εταιρειών και οι μετοχές του κλάδου

Η δεύτερη ανάσταση των κατασκευαστικών εταιρειών και οι μετοχές του κλάδου

Ο καιρός γαρ εγγύς. Η κυβέρνηση ετοιμάζεται να καταθέσει στην Κομισιόν το προσχέδιο για την εκμετάλλευση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης, που θα περιλαμβάνει ένα  ογκώδες μεταρρυθμιστικό και επενδυτικό πρόγραμμα. Θα ακολουθήσουν  διαπραγματεύσεις  έως ότου  έρθει  ο Φεβρουάριος οπότε και θα υποβληθεί το τελικό σχέδιο. Αργότερα  την Άνοιξη, αναμένεται η τελική έγκρισή, του ώστε μετέπειτα να καταστεί δυνατή η πρώτη εκταμίευση των πόρων, που υπολογίζονται σε 5,5 δισ. ευρώ.

Η μεγάλη προστιθέμενη αξία είναι ο λόγος που ο κλάδος των υποδομών-κατασκευών θα αποτελέσει την αιχμή του δόρατος  στην διεκδίκηση αυτών των κονδυλίων καθώς τα μεγάλα δημόσια έργα ,οι ΑΠΕ  και η πράσινη οικονομία είναι οι τομείς προτεραιότητας του κυβερνητικού αλλά και του ευρωπαϊκού σχεδιασμού. 

Πράγματι σύμφωνα με έρευνες, το ΙΟΒΕ  έχει υπολογίσει σε μελέτες του  ότι ο κατασκευαστικός και οικοδομικός κλάδος διαθέτουν συντελεστή 1,8, δηλαδή για κάθε 1 ευρώ που επενδύεται, επιστρέφουν στην πραγματική οικονομία 1,8 ευρώ. Πρόκειται επομένως για μια τεράστια ευκαιρία και πρόκληση  για τον κλάδο κυρίως εφόσον  ο σχεδιασμός και η  επιτάχυνση των διαδικασιών όσον αφορά τους διαγωνισμούς  αποτελέσουν προτεραιότητα για όλους τους εμπλεκόμενους, έτσι ώστε την επόμενη πενταετία να καταστεί εφικτή η απορρόφηση  κεφαλαίων άνω των 15 δισ. ευρώ.

Η επέκταση της γραμμής  4 του Μετρό που φαίνεται πλέον να δρομολογείται, είναι ένα από τα πιο εμβληματικά έργα των επόμενων χρόνων, προϋπολογισμού 1,5 δισ. ευρώ. Ένα έργο διεθνούς εμβέλειας που όταν ολοκληρωθεί θα έχει 15 σταθμούς μήκους 12,8 χλμ μεταβάλλοντας επί τα βελτίω  τη ζωή χιλιάδων  πολιτών και εργαζομένων του λεκανοπεδίου.

Ακολουθεί η τριάδα των μεγάλων οδικών έργων  που την επόμενη χρονιά θα δρομολογηθεί η υλοποίησή τους. Πρόκειται για τον «πολύπαθο» άξονα Πάτρας –Πύργου που απαιτεί επανεπιβεβαίωση της χρηματοδότησής του,  προϋπολογισμού 310 εκατ. ευρώ , ένας κλειστός αυτοκινητόδρομος μήκους 75 χλμ.  Ακολούθως ένα τεράστιο έργο που βρίσκεται σε πρώιμο στάδιο, αλλά αποτελεί ύψιστη  προτεραιότητα. Ο  Βορειοανατολικός Άξονας Κρήτης, επένδυση που θα ξεπεράσει το 1,5 δισ. ευρώ με τις μελέτες να ολοκληρώνονται εντός του 2021. Τέλος το βόρειο τμήμα του Ε65 με μήκος περίπου 64χλμ και κόστος 400 εκατ. ευρώ που η προετοιμασία του έχει περάσει τις σχετικές εγκρίσεις των Διευθύνσεων της Κομισιόν και περιμένει το τελικό πράσινο φως των Βρυξελλών.  Οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, ο fly over της Θεσσαλονίκης, η παράκαμψη της Χαλκίδας είναι μικρότερης εμβέλειας έργα που όμως είναι σημαντικά και θα απαιτήσουν κατασκευή υψηλών προδιαγραφών.

Τρείς ογκόλιθοι των υποδομών και των κατασκευών της χώρας έχουν και θα έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο στην επόμενη ημέρα  και στην προστιθέμενη αξία που θα προκύψει από την εισροή των κοινοτικών κονδυλίων.

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ σε ένα ιδιαίτερα δύσκολο κι απαιτητικό περιβάλλον,  όπως αυτό του 2020 , συνέχισε να επενδύει στην Ελλάδα υλοποιώντας έργα κι επενδύσεις συνολικού προϋπολογισμού της τάξης των 3,5 δισ. ευρώ, ενώ συμπεριλαμβανομένου του επενδυτικού προγράμματος της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ, το συνολικό αποτύπωμα των έργων και των επενδύσεων του Ομίλου φτάνει τα 5 δισ. ευρώ, καθιστώντας τον βασικό πυλώνα της εθνικής προσπάθειας για ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας. Παρουσίασε έσοδα 470 εκατ. ευρώ και καθαρά κέρδη 1,4 εκατ. ευρώ το α΄ εξάμηνο , με τη λειτουργική κερδοφορία να ενισχύεται στα 155,5 εκατ. ευρώ, αυξημένα σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα της προηγούμενης χρήσης. Παρά την υποχώρηση των εσόδων του τομέα κατασκευών στα 238 εκατ. ευρώ πρέπει να επισημανθεί η συμμετοχή της εταιρείας σε όλους τους εν εξελίξει διαγωνισμούς.

Διαγραμματικά,η μετοχή έκλεισε χθες πάνω από τον απλό κινητό μέσο όρο 200 ημερών. Ο τίτλος κινείται προς την άνω γραμμή της πολύμηνης συσσώρευσης στο επίπεδο των 6,70 ευρώ. Ενδεχόμενη ανοδική διάσπαση αυτού του επιπέδου θα δώσει κίνηση με ενδιάμεσο σταθμό τα 6,94 ευρώ, προς το μεγάλο gap του Φεβρουαρίου ( 7,84-8,04 ευρώ).Αδυναμία υπέρβασης των 6,70 ευρώ, θα επαναφέρει τον τίτλο προς τη στήριξη των 6,15 ευρώ.

ΕΛΛΑΚΤΩΡ

Στον ΕΛΛΑΚΤΩΡΑ η είσοδος των Ολλανδών της  Reggeborgh που κατέχει επισήμως το 5,44% ,έχοντας  αποκτήσει δικαίωμα προαίρεσης για την απόκτηση του 12,55% του Λεωνίδα Μπόμπολα,  εμφύτευσε σενάρια μετοχικών ανακατατάξεων που οδηγούν σε σχέδια πιθανής αύξησης κεφαλαίου προκειμένου  να ενισχυθεί η ρευστότητα του και να καλυφθούν οι απαιτήσεις του επενδυτικού προγράμματος. Οι  ανακοινώσεις της παρούσας διοίκησης  για νέο πρόγραμμα εξοικονόμησης 100 εκατ. ευρώ με οργανωτικές αλλαγές και παρεμβάσεις, επιβεβαιώνουν το γεγονός της ανάγκης κεφαλαιακής ενίσχυσης της εταιρείας. 

Να επισημανθεί η συμμετοχή και των δυο μεγάλων Ομίλων μέσω κοινοπραξιών για την ανάθεση  χρηματοδότησης, λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης του αυτοκινητόδρομου της Εγνατίας Οδού και των κάθετων οδικών αξόνων με διάρκεια 35 χρόνων.

Διαγραμματικά, ο τίτλος κινείται εντός εντός μεγάλου ανοδικού διευρυνόμενου σχηματισμού ( megaphone). Η αδυναμία του να υπερβεί τα 1,55 ευρώ, δημιούργησε διπλή κορυφή , που θα ενεργοποιηθεί με ενδεχόμενη καθοδική διάσπαση των 1,25 ευρώ, με στόχο τα 0,95 ευρώ. Στο ανοδικό σενάριο θα απαιτηθεί αυξημένος όγκος συναλλαγών για την διάτρηση των 1,55 ευρώ με στόχο το gap του Φεβρουαρίου  και το επίπεδο των 1,70 ευρώ.

ΑΒΑΞ

Ο ΑΒΑΞ σε κοινοπραξία  με την Ghella-Alstom Transport κατέθεσε τη χαμηλότερη προσφορά για το έργο κατασκευής του πρώτου τμήματος της γραμμής 4 του μετρό Αθήνας, προσφέροντας έκπτωση κοντά στο 12%. Η οικονομική προσφορά ανήλθε στα 1,158 δισ. ευρώ  και έχει πλέον περισσότερες πιθανότητες να ανακηρυχθεί προσωρινός ανάδοχος για το μεγαλύτερο δημόσιο έργο των τελευταίων ετών, αν δεν υπάρξουν προσφυγές και άλλες εκπλήξεις. Υπενθυμίζεται πως η κοινοπραξία ΑΒΑΞ - Ghella - Alstom κατασκευάζει και την επέκταση της Γραμμής 3 του Μετρό προς τον Πειραιά, που αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2022.  Στο πρώτο εξάμηνο της φετινής χρονιάς ο όμιλος είχε έσοδα περίπου 260 εκατ. ευρώ, από 315 εκατ. ευρώ στο αντίστοιχο περυσινό διάστημα, με τα κέρδη μετά φόρων στα 10,5 εκατ. από 8,86 εκατ. ευρώ.

Διαγραμματικά, η μετοχή αρνήθηκε την υπέρβαση των 0,61 ευρώ, διορθώνοντας μέχρι την C1 στα 0,48 ευρώ και αντιδρώντας στη συνέχεια ανοδικά. Με ενδεχόμενη ανοδική διάσπαση των 0,61 ευρώ, επόμενος στόχος είναι η είσοδος και η πλήρωση του μεγάλου καθοδικού gap του Ιανουαρίου ( 0,64-0,725 ευρώ). Αρνητική εξέλιξη, θα επιφέρει η καθοδική διάσπαση των 0,4770 ευρώ, με στήριξη να παρέχει η γραμμή τάσης R10. Στο μεταξύ τους επίπεδο κινείται ο  εκθετικός κινητός μέσος όρος των 200 ημερών.


 

Αποποίηση ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, καμία διασφάλιση δε δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.