O Sam Altman το φθινόπωρο του 2025, όταν διέρρευσαν τα οικονομικά αποτελέσματα της OpenAI για το πρώτο μισό του έτους είχε σχολιάσει σε κλειστές συζητήσεις με επενδυτές και στελέχη πόσο «ανακουφιστικό» ήταν το ότι η εταιρεία παρέμενε ιδιωτική.
Γιατί ο Altman όμως είχε ενστερνιστεί αυτή την άποψη; Όταν το φθινόπωρο του 2025 έγινε γνωστό ότι η OpenAI είχε εκρηκτική άνοδο εσόδων μεν αλλά ταυτόχρονα «έκαιγε» δισεκατομμύρια σε R&D και υποδομές, ο Altman τόνισε ότι καμία δημόσια αγορά δεν θα είχε την υπομονή να δεχτεί τέτοια επίπεδα ζημιών για χάρη της μελλοντικής κυριαρχίας.
Επίσης ο Altman είχε δηλώσει ανοιχτά ότι η λήψη αποφάσεων για την ανάπτυξη της τεχνητής γενικής νοημοσύνης (AGI) απαιτεί «περίεργες» και εξαιρετικά ριψοκίνδυνες αποφάσεις, οι οποίες είναι σχεδόν αδύνατο να ληφθούν αν κάθε τρίμηνο πρέπει να «απολογείσαι» στη Wall Street για τα κέρδη ανά μετοχή.
Ο Άλτμαν είχε απόλυτο δίκιο, όμως η ανάγκη για ακόμη μεγαλύτερη χρηματοδότηση τον ανάγκασε τελικά να ξεκινήσει φέτος τις διαδικασίες για την IPO.
Η πρόσφατη όμως μεταβλητότητα στον κλάδο της τεχνολογίας και των ημιαγωγών έχει προκαλέσει νευρικότητα στη Wall Street, κάτι που δημιούργησε δεύτερες σκέψεις στη διοίκηση της OpenAI, με τους αναδόχους να επισημαίνουν ότι η πορεία των μετοχών της SpaceX μετά τη δική της αρχική δημόσια εγγραφή-ρεκόρ ίσως πρέπει να λειτουργήσει ως προειδοποίηση, καθώς επηρεάζει τη δυναμική των μεγάλων αναπτυσσόμενων εταιρειών.
Ως εκ τούτου, σύμφωνα με δημοσίευμα των New York Times, η OpenAI εξετάζει σοβαρά το ενδεχόμενο να αναβάλει την αρχική δημόσια προσφορά της για το 2027, επικαλούμενη ακριβώς την έντονη αστάθεια στις μετοχές τεχνολογίας και τις προειδοποιήσεις από τους τραπεζικούς της συμβούλους ότι το τρέχον κλίμα θα μπορούσε να μειώσει τον ενθουσιασμό των επενδυτών.
Στο σημείο αυτό αξίζει να αναφέρουμε μια σημαντική λεπτομέρεια. Η OpenAI συγκέντρωσε πρόσφατα το αστρονομικό ποσό των 122 δισ. δολαρίων σε έναν νέο γύρο χρηματοδότησης. Επομένως τη δεδομένη χρονική στιγμή δεν «καίγεται» για μετρητά και έτσι έχει την πολυτέλεια να περιμένει μια πιο ιδανική στιγμή εισόδου, δεδομένου ότι η χρηματοδότηση αυτή εκτόξευσε την αποτίμησή της στα 852 δισ. δολάρια, επιτρέποντάς της να καλύψει τις τεράστιες δαπάνες για υποδομές AI χωρίς την άμεση ανάγκη άντλησης κεφαλαίων από το χρηματιστήριο.
΄Άλλωστε η OpenAI πριν την είσοδο της στις δημόσιες αγορές θα πρέπει να εξορθολογήσει τις λειτουργίες της προκειμένου να μειώσει τις υψηλές λειτουργικές ζημίες. Ήδη η εταιρεία βρίσκεται σε συζητήσεις για την απόσχιση συγκεκριμένων τμημάτων της όπως η ρομποτική ή οι hardware συσκευές που καθυστερούν όμως μέχρι το 2027, ώστε η δομή της να είναι πιο ξεκάθαρη και ελκυστική για τους μελλοντικούς μετόχους.
Η αντίδραση της αγοράς
Η είδηση για την πιθανή αναβολή της IPO της OpenAI προκάλεσε ισχυρούς τριγμούς και κύμα ρευστοποιήσεων στη Wall Street, καθώς η αγορά βασιζόταν στο «αφήγημα της Τεχνητής Νοημοσύνης» για να συντηρήσει το πρόσφατο ράλι της.
Ο τεχνολογικός δείκτης Nasdaq και ο S&P 500 σημείωσαν αυτή την εβδομάδα απώλειες παρασύροντας το κλίμα διεθνώς και πυροδοτώντας εκ νέου τις ανησυχίες σχετικά με το αν οι αστρονομικές αποτιμήσεις των εταιρειών AI δικαιολογούνται από τα πραγματικά τους έσοδα.
Ο μεγάλος «χαμένος» της αναβολής της IPO της OpenAI ήταν η SoftBank Group. Η ιαπωνική εταιρεία δέχθηκε το ισχυρότερο πλήγμα, βλέποντας τη μετοχή της να κάνει βουτιά, καθώς έχει επενδύσει 65 δισ. δολάρια στην OpenAI και βασιζόταν σε μια γρήγορη είσοδο της στο χρηματιστήριο.
Στους χαμένους επίσης οι μετοχές εταιρειών που συνδέονται στενά με τα project της OpenAI, όπως η Oracle και η CoreWeave .
Αλλά και οι ηγέτες των τσιπ AI όπως η Nvidia είδαν τις μετοχές τους να υποχωρούν, καθώς η καθυστέρηση της IPO ερμηνεύεται ως ένδειξη ότι ο ρυθμός των δαπανών για data centers ίσως χρειαστεί να επιβραδυνθεί.
Πτώση είχαμε και στους κατασκευαστές μνημών. Παρά τα θετικά αποτελέσματα της Micron, η γενικότερη ανησυχία για το κόστος των υποδομών AI παρέσυρε μετοχές όπως της SanDisk και της SK Hynix, καθώς οι επενδυτές στάφηκαν σε εταιρείες με πανίσχυρους ισολογισμούς και υπαρκτή κερδοφορία όπως οι Microsoft, Alphabet, Amazon, κ.α, αφήνοντας στην άκρη τις υψηλής ανάπτυξης startups που «καίνε» γρήγορα μετρητά.
Στην ουσία η πιθανή απόφαση της OpenAI να μεταθέσει την IPO της για το 2027 φέρνει μια δομική και ιστορική αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο η Wall Street αξιολογεί τις εταιρείες Τεχνητής Νοημοσύνης. Η αλλαγή αυτή έγκειται στο γεγονός ότι η περίοδος των «υποσχέσεων» τελειώνει, και οι επενδυτές περνούν σε μια φάση αυστηρού οικονομικού ελέγχου. Εν ολίγοις, η έμφαση εφεξής αναμένεται να μετατοπιστεί από το αφήγημα στα πραγματικά κέρδη, με τους επενδυτές να επικεντρώνονται όχι μόνο στον ρυθμό ανάπτυξης των εσόδων αλλά στον ρυθμό ανάπτυξης των κερδών.
Μέσα από αυτή την οπτική γωνία είναι φυσικό η OpenAI να θέλει να αναβάλλει την IPO, καθώς για το 2026 αναμένει λειτουργικές ζημίες ύψους 14 δισ. δολαρίων. Αν ανακοινώσει αυτές τις ζημιές ως εισηγμένη εταιρεία, το ποιο πιθανό είναι κάθε τρίμηνο να έχουμε ένα μικρό «μακελειό» στα χρηματιστηριακά ταμπλό.
Επίσης η Wall Street εξετάζει πλέον αν οι τεράστιες κεφαλαιουχικές δαπάνες -Capex- για data centers και τσιπ μεταφράζονται σε πραγματικές πωλήσεις. Μόνο για το πρώτο τρίμηνο του έτους, η OpenAI «έκαψε» περίπου 3,7 δισ. δολάρια σε μετρητά, αντισταθμίζοντας εν μέρει το ποσό αυτό με έσοδα 5,7 δισ. δολάρια για το ίδιο διάστημα.
Τα συνολικά έσοδα της εταιρείας προσεγγίζουν ετησίως τα ~ 20 δισ. δολάρια., ωστόσο η ανάπτυξη μοντέλων Τεχνητής Νοημοσύνης απαιτεί τεράστιες επενδύσεις σε υποδομές cloud, τσιπ και ενέργεια, γεγονός που οδηγεί σε αρνητικές ταμειακές ροές και σημαντική εκροή μετρητών που εξισορροπείται μόνο μέσω διαρκών αντλήσεων κεφαλαίων.
Οι ταμειακές ροές της εταιρείας προβλέπεται να γίνουν θετικές γύρω στο 2030.
Θα αντέξουν οι επενδυτές 15 «σκληρές» ανακοινώσεις τριμηνιαίων αποτελεσμάτων;
Μήπως το βάρος των τριμηνιαίων αποτελεσμάτων σε συνδυασμό με το τεράστιο cash burn για τις υποδομές, είναι πολύ πιο διαχειρίσιμο όσο η εταιρεία παραμένει μακριά από το χρηματιστήριο;
Οι απαιτήσεις του Λευκού Οίκου
Ένας ακόμη προβληματισμός προκύπτει από τη χθεσινή παρέμβαση του Λευκού Οίκου.
Σύμφωνα με το CNN, Ο Λευκός Οίκος ζήτησε από την OpenAI να περιορίσει τη διάθεση του επερχόμενου μοντέλου GPT-5.6 σε έναν μικρό αριθμό συνεργατών που έχουν εγκριθεί από την κυβέρνηση, λόγω των ιδιαίτερα προηγμένων δυνατοτήτων του.
Το αίτημα διατυπώθηκε μετά την απόφαση της αμερικανικής κυβέρνησης να επιβάλει περιορισμούς εξαγωγών στην Anthropic, γεγονός που οδήγησε την εταιρεία AI στην απόσυρση των πιο προηγμένων μοντέλων της, Mythos και Fable.
Τα συγκεκριμένα μοντέλα προκάλεσαν ανησυχία τόσο στην Ουάσιγκτον όσο και στη Wall Street εξαιτίας των προηγμένων δυνατοτήτων τους στον τομέα της κυβερνοασφάλειας, οι οποίες θα μπορούσαν να δημιουργήσουν πρωτοφανείς κινδύνους για την ασφάλεια.
Η OpenAI θεωρεί το τελευταίο μοντέλο της OpenAI «ισοδύναμο» με το Mythos, εξ’ ου και η απαίτηση του Λευκού Οίκου.
Αν και η OpenAI συμφώνησε να περιορίσει την κυκλοφορία του συγκεκριμένου μοντέλου, σαφώς είναι εμφανές ότι είναι πλέον απαραίτητο να υπάρξει ένα πραγματικό ομοσπονδιακό κανονιστικό πλαίσιο για τα προηγμένα μοντέλα Τεχνητής Νοημοσύνης.
*Αποποίηση Ευθύνης: Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δε θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.
