Το πρόγραμμα «Η Ευρώπη κι Εμείς» παρουσίασε το ΔΙΚΤΥΟ για τη Μεταρρύθμιση

Το πρόγραμμα «Η Ευρώπη κι Εμείς» παρουσίασε το ΔΙΚΤΥΟ για τη Μεταρρύθμιση

Του Απόστολου Σκουμπούρη

Πού οφείλεται η συστολή των νέων μπροστά στο ευρωπαϊκό οικοδόμημα και στην Ενωμένη Ευρώπη; Γιατί – πρωτίστως οι νέοι – παρ'' ότι ανήκουν μέσα στους πιο πληροφορημένους πολίτες, συχνά εγκολπώνονται αντιευρωπαϊκές ιδέες και τάσεις απόσχισης σε έναν κόσμο που έχει γίνει ένα μεγάλο «χωριό», μέσω των ταξιδιών, του διαδικτύου και της ψηφιακής τεχνολογίας;

Γιατί οι νέοι «έκριναν» το αποτέλεσμα στη Μεγάλη Βρετανία και ψήφισαν Brexit;

Κινδυνεύουν οι Εθνικές γλώσσες από την «ισοπέδωση» του διαδικτύου; Μπορεί η ελληνική γλώσσα, που ήδη έχει αντέξει δεκάδες αιώνες να φοβάται ότι πλέον ενδέχεται να παραμεριστεί;

Σ'' αυτά και σε πολλά άλλα ερωτήματα προσπαθεί να απαντήσει το ΔΙΚΤΥΟ για τη Μεταρρύθμιση μέσω ενός μικρού σκέλους από ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα που εξασφάλισε – κατ'' αποκλειστικότητα – για την Ελλάδα και την Ευρώπη.

Για το λόγο αυτό, τη Δευτέρα το ΔΙΚΤΥΟ για την Μεταρρύθμιση στην Ελλάδα και την Ευρώπη παρουσίασε στους εκπροσώπους των ΜΜΕ τα αποτελέσματα έρευνας νέων, (16-25 ετών σε δείγμα 1.173) που διεξήχθη σε συνεργασία με το MAD TV, σχετικά με την καταγραφή των τάσεων και αντιλήψεων στην Ελλάδα, για τη ζωή τους εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Παράλληλα πραγματοποιήθηκε η παρουσίαση του προγράμματος IDEA που υλοποιεί το ΔΙΚΤΥΟ ενταγμένο στο Erasmus+ Jean Monnet, στην κατηγορία «σχέδια καινοτομίας», μαθαίνοντας για την Ε.Ε. με χρήση παιδαγωγικών εργαλείων/διδακτικού υλικού.

Ο στόχος του έργου IDEA είναι να αναδείξει και να εμπλουτίσει την έννοια της κοινής ρίζας των Ευρωπαίων και το αίσθημα του ανήκειν στην ευρωπαϊκή οικογένεια. Για το λόγο αυτό, ανακοινώθηκε και ένα καινοτόμο εκπαιδευτικό εργαλείο για μαθητές υπό μορφή παιχνιδιού. Αυτό το πρόγραμμα, θα είναι έτοιμο στα τέλη Σεπτεμβίου 2017. 

Για τη σημασία του προγράμματος και την συμβολή του στην ενίσχυση της ευρωπαϊκής συνείδησης των Ελλήνων και ιδιαίτερα των νεότερων γενεών έκανε λόγο ο αναπληρωτής επικεφαλής την Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα, κ. Άρης Περουλάκης, ο οποίος συντόνισε την συνέντευξη στα γραφεία της Αντιπροσωπίας της Ε.Ε. στην Αθήνα.

«Η έρευνα ανέδειξε όλα τα σημεία επάνω στα οποία πρέπει να εργαστούμε όλοι περισσότερο, ώστε να αντιληφθούν όλοι οι πολίτες και περισσότερο οι νέοι την αξία της ευρωπαϊκής ενοποίησης» τόνισε ο διευθυντής του ΔΙΚΤΥΟΥ Γιάννης Μαστρογεωργίου.

Κατόπιν έγινε αναλυτική παρουσίαση του προγράμματος, με τα πλήρη χρονοδιαγράμματα, αλλά και την αξιοποίηση του από τους θεσμούς της Ε.Ε.. Η παρουσίαση έγινε από την επιστημονική συνεργάτη του ΔΙΚΤΥΟΥ Δρ. Εύη Χατζηανδρέου που είναι και η συντονίστρια του έργου, ενώ για την αξία της γλώσσας στην διαμόρφωση της ευρωπαϊκής συνείδησης μίλησε η δημοσιογράφος Βίκυ Φλέσσα που υποστηρίζει τις επικοινωνιακές δράσεις του προγράμματος.

Εκ μέρους της επιστημονικής επιτροπής, ο ομότιμος Καθηγητής Γλωσσολογίας, κ. Χριστόφορος Χαραλαμπάκης, αναφέρθηκε στην βαθύτατη συμβολή της ελληνικής γλώσσας στο σύνολο σχεδόν των σύγχρονων ευρωπαϊκών και όχι μόνο γλωσσών.

Μεταξύ άλλων ο κ. Χαραλαμπάκης τόνισε ότι «η γλώσσα είναι η ταυτότητά μας. Γλώσσα και πολιτισμός είναι κοινές έννοιες. Ο πολιτισμός μας ειδικεύεται έως τώρα στην ανοχή της διαφορετικότητας. Ενώ αυτό που θα έπρεπε να κάνει είναι η κατανόηση της διαφορετικότητας».

Και συνέχισε ο κ. Χαραλαμπάκης: «Στόχος είναι να γνωστοποιήσουμε στους νέους ποιοι είμαστε, από που ερχόμαστε, ως Έλληνες, ποια είναι η Ε.Ε.». Και συμπλήρωσε ότι «εμείς, φταίμε που οι νέοι δεν ξέρουν ακριβώς τι σημαίνει Ευρώπη».

Επίσης συμπλήρωσε ότι «μοιραία οι γλώσσες εξελίσσονται και βεβαίως και η ελληνική. Η πραγματικότητα μας οδηγεί, αυτή επιβάλει τις καινούριες λέξεις που διεθνώς καθιερώνονται. Ο νέος πολίτης έχει πολλαπλές ταυτότητες, χωρίς να χάνει την καταγωγή του και την... ελληνικότητά του».

Από την πλευρά της, η επικεφαλής του ΔΙΚΤΥΟΥ για τη Μεταρρύθμιση και πρώην υπουργός Παιδείας κα Άννα Διαμαντοπούλου στην παρέμβασή της επισήμανε ότι «η ελληνική γλώσσα έχει τόσο βαθιές ρίζες στην επιστήμη, στην ιατρική και αλλού, οπότε ίσως οι φόβοι περί... αφανισμού ή παραμερισμού είναι υπερβολικοί.

Η έρευνα του MAD για το πως βλέπουν την Ευρώπη οι νέοι

Η έρευνα έγινε στο κοινό του MAD TV για συγκεκριμένους λόγους και κυρίως λόγω ηλικίας, μέσω εννέα ερωτήσεων. Πραγματοποιήθηκε μεταξύ 22 Φεβρουαρίου και 31 Μαρτίου 2017. Συμμετείχαν 1.173 νέοι, 536 άνδρες, 637 γυναίκες, 16-25 ετών μ.ο. 19,38 ±2,58 ετών, από όλη την Ελλάδα.

Στην ερώτηση «μπορείς να σκεφτείς τρία σημαντικά επιτεύγματα της Ε.Ε. Το «όχι» επικράτησε σε ποσοστό 77%! Στην ερώτηση αν «η συμμετοχή της Ελλάδας στην Ε.Ε. βελτιώνει την καθημερινότητά σου» το «όχι» έλαβε 37%, ήτοι τέσσερις στους δέκα νέους απάντησε «όχι»!

Επίσης, το 24%, ήτοι ένας στους τέσσερις νέους αυτής της γενιάς δεν μπορεί να κατονομάσει έως τρία θετικά επιτεύγματα της Ε.Ε!

Θετικά ευρήματα

Στα θετικά ευρήματα της έρευνας είναι ότι το 86% απάντησε ότι δίνει «πολύ μεγάλη σημασία» στο «να είμαι ελεύθερος να ταξιδεύω, να ζω, να σπουδάσω και να εργάζομαι στην Ε.Ε.».

Το 72% έκρινε θετικό το να «έχουμε ένα κοινό ισχυρό νόμισμα που κάνει τις συναλλαγές μας πιο εύκολες».

Το 83% συμφώνησε για το πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος της Ε.Ε. «στην προάσπιση των θεμελιωδών δικαιωμάτων ανεξαρτήτως φύλου, φυλής, θρησκείας, αναπηρίας ή ηλικίας».

Συμπεράσματα διαδικτυακής έρευνας IDEA

1) Η αποτύπωση της έρευνας δίνει την αίσθηση ότι οι νέοι ναι μεν γνωρίζουν κάποια πράγματα για την Ε.Ε. σε γενικές γραμμές, αλλά η γνώση αυτή δεν είναι σε βάθος και δεν είναι αποτέλεσμα αυτόνομης προσπάθειας κατάκτησης της γνώσης, αλλά προέρχεται ως αντανάκλαση όσων λαμβάνουν από την επικαιρότητα και τον άμεσο περίγυρό τους. 

2) Οι απαντήσεις των νέων εμφανίζονται σχετικά ακατέργαστες και επιδερμικές. Δεν γνωρίζουν σε βάθος την ουσία της ευρωπαϊκής ιδέας και τη σημασία της ευρωπαϊκής ταυτότητας και η γνώση αυτή δεν είναι συνειδητοποιημένη, αλλά εξ'' αντανακλάσεως.

Δείτε την Περιγραφή της Έρευνας και των αποτελεσμάτων στην σελίδα του προγράμματος εδώ.

 

http://www.idea4europe.eu/site/index.php/en/news/press/greek/91-2017-06-25-15-51-10