Η μετοχή της Novo Nordisk έχει υποχωρήσει πάνω από 50%, ενώ ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας απομακρύνθηκε. Παρ’ όλα αυτά, ο μετασχηματισμός της αγοράς που δρομολόγησε ο δανικός φαρμακευτικός κολοσσός βρίσκεται ακόμη στην αρχή.
Η Novo Nordisk είναι ο κατασκευαστής του Ozempic, του πλέον αναγνωρίσιμου φαρμάκου της κατηγορίας GLP-1. Μέχρι πρόσφατα, η δανική φαρμακευτική εταιρεία κυριαρχούσε στις νέες συνταγογραφήσεις, καθιστώντας το όνομά της σχεδόν συνώνυμο με μια ταχέως αναπτυσσόμενη αγορά φαρμάκων απώλειας βάρους, η οποία αναμένεται να φτάσει τα 139 δισ. δολάρια έως το 2030.
Ωστόσο, η πορεία της επιδεινώθηκε μετά την κορύφωση της μετοχής της το περασμένο καλοκαίρι. Η εταιρεία δεν κατάφερε να ανταποκριθεί στην εκρηκτική ζήτηση, χάνοντας έδαφος τόσο από την ανταγωνίστριά της Eli Lilly, όσο και από μικρότερες εταιρείες που παρασκευάζουν σύνθετες εκδοχές φαρμάκων για την παχυσαρκία.
Παράλληλα, η παραγωγή φαρμάκων νέας γενιάς για την απώλεια βάρους παραμένει πίσω από τις προσδοκίες. Μετά τη μεγάλη πτώση της μετοχής εντός ενός έτους, ο διευθύνων σύμβουλος Lars Fruergaard Jorgensen παραιτήθηκε στις αρχές του Μαΐου.
Πώς όμως η εταιρεία που συνέβαλε καθοριστικά στη διαμόρφωση της αγοράς αυτής βρίσκεται πλέον να κυνηγά την Eli Lilly;
Ο ανταγωνισμός με το Zepbound
Σύμφωνα με αναλυτές, η επιτυχία του Zepbound, ανταγωνιστικού φαρμάκου της Eli Lilly, είναι μόνο μία πτυχή των δυσκολιών που αντιμετωπίζει η Novo Nordisk. Ο μετασχηματισμός της αγοράς βρίσκεται ακόμη στην αρχή.
Η Novo Nordisk παρουσίασε για πρώτη φορά το ενέσιμο Ozempic για τον διαβήτη και το 2021 με το Wegovy για την παχυσαρκία. Την ίδια περίοδο, η Eli Lilly παρουσίασε ένα ενέσιμο φάρμακο, κυκλοφορώντας το ως Mounjaro (2022) για τον διαβήτη και ως Zepbound (2023) για την απώλεια βάρους.
«Η κυκλοφορία του Wegovy ήταν ίσως το πρώτο σοβαρό πρόβλημα για τη Novo Nordisk, καθώς δεν μπορούσε να ανταποκριθεί στη ζήτηση», σχολιάζει ο Έβαν Σίγκερμαν, διευθύνων σύμβουλος και ανώτερος αναλυτής της BMO Capital Markets. «Η εταιρεία δεν είχε πλήρη εικόνα του μεγέθους της ζήτησης για φάρμακα κατά της παχυσαρκίας», πρόσθεσε.
Καθώς η Eli Lilly ενίσχυε την παραγωγή της μέσα στο 2024, η Novo έδειχνε να μένει πίσω. Οι ελλείψεις στο Wegovy άνοιξαν τον δρόμο όχι μόνο στο Zepbound, αλλά και σε γενόσημα ή συνταγογραφούμενες παραλλαγές από εταιρείες όπως οι Hims & Hers, Noom και Ro, υπό προσωρινή έγκριση του FDA. Ωστόσο, αυτές οι εταιρείες τηλεϊατρικής δεν δημιούργησαν νέα αγορά – απλώς κάλυψαν κενά προσφοράς.
«Η Novo εστιάζει υπερβολικά στη "σύνθετη σεμαγλουτίδη", όμως το πρόβλημα είναι κυρίως οι ελλείψεις που προκάλεσαν μια διαρκή μετατόπιση της αγοράς», επισημαίνει ο Σίγκερμαν. Επιπλέον, μελέτες δείχνουν ότι οι ασθενείς που λαμβάνουν Zepbound χάνουν περισσότερο βάρος απ’ όσους λαμβάνουν Wegovy.
Η Eli Lilly επίσης φάνηκε πιο επιθετική στην τιμολόγηση. Από τον Αύγουστο ξεκίνησε να διαθέτει το Zepbound απευθείας σε καταναλωτές με έκπτωση, στοχεύοντας ανασφάλιστους ή υποασφαλισμένους ασθενείς. Η Novo Nordisk ακολούθησε έξι μήνες αργότερα με δική της καμπάνια.
Την πρώτη εβδομάδα του Μαρτίου, οι νέες συνταγογραφήσεις του Zepbound στις ΗΠΑ ξεπέρασαν εκείνες του Wegovy, σύμφωνα με το Reuters και την IQVIA.
Προβληματισμοί στην παραγωγή και στην έρευνα
Η υπεροχή της Lilly δεν περιορίζεται μόνο στις συνταγές. Προβληματισμοί εγείρονται και για τον ερευνητικό και παραγωγικό βραχίονα της Novo Nordisk.
Τον Δεκέμβριο, η εταιρεία ανακοίνωσε τα πρώτα αποτελέσματα από δοκιμή τελικού σταδίου του CagriSema, ενός νέου φαρμάκου. Αν και η θεραπεία παρουσίασε μείωση βάρους 22,7%, υπολειπόταν της πρόβλεψης για 25%. Τα αποτελέσματα των επόμενων δοκιμών, που δημοσιοποιήθηκαν τον Μάρτιο, απογοήτευσαν περαιτέρω τους επενδυτές.
«Τα αποτελέσματα δεν ήταν απογοητευτικά ως προς τα συνολικά κέρδη», σημειώνει η Κάρεν Άντερσεν, διευθύντρια έρευνας στον τομέα υγείας της Morningstar. «Ήταν όμως σαφώς κάτω των προσδοκιών, καθώς η αγορά περίμενε ότι η Novo θα ξεπερνούσε τη Lilly».
Αντίθετα, οι επιδόσεις του CagriSema προσομοίαζαν με εκείνες των ήδη υπαρχόντων φαρμάκων GLP-1. Έκτοτε, η Novo φαίνεται να προσπαθεί να καλύψει το χαμένο έδαφος, επενδύοντας σε σκευάσματα υψηλότερης αποτελεσματικότητας.
Σύμφωνα με ανακοίνωση της Eli Lilly τον Απρίλιο, παρουσίασε στατιστικά σημαντική αποτελεσματικότητα σε δοκιμή Φάσης 3 για τον διαβήτη. Τα αποτελέσματα της αντίστοιχης δοκιμής για την παχυσαρκία αναμένονται εντός του τρίτου τριμήνου.
Ένα καθημερινό χάπι θα μπορούσε να προσφέρει τεράστιο πλεονέκτημα, αυξάνοντας την προσβασιμότητα των φαρμάκων GLP-1 για ασθενείς που αποφεύγουν τις ενέσεις. Παράλληλα, θα μπορούσε να παρασκευάζεται ταχύτερα και φθηνότερα.
Η μετοχή της Novo έχει υποχωρήσει πάνω από 50% από την κορυφή της στα 146 δολάρια τον Ιούνιο του 2024. Από την αρχή του 2025, η πτώση φτάνει το 21%, με την τιμή να κινείται γύρω από τα 69 δολάρια. Αντίθετα, η μετοχή της Eli Lilly έχει υποχωρήσει μόλις κατά 6%, παρά τις συνολικές πιέσεις στην αγορά.