Η διαμόρφωση μιας νέας, βελτιωμένης συναλλακτικής εμπειρίας τόσο για τους εμπόρους όσο και για τους καταναλωτές, οι άμεσες πληρωμές, η χρήση του κώδικα QR αλλά και η υιοθέτηση του ψηφιακού ευρώ ήταν τα βασικά θέματα, στα οποία επικεντρώθηκαν οι εκπρόσωποι των «big four» των acquirers σε συζήτηση που έγινε στο πλαίσιο κλαδικού συνεδρίου. Μάλιστα οι ίδιοι ανέφεραν ότι δεν τίθεται θέμα αύξησης του κόστους των προμηθειών, καθώς όλες οι τεχνολογικές αλλαγές που συντελούνται δεν απαιτούν επιπλέον κόστη.
Ι.Κιτιξής (Worldline): Ταχύτητα, ασφάλεια και ευελιξία τα ζητούμενα
Ο CEO της Wordline Greece κ. Ιωάννης Κιτιξής αναφέρθηκε στη βελτίωση σημαντικών παραμέτρων των ηλεκτρονικών πληρωμών. «Δημιουργούμε έναν νέο πυλώνα στις πληρωμές ο οποίος αναλαμβάνει ρόλο επιταχυντή», ανέφερε χαρακτηριστικά. «Οι αλλαγές που θα συμβούν», πρόσθεσε, «δεν είναι τόσο στην τεχνολογία, ή τις υποδομές, και επί του παρόντος όχι τόσο πολύ στο μερίδιο της αγοράς, όσο στην συνολική εμπειρία πελάτη, στην ταχύτητα, την ασφάλεια, την ευκολία και την ευελιξία». Με την τοποθέτηση αυτή συμφώνησαν και οι εκπρόσωποι της Nexi, του NBG Pay και της Euronet που συμμετείχαν στο πάνελ.
Ελένη Αργυροπούλου (Nexi): Υποστήριξη και άμεση απόκριση
Η Ελλάδα δεν υστερεί ως προς την ψηφιοποίηση της οικονομίας. Παρέχουμε λύσεις τεχνολογικά απλές και αποδεκτές από όλους, οι οποίες θα φέρουν εμπιστοσύνη στο σύστημα. Έχουμε ήδη τα APIS, το IRIS, το account-to-account και οι λύσεις που προτείνουμε είναι plug n play. Κρατάμε τις νέες τεχνολογίες χρηστικά κοντά στην εμπειρία που βιώνει σήμερα ο πελάτης, χωρίς πολύπλοκες αλλαγές, δυσκολία στην εγκατάσταση και ιδιαίτερες απαιτήσεις στην τεχνολογική υποστήριξη.
Την ανάγκη ωστόσο 24/7 παροχής υποστήριξης και της άμεσης απόκρισης στις ανάγκες των εμπόρων και των χρηστών επεσήμανε η Ελένη Αργυροπούλου (Nexi) για την επίτευξη εμπιστοσύνης και την ευκολότερη προσαρμογή στη χρήση τους.
Σπ. Αρμενιάκος (Euronet): Αναγκαίο να δημιουργηθούν συνέργειες
Από την πλευρά του ο κ. Σπύρος Αρμενιάκος (Euronet) αναφέρθηκε στις συνέργειες που προκύπτουν καθώς σήμερα έχουμε μεγάλο όγκο συναλλαγών στην ελληνική αγορά, με περί το ένα εκατομύριο σημεία αποδοχής καρτών, 10 εκατομμύρια Έλληνες καταναλωτές, συν 30-36 εκατομμύρια επισκεπτόμενους και τουρίστες, 30.000 eshops εκ των οποίων ήδη τα 7.000 εκτελούν συναλλαγές και με Iris, αλλά και στην ανάγκη οι πιστώσεις να γίνονται Real Time.
Χρ. Χατζόπουλος (NBG Pay): Η στρατηγική καθορίζεται από την ίδια την αγορά
Στην ερώτηση τι στρατηγική πρέπει να αναλάβουν οι εταιρείες για να ανταποκριθούν άμεσα στις ανάγκες που προκύπτουν και στις απαιτήσεις της νομοθεσίας, ο κ. Χριστόφορος Χατζόπουλος (NBG Pay) δήλωσε ότι η στρατηγική δεν καθορίζεται από τις εταιρείες αλλά από την ίδια την αγορά, δεσμευόμενος επίσης ότι « στην προθεσμία που μας έχει δοθεί από την κυβέρνηση, εμείς θα είμαστε έτοιμοι».
Συνεργατικότητα και διαλειτουργικότητα είναι οι δύο άξονες στους οποίους πρέπει να κινηθεί ο κλάδος, κάτι το οποίο απαιτεί τη συμμετοχή των ίδιων των acquirers, του οικοσυστήματος των συνεργαζόμενων τραπεζών, των εμπόρων και των καταναλωτών που καλούνται να προσαρμοστούν στη νέα πραγματικότητα και κυρίως του θεσμικού παράγοντα.
Από τη συζήτηση δεν έλειψαν οι αναφορές σχετικά με τη διαμόρφωση του κόστους των προμηθειών με τους συνομιλητές να συμφωνούν ότι αυτό δεν θα ανέβει γιατί δεν απαιτείται νέα τεχνολογία, χρησιμοποιούνται οι ίδιες υποδομές και αξιοποιείται το υφιστάμενο περιβάλλον διασύνδεσης με τα τερματικά νέας γενιάς τα οποία ήδη έχουν διατεθεί και χρησιμοποιούνται στην αγορά, οπότε ελαχιστοποιούνται οι αλλαγές που θα απαιτούσαν αύξηση κόστους.
Υπάρχει επίσης reporting, υπάρχει διαφάνεια, εξασφαλίζεται μεγαλύτερη ταχύτητα η οποία θα φέρει περισσότερη εμπιστοσύνη και ευρύτερη αποδοχή, οπότε αναμένεται ευρεία επέκταση των instant πληρωμών στην Ελλάδα.
QR και ψηφιακό ευρώ
Πώς οραματίζονται την εξέλιξη του κλάδου στα επόμενα 3 με 5 χρόνια; «Πριν από λίγα χρόνια κανείς δεν μπορούσε να προδικάσει την ταχύτητα με την οποία θα υιοθετούνταν οι ψηφιακές πληρωμές, χάρη στην καταλυτική δράση του covid» σημείωσε ο κ. Κιτιξής προβλέποντας ότι αν όχι σε τόσο λίγα χρόνια, σε λίγα περισσότερα τα QR payments θα ενσωματωθούν πλήρως στην καθημερινότητα των καταναλωτών, θα δούμε νέες τεχνολογίες, ενώ το μεγάλο στοίχημα παραμένει το ψηφιακό ευρώ.
«Ο όμιλος Worldline από την πρώτη μέρα βρίσκεται σε συζητήσεις για το νέο ευρωπαϊκό ψηφιακό νόμισμα που θα οδηγήσει την Ευρώπη στην επόμενη μέρα. Ως τότε οι νέες άμεσες πληρωμές αναμένεται να πάρουν κάποιο μερίδιο από τις συναλλαγές με μετρητά, ίσως κάποιο μικρότερο από τον καρτικό κόσμο, δύσκολα θα αντικαταστήσουν τις συναλλαγές με κάρτες, αλλά σύντομα θα έρθει μία οικονομία με πολλές ευέλικτες και ασφαλείς επιλογές για τον καταναλωτή» κατέληξε ο κ. Κιτιξής, με την κ. Αργυροπούλου να εκτιμά ότι «στα επόμενα χρόνια τα διάφορα μέσα πληρωμών θα συγκλίνουν, η κάρτα θα πρέπει να γίνει πιο άμεση και τα υπόλοιπα μέσα να αποκτήσουν χαρακτηριστικά αυτονομίας κάρτας», και με τον κ. Αρμενιάκο να επισημαίνει ότι η νεοσύσταση Ελληνική Ένωση Acquirers θα είναι παρούσα στις εξελίξεις και στις συζητήσεις για το αύριο των ψηφιακών πληρωμών και της ψηφιοποίησης της οικονομίας.