Γ. Βαρδινογιάννης: Το «βλέμμα» στο στενό του Ορμούζ, οι εκτιμήσεις για το πετρέλαιο και οι επενδύσεις

Γ. Βαρδινογιάννης: Το «βλέμμα» στο στενό του Ορμούζ, οι εκτιμήσεις για το πετρέλαιο και οι επενδύσεις

Στο πλαίσιο της Ετήσιας Γενικής Συνέλευσης της Motor Oil, ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος Γιάννης Βαρδινογιάννης επεσήμανε ότι αν γενικευθεί η σύρραξη Ισραήλ – Ιράν, θα εκτροχιαστεί η κατάσταση και θα είναι όλα πολύ διαφορετικά. 

Ο λόγος είναι ότι σε περίπτωση επέκτασης του πολέμου υπάρχει ο κίνδυνος να κλείσει το στενό του Ορμούζ, που σημαίνει ότι θα ακολουθήσουν τα τάνκερ άλλες διόδους, με αποτέλεσμα να είναι μεγαλύτερος ο χρόνος παράδοσης του πετρελαίου και ως εκ τούτου άνοδος στην τιμή του. 

Σε αυτό το πλαίσιο ο κ. Βαρδινογιάννης πρόσθεσε ότι η πρόβλεψη για τις τιμές του πετρελαίου αυτή την περίοδο είναι δύσκολη. Συγκεκριμένα ανέφερε: «Αν δεν μεγαλώσει το θέμα που υπάρχει αυτήν τη στιγμή και δεν επεκταθεί εκτός Ιράν και Ισραήλ, θα επανέλθει στα φυσιολογικά επίπεδα. Υπάρχει και η πιθανότητα να εκτροχιασθεί, σε αυτήν την περίπτωση θα αλλάξουν πάρα πολλά πράγματα. Δεν μιλάμε για μια επίθεση στα στενά του Ορμούζ, θα είναι όλα πολύ διαφορετικά. Το βασικό ζήτημα που θα έχουμε όλοι να αντιμετωπίσουμε θα είναι η ασφάλεια εφοδιασμού. Το παρακολουθούμε και προς το παρόν δεν ανησυχούμε». 

Η τιμή της μετοχής 

Σε ερώτηση, γιατί έπεσε η μετοχή ο κ. Βαρδινογιάννης εξήγησε: «Η πτώση της μετοχής που έφυγε από τα 28 ευρώ και πήγε στα 19 έγινε από γεγονότα που δεν ευθυνόμαστε εμείς. Πέρσι τέτοιο καιρό είχαμε την έκτακτη φορολογία που επηρέασε σημαντικά την μετοχή, ενώ και το γεγονός στο διυλιστήριο άσκησε επιπλέον πίεση, παρόλα αυτά η μετοχή επανήλθε γρήγορα. Εμείς ποτέ δεν θα αγοράσουμε τις μετοχές μας, το ξεκαθαρίζω για να το ξέρουν όλοι. Δεν είμαστε αλεξίπτωτο, στηρίζουμε την μετοχή μας με πράξεις, με επενδύσεις και μια διαχρονική πορεία, που έχει δείξει ότι η μετοχή κρατάει σε πολύ δύσκολες συνθήκες». 

Η ανάπτυξη στα πρατήρια καυσίμων 

Αναφορά έκανε ο Πρόεδρος της Motor Oil και στο νέο concept που ξεκίνησε στα πρατήρια καυσίμων. «Ενισχύουμε τα πρατήρια βενζίνης για περεταίρω κερδοφορία τους. Αγοράσαμε μία αλυσίδα μικρής λιανικής για να φέρουμε τα πρατήρια μας στα διεθνή πρότυπα, καθώς στην Ελλάδα είμαστε πίσω σε σχέση με το εξωτερικό. Είναι πολύ συγκεκριμένο πλάνο γιατί βλέπουμε ότι υπάρχει περιθώριο κέρδους», είπε ο κ. Βαρδινογιάννης που πρόσθεσε για το ευρύτερο πλάνο επενδύσεων: «Δεν είμαστε προσηλωμένοι μόνο στην πράσινη ενέργεια, που είναι ένας σημαντικός πυλώνας, αλλά υπάρχουν και άλλοι τομείς στον παραδοσιακό χώρο ενέργειας στους οποίους συνεχίζουμε τις επενδύσεις».

Τα επιτεύγματα του 2024 

Ο Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου, Πέτρος Τζαννετάκης αναφέρθηκε στις σύγχρονες εξελίξεις του ενεργειακού κλάδου και στα επιτεύγματα της Motor Oil κατά τη διάρκεια του 2024. 

«Οι Οικονομίες και οι Κεφαλαιαγορές εισέρχονται σε φάση επανατοποθέτησης, όπου η γεωπολιτική ρευστότητα και η άνοδος των εθνικών στρατηγικών συμφερόντων επηρεάζουν τις επενδυτικές ροές, αλλά και τις γενικότερες συμπεριφορές των εταιρειών. Οι εταιρείες καλούνται να προσαρμοστούν γρήγορα σε ένα περιβάλλον με λιγότερη προβλεψιμότητα, αλλά ίσως και με μεγαλύτερες δυνατότητες ανάληψης πρωτοβουλίας. Η μερική απορρύθμιση σε αγορές, όπως οι ΗΠΑ, με τη μείωση των κανονιστικών φραγμών στον ενεργειακό κλάδο, δημιουργεί νέο έδαφος για επενδύσεις σε υποδομές, όπως τα διυλιστήρια,  αλλά και στους γενικότερους κλάδους της ενέργειας στους οποίους δραστηριοποιείται ο Όμιλος και στους οποίους έχει επεκταθεί τα τελευταία χρόνια. Σε αυτό το περιβάλλον, η συνέπεια στη στρατηγική, η σωστή κεφαλαιακή διάρθρωση, αλλά και η ευελιξία μαζί με την έγκαιρη αναγνώριση και τη γρήγορη αντίδραση στις νέες διαμορφωμένες μακροοικονομικές τάσεις καθίστανται κρίσιμοι παράγοντες μακροχρόνιας επιβίωσης και απόδοσης. Οι δυνατότητες χρηματοδότησης των εισηγμένων εταιρειών έχουν αυξητικές τάσεις. Η Motor Oil, ως εισηγμένη με υψηλή κεφαλαιοποίηση και θεσμική αξιοπιστία, λειτουργεί με ευελιξία στην άντληση κεφαλαίων για στρατηγικές επενδύσεις», είπε ο κ. Τζαννετάκης.

Υπογράμμισε δε, ότι κλάδοι υψηλής στρατηγικής σημασίας για τη χώρα μας, αλλά και για την περιοχή μας, όπως η αποθήκευση ενέργειας, τα αιολικά πάρκα και η διαχείριση απορριμμάτων αποτελούν τομείς στους οποίους έχουν εισέλθει και αναπτύσσονται τα τελευταία χρόνια. 

«Η έγκριση χρηματοδότησης 112 εκατ. ευρώ μέσω RRF για έργα πράσινου υδρογόνου στην Ελλάδα αποτελεί ένα παράδειγμα. Ήδη, η Motor Oil ανέπτυξε το πρώτο πρατήριο υδρογόνου της AVIN στην Ελλάδα. Η στρατηγική του Ομίλου επικεντρώνεται σε 3 κρίσιμους τομείς: Καύσιμα, Ηλεκτρική Ενέργεια και Κυκλική Οικονομία. Η Motor Oil, με πάνω από 24 χρόνια παρουσίας στο χρηματιστήριο, έχει αποδείξει τη σταθερότητα και την ανάπτυξή της, με συνολικά κέρδη προ φόρων (€6.3 δισ.), κέρδη μετά από φόρους (4.2 δισ. ευρώ) και καταβληθέντα μερίσματα ύψους 2.2 δισ. ευρώ από το 2001 έως το 2024.

Στη διάρκεια αυτών των ετών, η εταιρεία προσέφερε μέσο ετήσιο μέρισμα 6.2% και συνολικό μέρισμα 19.73 ευρώ ανά μετοχή. Παράλληλα οι επενδύσεις κεφαλαίου ανήλθαν σε 2.5 δισ. ευρώ, ενώ οι διάφορες επενδύσεις σε θυγατρικές και συμμετοχές αθροίζουν σε 1.3 δισ. ευρώ ενισχύοντας τις υποδομές και την ανάπτυξη των στρατηγικών μας τομέων. H Motor Oil έχει μάθει να λειτουργεί μέσα σε συνθήκες αβεβαιότητας. Αναγνωρίζει τις ευκαιρίες – όταν άλλες εταιρείες βλέπουν μόνο ρίσκο. Επενδύει – ακόμα και όταν οι αγορές δείχνουν «διστακτικές» - γιατί παραμένει συνεπής στο όραμα και την στρατηγική της», τόνισε ο κ. Τζαννετάκης που κατέληξε για το 2024 λέγοντας ότι Η χρονιά που πέρασε χαράκτηκε από την απώλεια του Βαρδή Ι. Βαρδινογιάννη. Ο ιδρυτής, δημιουργός και ηγέτης που οδηγούσε τον Όμιλο όλα αυτά τα χρόνια, έφυγε.  Χρειάστηκε στρατηγική, αποφασιστικότητα, ψυχραιμία και σοφία για να φτάσουμε ως εδώ. Από την εξέλιξη αυτής της διαδρομής αναδείχθηκε, σε εταιρικό και ανθρώπινο επίπεδο, ότι η αξία δημιουργείται σε βάθος χρόνου, ενώ ταυτόχρονα πρέπει να κοιτάμε μπροστά».

Σε ερωτήσεις των δημοσιογράφων μετά το πέρας της γενικής συνέλευσης ο κ. Τζαννετάκης τόνισε ότι ο μεγαλύτερος κίνδυνος της σύρραξης μεταξύ Ιράν – Ισραήλ είναι η αστάθεια. Σε ερώτηση του Liberal για το αν έχουν κάνει εκτιμήσεις κινδύνου σε περίπτωση που κλείσουν τα στενά Ορμούζ ο κ. Τζαννετάκης δήλωσε: «Όχι, αλλά όπως τότε με τους Χούθι θα δούμε το ενδεχόμενο αλλαγής δρομολογίων. Ακόμη δεν έχει αλλάξει κάτι. Να ελπίζουμε να μην κλείσουν τα στενά του Ορμούζ».