Το «Ελευθέριος Βενιζέλος» είναι ένα μοχλός ανάπτυξης, ένας φορέας συνδεσιμότητας και ένας σταθερός εταίρος στην οικονομική ανάκαμψη και εξέλιξη της χώρας. Με σταθερή προσήλωση στην ποιότητα, την καινοτομία και τη βιωσιμότητα, συνεχίζει να αποτελεί σημείο αναφοράς, όχι μόνο για τις αερομεταφορές, αλλά για ολόκληρη την ελληνική οικονομία.
Μάλιστα, η επικαιροποιημένη μελέτη του ΙΟΒΕ για τη συμβολή του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών στην ελληνική οικονομία αναδεικνύει με απόλυτη σαφήνεια τη βαρύτητα του ΔΑΑ στην εθνική οικονομία. Συγκεκριμένα, η συνολική οικονομική του επίδραση εκτιμάται στα 8,6 δισεκατομμύρια ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο 3,8% του ελληνικού ΑΕΠ. Παράλληλα, ο αερολιμένας στηρίζει άμεσα και έμμεσα περισσότερες από 214.000 θέσεις εργασίας, δηλαδή το 4,2% του συνολικού εργατικού δυναμικού της χώρας.
Επένδυση στην Αττική και τόνωση για τα Μεσόγεια
Η συμβολή του ΔΑΑ δεν περιορίζεται σε εθνικό επίπεδο. Μόνο στην Περιφέρεια Αττικής, η οικονομική του δραστηριότητα προσθέτει 2,8 δισεκατομμύρια ευρώ στην περιφερειακή οικονομία, αντιστοιχώντας στο 2,7% του τοπικού ΑΕΠ. Η περιοχή των Μεσογείων, όπου βρίσκεται το αεροδρόμιο, ωφελείται άμεσα, καθώς το 2023 εκτιμάται ότι περίπου 7.600 θέσεις εργασίας στην περιοχή συνδέονταν με τη λειτουργία του ΔΑΑ, με το 25% των άμεσα απασχολούμενων να είναι κάτοικοι των Μεσογείων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι παρά τα τεράστια πλήγματα της πανδημίας, το αεροδρόμιο της Αθήνας επέδειξε αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα. Από το 2019 έως το 2024 σημείωσε τη μεγαλύτερη αύξηση επιβατικής κίνησης μεταξύ των 25 μεγαλύτερων αεροδρομίων της Ευρώπης. Αυτό το επίτευγμα αποδίδεται σε ένα ευέλικτο επιχειρηματικό μοντέλο και σε μια στρατηγική που εστιάζει στην εξωστρέφεια, τη συνεργασία με αεροπορικές εταιρείες και την προώθηση της Ελλάδας ως κορυφαίου προορισμού.
Ένα δυναμικό οικοσύστημα 400 επιχειρήσεων
Ο ΔΑΑ δεν είναι απλώς μια υποδομή, αλλά αποτελεί μια ζωντανή οικονομική κοινότητα. Περίπου 400 εταιρείες δραστηριοποιούνται στο αεροδρόμιο, απασχολώντας πάνω από 18.900 εργαζόμενους. Από αεροπορικές εταιρείες και παρόχους υπηρεσιών επίγειας εξυπηρέτησης, μέχρι καταστήματα, εστιατόρια, τεχνικά συνεργεία και δημόσιες υπηρεσίες. Το οικοσύστημα του ΔΑΑ συμβάλλει στην απασχόληση, την καινοτομία και την καθημερινή λειτουργία της αλυσίδας αερομεταφορών.
Ευρωπαϊκή διασυνδεσιμότητα
Η ετήσια Έκθεση του ACI EUROPE για την ευρωπαϊκή διασυνδεσιμότητα αποκάλυψε ότι παρά την αύξηση το 2025 κατά 7% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, εξακολουθεί να είναι κατά 9% χαμηλότερη στην Ευρώπη σε σχέση με τα προ πανδημίας επίπεδα (2019).
Αυτό κατά το ACI EUROPE έρχεται σε έντονη αντίθεση με τον όγκο επιβατών, ο οποίος επανήλθε πλήρως το 2024 και συνεχίζει να αυξάνεται το 2025, γεγονός που υποδεικνύει ότι καταναλωτές και κοινότητες έχουν πρόσβαση σε λιγότερες επιλογές.
Ωστόσο, η κορυφαία κατάταξη στις κατηγορίες τους, τόσο της Ελλάδας όσο και του αεροδρομίου της Αθήνας, καταδεικνύει την εντυπωσιακή ανάκαμψη και ανάπτυξη τόσο των τουριστικών μεγεθών όσο και της αεροπορικής δραστηριότητας στη χώρα μας και στην αγορά της Αθήνας. Συγκεκριμένα, ο ΔΑΑ κατέγραψε τις υψηλότερες επιδόσεις (+35% vs. 2019, +10% vs. 2024) μεταξύ των 31 κρατών μελών της ΕΕ (EU+) και έτσι η Ελλάδα κατατάσσεται στην πρώτη θέση της ευρωπαϊκής διασυνδεσιμότητας στο σύνολό της (άμεση και έμμεση).
Παράλληλα, επιτυγχάνοντας σημαντικό άλμα ανάπτυξης μετά την πανδημική περίοδο, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (+33% vs. 2019, +13% vs. 2024) ξεπέρασε τις επιδόσεις των περισσότερων ευρωπαϊκών αεροδρομίων (Mega Airports – κίνηση 25-40 εκ. επιβάτες), ενώ, σύμφωνα με τη Eurostat, καταγράφοντας την υψηλότερη αύξηση έναντι του 2019 μεταξύ των ευρωπαϊκών αεροδρομίων, κατέλαβε την 8η θέση στην Ευρωπαϊκή Ένωση σε κινήσεις αεροσκαφών.
Ο Γιάννης Παράσχης, Διευθύνων Σύμβουλος (CEO) του ΔΑΑ έχει δηλώσει σχετικά: «Η αεροπορική διασυνδεσιμότητα αποτελεί τεκμήριο κοινωνικής και οικονομικής βιωσιμότητας. Οι υψηλές θέσεις της Ελλάδας και της Αθήνας στην ετήσια σχετική Έκθεση του ACI EUROPE, είναι μια απόδειξη ανθεκτικότητας και καλών πρακτικών που υιοθετήθηκαν εθνικά στην επανεκκίνηση από την πανδημία, καθώς και της επιτυχημένης διαχρονικής συνεργασίας του συνόλου των φορέων του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα, που δραστηριοποιούνται στον τουρισμό και στο ταξίδι. Σε μια περίοδο έντονων μεταβολών, η δυνατότητα μιας χώρας να διατηρεί και να επεκτείνει τις διεθνείς συνδέσεις της είναι κρίσιμη. Ο ΔΑΑ, με κορυφαία σε ευρωπαϊκή διάσταση αύξηση +33% στη διασυνδεσιμότητα σε σχέση με το 2019, ενισχύει σταθερά την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας. Την ευρεία οικονομική συμβολή του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών αναδεικνύει η επικαιροποιημένη μελέτη του ΙΟΒΕ: 3,8% του ΑΕΠ, 214.000 θέσεις εργασίας, 2,7 δισ. ευρώ σε δημόσια έσοδα.
Πίσω και πέρα από αυτούς τους αριθμούς, βρίσκεται μια διαρκής προσπάθεια να λειτουργούμε συστηματικά, στρατηγικά και με συνέπεια ως καταλύτης για την εθνική οικονομία, ενδυναμώνοντας σταθερά το κοινωνικό-οικονομικό αποτύπωμά μας».
Επενδύσεις με πράσινο αποτύπωμα
Στην καρδιά της στρατηγικής του αεροδρομίου βρίσκεται η βιώσιμη ανάπτυξη. Μέσω του προγράμματος Route 2025, το ΔΑΑ επενδύει σε καθαρές μορφές ενέργειας, ενεργειακή αποδοτικότητα και προηγμένες υποδομές. Παράλληλα, η επικείμενη επέκταση των εγκαταστάσεων θα ενισχύσει περαιτέρω την οικονομική επίδραση του αεροδρομίου για τα επόμενα χρόνια, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας και προσφέροντας επιχειρηματικές ευκαιρίες σε μια σειρά από τομείς.