Το έργο που υλοποιείται από την εταιρεία Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης (ΔΑΗΚ), είναι ένα εταιρικό σχήμα που συνδυάζει δημόσιες και ιδιωτικές δυνάμεις: το Ελληνικό Δημόσιο με ποσοστό 45,9%, τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με 32,46% και τον ινδικό κολοσσό GMR με 21,64%. Την κατασκευή ύψους 625 εκατ. ευρώ έχει αναλάβει η ΤΕΡΝΑ Α.Ε., αξιοποιώντας την τεχνογνωσία της σε μεγάλα διεθνή έργα υποδομής και θα το παραδώσει το 2026. Μέσα στο 2027 θα γίνονται δοκιμαστικές πτήσεις και αναμένεται - εάν λυθεί το θέμα με τα αεροβοηθήματα, ήτοι ραντάρ - να ανοίξει τις πύλες για το κοινό το 2028.
Κρίσιμα ορόσημα στην κατασκευή
Χθες είδαμε από κοντά σε δημοσιογραφική αποστολή που υλοποιήθηκε από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ πώς ετοιμάζεται το νέο αεροδρόμιο της Κρήτης και το συμπέρασμα είναι ένα: Με τα πιο σύγχρονα μηχανήματα και τα πιο καινοτόμα συστήματα. Ο νέος αερολιμένας απλώνεται σε μια έκταση 6.030 στρεμμάτων και έχει μπει στη φάση ολοκλήρωσης των κεντρικών κατασκευών. Ο φέρων οργανισμός τόσο του πύργου ελέγχου όσο και του μεγάλου κτιρίου αεροσταθμού έχει ήδη ολοκληρωθεί, ενώ αντίστοιχη πορεία καταγράφουν και τα περισσότερα συνοδευτικά κτίρια.
Αναλυτικότερα η ΤΕΡΝΑ παραδίδει το έργο λίγο μετά τον Αύγουστο του 2026, ενώ ο Πύργος Ελέγχου αναμένεται να δοθεί τον Μάρτιο του 2026.
Χωρίς αμφιβολία αποτελεί ένα μεγαλόπνοο έργο, που με βάση τον Νίκο Αναστασίου, CEO του ΔΑΗΚ θα ξεκινήσει την εμπορική του λειτουργία το 2028, εκτός απροόπτου, καθώς εκκρεμεί στο ΣΤΕ η τοποθεσία του Ραντάρ, έπειτα από ενστάσεις Δήμων. Μέσα στους επόμενους μήνες το ΣΤΕ θα βγάλει την απόφαση για την τοποθέτηση στον λόφο Παπούρα, που σημειωτέον έχει επιλεχθεί από την ΥΠΑ ως η καλύτερη.
Η πρόοδος των έργων
Η τελική επιφάνεια των οδοστρωμάτων προσγείωσης/απογείωσης/στάθμευσης έχει φτάσει στο 96%. Βάζουν κάποια ερείσματα στα πλάγια και μετά ολοκληρώνεται. Αξίζει να αναφέρουμε ότι χρησιμοποιήθηκαν μηχανήματα τελευταίας τεχνολογίας, ειδικά το μηχάνημα που τοποθετεί το σκυρόδεμα για την ισομερή κατανομή του, όπως υπογράμμισε ο Βαγγέλης Μασούρας, Αντιπρόεδρος της ΤΕΡΝΑ.
Όπως προαναφέραμε αυτή τη στιγμή ο Πύργος Ελέγχου βρίσκεται στο 60% ολοκλήρωσης με το 100% να αναμένεται τον Μάρτη του 2026. Στο πάνω σημείο θα είναι εγκατεστημένοι οι ελεγκτές, από πάνω τα συστήματα ραντάρ και κάτω οι βοηθητικοί χώροι. Στη βάση του πυρήνα είναι το κτήριο που είναι άνω των 3.500 τ.μ. στο οποίο θα είναι οι υπηρεσίες της πολιτικής αεροπορίας και μετεωρολογίας. Θα έχει 8 θέσεις για εναέριους ελεγκτές, άλλες 5 για τους ground και 10 για προσέγγιση.

Το εμβληματικό terminal των 93.000 τ.μ., με τα επτά επίπεδα, έχει προχωρήσει επίσης στο 60%.
Τα καταστρώματα του διαδρόμου των 3.200 μέτρων κατηγορίας ICAO 4E, όπως και του τροχόδρομου, βρίσκονται στο 96%.

Οι οικοδομικές και ηλεκτρομηχανολογικές εργασίες εξελίσσονται εντατικά στα περισσότερα κτίρια. Επιπλέον, το κτίριο ενέργειας θα έχει γεννήτριες για την απρόσκοπτη λειτουργία του αεροδρομίου, ενώ σε όλα τα έργα έχει προβλεφθεί σχέδιο επέκτασης.

Στο σύνολο να πούμε ότι κατασκευάζονται 10 Κτίρια και εγκαταστάσεις απαιτήσεων λειτουργίας του αεροδρομίου: Πυροσβεστική, Αστυνομία, Συντήρησης Αεροδρομίου, Εγκατάστασης εταιρειών επίγειας εξυπηρέτησης, Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας, Υποσταθμός 150kV, Δεξαμενές Νερού, Εγκατάσταση Βιολογικού Καθαρισμού, Εγκατάσταση αποθήκευσης καυσίμων και ανεφοδιασμού αεροσκαφών μέσω υπόγειου συστήματος Hydrant, Εγκατάσταση συλλογής απορριμμάτων αεροδρομίου.

Σχετικά με τον σταθμό επεξεργασίας λυμάτων ο κ. Μασούρας σημείωσε: «Με εντολή και δαπάνες του υπουργείου για να εξυπηρετηθεί η τοπική κοινωνία θα κατασκευάσουμε τα δίκτυα σύνδεσης από τους εννέα οικισμούς της περιοχής μέχρι τον βιολογικό καθαρισμό για να μεταφέρονται τα λύματα τους. Φυσικά, υπάρχει και η πρόβλεψη για προοπτική επέκτασης».
Στους εξωτερικούς χώρους προβλέπονται 1.378 θέσεις στάθμευσης αυτοκινήτων, 206 θέσεις για μοτοσυκλέτες, 168 ταξί και 96 λεωφορεία.
Το οδικό δίκτυο και οι νέες σήραγγες
Ο διάδρομος των 3.200 μέτρων κατηγορίας ICAO 4E και ο παράλληλος τροχόδρομος αντίστοιχου μήκους συνοδεύονται από οκτώ συνδετήριους τροχόδρομους, δύο συνδέσεις με το στρατιωτικό αεροδρόμιο και έναν μεγάλο χώρο στάθμευσης αεροσκαφών που μπορεί να εξυπηρετήσει από βαρέα αεροσκάφη κατηγορίας Ε μέχρι γενική αεροπορία και ελικόπτερα.
Τα αεροπλάνα θα τροφοδοτούνται μέσω του υπόγειου συστήματος διοχέτευσης του καυσίμου. Οι εγκαταστάσεις αποθήκευσης και διαχείρισης των καυσίμων είναι σε δύο επίπεδα και υπάρχουν τρεις δεξαμενές χωρητικότητας 7.500 κυβικών.
Ο νέος αεροσταθμός
Το κεντρικό terminal, συνολικής επιφάνειας 93.000 τ.μ., οργανώνεται σε επτά επίπεδα με πληθώρα λειτουργικών ζωνών, όπως αφίξεις, αναχωρήσεις, check-in, χώρους εστίασης και εμπορικές χρήσεις, αλλά και προηγμένα συστήματα διαχείρισης αποσκευών. Είναι σχεδιασμένο ώστε να απορροφήσει την αυξημένη ζήτηση που καταγράφει η Κρήτη χρόνο με τον χρόνο.
Το κάπνισμα απαγορεύεται παντού, ενώ απαγορεύεται ακόμη και να φτιαχτεί smoking lounge, γιατί το έργο έχει πιστοποίηση silver leed.
Η τεχνολογική υπεροχή
Σε ερώτηση του Liberal για το τι σημαίνει για το έργο ο τρισδιάστατος σχεδιασμός BIM, ο Αλέξανδρος Νούτσος, Γενικός Τεχνικός Διευθυντής του ΔΑΗΚ μας είπε: «Σημαίνει ότι όλα είναι τρισδιάστατα σχεδιασμένα, όχι μόνο τα αρχιτεκτονικά και τα σημεία πολιτικού μηχανικού, αλλά και τα ηλεκτρομηχανολογικά.
Από τις σχάρες και τα καλώδια των οπτικών ινών. Όλα αυτά θα καταχωρηθούν μέσα σε ένα software της Autodesk και έτσι έχουμε πολύ καλύτερη κατόπτευση του χώρου και κατανόηση ακριβώς από που περνάει ακόμη και ο κάθε σωλήνας. Δεν εξαντλούνται εκεί όμως οι δυνατότητες του προγράμματος, έχουμε τη δυνατότητα με το χειριστήριο να επιλέξουμε ένα συγκεκριμένο αντικείμενο, μια σωλήνα, μια βαλβίδα ή ένα σύστημα και από πίσω του υπάρχει μία βάση δεδομένων που έχει περαστεί και έχει συνδεθεί και έτσι παίρνεις όλο το είδος πληροφοριών που απαιτείται. Από το είδος της σωλήνας, το υλικό της, από που την προμηθεύτηκες, τον τύπο της και αντί λοιπόν να ανοίγει πληθώρα εγχειριδίων, όλα τώρα θα είναι με ένα κλικ εύκολο να βρεθούν.
Ένα νέο οδικό δίκτυο για όλη την Κρήτη
Η κατασκευή του νέου αεροδρομίου συνοδεύεται από ένα μεγάλο πακέτο οδικών παρεμβάσεων που θα αναβαθμίσουν συνολικά το ανατολικό τμήμα του νησιού. Περιλαμβάνει:
• Κλειστό αυτοκινητόδρομο 18 χλμ. που θα συνδέει το αεροδρόμιο με τον ΒΟΑΚ.
• Νέα αρτηρία προς την οδό Αρκαλοχωρίου – Βιάννου, μήκους 6 χλμ.
• Περιμετρική οδό Καστελίου 1,5 χλμ.
• Αναβάθμιση του εξωτερικού περιμετρικού δικτύου συνολικού μήκους 20 χλμ
