«Απογειώνεται» ο διαγωνισμός για το αεροδρόμιο Καλαμάτας
Shutterstock
Shutterstock

«Απογειώνεται» ο διαγωνισμός για το αεροδρόμιο Καλαμάτας

«Απογειώνεται» ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του αεροδρομίου της Καλαμάτας, καθώς σήμερα λήγει η προθεσμία για την υποβολή σχολίων από τις 4 κοινοπραξίες που διεκδικούν το αεροδρόμιο, προκειμένου ο διαγωνισμός να εισέλθει στην τελική φάση του, την κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών.

Στο διαγωνισμό του Υπερταμείου και τα τέσσερα σχήματα που εκδήλωσαν ενδιαφέρον έχουν περάσει στη δεύτερη φάση αποτελούνται από διεθνείς διαχειριστές αεροδρομίων σε συνεργασία με γνωστούς ελληνικούς επιχειρηματικούς ομίλους.

Στόχος του Υπερταμείου -αν δεν υπάρξουν ενστάσεις- είναι ο ανάδοχος να έχει αναδειχθεί εντός του έτους και τα έργα αναβάθμισης του αεροδρομίου να αρχίσουν το 2025 για ένα έργο που φαίνεται ότι θα χρειαστεί περί τα 20 εκατ. ευρώ αν κανείς λάβει υπόψιν τις επενδύσεις που έχουν ήδη γίνει σε άλλα περιφερειακά αεροδρόμια. Το χρονοδιάγραμμα που έχει ατύπως τεθεί θέλει τον Ιούνιο να υποβληθούν οι οικονομικές προσφορές, τον Ιούλιο να επιλεγεί ο ανάδοχος και το πρώτο τρίμηνο του 2025 να αρχίσει η λειτουργία του αεροδρομίου από τον τελικό ανάδοχο.

Τα τέσσερα σχήματα που θα καταθέσουν τα σχόλια και έχουν δικαίωμα να υποβάλουν οικονομικές δεσμευτικές προσφορές είναι: 

  1. ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. (51%)- GMR Airports Limited (49%), το σχήμα που έχει κερδίσει το διαγωνισμό για την παραχώρηση του αεροδρομίου στο Καστέλι. Η GMR Airports είναι ινδική εταιρεία με μεγάλη πείρα στη διαχείριση αεροδρομίων.
  2. ΜΥΤΙΛHΝΑΙΟΣ Α.Ε. (70%)-CORPORATION AMERICA AIRPORTS S.A.(30%). Η Corporation America είναι λατινοαμερικάνικη εταιρεία διαχείρισης αεροδρομίων με παρουσία σε 56 αεροδρόμια, από τα οποία μεταφέρονται ετησίως 80 εκατ. επιβάτες.
  3. Egis Airport Operation (45%) -AKTOR CONCESSIONS SINGLE MEMBER S.A. (45%)- Aéroports de la Cote d’Azur (10%). Η Ακτωρ Παραχωρήσεις, θυγατρική της Ελλάκτωρ των Ολλανδών της Reggeborgh είναι η ελληνική παρουσία σε αυτή την κοινοπραξία. Οι άλλες δύο γαλλικές εταιρείες έχουν πείρα στη διαχείριση αεροδρομίων. 
  4. FRAPORT AG (51%)- DELTA AIRPORT INVESTMENTS A.E. (24,5%)- ΠΗΛΕΑΣ Α.Ε (24,5%). Στην κοινοπραξία αυτή η γερμανική Fraport είναι ο operator και είναι αυτή που έχει κερδίσει το διαγωνισμό για την εκμετάλλευση 14 ελληνικών περιφερειακών αεροδορμίων. Η Delta Airport Investments είναι συμφερόντων του επιχειρηματία Δημήτρη Κοπελούζου και η Πηλέας ανήκει στην οικογένεια Κωνσταντακόπουλου που ελέγχει το Costα Νavarino.

Η περίοδος παραχώρησης έχει οριστεί για 40 χρόνια και στόχος της ιδιωτικοποίησης είναι οι επενδύσεις υποδομών από τον παραχωρησιούχο που θα αναβαθμίσουν το αεροδρόμιο.

Οι επενδύσεις θα επικεντρωθούν στο εκσυγχρονισμό και την επέκταση του κτιρίου των επιβατών (terminal) αλλά και στους χώρους στάθμευσης των αεροσκαφών. Για τις ανάγκες επέκτασης του αεροδρομίου έχουν απαλλοτριωθεί 50 στρέμματα, ενώ σήμερα  υπάρχει δυνατότητα στάθμευσης μόνο για 4 αεροσκάφη.

Το αεροδρόμιο της Καλαμάτας με την επωνυμία «Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος» εμφανίζει τα τελευταία χρόνια υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης καθώς διακινούνται περί τους 350.000 ετησίως με το 90% εξ αυτών να προέρχεται από το εξωτερικό. Υπενθυμίζεται πως τμήμα του αεροδρομίου της Καλαμάτας χρησιμοποιείται από την Πολεμική Αεροπορία για την πτητική εκπαίδευση των πιλότων της σχολής Ικάρων, ενώ μετά από συμφωνία συνεργασίας με ισραηλινό όμιλο, στόχος είναι η Καλαμάτα να καταστεί διεθνές κέντρο πτητικής εκπαίδευσης. 

Η περαιτέρω αξιοποίηση του αεροδρομίου της Καλαμάτας, εκτιμάται ότι θα δώσει ισχυρή ώθηση στον τουρισμό, όχι μόνο της πόλης, αλλά και της κεντρικής και νότιας Πελοποννήσου, καθώς θα διευρύνει και αναβαθμίσει την αεροπορική σύνδεση της Καλαμάτας με σημαντικές ταξιδιωτικές αγορές του εξωτερικού.

Αντίστοιχα, ο υποψήφιος επενδυτής που θα πλειοδοτήσει στον διαγωνισμό αναμένεται, όπως και στις υπόλοιπες παραχωρήσεις αεροδρομίων της Ελλάδας, να καρπωθεί ένα ισχυρό cash flow, αλλά και κέρδη / μερίσματα.

Τα 22 περιφερειακά και οι εξελίξεις

Την ίδια ώρα σε εξέλιξη βρίσκεται η αξιοποίηση των άλλων 22 περιφερειακών αεροδρομίων από το Υπερταμείο,  ώστε να αποτελέσουν κρίσιμο μοχλό ανάπτυξης των τοπικών κοινωνιών.  To 2022 εκκίνησε  η διαδικασία για την αξιοποίηση των 22 περιφερειακών αεροδρομίων σε Αλεξανδρούπολη, Άραξο, Αστυπάλαια, Χίο, Ικαρία, Ιωάννινα, Κάλυμνο, Κάρπαθο, Κάσσο, Καστελόριζο, Καστοριά Κοζάνη, Κύθηρα, Λέρο, Λήμνο, Μήλο, Νάξο, Νέα Αγχίαλο, Πάρο, Σητεία, Σκύρο και Σύρο.

Ειδικότερα, έχουν επιλεγεί οι χρηματοοικονομικοί, τεχνικοί και νομικοί σύμβουλοι. Σήμερα τα αεροδρόμια τα λειτουργεί και τα διαχειρίζεται η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ). Οι εκτιμήσεις αναφέρουν πως το 2030 τα περιφερειακά αεροδρόμια θα έχουν αυξημένη κίνηση κατά 43% σε σχέση με σήμερα.

Ήδη, κατόπιν σχετικού διαγωνισμού, έγινε επιλογή του συμβούλου (χρηματοοικονομικού - EUROBANK, τεχνικού - «ΔΟΞΙΑΔΗΣ ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ» και νομικού – YLP & DVLaw), για την εκτίμηση της κατάστασης των αεροδρομίων και των σχετικών επενδύσεων και επικαιροποίηση της μελέτης της KANTOR. Οι Σύμβουλοι θα αποτυπώσουν και αξιολογήσουν την παρούσα κατάσταση στα αεροδρόμια, και στη συνέχεια – λαμβάνοντας υπ’ όψιν το ύψος των απαιτούμενων επενδύσεων, εκτιμώμενων εξόδων, κόστους και εκτιμώμενων εσόδων και αεροπορικής κίνησης, θα κάνουν προτάσεις με τις προτεινόμενες εναλλακτικές δομές, πλαίσιο αξιοποίησης και προτιμητέα διαγωνιστική διαδικασία.

Να σημειωθεί ότι τα περισσότερα από τα 22 περιφερειακά αεροδρόμια χρειάζονται εκτεταμένες επενδύσεις και σημαντικές ενέργειες αναβάθμισης, υπάρχουν και αεροδρόμια που θεωρούνται χαμηλής κίνησης, σε όχι ιδιαίτερα τουριστικές περιοχές, ενώ σε κάποια εμπλέκεται και ο στρατιωτικός παράγοντας. Ωστόσο, υπάρχουν και «φιλέτα», σε περιοχές υψηλού τουρισμού (π.χ. Πάρος, Νάξος κ.α.), αεροδρόμια που ήδη γίνονται εργασίες εκσυγχρονισμού ή έχουν γίνει σχετικοί διαγωνισμοί (τα δύο προηγούμενα αλλά και σε Χίο, Σύρο κ.λπ.), αερολιμένες με αναβαθμισμένο πλέον γεωπολιτικό status (π.χ. Αλεξανδρούπολη).

Εκτιμάται τέλος ότι η αξιοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων θα αλλάξει άρδην την εικόνα της χώρας στον τομέα των μεταφορών, ο οποίος είναι κρίσιμος για τη βελτιστοποίηση της εξυπηρέτησης των πολιτών, αλλά και για την τουριστική ανάπτυξη της χώρας.