Ανεβάζει στροφές στον εγχώριο ενεργειακό χάρτη το υδρογόνο, η δρομολόγηση του θεσμικού πλαισίου του οποίου είναι στα σκαριά από το υπουργείο Ενέργειας.
Το πλαίσιο αναμένεται να βγει άμεσα σε διαβούλευση ενώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι ήδη είναι ante portas οι πρώτες εγχώριες επενδύσεις στην παραγωγή «πράσινου» υδρογόνου. Tο καύσιμο το υδρογόνου έχει μπει για τα καλά στο επενδυτικό ραντάρ των ισχυρών παικτών της ενέργειας, με στόχο να συμβάλλει στην ενεργειακή ανεξαρτησία αλλά και στην πράσινη μετάβαση της χώρας.
Στο Αμύνταιο Φλώρινας θα λειτουργήσει η πρώτη μονάδα παραγωγής ανανεώσιμου υδρογόνου («North project 1») από τη Hellenic Hydrogen, της ιδρυθείσας το 2023 κοινοπραξίας εταιρείας της Motor Oil και της ΔΕΗ, η οποία αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία το 2027. Βασικός σκοπός της Hellenic Hydrogen είναι οι εξαγωγές υδρογόνου σε Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη, προκειμένου να καταστήσει την Ελλάδα ένα σημαντικό hub πράσινου υδρογόνου, αξιοποιώντας τη γεωγραφική της θέση και τις υπάρχουσες υποδομές.
Παράλληλα, η Motor Oil έχει στις ράγες το project «Blue Med», ύψους 350 εκατ. ευρώ και είναι ένα ολιστικό πρόγραμμα που αναπτύσσεται στις εγκαταστάσεις του διυλιστηρίου της Κορίνθου και αποτελεί ένα «σύμπλεγμα» πολλών έργων σε όλη την αλυσίδα αξίας υδρογόνου και «σπάει» σε πολλά υποέργα. Το έργο ξεκίνησε τον Ιούνιο του 2023, έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης τα τέλη του 2027.
Επενδύσεις σχεδιάζει στο καύσιμο αυτό και η Helleniq Energy, η οποία διερευνά ευκαιρίες στην αγορά υδρογόνου, μέσω μιας μικρής μονάδας ηλεκτρόλυσης στο διυλιστήριο της Ελευσίνας ενώ εξετάζει την ανάπτυξη μεγαλύτερης μονάδας στα διυλιστήρια της Θεσσαλονίκης.
Πρόσφατα έκανε και ο ΔΕΣΦΑ το επόμενο βήμα για την υλοποίηση του ελληνικού τμήματος του διαδρόμου μεταφοράς υδρογόνου από τη χώρα μας προς την Κεντρική Ευρώπη, με την προκήρυξη διαγωνισμού για τον αγωγό Η2DRIA. Ο εν λόγω διαγωνισμός, αφορά στην εκπόνηση των βασικών τεχνικών μελετών και σχεδιασμού του Η2DRIA, δηλαδή του ελληνικού τμήματος του South East Europe Hydrogen Corridor, με το project να ξεκινά από την περιοχή των Αγίων Θεοδώρων Κορινθίας και να καταλήγει στα σύνορα της Ελλάδας με τη Βουλγαρία.
«Ξεκλειδώνοντας» το μέλλον του υδρογόνου στο Καζακστάν
Φυσικά, δεν είναι μόνο η Ελλάδα που αναμένεται να αναδειχθεί σε έναν σημαντικό παίκτη στην παραγωγή και αξιοποίηση του καθαρού αυτού καυσίμου. Η παγκόσμια αγορά για την παραγωγή πράσινου υδρογόνου αρχίζει τώρα να ξεκλειδώνει την ώρα που μεγάλες εταιρείες από την Κίνα έχουν ήδη τοποθετηθεί σε αυτήν ενώ και η Σαουδική Αραβία θέλει να επενδύσει δέκα δισεκατομμύρια δολάρια σε έργα πράσινου υδρογόνου.
Υπάρχει όμως μια χώρα που θα μπορούσε μελλοντικά να αποδειχθεί ως game changer στην αγορά υδρογόνου. Κι όμως, το Καζακστάν έχει τη δυνατότητα να καταστεί σημαντικός παίκτης στην αναδυόμενη αγορά υδρογόνου, όχι μόνο στο πλαίσιο της ενισχυμένης ενεργειακής συνδεσιμότητας στην Κεντρική Ασία, αλλά και ως προμηθευτής στην ευρωπαϊκή αγορά.
Πρόσφατα, η Γερμανία διοργάνωσε μια εβδομάδα κατάρτισης για το πράσινο υδρογόνο στην Αστανά, στο πλαίσιο μιας στρατηγικής ώθησης για την προώθηση και την απελευθέρωση του δυναμικού του Καζακστάν ως μελλοντικού κόμβου για την παραγωγή πράσινου υδρογόνου.
Με σημαντικούς ανανεώσιμους ενεργειακούς πόρους και ισχυρή βιομηχανική βάση, το Καζακστάν είναι σε καλή θέση για πιλοτικά έργα και ανάπτυξη υποδομών στον τομέα αυτό.
Περαιτέρω, αξιολόγηση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης κατέδειξε ότι το Καζακστάν διαθέτει καλές δυνατότητες για παραγωγή πράσινου και μπλε υδρογόνου σε μεγάλη κλίμακα.
Βέβαια, θα πρέπει να σημειωθεί ότι το Καζακστάν μπορεί να διαθέτει τους ανανεώσιμους πόρους για την ανταγωνιστική παραγωγή πράσινου υδρογόνου και η αναπτυξιακή ιδέα σηματοδοτεί πρόοδο, εξακολουθεί να μην έχει σαφείς στόχους ή κίνητρα για την προώθηση της βιομηχανικής απαλλαγής από τον άνθρακα.
Ωστόσο, με τη στήριξη της ΕΕ στη δημιουργία ρυθμιστικών πλαισίων, την προσέλκυση επενδύσεων και την προώθηση της έρευνας, το Καζακστάν έχει τη δυνατότητα να καταστεί περιφερειακός ηγέτης στην ανάπτυξη της καθαρής βιομηχανίας, αντί να βασίζεται σε αβέβαιες εξαγωγικές αγορές.