Ελαφρώς ακριβότερα ή σταθερά σε σχέση με τον Μάιο αναμένεται να είναι τα τιμολόγια Ιουνίου, παρά τη συνεχιζόμενη αποκλιμάκωση της μέσης τιμής στη χονδρική αγορά ηλεκτρισμού.
Ειδικότερα, η μέση τιμή διαμορφώθηκε στα 105,91 ευρώ/MWh τον Μάρτιο, υποχώρησε στα 89,05 ευρώ/MWh τον Απρίλιο και κινείται κοντά στα 85 ευρώ/MWh για τον Μάιο. Ωστόσο, η πορεία της χονδρικής τιμής του προηγούμενου μήνα δεν είναι το πλέον αντιπροσωπευτικό στοιχείο για να καθορίσει τα τιμολόγια λιανικής.
Οι προμηθευτές δεν βασίζουν τις αποφάσεις τους μόνο στα ιστορικά στοιχεία της χονδρικής, αλλά κυρίως στις εκτιμήσεις για την εξέλιξη των τιμών τον επόμενο μήνα.
Έτσι, το όφελος από το οικονομικότερο ρεύμα δεν μεταφράζεται πάντα σε χαμηλότερα τιμολόγια, κάτι που εξάλλου είδαμε και τον προηγούμενο μήνα, όταν οι τιμές της χονδρικής και της λιανικής κινήθηκαν σε αντίθετες κατευθύνσεις.
Τούτων δοθέντων και με την ανοδική πορεία που έχει πάρει το φυσικό αέριο 37 ευρώ/MWh) αλλά και την αύξηση των futures του ηλεκτρισμού κατά 15% στην αγορά της Κεντρικής Ευρώπης, μια αύξηση των τιμολογίων λιανικής του Ιουνίου σε σχέση με τον Μάιο είναι αρκετά πιθανή.
Οι ανακοινώσεις για τα τιμολόγια του Ιουνίου είναι το επόμενο crash test και μένει να φανεί αν θα συνεχιστεί η αποσύνδεση μεταξύ χονδρεμπορικής και λιανικής τιμής ή αν θα αποτυπωθεί η μείωση της χονδρικής.
Εντείνεται ο ανταγωνισμός
Στο μεταξύ, εν όψει της καλοκαιρινής περιόδου έντονες είναι οι συνθήκες ανταγωνισμού που επικρατούν στη λιανική αγορά ενέργειας.
Η μάχη των παρόχων για αύξηση του μεριδίου αποτυπώνεται και από την αυξημένη κινητικότητα που παρατηρείται στους καταναλωτές από τη μια εταιρία στην άλλη.
Οι εταιρείες προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας ακολουθούν επιθετικές πολιτικές κάτι που φανερώνεται κυρίως στις τιμές, με τα τιμολόγια να είναι πολλές φορές ιδιαίτερα χαμηλά.
Μάλιστα, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, ορισμένες φορές τα περιθώρια κέρδους μπορεί να είναι σχεδόν μηδενικά ή και με αρνητικό αποτέλεσμα προκειμένου να διευρύνουν τα μερίδιά τους.
«Μπλε» η αγορά
Σε επίπεδο τιμολογίων, πάντως, παρατηρείται μια ολοένα και πιο δυναμική στροφή στα μπλε τιμολόγια (σταθερά) με τους καταναλωτές να επιλέγουν μαζικά τη σιγουριά μιας σταθερής χρέωσης, ακόμη και αν αυτή είναι υψηλότερη.
Τα κυμαινόμενα «κίτρινα» τιμολόγια, τα οποία εξαρτώνται από τις διακυμάνσεις της χονδρικής αγοράς, έχουν χάσει αρκετή από τη δημοφιλία τους, λόγω της αβεβαιότητας που προκαλούν τα «σκαμπανεβάσματα» στις τιμές.
Πάνω από 1 εκατομμύριο καταναλωτές έχουν ήδη στραφεί σε σταθερά τιμολόγια, ενώ κάθε μήνα περίπου 50.000 νέες συνδέσεις αφορούν σταθερές χρεώσεις, βάσει εκτιμήσεων της αγοράς. Το ποσοστό των νέων πωλήσεων που αφορά σε «μπλε» τιμολόγια αγγίζει πλέον το 50%, κάτι που, επίσης, επιβεβαιώνει την αλλαγή προσανατολισμού των καταναλωτών.
Θυμίζουμε ότι αυτή η «μπλε» στροφή παρατηρήθηκε και πέρυσι τέτοια περίοδο, καθώς ενόψει του καλοκαιριού, οι καταναλωτές ψάχνουν λύση στα σταθερά τιμολόγια για να προλάβουν καταστάσεις και αυξημένα κόστη, φεύγοντας τόσο από τα πράσινα όσο και από τα κίτρινα.