Σε ένα νέο κεφάλαιο στις μεταφορές περνάει η χώρα, καθώς εγκαινιάστηκε στους Αγίους Θεοδώρους ο πρώτος εμπορικός σταθμός ανεφοδιασμού υδρογόνου, υπό το εμπορικό σήμα της AVIN.
Η καινοτόμος επένδυση, ύψους 3 εκατομμυρίων ευρώ, σηματοδοτεί ένα ορόσημο για τον όμιλο Motor Oil, καθώς ανοίγει τον δρόμο για την εμπορική διάθεση των πράσινων καυσίμων για τις οδικές μεταφορές στην Ελλάδα.
Το πρατήριο κατασκευάστηκε στους Αγίους Θεοδώρους, στην «καρδιά» της Motor Oil, με αυστηρές προδιαγραφές ασφαλείας και εγκατάσταση υψηλής τεχνολογίας, στοχεύοντας σε μια ευέλικτη και οικονομικά βιώσιμη επιλογή.
Επιτρέπει την τροφοδοσία τόσο ελαφρών όσο και βαρέων οχημάτων υδρογόνου, συμβάλλοντας ενεργά στη μετάβαση σε καθαρές μορφές ενέργειας και υποστηρίζοντας τον στρατηγικό στόχο της Motor Oil για βιώσιμες λύσεις στις μεταφορές.
Την προμήθεια και μεταφορά του πράσινου υδρογόνου ανέλαβε η Coral Gas, η οποία στο μέλλον θα γεμίζει τα trailers απευθείας από τον σταθμό φόρτωσης υδρογόνου που κατασκευάζει η Motor Oil στο διυλιστήριο της. Το απαιτητικό έργο κατασκευής και επίβλεψης του πρατηρίου υλοποιήθηκε από την bfs, κατασκευαστική εταιρεία του Ομίλου Motor Oil.
Σύμφωνα με τη διοίκηση, το υδρογόνο στη βιομηχανική εγκατάσταση στους Αγίους Θεοδώρους θα είναι «πράσινο» ενώ σε πρώτη φάση η προμήθειά του θα γίνεται από τη Βιέννη. Στόχος του ομίλου είναι μέσα στο 2026 η Motor Oil να διαθέτει το δικό της «πράσινο» υδρογόνο στους καταναλωτές. Ο σταθμός θα χρησιμοποιείται τόσο από την Ολυμπία Οδό όσο και από τον Δήμο Λουτρακίου, μιας και αμφότεροι θα προμηθευτούν από ένα όχημα υδρογόνου.
Το έργο συγχρηματοδοτήθηκε ευρωπαϊκά (κατά 50% από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Connecting Europe Facility) ενώ ο όμιλος έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση και για άλλα δύο πρατήρια υδρογόνου (Ακράτα και Θριάσειο).
Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης για τα εγκαίνια του σταθμού, δόθηκαν όλες οι λεπτομέρειες που αφορούν στις συνθήκες μεταφοράς, αποθήκευσης, εφοδιασμού, και λειτουργίας του πρατηρίου. Παράλληλα, εξηγήθηκαν τα πλεονεκτήματα που μπορούν να αναδειχθούν από το πιλοτικό αυτό πρώτο εγχείρημα στον τομέα της υδρογονοκίνησης στη χώρα.
Ο γενικός διευθυντής της AVIN, Γ. Ραπτάκης τόνισε χαρακτηριστικά: «Οδεύουμε προς τα 50 χρόνια παρουσίας στον ενεργειακό κλάδο με την επένδυση αυτή να αποτελεί σημαντικό ορόσημο στη διαδρομή μας προς το μέλλον. Η σπουδαιότητα των εναλλακτικών καυσίμων και της κυκλικής οικονομίας είναι έκδηλη στο πλάνο ανάπτυξής μας, με κομβικό τον ρόλο του υδρογόνου στα εμβληματικά έργα που ήδη υλοποιεί ο Όμιλος. Εμείς σήμερα ανοίγουμε αυτή τη δυνατότητα στον τελικό καταναλωτή, ανοίγουμε τον δρόμο στην υδρογονοκίνηση, κόβοντας πρώτοι το νήμα στις μελλοντικές λύσεις που ήδη δοκιμάζονται στην Ευρώπη».
Με την υποδομή του πρώτου πρατηρίου υδρογόνου, η Ελλάδα εισέρχεται επίσημα στον ευρωπαϊκό χάρτη των σύγχρονων οδικών μεταφορών, δείχνοντας τον δρόμο για ένα πιο πράσινο και βιώσιμο μέλλον.
Τα οφέλη της εγκατάστασης
Ο όμιλος εξήγησε τους λόγους που προχώρησε στη συγκεκριμένη επένδυση αναλύοντας τους βασικούς πυλώνες του σχεδιασμού της αλλά και τα οφέλη που ανακύπτουν από το υδρογόνο. Η υδρογονοκίνηση, δηλαδή η χρήση υδρογόνου ως καυσίμου για την κίνηση οχημάτων, παρουσιάζει αρκετά πλεονεκτήματα έναντι των συμβατικών καυσίμων (βενζίνη, Diesel) αλλά και σε σχέση με άλλες εναλλακτικές λύσεις, όπως τα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρίες.
Οι μηδενικές εκπομπές ρύπων, ο γρήγορος ανεφοδιασμός, η μεγάλη αυτονομία και η δυνατότητα καθαρής παραγωγής σε πράσινο καύσιμο, καθιστούν το υδρογόνο το κατάλληλο καύσιμο για μακρινές αποστάσεις και βαριές μεταφορές.
Επιπλέον, οι κυψέλες καυσίμου έχουν λιγότερα κινούμενα μέρη σε σχέση με κινητήρες εσωτερικής καύσης, άρα λιγότερες ανάγκες για συντήρηση. Ένα ακόμα σημαντικό πλεονέκτημα είναι η εύκολη ενσωμάτωση σε βαριά οχήματα. Τα φορτηγά, λεωφορεία και τρένα με υδρογόνο ήδη χρησιμοποιούνται πιλοτικά, καθώς το βάρος και η ισχύς που προσφέρει το υδρογόνο είναι κατάλληλα για βαριά μεταφορά.
To υδρογόνο ως «κλειδί» στις μεταφορές
Το υδρογόνο αναμένεται να έχει καίριο ρόλο στη βεντάλια των ανανεώσιμων καυσίμων ενώ μπορεί να αναπτυχθεί σε μεγάλη κλίμακα, από μεταφορές με βαρέα οχήματα, πούλμαν, vans αλλά και σε επιβατηγά οχήματα.
Ο Γιώργος Χατζημαρκάκης, Διευθύνων Σύμβουλος της Hydrogen Europe, μιλώντας στην εκδήλωση για τα εγκαίνια του πρατηρίου τόνισε χαρακτηριστικά ότι η Ελλάδα παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στην ανάπτυξη του υδρογόνου γιατί διαθέτει τις υποδομές.
«Η Ελλάδα μπορεί να βοηθήσει τη μεγάλη ευρωπαϊκή εικόνα. Πρέπει να πάμε προς καθαρά καύσιμα. Το πιο σημαντικό για την ανάπτυξη υδρογόνου είναι η αγορά, και συγκεκριμένα η διύλιση. Πρέπει να πάμε το πράσινο υδρογόνο στη διύλιση. Έπειτα θα πέσει και η τιμή.
Το υδρογόνο δεν είναι απλώς μια λύση για το κλίμα — είναι η ευκαιρία για ισχυρή ενεργειακή ασφάλεια και καινοτομία. Η Ελλάδα μπορεί να ηγηθεί στη ναυτιλία, τις μεταφορές και την αποθήκευση ενέργειας. Η Motor Oil ήδη δείχνει τον δρόμο, προωθώντας ενεργά την πράσινη μετάβαση», είπε χαρακτηριστικά.