Ένα θέμα πέραν των προγνωστικών μεν, κοντά στις προσωπικές εμπειρίες των υποψήφιων δε, ήταν εκείνο που κλήθηκαν να επεξεργαστούν για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας οι υποψήφιοι των ΓΕΛ την Παρασκευή.
Αν και το θέμα της δημιουργικότητας δεν ήταν στα αναμενόμενα, ωστόσο οι υποψήφιοι μπορούσαν να αντλήσουν πληροφορίες από την προσωπική τους εμπειρία, σύμφωνα με την Ελευθερία Πολίτη, φιλόλογο, καθηγήτρια στο Κοινωνικό Φροντιστήριο του Δήμου Νέας Σμύρνης.
«Το ίδιο το θέμα θα μπορούσε να χαρακτηριστεί δημιουργικό και ανατρεπτικό», είπε και πρόσθεσε πως «την ίδια στιγμή, όμως ήταν ανοικτό και τα παιδιά μπορούσαν να το προσεγγίσουν εύκολα, με βάση τις δικές τους εμπειρίες, μιας και είναι κάτι που αγγίζει την καθημερινότητά τους».
Όπως σημείωσε η κ. Πολίτη, τα κείμενα ήταν πρόσφατα, χωρίς γλωσσικές ιδιαιτερότητες, ενώ τα θέματα Α, Β και Γ ακολούθησαν το ίδιο μοτίβο και ύφος περασμένων ετών. «Είναι θέματα τυπικά, στα οποία οι υποψήφιοι έχουν μία εξοικείωση», εξήγησε.
Για την έκθεση, η κ. Πολίτη ανέφερε ότι «τα ζητούμενα ήταν προσιτά για να τα προσεγγίσουν οι υποψήφιοι, καθώς μπορούσαν να πάρουν ιδέες και από τα δοθέντα κείμενα και από την εμπειρία τους».
Υπενθυμίζεται, ότι το θέμα που πραγματεύτηκαν οι σημερινές εξετάσεις ήταν η δημιουργικότητα και η σημασία της. Οι υποψήφιοι κλήθηκαν να επεξεργαστούν ένα απόσπασμα από ένα κείμενο του Αντώνη Λενακάκη, καθηγητή Θεατρικής Τέχνης και Αγωγής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, που αναφέρεται στον ορισμό της δημιουργικότητας, ένα άρθρο της Κέλλυς Φαναριώτη από το διαδίκτυο (tovima.gr, 13-08-2024), συντομευμένο και ελαφρώς διασκευασμένο για τις ανάγκες της εξέτασης, καθώς επίσης και ένα απόσπασμα από το βιβλίο πεζογραφημάτων «Για ένα φιλότιμο» (εκδόσεις Κέδρος 1980), του Γιώργου Ιωάννου, επίσης διασκευασμένο για τις ανάγκες της εξέτασης.
Οι υποψήφιοι, πέραν των ερωτήσεων συντακτικού, λεξιλογίου και ερμηνείας, κλήθηκαν να γράψουν ένα άρθρο για το προσωπικό τους ιστολόγιο, 350-400 λέξεων, όπου θα αναφέρονται οι λόγοι για τους οποίους το σύγχρονο σχολείο οφείλει να καλλιεργεί τη δημιουργικότητα των μαθητών/ μαθητριών και οι τρόποι με τους οποίους οι ίδιοι επιλέγουν στην προσωπική τους ζωή να εκφράσουν τη δημιουργικότητά τους.
Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις για τους υποψήφιους των ΓΕΛ θα συνεχιστούν τη Δευτέρα 2 Ιουνίου 2025, με τα μαθήματα Προσανατολισμού: Αρχαία Ελληνικά (Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών), Μαθηματικά (Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής) και Βιολογία (Ο.Π. Σπουδών Υγείας).
Το Σάββατο 31 Μαΐου 2025, θα «μπουν» στον στίβο των Πανελλαδικών οι υποψήφιοι των ΕΠΑΛ, με την εξέταση του μαθήματος των Νέων Ελληνικών (Γενικής Παιδείας).
Τα θέματα στη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία
Το πρόγραμμα των εξετάσεων των ΓΕΛ
Παρασκευή 30-5-2025
Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία (Γενικής Παιδείας)
Δευτέρα 2-6-2025
- Αρχαία Ελληνικά (Ο.Π. Ανθρωπιστικών Σπουδών)
- Μαθηματικά (Ο.Π. Θετικών Σπουδών + Ο.Π. Σπουδών Οικονομίας & Πληροφορικής)
- Βιολογία (Ο.Π. Σπουδών Υγείας)
Τετάρτη 4-6-2025
- Λατινικά (Ο.Π. Ανθρωπιστικών Σπουδών)
- Χημεία (Ο.Π. Θετικών Σπουδών + Ο.Π. Σπουδών Υγείας)
- Πληροφορική (Ο.Π. Σπουδών Οικονομίας & Πληροφορικής)
Παρασκευή 6-6-2025
- Ιστορία (Ο.Π. Ανθρωπιστικών Σπουδών)
- Φυσική (Ο.Π. Θετικών Σπουδών + Ο.Π. Σπουδών Υγείας)
- Οικονομία (Ο.Π. Σπουδών Οικονομίας & Πληροφορικής)
Το πρόγραμμα για τα ΕΠΑΛ
Σάββατο 31-5-2025
Νέα Ελληνικά
Τρίτη 3-6-2025
Μαθηματικά (Άλγεβρα)
Πέμπτη 5-6-2025
- Ανατομία-Φυσιολογία II
- Αρχές Οικονομικής Θεωρίας (ΑΟΘ)
- Δίκτυα Υπολογιστών
- Αρχές Βιολογικής Γεωργίας
Σάββατο 7-6-2025
- Ηλεκτροτεχνία 2
- Αρχιτεκτονικό Σχέδιο
- Ναυτικό Δίκαιο – Διεθνείς Κανονισμοί στη Ναυτιλία – Εφαρμογές
- Ιστορία Σύγχρονης Τέχνης
Τρίτη 10-6-2025
- Υγιεινή
- Προγραμματισμός Υπολογιστών
- Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης (ΑΟΔ)
- Στοιχεία Μηχανών
Πέμπτη 12-6-2025
- Ηλεκτρικές Μηχανές
- Σύγχρονες Γεωργικές Επιχειρήσεις
- Ναυσιπλοΐα II
- Ναυτικές Μηχανές
Παρασκευή 13-6-2025
- Τεχνολογία Υλικών
- Οικοδομική
- Μηχανές Εσωτερικής Καύσης II (ΜΕΚ II)
- Ψηφιακά Συστήματα
Δευτέρα 16-6-2025
- Στοιχεία Ψύξης – Κλιματισμού
- Κινητήρες Αεροσκαφών
- Στοιχεία Σχεδιασμού Κεντρικών Θερμάνσεων
Πρόγραμμα ειδικών και μουσικών μαθημάτων 2025 για ΓΕΛ & ΕΠΑΛ
Σάββατο 14-6-2025
Ισπανικά, ώρα έναρξης: 8:30 π.μ.
Τρίτη 17-6-2025
Αγγλικά, ώρα έναρξης: 10:00 π.μ.
Τετάρτη 18-6-2025
Γερμανικά, ώρα έναρξης: 8:30 π.μ.
Πέμπτη 19-6-2025
Ελεύθερο Σχέδιο, ώρα έναρξης: 8:30 π.μ.
Παρασκευή 20-6-2025
Γραμμικό Σχέδιο, ώρα έναρξης: 8:30 π.μ.
Σάββατο 21-6-2025
Μουσική Αντίληψη, Θεωρία και Αρμονία, ώρα έναρξης: 10:00 π.μ.
Δευτέρα 23-6-2025
Μουσική Εκτέλεση και Ερμηνεία, ώρα έναρξης: 8:30 π.μ.
Τρίτη 24-6-2025
Γαλλικά, ώρα έναρξης: 8:30 π.μ.
Τετάρτη 25-6-2025
Ιταλικά, ώρα έναρξης: 8:30 π.μ.