Θα υλοποιηθεί χωρίς επιβάρυνση των καταναλωτών
Ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης με Αττική

Θα υλοποιηθεί χωρίς επιβάρυνση των καταναλωτών

Χωρίς επιβάρυνση των καταναλωτών κατά την κατασκευαστική περίοδο θα υλοποιηθεί η μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική, η οποία θα αρχίσει να αποπληρώνεται το 2023, μετά την ολοκλήρωση και έναρξη λειτουργίας του έργου.

Όπως ανέφεραν πηγές του ΑΔΜΗΕ στο Αθηναϊκό Μακεδονικό Πρακτορείο, οι καταναλωτές επιβαρύνονται ήδη με ποσό της τάξης των 400 εκατ. ευρώ τον χρόνο μέσω του λογαριασμού των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας για την ηλεκτροδότηση της Κρήτης, οπότε επελέγη η αποφυγή της πρόσθετης επιβάρυνσης κατά την κατασκευαστική περίοδο.

Από τα στοιχεία αυτά προκύπτει επίσης ότι το κόστος των διασυνδέσεων (αν συνυπολογισθεί και η «μικρή» διασύνδεση μέσω Χανίων που προβλέπεται να λειτουργήσει εφέτος, κόστους 350 εκατ. ευρώ) θα αποσβεσθεί σε ορίζοντα τριετίας ή ακόμη μικρότερο διάστημα αν αφαιρεθεί η επιδότηση του ΕΣΠΑ, η οποία αφαιρείται από το ποσό που ανακτά ο ΑΔΜΗΕ μέσω των τιμολογίων μεταφοράς από τους καταναλωτές. Σημειώνεται ότι έχει ήδη ληφθεί προέγκριση για την ένταξη του έργου στο ΕΣΠΑ ενώ η πλήρης διαδικασία ένταξης εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί έως το τέλος του έτους.

Σημειώνεται πως το κλείσιμο του σχήματος χρηματοδότησης του έργου -η δανειακή σύμβαση με τη Eurobank που θα χρηματοδοτήσει το έργο με κεφάλαια ύψους 400 εκατ. ευρώ- υπογράφηκε την περασμένη εβδομάδα. Ο συνολικός προϋπολογισμός της διασύνδεσης φθάνει στο 1 δισ. ευρώ και τα υπόλοιπα κεφάλαια θα προέλθουν από το ΕΣΠΑ - 400 εκατ. ευρώ - και από ίδια κεφάλαια της θυγατρικής του ΑΔΜΗΕ, Αριάδνη Interconnection (200 εκατ. ευρώ) που υλοποιεί το έργο.

Όπως είχε δηλώσει ο Κωστής Χατζηδάκης ο οποίος, εκτός από την εξοικονόμηση 400 εκατ. ευρώ ετησίως από τους λογαριασμούς των καταναλωτών τόνισε ότι η διασύνδεση ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο ενεργειακής ασφάλειας και ταυτόχρονα είναι έργο με περιβαλλοντικό πρόσημο, καθώς όταν ολοκληρωθεί θα κλείσουν οι μονάδες στα Λινοπεράματα, τον Αθερινόλακκο και στα Χανιά.

Από την πλευρά του ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γεράσιμος Θωμάς τόνισε κατά την υπογραφή της δανειακής σύμβασης ότι «το κόστος είναι χαμηλό, με σημαντικό πλεονεκτήματα για τον Έλληνα καταναλωτή και η σύμβαση επιτρέπει στην ΕΤΕπ να χρηματοδοτήσει το έργο μαζί με το ταμείο του ΕΣΠΑ ώστε το κόστος χρηματοδότησης να είναι ακόμη χαμηλότερο προς όφελος του καταναλωτή».