Τελικό αντίο του Γάλλου δισεκατομυριούχου Arnault στην αλυσίδα Carrefour, αλλά με ζημιές

Τελικό αντίο του Γάλλου δισεκατομυριούχου Arnault στην αλυσίδα Carrefour, αλλά με ζημιές

Το τελικό αντίο του Bernard Arnault στην αλυσίδα σουπερμάρκετ Carrefour είχε καθυστερήσει αρκετά. Ο δισεκατομμυριούχος Γάλλος επιχειρηματίας στον χώρο των ειδών πολυτελείας, ιδρυτής του ομίλου LVMH (Moet Hennessy Louis Vuitton), πούλησε το τελευταίο ποσοστό συμμετοχής του στη Carrefour, 5,7%, στο ένα τρίτο της τιμής που πλήρωσε για να το αγοράσει το 2007.

Ήταν μια σπάνια αποτυχία επιχειρηματικής κίνησης για τον Arnault, αλλά με τις αλυσίδες σουπερμάρκετ να δυσκολεύονται να πετύχουν ανάπτυξη και με την αντίθεση της γαλλικής κυβέρνησης σε εξαγορές, η αποχώρηση του έχει λογική.

Ο Arnault που είχε επενδύσει στη Carrefour πριν 14 χρόνια διακρατούσε εναπομείνουσα συμμετοχή 5,7% μέσω της εταιρείας του Financiere Agache. Η ρευστοποίηση της συμμετοχής αυτής μέσω διαδικασίας βιβλίου προσφορών έφερε έσοδα 724 εκατ. ευρώ με τη μετοχή της Carrefour να σημειώνει απώλειες 4,5%.

Η συμμετοχή πουλήθηκε στα 16 ευρώ ανά μετοχή, σημαντικά χαμηλότερα από τα 47 ευρώ ανά μετοχή που είχε πληρώσει για την απόκτηση ποσοστού 9,8% το 2007, μαζί με τις Colony Capital και Axon Capital.

 Η Agache άρχισε να ρευστοποιεί τη συμμετοχή πριν ένα χρόνο όταν η μετοχή της Carrefour βρισκόταν στην περιοχή των 13 ευρώ.

Η αποτυχημένη επενδυτική κίνηση είναι σπάνια περίπτωση για τον Arnault, ο οποίος θεωρείται ο τρίτος πλουσιότερος άνθρωπος στον κόσμο, έχοντας κτίσει ένα γιγαντιαίο όμιλο ειδών πολυτελείας.

Οι αλυσίδες σουπερμάρκετ όμως αντιμετωπίζουν μεγαλύτερες προκλήσεις από ό,τι οι επιχειρήσεις λιανικής high-end. Oι πωλήσεις της Carrefour προβλέπεται να αυξηθούν με αναιμικό ρυθμό γύρω στο 3,5% ετησίως έως το 2023, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις αναλυτών του χώρου.

Η γαλλική αλυσίδα δραστηριοποιείται κυρίως σε ώριμες αγορές όπως τη Γαλλία, την Ισπανία και την Ιταλία, και μεγάλο μέρος του τζίρου της προέρχεται από τις εκτός μόδας υπεραγορές.

Ο ανταγωνισμός, ιδιαίτερα από εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου όπως η Amazon, αποτελεί σημαντικό ρίσκο.

O επικεφαλής της Carrefour Alexandre Bompard κάνει περικοπές στα λειτουργικά κόστη και κερδίζει μερίδιο αγοράς με αργούς ρυθμούς, αλλά η μετοχή δεν αναμένεται να ανακάμψει προς τα επίπεδα του 2007 σε σύντομο χρονικό διάστημα. Η τιμή στόχος που δίνουν οι αναλυτές στη μετοχή της Carrefour είναι στα 19,8  ευρώ.

Για τον Arnault, η διακράτηση της συμμετοχής του θα ήταν λογική στρατηγική αν η Carrefour αποτελούσε πιθανό στόχο εξαγοράς, όπως η βρετανική αλυσίδα Morrison Supermarkets που διεκδικείται από τον όμιλο private equity Clayton, Dubilier & Rice και από τη Fortress Investment.

Όμως, τον Ιανουάριο η γαλλική κυβέρνηση είχε εκφράσει επιφυλάξεις στο ενδεχόμενο εξαγοράς της Carrefour από την αλυσίδα Alimentation Couche-Tard του Καναδά για $20 δις.

Η  αποχώρηση του Arnault ήλθε σε μια περίοδο που οι προσπάθειες του Bompard είχαν αρχίσει να αποδίδουν καρπούς στη Carrefour. Είχε καταφέρει να μειώσει τα κόστη και να λανσάρει το ηλεκτρονικό εμπόριο για να ενιχυσει τον τζίρο και τα κέρδη της αλυσίδας.

«Τα τελευταία τέσσερα χρόνια η Carrefour πέτυχε σημαντική ανάκαμψη υπό τη διεύθυνση του Alexandre Bompard», δήλωσε ο Arnault. «Μετά από 14 χρόνια αποφασίσαμε να επαναπροσανατολίσουμε τις επενδύσεις μας».

Ο Arnault είχε υποστηρίξει τον Bompard τον Ιανουάριο όταν διαπραγματευόταν εξαγορά από την αλυσίδα Couche-Tard του Καναδά. Τελικά όμως η Couche-Tard απέσυρε την προσφορά της των $20 δις για τη Carrefour μετά από τις αντιδράσεις της γαλλικής κυβέρνησης. Έκτοτε ο Bompard αποφάσισε την εξαγορά του Grupo BIG για περίπου $1.3 δις.