Οι προσφορές των σούπερ μάρκετ έχουν μειώσει τις τιμές κατά 7% την τελευταία 5ετία

Οι προσφορές των σούπερ μάρκετ έχουν μειώσει τις τιμές κατά 7% την τελευταία 5ετία

Κατά 7% χαμηλότερες είναι οι πραγματικές τιμές των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ, εξαιτίας των προσφορών. Όσο για τις ονομαστικές τιμές, παραμένουν στα επίπεδα του 2012 -για την ακρίβεια, είναι κατά 1,5% χαμηλότερες- καθώς οι επιχειρήσεις έχουν απορροφήσει όλες τις διαδοχικές αυξήσεις στον ΦΠΑ και τους ειδικούς φόρους κατανάλωσης.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την επεξεργασία των στοιχείων της ΕΛ.ΣΤΑΤ. από το ΙΕΛΚΑ, για την κατηγορία «Είδη διατροφής και μη αλκοολούχα ποτά», οι τιμές τον Ιούλιο του 2017 διαμορφώνονται 1,5% περίπου χαμηλότερα σε σχέση με τον Ιούνιο του 2012. Μάλιστα, πρέπει να σημειωθεί ότι τον Ιούλιο του 2015, σημαντικό τμήμα των τροφίμων είδε να αυξάνεται ο συντελεστής ΦΠΑ από 13% σε 23%, ενώ τον Ιούνιο του 2016 υπήρξε περαιτέρω αύξηση στο 24%, που αντιστοιχεί μεσοσταθμικά σε μία επιβάρυνση της τάξης του 3,0-3,5% περίπου.

Επιπλέον, από τον Ιανουάριο του 2017, σημαντικές κατηγορίες προϊόντων έχουν επιβαρυνθεί με ειδικούς φόρους κατανάλωσης (π.χ. καφές). Θεωρητικά, αν δεν είχαν προκύψει οι αυξήσεις στη φορολογία θα μπορούσαν οι τιμές να είναι ακόμα και 4,0% χαμηλότερα.

Σχήμα 1: Μηνιαία εξέλιξη Δείκτη Τιμών Καταναλωτή: Κατηγορία είδη διατροφής και μη αλκοολούχα ποτά (Πηγή: Επεξεργασία στοιχείων ΕΛ.ΣΤΑΤ. (μήνας βάσης=100, Ιούνιος 2012)

Σημειώνεται ότι στα στοιχεία αυτά δεν περιλαμβάνεται η επίδραση των προσφορών και εκπτώσεων (είτε εκπτωτικές προσφορές είτε με τη μορφή δωροεπιταγών), οι οποίες έχουν ενταθεί τα τελευταία χρόνια και εκτιμάται ότι έχουν επιφέρει επιπλέον όφελος στον καταναλωτή.

Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του ΙΕΛΚΑ εκτιμάται ότι η επίδραση των προσφορών το τελευταίο διάστημα αντιστοιχεί σε μέση έκπτωση στο σύνολο των προϊόντων που παρέχεται μέσω των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ η οποία εκτιμάται σε 7,2%. Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι οι πραγματικές τιμές στο σουπερμάρκετ είναι κατά περίπου 7% χαμηλότερες από τις αρχικές τιμές που μετρώνται στο «ράφι».

Η παραπάνω εικόνα καταγράφεται και στις απόψεις των καταναλωτών για τις τιμές στις αλυσίδες σουπερμάρκετ σύμφωνα με την ετήσια πανελλήνια έρευνα καταναλωτών σουπερμάρκετ, με δείγμα 2.000 ατόμων. Το 65% των ερωτηθέντων αξιολογεί θετικά τις τιμές στα σουπερμάρκετ και δηλώνει ικανοποιημένο, ενώ το 35% είναι λίγο ή καθόλου ικανοποιημένο. Παράλληλα, το 74% του κοινού έχει θετική άποψη για την σχέση ποιότητας-τιμής που βρίσκει στα σουπερμάρκετ και μόλις το 9% διαφωνεί.

Από την πλευρά των επιχειρήσεων (αλυσίδες σουπερμάρκετ και προμηθευτές), τα στελέχη του κλάδου προβλέπουν για το επόμενο διάστημα περαιτέρω σταθεροποίηση των τιμών. Η 3η κυλιόμενη 6μηνιαία Έρευνα Τάσεων στο Λιανεμπόριο FMCG του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) καταγράφει τις απόψεις των στελεχών επιχειρήσεων του κλάδου για τα κύρια κλαδικά θέματα και προκλήσεις.

Η έρευνα διεξήχθη τον 27 Ιουνίου έως 9 Ιουλίου 2017 με τη χρήση δομημένου ερωτηματολογίου και δείγμα 166 ανώτερα και ανώτατα Στελέχη Επιχειρήσεων (Λιανεμπόριο-Αλυσίδες σουπερμάρκετ και Προμηθευτές FMCG).

Το 57% των στελεχών δηλώνει ότι αναμένει το επόμενο 6μηνο (Ιούλιος 2017-Δεκέμβριος 2017) οι τιμές να μείνουν σταθερές, το 22% αναμένει μείωση και μόλις το 21% αύξηση. Αυτό το αποτέλεσμα αποδίδεται στον ιδιαίτερα έντονο ανταγωνισμό που καταγράφεται το τελευταίο διάστημα, ως αποτέλεσμα και των πρόσφατων εξαγορών και συγχωνεύσεων.