Μήνυμα ύφεσης από τον γίγαντα της λιανικής: Οι καταναλωτές σταματούν να ξοδεύουν
Walmart

Μήνυμα ύφεσης από τον γίγαντα της λιανικής: Οι καταναλωτές σταματούν να ξοδεύουν

Η μεγάλη αλλαγή στις συνήθειες των καταναλωτών για την οποία πολλοί αναλυτές προειδοποιούσαν εδώ και καιρό λόγω της αύξησης του πληθωρισμού, της εκτίναξης των τιμών στα καύσιμα και της έκρηξης των λογαριασμών ενέργειας, βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Η Walmart, ο γίγαντας των 10.500 καταστημάτων και των 2,3 εκατομμυρίων εργαζόμενων, ο μεγαλύτερος λιανέμπορος με φυσικά καταστήματα στον κόσμο και δεύτερος μεγαλύτερος συνολικά, μετά την Amazon, αλλά και ο μεγαλύτερος εργοδότης στον πλανήτη, κρούει τον κώδωνα του κινδύνου.

Οι καταναλωτές αγοράζουν μόνο τα απαραίτητα και ο διψήφιος πληθωρισμός στα τρόφιμα θα πληγώνει το πορτοφόλι των νοικοκυριών και τις πωλήσεις των καταστημάτων για το υπόλοιπο του έτους, είναι το μήνυμα που έστειλε το βράδυ της Δευτέρας. Παράλληλα, οι καταναλωτές προτιμούν να ξοδέψουν τα χρήματα που τους μένουν για να βγουν έξω και να κάνουν διακοπές… στην Ελλάδα, μετά από δύο χρόνια περιορισμών κι έτσι κόβουν από τα ψώνια.

Την ώρα που το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο αποδεικνύει για μία ακόμη φορά ότι τρέχει πίσω από τις εξελίξεις, αναγκαζόμενο να υποβαθμίσει ξανά τις προβλέψεις του για το παγκόσμιο ΑΕΠ, η πραγματική οικονομία στέλνει μέσω της Walmart ένα ηχηρό και ξεκάθαρο μήνυμα ύφεσης που δεν χωράει αμφισβήτησης, όπως συνήθως συμβαίνει με τους «χρησμούς» του Ταμείου. Δεν θα μπορούσε να είναι διαφορετικά αφού η Walmart πιάνει τον σφυγμό της αγοράς, εξυπηρετώντας περίπου 265 εκατομμύρια πελάτες σε εβδομαδιαία βάση.

Ο αμερικανικός κολοσσός σόκαρε τις αγορές ανακοινώνοντας ότι σύμφωνα με νέες προβλέψεις, τα κέρδη στο σύνολο του έτους θα είναι μειωμένα κατά 11%-13% σε σύγκριση με πέρσι, όταν στην προηγούμενη εκτίμηση ανέφερε ότι η κερδοφορία θα έμενε σχεδόν αμετάβλητη φέτος ή θα εμφάνισε μικρή πτώση της τάξης του 1%. Αποτέλεσμα ήταν η μετοχή της να σημειώσει πτώση 8% στις συναλλαγές της Τρίτης.

Αυτό όμως που μας ενδιαφέρει κυρίως είναι το που οφείλεται η υποβάθμιση των προβλέψεων. Η Walmart βλέπει τους καταναλωτές να σκέφτονται διπλά πριν προχωρήσουν σε αγορές. Επιλέγουν πρώτα τα απαραίτητα, όπως είναι τα τρόφιμα, και στη συνέχεια με ό,τι μένει διστάζουν και πάλι να ξοδέψουν.

Η πολυεθνική από το Μπέτονβιλ του Άρκανσο προειδοποιεί ότι οι πελάτες της δεν αγοράζουν ρούχα και άλλα προϊόντα όπως παλαιότερα, γιατί θέλουν πρώτα να καλύψουν τις ανάγκες τους σε τρόφιμα, καύσιμα και ενέργεια. Οι καταναλωτές πηγαίνουν προς τα ρούχα αλλά στρίβουν στη μαναβική και αφού βλέπουν τον λογαριασμό για φρούτα και λαχανικά, σηκώνονται και φεύγουν χωρίς να κάνουν άλλα ψώνια. Η τάση αυτή αναμένεται να κυριαρχήσει τους επόμενους μήνες και να επιβεβαιώσει μία δραματική αλλαγή στις καταναλωτικές συνήθειες. Η οποία θα διαρκέσει ίσως και για αρκετά χρόνια μετά την πτώση του πληθωρισμού, αφού οι τιμές θα συνεχίσουν να βρίσκονται σε υψηλά επίπεδα, πόσω μάλλον αν μεσολαβήσει ύφεση.

Ένα ακόμη μήνυμα που προκύπτει από την ανακοίνωση της Walmart είναι ότι εξαιτίας της στροφής των καταναλωτών, οι επιχειρήσεις του λιανεμπορίου αναπροσαρμόζουν τις προσδοκίες τους για τα κέρδη τους και… σφίγγουν το ζωνάρι ενόψει του δύσκολου χειμώνα.

Την κρίση στο κόστος ζωής επισήμανε και το ΔΝΤ στις νέες του προβλέψεις για την παγκόσμια οικονομία, τονίζοντας παράλληλα ότι οι τρεις μεγαλύτερες οικονομίες βρίσκονται σε τέλμα, με σημαντικές επιπτώσεις για τις παγκόσμιες προοπτικές και ο πληθωρισμός αποτελεί τη μεγαλύτερη ανησυχία. Σημειώνεται ότι ο πληθωρισμός των τροφίμων στις ΗΠΑ διαμορφώθηκε στο 10,4% τον Ιούνιο τόσο στις ΗΠΑ όσο και στην Ευρωζώνη. Στην Ευρώπη μάλιστα, ήταν το υψηλότερο επίπεδο που έχει καταγραφεί, με τον μέσο όρο του πληθωρισμό κατά την περίοδο 1997-2022 να διαμορφώνεται στο 1,86%.