Μετρό Γραμμή 4: Στόχος να μεταφέρει 340.000 επιβάτες καθημερινά

Μετρό Γραμμή 4: Στόχος να μεταφέρει 340.000 επιβάτες καθημερινά

Μέχρι το τέλος του πρώτου τριμήνου 2021 αναμένεται η υπογραφή της σύμβασης που θα επιτρέψει την έναρξη της δημιουργίας της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας. Το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών χθες, ανέδειξε ως μειοδότη την κοινοπραξία των Avax-Alstom-Ghella η οποία πρόσφερε τίμημα 1,158 δισ. ευρώ.

Το τίμημα αυτό είναι κατά 22 εκατ. ευρώ φθηνότερο από την ανταγωνίστρια κοινοπραξία, αλλά αν συνυπολογιστεί και η διαφορά στην τεχνική αξιολόγηση, τότε η ανηγμένη προσφορά των Avax-Alsthom-Ghella, ήταν κατά 35 εκατ. ευρώ χαμηλότερη από τον ανταγωνιστή της.

Η διαφορά των δύο ανηγμένων προσφορών των ενδιαφερομένων είναι τόσο χαμηλή που δεν ξεπερνά το 3% του βασικού τιμήματος ή στο 2% του συνολικού τιμήματος. Το συνολικό τίμημα του έργου εκτιμάται ότι θα φτάσει το 1,8 δις. ευρώ, αν στο βασικό προσφερόμενο τίμημα συμπεριληφθούν οι αναθεωρήσεις τιμών,  τα απρόβλεπτα και ο ΦΠΑ. 

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι δύο προσφορές χθες ανοίξανε ταυτόχρονα στα γραφεία της Αττικό Μετρό. Ωστόσο πρώτη αναγνώσθηκε η προσφορά της κοινοπραξίας που μένει εκτός του διαγωνισμού και δεύτερη εκείνη του μειοδότη.

Το επόμενο βήμα στο διαγωνισμό, είναι η τήρηση της 10ημερης προθεσμίας σχετικά με την υποβολή ενστάσεων επι του ανοίγματος των οικονομικών προσφορών. Εκτιμάται όμως ότι η συγκεκριμένη περίοδο θα παρέλθει άπρακτη καθώς, όπως αναφέρουν καλά ενημερωμένες πηγές, δύσκολα μπορεί να αμφισβητηθούν οι έγγραφες οικονομικές προσφορές των δύο ενδιαφερομένων. 

Αυτό που μπορεί να εγείρει νομικές ενστάσεις είναι κατά την κατάθεση/επικαιροποίηση των δικαιολογητικών που θα ακολουθήσει αμέσως μετά. Η διαδικασία αυτή δεν θα καθυστερήσει και επειδή ήδη έχουν περάσει από μια πρώτη κρησάρα τα δικαιολογητικά των δύο ενδιαφερόμενων, δύσκολα μπορεί να ανατραπεί η πορεία που έχει χαραχθεί μετά το χθεσινό άνοιγμα των οικονομικών προσφορών.

Η δεύτερη και πιο σημαντική δοκιμασία στα επόμενα βήματα θα είναι ο έλεγχος της σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Το όργανο αυτό αποτελεί το πιο μεγάλο σκόπελο, τόσο για την αναθέτουσα αρχής, όσο και για τον προσωρινό μειοδότη του έργου. Ωστόσο, καθώς τα βασικά στοιχεία της νέα σύμβασης ήδη έχουν ελεγχθεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ), θεωρείται απίθανο να υπάρξει κάποια ανατροπή. 

Το Ελεγκτικό Συνέδριο, θα απαιτήσει έναν έως τρεις μήνες για να ελέγξει το σχέδιο σύμβασης μαμούθ που θα του υποβληθεί από την αναθέτουσα αρχή. Ο χρόνος αυτός θεωρείται μάλλον μικρός για τα δεδομένα της σχετικής σύμβασης, αλλά φαίνεται ότι η κυβέρνηση πιέζεται να προχωρήσει την υλοποίηση της σύμβασης, καθώς πλέον οι χρόνοι πρέπει να συντμηθούν κυρίως λόγω της ενεργοποίησης του Ταμείου Ανάκαμψης και των γιγαντιαίων πόρων που το συνοδεύουν.

Η πίεση αυτή που δέχεται η κυβέρνηση, φέρεται να έχει μεταφερθεί και στις ενδιαφερόμενες πλευρές, οι οποίες το τελευταίο διάστημα υποχώρησαν στις διεκδικήσεις τους. Η κάθε πλευρά, απέσυρε τις προσφυγές που είχε καταθέσει στο ΣτΕ, φέρνοντας έτσι το (χθεσινό) άνοιγμα των οικονομικών προσφορών που δρομολογεί την ανάπτυξη της Γραμμής 4.

Με βάση τους όρους του διαγωνισμού, η νέα σύμβαση θα περιλάβει την ανάπτυξη μιας νέας γραμμής μετρό που θα εκτείνεται από το Άλσος Βεϊκου μέχρι το Γουδή. Η γραμμή θα έχει μήκος 12,8 χλμ. και θα περιλάβει 15 σταθμούς. 

Πρόκειται για το πρώτο τμήμα της Γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας, που στην τελική της ανάπτυξη, θα ξεκινά από την Πετρούπολη και θα καταλήγει στην Εθνική Οδό Αθηνών-Λαμίας. Η γραμμή αυτή σε σχήμα U, θα έχει μήκος 38,2 χλμ. και θα συμπεριλάβει 35 σταθμούς. Θα διασχίζει τις πιο πολυπληθείς περιοχές του Λεκανοπεδίου, όπως Γαλάτσι, Κυψέλη, Εξάρχεια, Καισαριανή, Νέο Ψυχικό, Μαρούσι κ.λπ. και σε καθημερινή βάση θα μεταφέρει τουλάχιστον 340 χιλ. επιβάτες ημερησίως το 2030. Σημειώνεται ότι θα είναι η πρώτη γραμμή μετρό στην Αθήνα που θα αξιοποιεί τρένα χωρίς οδηγό.

Το πρώτο τμήμα του έργου, και αντικείμενο της παρούσας σύμβασης, καλώς εχόντων των πραγμάτων, εφόσον συμβασιοποιηθεί τον ερχόμενο Μάρτιο, αναμένεται να ολοκληρωθεί στο τέλος της δεκαετίας. Εχει χρονοδιάγραμμα υλοποίησης οκτώ χρόνια, αλλά καθώς η εμπειρία έδειξε ότι τα χρονοδιαγράμματα του Μετρό της Αθήνας υλοποιούνται με υπέρβαση χρόνου τουλάχιστον 20% έως 30% του αρχικού χρονοδιαγράμματος, στατιστικά εκτιμάται ότι το έργο θα είναι πλήρως έτοιμο το 2032 ή 2033. Το πλήρες ανάπτυγμα της Γραμμής 4 φυσικά θα απαιτήσει πολλές δεκαετίες και πιθανώς οι σημερινές γενιές να μην το δουν ποτέ.

Επίσης αξίζει να σημειωθεί ότι της έναρξης των εργασιών ανάπτυξης της Γραμμής 4, θα πρέπει να προηγηθούν τα πρόδρομα έργα που αφορούν στην μετακίνηση των δικτύων και την προστασία των αρχαιολογικών τοποθεσιών. Το συγκεκριμένο έργο, ύψους 46 εκατ. ευρώ, έχει ανατεθεί στην εταιρεία ΕΡΕΤΒΟ, αλλά και η συγκεκριμένη σύμβαση δεν έχει ακόμη υπογραφεί. Εκτιμάται ωστόσο ότι αυτό θα συμβεί άμεσα και δεν θα καθυστερήσει, με δεδομένο ότι η ΕΡΕΤΒΟ θα πρέπει να μπει πρώτη να ξεκινήσει τα λεγόμενα πρόδρομα έργα, προτού η κοινοπραξία Avax-Alstom-Ghella αρχίσει να συναρμολογεί τον νέο μετροπόντικα της νέας γραμμής.